Mark Sullivan, Under en brennende himmel

Mark Sullivan, Under en brennende himmel

Leseeksemplar fra Feelgoodbøker, Cappelen Damm

 

Jeg ble helt satt ut av denne romanen. Hvis dere tror det er bare romantisk dilldall som serveres i hyllene i matbutikken din, så tar du feil. Dette er en roman, basert på en sann historie, fortalt til forfatteren av hovedpersonen i boken, Guiseppe (Pino) Lella.

Han forteller om når han under andre verdenskrig fulgte jøder over fjellet fra Italia til Sveits og senere ble han sjåfør for en av de øverste nazistsjefene, der han rapporte til motstandsbevegelsen det han kunne få tak i av informasjon. Jeg holdt pusten og jeg tørket tårer. Dette var en sterk historie som det vil gå lenge før jeg glemmer.

Den er også filmet ser jeg, så det er en selvfølge at jeg må se filmen. Anbefales på det varmeste.

Jeg elsker sånne bøker som gjør meg så engasjert at jeg ønsker å lete etter mer informasjon.

 

 

Den kjente racerbilføreren, Antonia Ascari har en viktig rolle i boken.

 

 

Pino Lella og kjæresten Anna Marta

Pino sammen med forfatteren, Mark Sullivan

 

 

En storslått fortelling om en ung manns utrolige mot i en av vår tids mørkeste epoker.

 

Pino Lella vil ikke ha noe med krigen eller nazistene å gjøre. Han er en helt vanlig italiensk tenåring, opptatt av musikk, mat og jenter. Men den ukompliserte hverdagen er snart over. Da hjemmet hans i Milano bombes, reiser Pino til onkelens gård på fjellet. Der hjelper han jøder med å flykte over Alpene til Sveits. Han forelsker seg også i den vakre enken Anna, som er seks år eldre enn ham.

Tilbake i Milano blir han vervet som tysk soldat, og atten år gammel blir han sjåføren til general Hans Leyers, Adolf Hitlers representant i Italia.
Pino ser nå en mulighet for å spionere på nazistene, og blir trukket inn i krigens grusomheter. Hele tiden er han drevet av kjærligheten til Anna, og drømmen om det livet de to en dag skal dele …

Kinoaktuell!
Filmatiseres av Pascal Pictures, med Tom Holland i rollen som Pino.

Nr 1 bestselger på Amazon – solgt over 600 000 bøker

 

 

 

En youtube video fra stedene i Milano som er nevnt i boken. Se den ikke før etter at du har lest boken, da det røpes litt av handlingen.

2 kommentarer
    1. Hei.
      Vet ikke om du kjenner bloggen min. Men jeg kommenterer blant annet det siste innlegget til den bloggen som ligger øverst på bloggtopplista hver dag. Når det innlegget ikke har fornyet seg siden sist morgen tar jeg for meg bloggen på plass nummer 100. I dag var det din blogg.
      Så i dag har jeg kommentert og lenket til bloggen din. Håper du ikke tar det negativt opp, for det er overhode ikke noe negativt som ligger bak innlegget mitt.
      Ha en fin dag – og du, jeg likte virkelig beskrivelsen “Evigung gudinne”

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg