Bøker lest juli, 2020, 10 bøker

 

Her er månedens utvalgte.

Det var ikke jurylesing denne måneden, kun ferie og avslapping.

Det bærer utplukkingen preg av.

Det skal være litt lettlest på ferietur for meg.

Lett blanding av feelgood, håper det ikke blir for mye hjerte, smerte men alvorlige temaer og litt krim innimellom.

Det var  tvilsomt om alle ble lest, men det fryder meg å ha valgmuligheter, pluss at gubben skal ha nok han også og han leser stort sett bare krim.

Det var blå bøker i juli. I juni var det røde bøker.

Bøker lest juni, 2020, 12 bøker

En litt morsom variant når jeg skal velge meg månedens bøker. I august er det hvite og beige med et lite innslag av grønt. Ja, da de er allerede begynte å samle seg, for september. Da blir det svarte og mørk blå.

Hvis jeg ikke plutselig forkaster hele fargeutvelgelsen. Det er jo bare for gøy. Det er inspirasjonsstablene også, bare for gøy.

Det er ikke tvangslesing her (bare nesten :))

Derfor ble det flere som ikke ble lest av stabelen for juli. De som ikke ble lest, er blitt lovt en tur til Gran Canaria i desember som kompensasjon, hvis nå bare den virusen slutter å krangle så flyene går.

 

 

Emylia Hall, Hotellet med de tusen lys

Leseeksemplar fra Gyldendal, Lesetid

 

Emylia Hall er forfatteren bak Somrenes bok, en bok som ikke falt helt i smak hos meg. Jeg krysset fingrene for at denne er bedre da jeg har sett mange fine omtaler.

Bøker lest mars 2016

Jeg ble ikke så fornøyd med Hotellet med de tusen lys. Veldig mange liker den, men den passet ikke meg dessverre.

Liker du romantikk er den sikkert midt i blinken for deg. Jeg vil jo bare ha små doser. I tillegg syntes jeg det var en merkelig slutt som ikke tilførte historien noe. Men akkurat slutten har mange likt godt, så det har nok kun med meg å gjøre. Vi kan ikke like det samme.

 

Emylia Hall, Hotellet med de tusen lys

 

På øya Elba utenfor Toscana, omgitt av olivenlunder og sitrontrær, ligger Hotel Mille Luci. Det er et sted folk vender tilbake til gang på gang, sjarmert som de blir av den avslappede atmosfæren, den herlige maten og ikke minst av den vennlige hotelleieren Valentino. På hotellet med de tusen lys kan man leve la dolce vita, det søte liv.

Så en dag ankommer reiseskribenten Kit det idylliske hotellet. Hun virker ved første øyekast som en helt vanlig gjest, men det er hun langt ifra. Kit bærer med seg en hemmelighet som kan ryste grunnen hotellet er bygget på, og endre livene til alle som er tilknyttet Mille Luci.

En stemningsfull historie om tap, svik og forsoning, fortalt med en varme og skjønnhet som en italiensk sommer.

  • En bok å drømme seg bort i.
  • Ny, herlig roman fra forfatteren av Somrenes bok.

«Poetisk, ømt, solvarm, romantisk – den perfekte sommerlesning.» Susan Fletcher

«Hotellet med de tusen lys tok pusten fra meg. Den var alt en god bok skal være. Hvis du skal ta med deg én bok på ferie, la det være denne. Og om du ikke kommer deg på ferie, er den like god!» Veronica Henry

«En hjertefølt historie om identitet, familie, sorg og kjærlighet, fylt med varme, medfølelse og en herlig porsjon italiensk solskinn. Halls omtanke for sine skikkelser springer mot deg fra boksidene, og hun beskriver landskapet stemningsfullt og vakkert. Sann mine ord – denne boken kommer til å få deg til å bestille billett til Elba.» Hannah Beckerman

 

 

Ruta Sepetys, En spire av håp

Leseeksemplar fra Cappelen Damm, Feelgoodbøker

 

Jeg sier jeg liker feelgood og lettlest og egentlig er det kanskje feil kategorinavn, for mange av disse bøkene har vonde og hjerteskjærende historier.

Jeg leste nettopp Taushetens pris av samme forfatter og det var en sterk historie fra Spania. En flott roman var det, ikke noe lett romantisk og overfladisk, men lærerik og gripende.

Ruta Sepetys, Taushetens pris

Et spire av håp ser jeg bringer meg igjen til Stalins regime og merkelig nok er vel dette fjerde boken i år, som omhandler fangeleirene i Sibir.

Simon Sebag Montefiore, Rød himmel 

Heather Morris, Cilkas reise

Lara Prescott, Alt vi holdt hemmelig

 

En spire av håp var slett ikke noe lett feelgood. Det var en veldig sterk historie og hjerteskjærende. Anbefales alle dere som liker gode romaner basert på virkelige hendelser.

 

Ruta Sepetys, En spire av håp

 

 

 

Boken er solgt til 41 land og er oversatt til 25 språk.

En bevegende og uforglemmelig gripende roman for lesere av Boktyven

“sterk og hjerteskjærende (…) vanskelig å legge vekk. (…) Det er en bok som gjør et sterkt inntrykk, og som vil være med deg lenge etterpå. Men ikke les den på bussen eller et annet offentlig sted om du har lett for å bli rørt.”
Bokelskerinnen

Den morgenen var min brors liv ikke mer verdt enn et lommeur …

En spire av håp er lagt til 1941, og er en enestående og uforglemmelig fortelling basert på førstehånds familieberetninger og overlevendes minner.

Femten år gamle Lina er en litauisk jente som lever et vanlig liv – helt til sovjetiske offiserer trenger seg inn i hennes hjem og river familien hennes fra hverandre. Hun skilles fra sin far og tvinges om bord på et fullpakket tog, mens Lina, moren, og lillebroren sendes avgårde til en arbeidsleir i Sibir, der de tvinges til å kjempe for livet. Lina finner trøst i sin kunst, og dokumenterer hendelsene gjennom tegning. Hun risikerer alt ved å legge inn ledetråder i tegningene om hvor hun befinner seg, og gir dem videre i hemmelighet i håp om at tegningene vil finne veien til farens fangeleir. Men vil styrke, kjærlighet og håp være nok til å redde Lina og hennes familie?

Ruta Sepetys egen slekt ble rammet av Stalins utrenskninger på 1940-tallet. Forfatteren gir leseren et unikt innblikk i en av verdenshistoriens mer ukjente hendelser som rammet tusenvis av mennesker i Baltikum. Dette er en modig, hjerteskjærende, brutalt ærlig og viktig bok som ingen vil komme uberørt fra.

“Sepetys flytende skrivekunst bærer leserne varsomt gjennom de fryktelige tragediene i en historie som trenger å bli fortalt.”
Kirkus Review

“Hjerteskjærende (…) En fortelling om lidelse såvel som menneskelig triumf.
En spire av håp er en øyeåpnende gjenfortelling av en høyst virkelig tragedie, skrevet med ynde og hjerte.”

Los Angeles Times

“Få bøker er vakkert skrevet, enda færre er viktige; denne romanen er begge deler.”
Washington Post

”En rystende pageturner.”
Publishers Weekly

“Jeg er ikke blitt så rørt av en bok siden jeg leste Barnepiken.”
Deborah Sinclaire, redaksjonssjef, Book-of-the-Month Club

 

 

Merete Junker, Tvillingen

Kjøpt selv og da er det ikke reklame

Tullete de reglene. Markedsføringsloven pålegger oss å si fra hvis vi får en bok fra forfatter eller forlag, selv om vi ikke er hverken pålagt eller betalt for å skrive om den. Selv om vi slakter den, skal det merkes med reklame. Kjøper vi selv og roser den opp i skyene, da er det ikke reklame.

Bok nummer to for meg av Merete Junker, som kommer med ny til høsten. Derfor ønsker jeg å lese de fem første.

Jenta med ballongen.

Merete Junker, Jenta med ballongen

Jeg likte Tvillingen like godt som Jenta med ballongen, så dette blir bra.

Merete Junker, Tvillingen

 

 


Tvillingen
er Merete Junkers andre bok om NRK-journalisten Mette Minde.

Avgangsklassen ved medielinja på den videregående skolen rystes av voldsomme hendelser. Et selvmord, et drap og en ung jente som plutselig forsvinner fra hjemmet sitt.

Mennesker med tette bånd til hverandre. Ensomme mennesker uten nettverk. De knyttes sammen i en knute så stram at det kan koste liv å få trådene løsnet.

«Junker er dyktig til å skildre folk med svære behov de ikke klarer å håndtere. Der deler hun skjebne med krimsøstre Lindell og Fossum.»
Berit Kobro, VG

 

 

Dina Jefferies, Den savnede søsteren

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

 

Jeg har lest et par bøker før av Jefferies, blant annet

Til vi ses igjen, som jeg likte svært godt

Bøker lest juli og august 2016

Og Safirhandlerens enke, som også var ok, men ikke så bra

Dinah Jefferies, Safirhandlerens enke

Men Burma 1930 ser spennende ut og jeg gledet meg.

Den savnede søsteren var en typisk feriebok. Litt sånn “hvem kan du stole på og hvem er skurken”- bok. Avslappende og underholdende, egentlig perfekt feriebok.

Dina Jefferies får herved tillatelse til å være med på flere ferieturer.

Dina Jefferies, Den savnede søsteren

 


En farlig reise. Et fengslende mysterium. En uforlignelig kjærlighetshistorie.
Burma, 1930. Belle Hatton starter et nytt spennende liv langt hjemmefra med en glamorøs jobb som jazz-sangerinne på en nattklubb. Men hun er også opptatt av en gåte fra fortiden. Familien hennes har bodd i Burma tidligere, og et 25 år gammelt avisutklipp Belle fant etter foreldrenes død, har vært i hennes tanker siden. Utklippet forteller om en forsvunnet datter i Hatton-familien.
Belle er fast bestemt på å finne ut hva som skjedde med søsteren hun ikke visste at hun hadde. Men da hun begynner å nøste i historien, møtes hun av ondsinnet sladder og rene trusler. Oliver, en sjarmerende amerikansk journalist, lover å hjelpe henne, men i et anonymt brev blir Belle advart mot å stole på folk som står henne nærmest …
Men ingenting stopper Belle i forsøket på å finne sannheten. Kan hun stole på Oliver? Er søsteren virkelig død? Er det en mulighet for at Belle faktisk kan finne henne?
Dinah Jefferies ble født i Malaysia i 1948 og flyttet til England som niåring. Hun er billedkunstner, har vært lærer og jobbet som TV-vertinne. Bøkene hennes har vært store bestselgere i hjemlandet og er solgt for utgivelse i en rekke land. Den savnede søsteren er forfatterens femte bok som er oversatt til norsk.
Jeg er gjerne med og skryter av feelgoodsjangeren. Før har den vært sett ned på som dårlig litteratur, men dette stemmer slett ikke lenger. Anemone forlag er en av de forlagene som satser på feelgoodsjangeren og forfatteren av den neste boken i min lesestabel, Caroline Säfstrand, er intervjuet i denne artikkelen om Feelgood som selger veldig bra i Sverige og nå er også i full fart fremover i Norge, når flere og flere blir klar over at dette er skikkelig bra bøker.
Som Bokhandler Beth fra Norli Strømmen storsenter her sier:
Sitat:
Vi må slutte å kalle det damebøker, det er et negativt ladet ord. Dette er underholdende bøker som gir oss en pause fra en stresset hverdag, og som i tillegg lar oss reise både rundt i verden og gjennom historien. Jeg ser på mange av disse bøkene som en «mykere» måte å lære på.
Jeg er derfor spent på
Caroline Säfstrand, Villa havbris
Leseeksemplar fra Anemone forlag
Den ser veldig lett underholdende ut, men jeg stoler på Anemone, som har gitt meg mange fine og sterke leseopplevelser
Villa havbris var en fin leseopplevelse, men ikke sterk og hjerteskjærende som En spire av håp.  En underholdningsbok av den lettere typen men ikke med for mye hjerte og smerte for meg. Den handler om hvordan våre opplevelser preger oss og det er jo noe jeg liker å lese om
Dette er en feelgood mange vil like svært godt.

 

Hvilke hemmeligheter kommer fram når man skraper på overflaten?

Sophie vender motvillig tilbake til Skåne etter at moren er død. Hun har vokst opp i det gamle kurbadhotellet Villa Havbris, som hun var sikker på at moren hadde solgt. Nå viser det seg at det likevel tilhører Sophie. Hun er fast bestemt på å selge det, men huset er preget av forfall og trenger å pusses opp før det legges ut for salg.
Ettersom Sophie ikke er særlig nevenyttig og ikke har spesielt god råd, søker hun etter håndverkere som mot kost og losji kan sørge for at noe av den gamle storheten kommer tilbake. Kort tid etter flytter Isak, Martin og Katja inn. I begynnelsen går alt greit, men hva er det som skjuler seg bak fasaden?

Villa Havbris er Caroline Säfstrands femte roman. Hun skriver ofte om hemmeligheter og har alltid et budskap mellom linjene. Hun er også skribent og holder foredrag om å skrive. Hun bor i Helsingborg sammen med sin familie.

Merete Junker, Pumasommer
Kjøpt selv
Tredje bok om NRK-journalist Mette Minde.
Jeg følger Mette videre og liker disse krimbøkene til Junker.
De er lettleste og uten makabre utbroderinger. Fin krim som mange vil like.

 

Han kaller seg Felis. Han sitter i en høyblokk i Porsgrunn med en kraftig kikkert rettet mot vinduene til advokat Torkel Vaa på den andre siden av elva. Felis presser en amulett mot brystet, kjenner kraften fylle seg. Snart skal et nytt menneske dø.

I leiligheten over lever den fjorten år gamle Silje, i engstelse for at moren skal miste barnet hun bærer. Så oppdager hun morderen, og han henne.

Torkel Vaa har fram til nå levd et rolig liv, lange dager på advokatkontoret, lange turer med dachsen Aktor. Men de siste ukene har han mottatt mystiske brev i posten. Brev uten tekst, bare med en blå silhuett av et kattedyr, en puma. Noen ønsker å skremme ham.

NRK-journalist Mette Minde har lenge vært svak for Torkel. Jo nærmere hun kommer advokaten, dess mer oppmerksom blir Felis på henne. Flere mennesker i Porsgrunn lever nå i livsfare, og ingen av dem vet om det. Så skjer det første drapet …

Anmelderne mener:

terningkast5

“Junker leverer igjen.”
Ove Mellingen, Telemarksavisa

terningkast5

“Alle gode ting er tre, og Merete Junkers Pumasommer er hennes beste krim.”
Kari Gisholt, Varden

“Godt språk, fortettet spenning og et finurlig plott – alt stemmer i Pumasommer. Nå venter vi i spenning på oppfølgeren, for den må komme!”
Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten

 

 

Irma Joubert, Jenta fra toget

Leseeksemplar fra Cappelen Damm, feelgoodbøker

Jenta fra toget har jeg sett mange fine omtaler av og derfor gledet jeg meg til denne, selv om det nok blir enda en sterk historie.

Ja en sterk historie var det, selv om jeg nok syntes mye av det ble litt rosenrødt. Kanskje kan det være bevisst fra forfatteren sin side at hun ikke kun vil ha vonde opplevelser i boken.

Det var nok ikke alle barna som ble sendt til Australia, som kom til en luksustilværelse hos en rik familie som elsket dem.

Alt i alt var det en bra bok som mange vil like å lese.

Irma Joubert, Jenta fra toget

 

 

Da andre verdenskrig nærmer seg slutten, kjemper Jakób Kowalski og den polske motstandsbevegelsen mot de tyske og russiske styrkene. De planlegger å bombe en tysk troppetransport, men seks år gamle Gretls uanmeldte tog mot Auschwitz når først frem.

Gretl er eneste overlevende, og når Jakób finner henne, gjør kombinasjonen av skyldfølelse og omsorg at han tar henne til seg. Det vokser frem et sterkt bånd mellom dem, men hun kan ikke bli værende hos ham for alltid.

Gretl blir sendt til Sør-Afrika, der tyske foreldreløse barn loves en lys fremtid hos protestantiske adoptivfamilier. Det innebærer at Gretls jødiske bakgrunn, den katolske skolegangen og forbindelsene til det kommunistiske Polen aldri må komme for en dag.

 

Merete Junker, Venuspassasjen

Bok nummer fire, kjøpt selv

Denne gangen går vi tilbake i tid, før Mette Minde sin tid og jeg savnet henne. Det tok litt tid før jeg  ble fengslet denne gang. Av de fire jeg har lest, er det Venuspassasjen jeg likte minst, men den ble veldig spennende etterhvert den også, så jeg er nok blitt litt bortskjemt av de første tre som fanget meg de første sidene og holdt meg der hele boken.

Merete Junker, Venuspassasjen

 

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/BOw1v/bokanmeldelse-merete-junker-venuspassasjen

Natt til 17. mai 1968 forlot Gunnar Eie bilen sin på kaia i Skien med nøklene i. Han etterlot seg kone og tre tenåringsdøtre, og dukket aldri opp igjen.

En vårdag i 2007 finner Eies oldebarn, trettenårige Stian, et lik i innsjøen rett ved småbruket der han bor. Obduksjonsrapporten viser at den døde er den forsvunne Gunnar Eie, og at han ble brutalt drept for tre år siden. Over brystet har han tolv røde korssting.

Stian bor avsidesliggende til sammen med sin mor og mormor, han er en ensom gutt, en særing, og han kjenner at han har et ansvar. Hva var det som skjedde da oldefaren forsvant? Hvor har han vært i alle disse årene? Og hvorfor ble han drept?

I jakten på svar kommer Stian nærmere sannheten enn han burde, en sannhet som gjør alle til fiender, ikke bare de fremmede, men også medlemmene i hans egen familie.

Anmelderne sier:

«En spennende og velkomponert kriminalroman, som dessuten er velsignet fri for pervertert vold, og juks i plottet. Forfatteren klarer til og med å skape ekstra spenning med bokens aller siste ord.»
Ingvar Ambjørnsen, VG

«Spenning til siste side.»
Fredrik Strøm, Telemarksavisa

 

Kristin Hannah, Det store ødet

Kjøpt selv

 

Jeg fant denne på salg til kr 79,- og da ble den med hjem. Du må ikke tro at jeg slutter å kjøpe bøker fordi om jeg får en del. En bokhandel er som en magnet som suger meg inn når jeg fortvilt prøver å gå forbi og late som jeg ikke ser alle bøkene der inne.

Jeg har lest en bok av Hannah før, Nattergalen og likte den svært godt.

Kristin Hannah, Nattergalen

 

Dette er nok favoritten av de jeg nådde å lese i ferien. En veldig sterk og bra historie om en dysfunksjonell familie, preget av en mann som er psykisk skadet etter å vært i krigshandlinger.

En roman som er velskrevet og spennende. Handlingen lagt til Alaska til en utpost der kun de sterkeste kan bo. Ikke den beste plassen å dra for en som blir voldelig når det er mørkt og dårlig vær.

Kristin Hannah, Det store ødet

https://www.facebook.com/feelgoodboker/

Rett til topps på New York Times bestselgerliste!
Vi møter Allbright-familien. Verden er i forandring. Idealismen og uskylden fra tidligere generasjoner er tapt. Verden er et skremmende sted.
For denne familien er den beste løsningen å flytte langt vekk, til Alaska, Amerikas siste utpost. Der håper de å finne fred, styrke og frihet.

«En sterk og medfølende familiefortelling.» People Magazine

 

 

Jan Mehlum, Gylne tider

Boken har jeg fått av en bokvenn

 

Jeg har ikke lest en eneste Mehlum-bok enda, men jeg har mange i hylla. Mangler kanskje noen i serien om Sven Foyn.

De har blitt med på ferie før og blitt med hjem igjen, så de er litt reisevant.

Vi prøver på igjen. Blir de ikke lest nå, lover jeg at de skal få være med på neste tur også.

Jeg nådde å lese nok nummer 1 og likte den ganske bra.

Det er viktig å huske at Gylne tider ble utgitt i 1996. Det er lenge siden og det bærer jo romanen preg av. Den er litt gammeldags på et vis, men temaet er mer enn aktuelt i dag også, som forsiden viser.

Det jeg strevde litt med er at det er en enetalebok, det vil si at det er en person som forteller alt som skjer. Det har jeg ofte vansker med, jeg blir lett ukonsentrert.

Men jeg er klar for å fortsette på serien, om enn ikke med en gang.

Sven Foyn får bli med på flere ferier han.

 

Veien fra oppvakt skolejente til narkotikadødsoffer ble mistenkelig kort for Cecilie. Og når politiet velger å betrakte saken som nok en tilfeldig overdose, påtar tønsbergadvokaten Svend Foyn seg sitt første oppdrag som etterforsker. Bak småbyens pyntelige fasade finner han ikke bare et brutalt narkotikamiljø, men også dystre forbindelser til mennesker i helt andre miljøer – og til deres fortid. Kritikerroste Jan Mehlum er en av landets fremste kriminalforfattere og har blant annet vunnet Rivertonprisen for beste norske kriminalroman (Kalde hender, 1998). GYLNE TIDER er den første boken i serien om Svend Foyn.

 

Så langt kom jeg i juli. Jeg leste 10 av 16 i stabelen.

Når det er ferie, har jeg ikke så mye alenetid så det blir mindre lesing.

 

Likevel har jeg lagd meg en ambisiøs leseplan for august og starter i dag med bok 1.

August:

Augustlesestabelen er ferdig planlagt.

 

Bøker fra julilesestabelen jeg ikke nådde å lese.

Jan Mehlum, Kalde hender

Da er vi forhåpentlig vis klar for bok nummer to.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En 15 år gammel skinhead oppsøker tønsbergadvokaten Svend Foyn, men forsvinner ut av kontoret uten å ha sagt et ord. Noen timer senere blir gutten – Elvis Kristiansen – funnet død, overkjørt av toget. Foyn klarer ikke å slå seg til ro med at det var et uhell. Hva var det gutten ville ham? Jo mer Foyn undersøker i Elvis’ historie, dess mer innfløkt virker saken. Her er tråder til hendelser i fortiden så vel som til organisert kriminalitet og overgrep mot barn. Kalde hender er en frittstående fortelling og den andre boken i serien om Svend Foyn. Boken fikk Rivertonprisen for beste norske kriminalroman i 1998. Kritikerroste Jan Mehlum er en av landets fremste kriminalforfattere og har blant annet vunnet Rivertonprisen for beste norske kriminalroman.

 

 

Kate Quinn, Alice-nettverket

Leseeksemplar fra Gyldendal, Lesetid

 

Lesetid er etter hva jeg har forstått redaksjonen for feelgood hos Gyldendal.

https://www.facebook.com/lesetid/

Jeg har sett veldig mange fine omtaler om denne romanen som handler om kvinnelige spioner under krigen, også et tema jeg har lest mange bøker om i det siste.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1947. Charlie St. Clair er gravid, ugift og i fare for å bli utstøtt fra familien. Hun bærer på et desperat håp om at kusinen Rose, som forsvant i Frankrike under krigen, kan være i live. Så da foreldrene sender henne til Europa for å ta hånd om «det lille problemet», stikker hun av til London, fast bestemt på å finne ut hva som har skjedd med Rose.

1915. Eve Gardiner klør i fingrene etter å bli med i kampen mot tyskerne. Helt uventet får hun muligheten da hun blir rekruttert av den britiske etterretningen og sendt til Frankrike, der den sagnomsuste Lili har bygget opp et stort nettverk av hemmelige agenter like under nesen på tyskerne.

Tretti år senere er Eve en sær gammel kvinne, preget av forræderiet som til slutt rev Alice-nettverket fra hverandre. Hun tilbringer dagene i alkoholrus og ensomhet, helt til en ung amerikansk kvinne dukker opp og nevner et navn som Eve ikke har hørt på flere tiår …

«Virkelig helt fantastisk!» – Elise Solvåg, bokblogger

«En kompleks historie med medrivende hovedpersoner som har noe for enhver leser.» Library Journal

Lesetid: Alice-nettverket

Månedens Lesetid-bok er Alice-nettverket av Kate Quinn! Dette er en spennende, kompleks og medrivende roman om et kvinnelig spionnettverk under første og andre verdenskrig. Her møter du to modige kvinner, i en uforglemmelig roman med høyt tempo!

Posted by Lesetid on Saturday, September 15, 2018

 

 

Liane Moriarty, Huset på stranden

Leseeksemplar fra Panta forlag

 

Jeg har ikke lest en eneste Moriarty bok enda, men har flere i hylla. Derfor får denne æren av å være julibok i år.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En skikkelig feelgood roman av stjerneforfatter Liane Moriarty! TRE ER ÉN FOR MYE … Ellen O’Farrell er en profesjonell terapeut som jobber fra et idyllisk strandhus hun arvet etter besteforeldrene. Hun har et fint liv, om man ser bort fra hennes kaotiske kjærlighetsforhold. Hun lengter etter å møte den rette, og falle til ro. Når hun møter Patrick er hun optimistisk. Han er attraktiv, singel, han har en jobb, og det beste av alt, det ser ut til at han liker henne tilbake. Når Patrick forteller henne en hemmelighet blir Ellen overrasket – og merkelig nok litt glad. Patrick har en stalker. Ekskjæresten hans er slett ikke ferdig med han, som han er med henne. Og det er jo interessant. Faktisk er det så interessant, at Ellen får en uimotståelig trang til å møte henne. Hun vet bare ikke, at det har hun allerede … HVOR LANGT ER DU VILLIG TIL Å GÅ FOR Å BEHOLDE DET SOM ER DITT? «EN VITTIG, VARM OG MODERNE KJÆRLIGHETSROMAN!» Booklist «EN VARM OG HUMORISTISK HISTORIE! MORIARTY ER BÅDE VITTIG OG SJENERØS NÅR HUN SKRIVER, DU BLIR VARM I KROPP OG SJEL» USA Today «EKSKLUSIV, FASCINERENDE OG TIDVIS HYSTERISK MORSOM!» Bookreporte

 

M.J Arlidge,Elle melle

 

Jeg leser mest nordisk krim men når en god bokvenn dukker opp med bøker til meg sier jeg ja takk med glede og disse bøkene av Arlidge har jeg sett mange har skrytt av. Jeg fikk de to første bøkene og den ene får bli med denne gang.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En åpenbart forstyrret person bortfører personer i par og gir dem et forferdelig ultimatum: En av dere overlever, en av dere dør. Helen Grace og hennes kolleger ved Southampton politistasjon står med ryggen mot veggen. I tillegg til å drive klappjakt på gjerningspersonen må de beskytte de overlevende som sliter med store mentale skader etter det de har vært igjennom. Flere blir kidnappet. Men hva er forbindelsen mellom ofrene? Etterforsker Helen Grace gir alt hun har, i en sak som plutselig, og skremmende nok, begynner å nærme seg en sluttet sirkel. M. J. Arlidge undersøker styrken i forholdet mellom mennesker, valg foretatt i mørk, dyp fortvilelse, og betydningen av å ofre seg for andre. Intensiteten øker ettersom hver av de intrikate personene drar leseren inn i sin historie. Elle melle er første bok i serien om etterforsker Helen Grace. Oversatt av Kirsti Vogt. Om forfatteren: M. J. Arlidge har arbeidet med TV i over 15 år og har spesialisert seg på produksjon av kvalitetsdrama. Arlidge begynte sin karriere i BBC og gikk deretter til Ecosse Films, hvor han produserte serier for ulike TV-kanaler. De siste fem årene har han drevet et uavhengig dramaproduksjonsselskap hvor han har laget en rekke serier for ITV. For tiden arbeider han med en stor filmatisering av Ernest Hemingways Farvel til våpnene for BBC. Sagt om boken: “M.J Arlidge viser et enormt talent i sin forfatterdebut. … Alle bitene faller på plass i denne helstøpte kriminalromanen. Anbefales uten forbehold.” Gunnar Gran, Stavanger Aftenblad

 

Patricia Wilson, Øyas hemmelighet

Kjøpt selv, men brukte sikkert gubbens penger. Bra han aldri klager, uansett hvor mange bøker jeg kjøper. Snill mann. Når vi er på ferie, elsker vi å sitte i skyggen med noe godt i glasset og hver vår bok. Da har vi det godt. Bare å være tilstede i nuet, sammen med hverandre og en god historie. For meg er det å leve livet fullt ut og jeg føler meg veldig priviligert.

Dette ser ut som det er en sterk historie fra Kreta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Øyas hemmelighet historien om nazistenes okkupasjon av Kreta under andre verdenskrig – en fortelling om grusomheter, om mot og om hvor langt en mor er villig til å gå for å beskytte barna sine. Og det er fortellingen om bitre hemmeligheter som splittet en familie, og om tre kvinner som kommer sammen for å lege de sårene som har ødelagt to generasjoner.

Det hele begynte ved solnedgang 14. september 1943 …

Hele livet har Angie vært nysgjerrig på morens hemmelige fortid. Når hun nå er i gang med å planlegge bryllupet, har hun en sterk trang til å besøke den avsidesliggende landsbyen på Kreta der moren hennes vokste opp.

Angies gamle bestemor tar imot henne med åpne armer. Tiden er inne for å lette sitt hjerte og fortelle den historien som hun ellers ville ha tatt med seg i graven.

En bok for alle som likte Helenas hemmelighet av Lucinda Riley og Når sypressene hvisker av Yvette Manessis Corporon.

120.000 solgte eksemplarer i Storbritannia

 

Jodi PIcoult, Nitten minutter

Kjøpt selv

De som følger meg, vet at Picoult er min favorittforfatter og at jeg prøver å få tak i alle bøkene hun har skrevet.

Jeg har foreløbig lest tre

Jodi Picoult, Hjertets valg

Jodi Picoult, Historiefortelleren

Jodi Picoult, Det store i det lille

Jeg har bestilt tre til:

Kjøp og selg brukte bøker, veldig enkelt

Jeg har også en til stående i hylla, nemlig Ensom ulv.

Det er mange bøker i julistabelen og om jeg får lest alle, tja det får vi se.

Det er ikke sydenferie med solseng i år, så det kan være det blir mindre lest.

Men selv om jeg lager meg lesestabler, betyr ikke det at alle må leses denne måneden. Vi tar det som det kommer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Som jordmor er det Lacy Houghtons jobb å ta imot nye liv. Hun hadde ikke ventet at sønnen hennes skulle ta liv. Men det er akkurat det han gjør en marsmorgen, da han går inn på en skole med våpen i stedet for bøker og dreper ti mennesker. Det tar nitten minutter

Lacy grubler på når hennes sjenerte 17 år gamle sønn ble forvandlet til et monster. Og er det hennes feil? Hun går gjennom fortiden for å lete etter spor, og begynner å innse at til tross for – eller kanskje på grunn av – alle hennes forsøk på å være en god mor, har hun egentlig aldri kjent sin egen sønn.

 

 

Og i det måneden har startet dumper en nydelig blå bok opp i postkassa og den har jeg så innmari lyst til å lese selv om jeg nok forstår det blir valgets kvaler utover i måneden siden det sikkert allerede er alt for mange.

Imogen Kealey, Frigjøringen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm, Feelgoodbøker

 

Ser ut til å være noe som faller i smak, basert på en sann historie

En medrivende historisk thriller basert på en av andre verdenskrigs mest fascinerende kvinner: den hemmelige agenten og heltinnen Nancy Wake. I sin tid befant hun seg øverst på listen over personer nazistene ville ha tak i.


For de allierte var hun en fryktløs frihetskjemper og superspion, en kvinne forut for sin tid. For Gestapo var hun et spøkelse, en skygge, verdens mest ettersøkte person. Hennes navn var Nancy Wake.

Nancy Wake er forlovet og bor i Marseilles da Frankrike blir okkupert. Som den fryktløse kvinnen hun er, blir hun trukket mot motstandsbevegelsen. Snart er hun beryktet, med kallenavnet Den hvite musen, og det utloves en en dusør på fem millioner franc til den som fanger henne.

Hun befinner seg øverst på nazistenes liste over ettersøkte personer da hun får vite at ektemannen er blitt arrestert for forrædersk aktivitet. I siste liten klarer hun å flykte til England, der hun får opplæring som spion, og hopper ut i fallskjerm over Auvergne i Frankrike. Der skal hun lede en styrke på syv tusen menn og kjempe mot tyskerne med alle midler. Hver kamp gjør at krigens slutt nærmer seg, men dette setter også hennes ektemann, som befinner seg i tyskernes fangenskap, i stadig større fare …

Filmatiseres med Anne Hathaway i hovedrollen.

“Hvilken fortelling! Og Imogen Kealey forteller den glimrende. Dette er mer enn en vanvittig spennende thriller: Nancy Wake er en heltinne av vår tid, like mye som i sin tid. Og det mest utrolige av alt, er at fortellingen er sann!” Andrew Taylor, forfatter

“En ekte pageturner, basert på en sann historie om en av andre verdenskrig største heltinner.” Ben Fergusson, forfatter

“Denne leste jeg fort, basert på den utrolige Nancy Wake, en ekte superheltinne. En forbløffende, pulserende og uforglemmelig fortelling, som er dyktig fortalt.” Jill Mansell, forfatter

“En sterk og modig beretning om en forbløffende kvinne i en utrolig tid, skrevet av en dyktig forteller. Levende, engasjerende og veldig gripende. En perle.” Robyn Young, forfatter

“En spennende debut (…) Med høyt tempo, levende beskrivelser og en troverdig heltinne. (…) dette er en filmatisk skrevet pageturner for de mange tilhengerne av krigsdrama.” Publishers Weekly

«Hennes utrolige historie har blitt fortalt før, men Kealey puster nytt liv i den ved å ta i bruk romanformen … spennende og velskrevet.» The Times

«Breddfull av nervepirrende spenning.» Sunday Mirror

«En superspennende og fullstendig fascinerende roman. Sett av nok tid til å lese, jeg ble helt oppslukt og nøt denne fantastiske boka.» Love Reading

«Dette er en spennende thriller fra andre verdenskrig, som er superklar for kinolerretet.» Booklist

 

I juni leste jeg blant annet disse:

 

Jan-Philipp Sendker, Kunsten å følge hjertet

Holly Ringland, Alice Harts fortapte blomster

Merete Junker, Jenta med ballongen

Toril Brekke, Klangen av frihet

Amanda Prowse, Anna

Rita Hals Gentekos, Barbro

Tina Frennstedt, Forsvunnet

Ruta Sepetys, Taushetens pris

Nina Wähä, Testamente

Heather Morris, Cilkas reise

Carmen Korn, Døtre av en ny tid

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil å dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg