Lasse Gallefoss, Krigernes fred

Lasse Gallefoss, Krigernes fred
Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Dette er  en krim jeg har hatt liggende en stund på vent. Jeg har sett den har fått gode omtaler av de som har lest den.

Det er et annerledes omslag og jeg synes det blir litt anonymt. Det er jo en fantastisk ide å ha et omslag som ser ut som en avis, men er det oppsiktsvekkende nok skal tro?

Det er dette jeg synes har vært litt spennende disse månedene jeg har hatt fargeutvelgelse. Plutselig velger jeg andre bøker enn jeg vanligvis ville ha gjort. Skrekk og gru hvordan velger jeg hvis alt blir e-bok og jeg ikke får holde i bøkene lenger.

Dette er en krim som fortjener å bli lagt merke til i hyllene hos bokhandelen og jeg er redd for at den ikke har fått den oppmerksomheten den fortjener, for det er en fantastisk, velskrevet og spennende krim.

Et annerledes plott fra etter krigen, med fortsatt hemmeligholdelse om hvem som var drev hemmelig arbeide.

Og det er umulig å helt forstå sammenhengen, for her mistenker man absolutt alle fra man starter første side, helt til man får forklaringen på de siste sidene.  Hvem er venn og hvem er fiende?
Fri for makabre utbroderinger for de som ikke liker det.

 

 

Annen verdenskrig er over, og seierherrene styrer landet. Under okkupasjonen var Storm Steinset dobbeltagent for motstandsbevegelsen. Organisasjonen han spionerte for, er fortsatt hemmelig, så kollegene ved Oslo politikammer tror han var nazist. Når flere politimenn som jobbet for tyskerne blir funnet drept med samme torturmetoder de selv benyttet under krigen, havner Storm på drapsmannens dødsliste. Men han blir også involvert i saken som etterforsker.

Storms makker er politiets yngste fullmektig, Robert Rødberg, som alltid har drømt om å bli en helt. Under krigen vervet han seg til de norske styrkene, men havnet aldri i kamp. Så kom freden, og freden tilhører krigerne. Nå får Robert en ny sjanse til å kjempe for Norge.
Jakten på morderen tar Storm og Robert inn i hemmelighetene i Norges nye maktsirkler. En ny krig står i fare for å bryte ut, en krig der hemmelighetene fra den forrige kan få deg drept.

 

 

Tore Renberg, Du er så lys

Kjøpt selv

 

Bokklubben er så smart at de gir bort gavekort innimellom. Får jeg kr 100,- å kjøpe bøker for, må jeg jo bare. Jeg klarer ikke si nei, selv om jeg må handle for mer for å få gratis porto.

Tore Renberg er en forfatter jeg ikke har lest noe av, men som jeg er nysgjerrig på.

 

Kva kan vi eigentleg vite om livet til dei andre? Det er eit nytt år i den lille bygda. I gata til Jørgen og Vibeke kjem det glede og endring når ein familie på tre flyttar inn i nabohuset. Faren Steinar er noko for seg sjølv, det står liksom ein eigen vind om han. Dei to familiane blir gode vener, men når fedrane reiser på fotballtur til London saman, får Jørgen sjå noko som gjer han uroleg. Det viser seg at Vibeke kjenner på den same uroa. Kven er Steinar? Kva held han på med? Kva er det som gøymer seg i krafta hans? «Du er så lys» er Tore Renbergs trettande roman. Det er ei nervepirrande og gripande bok om det vi ikkje får auge på. Sjølv om det utspeler seg like framfor oss.

 

August:

 

 

 

Benedict Wells, Becks siste sommer

Tove Taalesen, Dronningen

Karin Kinge Lindboe, Far og Sachsenhausen

Kelly Rimmer, Alt det vi ikke kan si

Askefall, Stein Arne Nistad

Sarah Lark, Et håp ved verdens ende

Leif Enger, Ned til elva

Per Lars Tonstad, Aldri så galt at det ikke kan bli verre

Danny Scheinmann, Tilfeldige tegn på heroisk kjærlighet

 

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil å dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

2 kommentarer
    1. Jeg tror ikke den fysiske boken forsvinner, til fordel for e-boken. Kost og støvbrett forsvant heller ikke, da støvsugeren kom. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg