Pam Jenoff, Skjulestedet

Pam Jenoff, Skjulestedet

Min første bok av Jenoff og jeg må si at jeg gleder meg til neste, for dette var en fin leseopplelse. Det ble noen tårer der på slutten ja.

En blanding av Krisin Hannahs Nattergalen og Sara Gruens, Vann til elefantene, står det utenpå omslaget og det er nesten sånn det er.

En sirkusdirektør som skjuler jøder under annen verdenskrig i Tyskland. En seksten år gammel jente fra Nederland som blir kastet ut fra hjemme fordi hun er gravid med en tysker. Hun finner en vogn med jødiske spedbarn som skal sendes til konsentrasjonsleir. Barnet minner henne om babyen som ble tatt fra henne ved fødselen og hun tar barnet med seg og rømmer. Og blir tatt inn i varmen til et sirkus og møter der den jødiske Astrid, som har mistet hele sin familie.

En spennende historie og en varm historie. Anbefales på det varmeste. Den er også bra skrevet.

Bok nummer to på norsk, Stjerner over Paris, ligger også i leselisten for januar. I likhet med Skjulestedet, er også den inspirert av virkelige hendelser.

 

Boken har jeg kjøpt selv dermed ingen reklame.

Pam Jenoff har gitt ut flere historiske romaner, og har opparbeidet seg en stor leserskare. The Lost Girls of Paris er hennes andre roman på norsk, etter Skjulestedet. Begge bøkene har ligget på New York Times’ bestselgerliste.

Hun er utdannet advokat og har også jobbet for den amerikanske utenrikstjenesten i Europa, blant annet ved konsulatet i Krakow. Hun bor sammen med mann og tre barn i nærheten av Philadelphia.

www.pamjenoff.com

 

På New York Times’ bestselgerliste

Seksten år gamle Noa er forvist fra hjemmet sitt i Nederland etter at hun ble gravid med en tysk soldat og tvunget til å gi fra seg barnet. Hun bor på et lite rom i stasjonsbygningen på en jernbanestasjon som hun vasker for å få penger til å overleve.

Da hun oppdager en vogn som inneholder jødiske spedbarn som skal sendes til en konsentrasjonsleir, blir hun minnet på barnet som ble tatt fra henne. I et øyeblikk som vil endre totalt kursen på livet hennes, tar hun et av spedbarna og flykter inn i vinternatten.

2 kommentarer
    1. Jenoff er en forfatter jeg ikke har fått med meg, men det hørtes ut som en fin bok. Jeg er ikke flink til å lese bøker med handling fra den perioden (krigen). Det blir mest tiden før og etter. Selv om jeg har noen flotte leseopplevelser i bøker med personlige opplevelser fra konsentrasjonsleire eller på flukt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg