Pam Jenoff, Stjerner over Paris

Pam Jenoff, Stjerner over Paris

Reklame, leseeksemplar fra Cappelen Damm

Jeg leste Pam Jenoff, Skjulestedet, tidligere denne måneden. Jeg likte den svært godt og det gjorde jeg også med Stjerner over Paris.

Jeg er en sånn som gjerne legger meg tidlig for å få tid til å lese før jeg sovner. I går kveld kom jeg meg derimot ikke opp av stolen, for jeg måtte lese ferdig før jeg la meg, så spennende var det.

Boken er inspirert av virkelige hendelser, nemlig de kvinnelige spionene som ble sendt til Frankrike for å være sendebud under andre verdenskrig. Det viser seg etterhvert at tyskeren klarer å infiltrere motstandsbevegelsen og hvem som står bak, ja det får dere lese boken for å finne ut, og spennende var det.

Bra skrevet igjen av Pam Jenoff, jeg er blitt ny fan og gleder meg til flere bøker av henne.

 

 

Romanen er inspirert av virkelige hendelser, og Pam Jenoff har skapt en altoppslukende fortelling om mot og søsterskap.

1946, Manhattan: En morgen Grace Healey går gjennom Grand Central Terminal på vei til jobb, finner hun en forlatt koffert under en benk. Hun klarer ikke å motstå fristelsen til å åpne den, og oppdager et knippe fotografier av ulike kvinner. På impuls tar hun med seg bildene og forlater stasjonen.

Det viser seg at kofferten tilhørte en kvinne ved navn Eleanor Trigg, leder av et nettverk med kvinnelige hemmelige agenter som ble sendt fra London under krigen. Noen av disse kvinnene kom aldri tilbake, og deres skjebne er et mysterium. Grace bestemmer seg for å forsøke å finne ut sannheten om dem.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg