Susan Abulhawa, Nahrs siste dans

Susan Abulhawa, Nahrs siste dans

Leseeksemplar fra Aschehoug

Jeg har aldri glemt Morgen i Jenin, den første  boken hennes fra Palestina. Det var en sterk og opprivende bok. Jeg forberedte meg på enda en sterk bok for jeg synes det er viktig å lese disse bøkene for å forståelse for hvordan de lever i de landene som fortsatt har et foreldet kvinnesyn og lever i konfliktområder.

Igjen har Abulhawa skrevet en bra bok fra konfliktene i Israel. Palestina, Irak, Kuwait. Mennesker som må rømme fra land til land. Det er slik at man forstår at det vokser frem terrorisme i slike land, der alt man eier og har blir revet fra en og man lever i konstant frykt og hjelpeløshet.

Vi har rett og slett ikke peiling vi som bor i fredelige land og har velstandsutfordringer som om vi skal spise kjøtt eller ei, hvilke farger som er in på sofaputer eller at det skal males prikker på fortauet for å live opp litt. Det blir så banalt. Og for ikke å snakke om hvor vi har klagd under coronaen. Vi greier ikke en gang å passe oss så vi holder smittetallene nede. Skal tro hvordan vi ville klart oss i en voldelig konflikt der vi blir fratatt alt?

En bok du bør lese.

 

Sitat:

……..hadde vi ikke elsket hverandre, ville ingen av oss overlevd.

 

Morgen i Jenin

https://lillasjel.blogg.no/1359716409_morgen_i_jenin.html

Det blå mellom himmel og hav

https://lillasjel.blogg.no/1499161833_bker_lest_juni_2017.html

 

 


Nahr sitter isolert i et israelsk høyrisikofengsel, på tiende året. Hun tilbringer dagene med å tenke over hendelsene som har bragt henne dit. Hun drømte om mann, barn, og en skjønnhetssalong, men ingenting ble som planlagt. Som datter av palestinske flyktninger kom hun til verden i Kuwait på syttitallet. Familien levde i fattigdom, og Nahr tvinges til å overskride sine egne grenser. Nahrs historie brenner, av sinne, kjærlighet, ømhet, hjelpeløshet og hat. Menneskene rundt henne strever og kjemper – for anstendighet, rettferdighet, normalitet – alt det vi andre, mer privilegerte mennesker tar for gitt. Nahrs siste dans er en roman om kjærlighet til en mann, til en familie, til et land. Og en bok som vil forandre folks måte å tenke på. «Viktig litteratur. (…) Helstøpt. Hovedpersonen virker sprell levende. Jeg leser en forfatter som virkelig vil noe stort, noe revolusjonært, nærmest, med litteraturen.» Katrine Judit Urke, Dagbladet (Terningkast 5

 

Leser nå. På senga:

Kate Quinn, Alice-nettverket

Leseeksemplar fra Lesetid, Gyldendal

 

Denne boken har jeg sett mange fine omtaler om og gleder meg til å lese.

 

 

 

1947. Charlie St. Clair er gravid, ugift og i fare for å bli utstøtt fra familien. Hun bærer på et desperat håp om at kusinen Rose, som forsvant i Frankrike under krigen, kan være i live. Så da foreldrene sender henne til Europa for å ta hånd om «det lille problemet», stikker hun av til London, fast bestemt på å finne ut hva som har skjedd med Rose.

1915. Eve Gardiner klør i fingrene etter å bli med i kampen mot tyskerne. Helt uventet får hun muligheten da hun blir rekruttert av den britiske etterretningen og sendt til Frankrike, der den sagnomsuste Lili har bygget opp et stort nettverk av hemmelige agenter like under nesen på tyskerne.

Tretti år senere er Eve en sær gammel kvinne, preget av forræderiet som til slutt rev Alice-nettverket fra hverandre. Hun tilbringer dagene i alkoholrus og ensomhet, helt til en ung amerikansk kvinne dukker opp og nevner et navn som Eve ikke har hørt på flere tiår …

 

På dagtid:

Mons Kallentoft, Se meg falle
Leseeksemplar fra Goliat forlag.

 

Jeg prøver på en krim igjen

Det er kjekt å kunne lese en Goliatbok igjen. De er veldig flinke til å gi ut gode krimbøker, blant annet Peter May og Wiiliam Shaw, som er blant mine favoritter.

Kallentoft har jeg to bøker av, men jeg tror de er en del av en serie, og jeg har ikke alle, så de er blitt stående der på vent. Dette er første bok i en ny serie så det blir spennende

 

 

 

En forsvunnet tenåringsjente. En pappa som aldri kommer til å slutte å lete. Et ukjent Mallorca – korrupt og hensynsløst. Tre år har gått siden Tim Blancks sekstenårige datter forsvant under en charterferie med venninner til Mallorca. Blanck har dårlig samvittighet siden det var han som overtalte ekskona til å la henne få dra. Han har lovet seg selv å aldri slutte å lete etter henne, et løfte som har slitt i stykker ekteskapet og fått ham til å flytte permanent til Palma

 

 

Etter endring i lesestabel:

Jeg har mange bøker igjen å lese denne måneden, så om jeg kommer gjennom alle, tja, det får nå tiden vise.

 

Lesestabel-endring i September

Karin Brunk Holmqvist, Damen med bysten

Mikael Bergstrand, Ingemar Modigs oppvåkning

Libby Page, Kunsten å holde seg flytende

Kjersti Annesdatter Skomsvold, I dag jeg, i morgen du

https://www.facebook.com/groups/1048985358612432/?ref=share

Fra Aschehougs leseutfordring

Geir Gulliksen, Bli snill igjen

Fra jurylesing Bookis:

Marie Haglund Dahl, Da jeg var ingen

 

September frem til i dag :

 

 

 

Joyce Carol Oates, Mitt liv som

Ellen G. Simensen, Tro meg når jeg lyver

Lene Lauritsen Kjølner, Høyt henger de

Marc Levy, En som deg

Merete Junker, Vannmannen

Lars Helle, Når stormen aldri løyer.

Kelly Rimmer, Før jeg lar deg gå

Sara Omar, Skyggedanseren

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg