Et overblikk over leste bøker 2020, 196,6 bøker, måned for måned, herfra skal favorittene plukkes

 

Da skriver vi nytt år og det er på tide å ta et overblikk over året som var. Bøkene er plukket ut kun etter hva jeg likte aller best å lese. Du er ikke nødt å være enig med meg. Det er jo det som er så moro med bøker. Men det var mange fine leseopplevelser dette året. Ikke alle kan komme helt på topp, selv om de er bra.

 

Januar:

I januar leste jeg 15 bøker, mange var bra, fire kommer helt opp på toppen.

Bøker lest januar 2020, 15 bøker

De beste bøkene denne måneden var:

Jenta med den grønne skjorta

Heidi Auensen, Jenta med den grønne skjorta

Skjulestedet

Pam Jenoff, Skjulestedet

Syng, gravløse, syng

Jesmyn Ward, Syng, gravløse, syng

Stjerner over Paris

Pam Jenoff, Stjerner over Paris

 

 

Februar:

https://lillasjel.blogg.no/boker-lest-februar-2020-13-boker.html

Her var det to som jeg likte hakket bedre enn de andre

Blindtunnel

Tove Alsterdal, Blindtunnel

Langsomt lukker jeg døren

Linda Olsson, Langsomt lukker jeg døren

Vanndanseren

Ta-Nehisi Coates, Vanndanseren

 

 

Mars:

 

 

 

Bøker lest mars 2020, 15,6 bøker

De beste for meg i mars er:

Det siste toget til London

Meg Waite Clayton, Det siste toget til London

Alle fugler små

Hanne Gellein, Alle fugler små

Den franske fotografen

Natasha Lester, Den franske fotografen

Når sola vender tilbake, vil vi vite

Leif Enger, Når sola vender tilbake, vil vi vite

Og hver morgen våkner jeg

Marita Hansen, Og hver morgen våkner jeg

Mødre og døtre

Tiril Broch Aakre, Mødre og døtre

 

April:

 

Bøker lest april 2020, 15 bøker

 

De beste denne måneden ble:

Seks dager i april

Stein Arne Nistad, Seks dager i april

Jenta på maleriet

Renita D`Silva, Jenta på maleriet

Pow wow

Tommy Orange, Pow wow

 

Mai:

 

 

Bøker lest mai 2020, 16 bøker + 2 fra april

De tre beste i mai er:

 

Under en brennende himmel

Mark Sullivan, Under en brennende himmel

Kvinnen i den hvite kimonoen

Ana Johns, Kvinnen i den hvite kimonoen

Skjebnesteinen

Sven Petter Næss, Skjebnesteinen

 

 

Juni:

Bøker lest juni, 2020, 12 bøker

Her er det flere som nok kommer inn blant favorittene. De nominerte er:

 

Alice Harts fortapte blomster

Holly Ringland, Alice Harts fortapte blomster

Taushetens pris

Ruta Sepetys, Taushetens pris

Testamente

Nina Wähä, Testamente

Cilkas reise

Heather Morris, Cilkas reise

Hjertets valg
Jodi Picoult, Hjertets valg

 

Juli:

 

Bøker lest juli, 2020, 10 bøker

Det ble ikke lest så mye i juli, ikke lest alle i stabelen, men de beste var:

En spire av håp

Ruta Sepetys, En spire av håp

Det store ødet

Kristin Hannah, Det store ødet

Alice-nettverket

Kate Quinn, Alice-nettverket

 

August:

Bøker lest august 2020, 18 bøker

I august var det veldig mye jeg syntes var meget bra

Becks siste sommer

Benedict Wells, Becks siste sommer

Far og Sachsenhausen

Karin Kinge Lindboe, Far og Sachsenhausen

Alt det vi ikke kan si

Kelly Rimmer, Alt det vi ikke kan si

Jeg skal ta vare på deg

Gunn Marit Nisja, Jeg skal ta vare på deg

Askefall

Askefall, Stein Arne Nistad

Ned til elva

Leif Enger, Ned til elva

Tilfeldige tegn på heroisk kjærlighet

Danny Scheinmann, Tilfeldige tegn på heroisk kjærlighet

Krigernes fred

Lasse Gallefoss, Krigernes fred

Allis sønn

Magnhild Haalke, Allis sønn

 

 

September:

Bøker lest september 20, 19 bøker, pluss 2 hemmelige fra forrige måned

September var også en måned med mange sterke kandidater

 

Før jeg lar deg gå
Kelly Rimmer, Før jeg lar deg gå

Skyggedanseren

Sara Omar, Skyggedanseren

Da jeg var ingen

Marie Haglund Dahl, Da jeg var ingen

Mitt liv som rotte

Joyce Carol Oates, Mitt liv som rotte

Nahrs siste dans

Susan Abulhawa, Nahrs siste dans

Frigjøringen

Imogen Kealey, Frigjøringen

 

 

Oktober

 

Ble noen supergode her også. Alle kan ikke nå helt til topps, det betyr likevel ikke at det er dårlige bøker

Bøker lest oktober 2020, 17 bøker

Amerikansk jord

Jeanine Cummins, Amerikansk jord

Melkeveien

Pauline Östgård, Melkeveien

Et liv forbi

Helga Flatland, Et liv forbi

Stjernenes knitring

Jón Kalman Stefánsson, Stjernenes knitring

Drøm om de levende

Gaute Heivoll, Drøm om de levende

November:

Bøker lest november 2020, 18 bøker

 

Heroin chic

Maria Kjos Fonn, Heroin Chic

Så ble det kaldt

Frode Eie Larsen, Så ble det kaldt

Tre menn til Wilma

Gudrun Skretting, Tre menn til Vilma

Å samle solstråler fra Modul til Drammen

Rahma Hamed, Å samle solstråler fra Mosul til Drammen

Grenselosene

Hege Kofstad, Grenselosene

 

Desember:

Bøker lest desember 2020, 20 bøker

Gravens hemmeligheter

William Shaw, Gravens hemmeligheter 

Aftentid og morgenrød

Ken Follett, Aftentid og morgengry

 

Etter en ny gjennomgang vil jeg ta for meg de bøkene jeg syntes kom helt på topp, topp 12.

50 skal bli til 12. Her blir det kamp om plassene. Følg med, følg med

I løpet av året skal jeg også la leserne plukke ut hvilke bøker jeg skal lese, fra en stabel på ca 54 bøker

2 kommentarer
    1. Det var ikke så mange av dine utvalgte jeg har lest, men det blir mange flere på lista mi over “må lese”. Jeg syntes den til Linda Olsson absolutt er en av de beste i fjor året. Takk for flotte resymé som gjør at jeg får en aha opplevelse og gir meg lyst til å lese enda flere timer📖💙📚

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg