Krimgodbiter på mammutsalg

 

 

Krimgodbiter på mammutsalg.

I går la jeg ut et innlegg med de fleste romanene jeg har lest og likt, som er på mammutsalg.

Mammutkatalogen 2021, Romaner jeg anbefaler

I dag tenkte jeg å ta en titt på krimbøkene.

Jeg gjør oppmerksom på at det er leseeksemplarer blant bøkene.

Selv om jeg får en del bøker hos forlagene og forfattere, er jeg hverken pålagt eller betalt for å skrive om dem.

Tekst under bildene er hentet fra omslaget bak på boken.

Det er mest gamle travere jeg har lest og det er de det er mest av på salget også, det er få av de mer ukjente. Da var det flere litt ukjente på romanlisten.

 

Jeg setter pris på alle som vil følge meg på facebook, og dere er hjertelig velkommen inn på siden min der, hvis dere vil følge bokbloggene mine.

http://www.facebook.com/Lillasjel

 

Heine Bakkeid, Vi skal ikke våkne

Et leseeksemplar fra Aschehoug.

 

Heine Bakkeid er en krimforfatter jeg ikke ser veldig mye delt i bokgruppene men han skriver veldig gode krimromaner. Romanene er solgt til 18 land og fått strålende kritikker, så har du ikke oppdaget han enda, ja da har du noe godt tilgode. Dette er dog tredje boken og siden historien til hovedpersonen er viktig for handlingen, er det lurt å lese de kronoligisk, men det er avsluttende historier i hver bok.

I tredje boken drar Aske tilbake til sine røtter og faren, på Island. Jeg må berømme Bakkeid for å klare å konstruere spennende komplott som ingen har gjort før han.

Hvordan det hele henger sammen og hvem som står bak, ja det får vi ikke vite,  før helt på slutten og klare å gjennomskue hele dette komplottet, ja det er umulig. Man skal ha tunga beint i munnen, også etter oppklaringen for å forstå hele historien.

Spennende er det også at han har lagt handlingen til Island denne gangen.

 

Heine Bakkeid, Jeg skal savne deg i morgen

Heine Bakkeid, Møt meg i paradis

 

 

 

Den tidligere avhørslederen Thorkild Aske blir tvunget til å vende tilbake til sine røtter på Island. Faren, den karismatiske miljøaktivisten Ulfur, er uhelbredelig kreftsyk. I tillegg sitter han i fengsel, dømt for drapet på sin unge kjæreste. Thorkild og søsteren Liz tar turen til sagaøya for et siste farvel. Faren hevder han er uskyldig dømt, og Thorkild og Liz vikles raskt inn i saken, som avdekker nye sannheter om deres egen familiehistorie og klimaforkjempernes mørke hemmeligheter. Den dramatiske reisen rundt på øya setter både Thorkild og de rundt ham i stadig større fare.

Vi skal ikke våkne er den tredje boken i serien og tar Bakkeids gotisk-uhyggelige stil og lakoniske humor til nye høyder.

 

 

Jussi Adler-Olsen, Offer 2117

Reklame leseeksemplar fra Aschehoug.

 

 

Den nyeste Jussi Adler-Olsen var nesten vondt spennende, hvis dere forstår hva jeg mener, vond slik at man ikke har lyst til å lese, men samtidig så spennende at man bare må fortsette.

Jeg har lest alle bøkene om Carl og gjengen hans og likt alle, unntatt Selfies, som jeg syntes var regelrett dårlig.

Derfor er det ekstra gledelig at han er tilbake på topp.

Nå har vi fått Assads historie og det skal bli enda mer spennende å høre hvordan det går i neste bok, med den brokede forsamling i avdeling Q.

Selfies, Jussi Adler-Olsen

 

 

 

I over ti år har Assad vært et gåtefullt kraftsenter i Avdeling Q. En kjedereaksjon av voldsomme hendelser bringer ham på randen av total kollaps. Bare Rose, som også har sine utfordringer, kan hjelpe Assad å fri seg fra de mørke demonene som vekkes til live av den spanske journalisten Joan Aiguaders dekning av en flyktnings tragiske død.

 

Stefan Ahnhem, Den niende graven

Bok nummer to av Ahnhem.

Ahmhembøkene er ikke for de som ikke liker at det er rått og groteskt, for uffa meg, det er nesten for mye til tider av ondskap. Men det er gruelig spennende, så spennende at det er vanskelig å legge de fra seg.

Dessuten er det over 600 sider, men de er lettlest og store bokstaver så det går unna. Også her er det best å lese de kronologisk da vi følger hovedpersonens historie.

Den niende graven har handling forut for bok nummer 1, Offer uten ansikt. Så er det noen som ikke har begynt på Ahnhembøkene, kan de gjerne lese bok 2 før bok nummer 1.

 

Bok 1, som kan leses som nummer to

Stefan Ahnhem, Offer uten ansikt

Bok 3

Stefan Ahnhem, Atten grader minus

Bok 4

Stefan Ahnhem, Motiv x

Bok 5

Stefan Ahnhem, X måter å dø på

 

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Aschehoug, men boken har jeg kjøpt selv.

I et vinterkaldt Stockholm har Sveriges justisminister forsvunnet sporløst på den korte veien mellom Riksdagen og en ventende bil. Fabian Risk kalles inn for i hemmelighet å etterforske justisministerens
forsvinning.Omtrent samtidig blir konen til en kjent dansk tv-personlighet funnet myrdet i luksusvillaen nord for København. Dunja Hougaard leder etterforskningen som fører henne over sundet til Sverige.
Fabian og Dunjas spor krysser hverandre i et iskaldt Skandinavia der de dras stadig dypere inn i en konspirasjon som viser seg å være verre enn noen av dem hadde kunnet forestille seg.
Fabian er alt annet enn en lagspiller. Han nekter å følge regler som kan hindre ham i å løse saken. “Den niende graven” er den andre, frittstående boken om politietterforskeren Fabian Risk. Det er en
intrikat konstruert thriller der Stefan Ahnhem forteller hva som fikk Fabian Risk til å forlate Stockholm og flytte tilbake til Helsingborg.

 

Cilla & Rolf Börjlind, Koldbrann

Dette er min favorittserie når det gjelder krim, og nå er den sjette boken på vei ut i butikkene, Frossent gull, og jeg gleder meg veldig mye.

Jeg tror dette må være den krimboken jeg har likt best etter Stieg Larsson. Dette var en fulltreffer for meg. Jeg greide ikke å legge den fra meg, så natten ble lang med lite søvn. Når jeg var ferdig var jeg jo så giret at jeg måtte roe ned og da var jeg blitt så sulten at jeg måtte opp og spise. Dette er også en serie der det er greit å lese de kronologisk og det er tre bøker på mammutsalg. Den tredje stemmen, bok 2, Sov du vesle spire, bok 4 og Koldbrann, bok 5

Og jeg blir jo så glad i de som er med. Denne gangen er Tom ute på farefullt oppdrag i Thailand, møter både slanger og krokodiller og narkobaroner, med mere.

Jeg skal ikke røpe noe her, men denne boken favner mye, som dissosiering.

Veldig, veldig bra skrevet, ikke et ord for lite eller for mye, tom med litt humor. Jeg har jo sett filmene av de to første bøkene og setter derfor inn ansiktene derfra og jeg ler godt når jeg ser Minken innta lekteren og bli grønnsakdyrker. Bare genialt påfunn.

Jeg skjønner ikke hvor de tar det fra bok etter bok. Nå er jeg ferdig med alle fem og jeg vil bare ha mere, mere.

Bok 4:

Cilla & Rolf Börjlind, Sov du vesle spire

Bok tre

Cilla & Rolf Börjlind, Svart daggry

Bok to:

Den tredje stemmen finner jeg ikke omtalen på, men jeg har lest den. Det var den jeg leste først.

Bok 1

Cilla & Rolf Börjlind, Springflo

 

 

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Gyldendal og boken er et leseeksemplar

På Mekongfloden i Thailand padler Tom Stilton i en primitiv kano. I lommen har han et foto av en ukjent mann og navnet på en forsvunnet flodbåt. Han er på vei inn i det gylne triangel, på jakt etter en mørk hemmelighet. En reise som får ham til å ransake seg selv, og han hjemsøkes av mareritt om en forbrytelse han selv har begått.

Samtidig i Stockholm får Olivia Rönning et spesialoppdrag. En familie er drept i en bilbombe, noe som har rystet hele Sverige. En antatt gjerningsmann blir tatt. Men så blir Olivia kontaktet av Mette Olsäter, sin tidligere sjef som nå er gått av med pensjon. Mette tror det er begått et justismord og vil at Olivia skal se på saken på nytt. Etterforskningen leder henne til en verden med skjulte forbindelser, mørke hemmeligheter og menn som er villige til å gjøre hva som helst for å bevare sin makt.

Koldbrann er den femte boken om Tom Stilton og Olivia Rönning.

 

 

Anders de la Motte, Vinterild

Boken er et leseeksemplar fra Aschehoug men jeg her ikke pålagt eller betalt for å skrive om den.

Da har jeg lest bok tre i årstidskvartetten til Motte. Jeg tror det er denne som for meg har vært mest  spennende, men jeg likte også godt den første Sensommer. Alle tre har vært bra spenningsbøker og den siste var ganske så altoppslukende så jeg glemte alt rundt meg og bare forsvant inn i boken, og det er jo det som er så herlig med gode bøker.

Jeg greide heller ikke å skjønne hvordan alt hang sammen enda jeg grublet jo hele boken. Det er så kjekt med sånne spenningsbøker der du skal prøve å finne ut hva det er som har skjedd og du mistenker alle som dukker opp i historien.

Ingen makabre, blodige utgreiinger for de som ikke liker det. Det tar noen sider før du kommer inn i spenningen men når du kommer dit, ja da må du bare lese videre.

Bøkene kan leses frittstående. Dette er ikke en serie.

Anders de la Motte, Sensommer

Anders de la Motte, Høstdåd

Anders de la Motte, Våroffer

I tillegg har jeg lest to bøker av De la Motte, med handling fra Stockholm. Dette er mer actionfylte romaner med høyere tempo. De er best å lese fortløpende.

Anders de la Motte, MemoRandom

Anders de la Motte, Ultimatum

 

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Aschehoug

Lucianatten 1987 brenner danseplatting i en skånsk hyttegrend ned til grunnen. En ung kvinne dør i flammene. Under etterforskningen settes venner opp mot hverandre, tillit brytes og familier splittes ¿ inntil en ung mann til slutt tilstår mordbrannen.
Tretti år senere arver Laura Aulin sin tante Heddas forfalne hytte. Som tenåring bodde hun der i feriene, med tanten og vennene som trygge punkt i livet sitt. Helt til brannen forandret alt.

 

Robert Galbraith, Hvit død

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Ja den som klarer å forstå hvordan denne historien henger sammen, ja den er god. Dette er kompliserte saker.

Galbraith, psedonym for J.K. Rowling, har en spesiell skrivestil, nemlig småpratende og detaljert. Vanligvis liker jeg krimbøker uten altfor mye detaljer, men Galbraith har en måte å skrive på, som likevel fenger meg. 680 sider kunne nok likevel blitt kuttet noe ned, men samtidig skaper skrivestilen en stemning i boken der man koser seg. Den er underholdende.

Selve plottet er originalt og så komplisert at man greier ikke å finne ut hvordan alt henger sammen før historien nøstes opp på slutten.

De tre første bøkene i serien om Strike er filmet og kan sees på Hbo og de er bra synes jeg.

Festlig lesing er det og jeg gleder meg virkelig til fortsettelsen. Ingen makabre detaljer for de som ikke liker det. Ikke høyoktan spenning, men mer et funderende mysterium, så man spekulerer når man leser og småhumrer litt over karakterene, som det er rimelig mange av, så man må holde tunga beint i munnen. Man får små clue utover i boken, så de som har konsentrasjon nok, jeg har ikke, kan kanskje klare å huske de og pusle de sammen. Hvis ikke får de forklaringen på slutten.

Jeg tror det kommer en femte bok i løpet av året og den skal defintivt leses

 

 

 

Hvit død er en klassisk krim med moderne vri, et gripende mysterium, en ekte pageturner og en spennende fortsettelse på historien om Cormoran Strike og Robin Ellacott.

En plaget ung mann ved navn Billy ankommer privatdetektiv Cormoran Strikes kontor. Billy ber om hjelp til å etterforske en forbrytelse han mener han var vitne til som barn. Han virker svært desorientert, men likevel er det noe ærlig og oppriktig med Billy og hans historie, synes Strike. Før han får stilt flere spørsmål, styrter Billy panisk ut av kontoret.

Strike og hans tidligere assistent Robin Ellacott – nå forretningspartner – forsøker å komme til bunns i Billys sak. Det fører dem på en kronglete sti gjennom Londons bakgater, via de innerste sirklene i parlamentet, til en vakker, men dyster herregård på landsbygda. Samtidig er Strikes privatliv langt fra enkelt. Strike har mer enn noensinne bruk for Robin, men forholdet dem imellom er mer innviklet enn som så ….

Romanen er skrevet af J.K. Rowling under pseudonymet Robert Galbraith. J.K. Rowling er forfatter av Harry Potter-serien og Den tomme stolen.

Camilla Grebe, Dvalen

Hjorth og Rosenfeldt, En høyere rettferdighet

 

Jeg er veldig glad i bøkene til Hjorth og Rosenfeldt, men denne skuffet meg litt.

Men jeg har likt svært godt de fem forrige bøkene av dem, så jeg får tilgi dem at denne ikke helt nådde opp. Det ble litt for mye for meg om hovedpersonene.Jeg er sikkert blitt litt bortskjemt og da er det litt å bli litt misfornøyd.

LIkevel anbefaler jeg selvfølgelig varmt alle bøkene av Hjort og Rosenfeldt og dette er ikke rå krim, slik som Ahnhembøkene, så disse bøkene passer for nok de fleste.

Dette er også en serie der vi følger hovedpersonene men med frittstående handling, så de kan leses hver for seg.

Fjellgraven, Hjorth og Rosenfeldt

Hjorth og Rosenfeldt, Den stumme jenta

Hjorth og Rosenfeldt, Ikke bestått

 

 

 

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Aschehoug og boken er et leseeksemplar

Kriminalpsykolog Sebastian Bergman har innsett at hans dager på Riksmord er over, nå holder han forelesninger og skrive bøker. Den eneste han har sporadisk kontakt med, er Ursula. Datteren Vanja har han ikke hørt fra på fire måneder.
Vanja har en midlertidig jobb som etterforsker i Uppsala. Nå jobber hun med en serie overfallsvoldtekter, der gjerningsmannen smyger seg på ofrene bakfra, bedøver dem med en sprøyte og trekker en sekk over hodet før han fullbyrder overgrepet. Når et av ofrene dør, kobles Riksmord inn. Og snart også Sebastian Bergman.

 

Jens Henrik Jensen. Oxen, Frosne flammer

Reklame, leseeksemplar fra Aschehoug

Tredje bind i Jens Henrik Jensens serie om Den sagnomsuste Niels Oxen.
Jeg er blåst av banen av forundring at det går an å skrive noe sånt. Hvordan holde styr på alle detaljer og for ikke å snakke om, klare å gjøre det spennende på hver eneste side.

Til tider så spennende at jeg nesten ikke holdt ut. Det var som om ordene plystret rundt meg, i det jeg måtte lese i rasende fart, fordi jeg var så utålmodig etter å vite hvordan alt hang sammen.

Og om Axel Mosmann virkelig er til å stole på.Bare en sånn detalj med en jasminbuske i Hagen på et spansk feriehus. Ja jeg røper ikke hva den har med saken å gjøre men imponert var jeg.

Liker du halsbrekkende spenning fra første til siste siden, men uten altfor mye bloddryppende utgreiinger, ja da må du bare lese Oxen serien.

Bok 1:

Jens Henrik Jensen, Oxen, Hengte hunder

Bok 2

Jens Henrik Jensen,Oxen, Mørke menn

 

 

 

 

Etter en dramatisk slutt i Mørke menn, antas det at Oxen har omkommet på havet. I virkeligheten har han på mirakuløst vis kommet seg etter store skader, og holder til på en øy i den svenske skjærgården. Her står han i sitt livs dilemma. Mot alle odds bestemmer Oxen seg for å ta opp kampen mot overmakten. Hvis han ikke gjør det er han dømt til evig flukt.

 

Camilla Läckberg, Løvetemmeren

Løvetemmeren er Camilla Läckbergs niende krim om Erica Falck og Patrik Hedström. Det er vel stort sett de fleste krimelskere som kjenner hennes bøker. Enkel lettlest krim uten å være grotesk.

Heksen, Camilla Läckberg

Camilla Läckberg har nå forlatt Erica og Patrik i bøkene og gått over til å skrive psykologiske thrillere, Gullburet og Vinger av sølv. Jeg leste Gullburet og det var ikke noe for meg, så Vinger av sølv har jeg ikke lest. Jeg vil gjerne ha flere bøker med Erica og Patrik i hovedrollene.

 

 

 

Det er januar og bitende kaldt i Fjällbacka. En halvnaken jente kommer løpende ut av skogen, rett ut på veien foran en bil. Sjåføren rekker ikke å stoppe. Da Patrik Hedström og hans kollegaer blir varslet om ulykken, er jenta allerede død. Fire måneder tidligere forsvant hun på vei hjem fra den lokale rideskolen, og siden er det ingen som har sett henne. Det viser seg at hun er blitt utsatt for en forbrytelse, og Patrik Hedström og hans kollegaer frykter at hun ikke er alene om denne skjebnen.

Samtidig holder Erica Falck på å grave i en gammel sak. En familietragedie som førte til en manns død. Gang på gang besøker hun mannens kone, som ble dømt for drapet, men Erica får ingen svar. Hva er det kvinnen skjuler? Erica kjenner på seg at det er noe som ikke stemmer. Og det virker som om fortiden kaster sine mørke skygger over nåtiden.

 

 

Agnes Lovise Matre, Iskald

Dette er den andre boken jeg leser av Matre. Jeg likte godt den første Skinnet bedrar og var spent på om Iskald var like bra.

Skinnet bedrar, Agnes Lovise Matre

Det synes jeg definitivt at den er. Boken er bare 300 sider og jeg liker at hun heller holder den skjerpet, enn å ha med lange utbroderinger som mange bruker, som ikke har med saken å gjøre.

Det er spennende fra første til siste side og jeg synes plottet var utrolig bra. Det skal noe til å komme på nye plott, så mange spenningsbøker som blir gitt ut nå for tiden men det har hun greid.

Jeg liker også at hun har med noen fornøyelige beskrivelser:

Sitat:

Han lyste vei med mobiltelefonen innover langs veggen til han fant bryteren bak døra til arkvirommet. Gangen ble en tanke lysere, men ikke særlig hyggeligere. En koloni av fluer og edderkopper hadde i sin naivitet satt de skrøpelige insektføttene sine på landingsstripa som besto av et kvikksølvholdig lystoffrør. Uten en eneste mulighet for å varsle nestemann hadde de blitt grillet levende.

Ja Agnes Matre har flyttet inn i min “må lese alle” liste. Jeg gleder meg til neste som skal komme ut nå i 2021.

 

 

 

 

Klokken 05.00 ljomer lyden fra fløyta på M/F «Utne» mellom fjellene i Hardanger. Norseman Xtreme er i gang, verdens tøffeste og desidert kaldeste triatlonkonkurranse. Den lokale lensmannen Bengt Alvsaker er en av 250 nervøse utøverne som hopper i den mørke, iskalde fjorden. Men da han og de andre svømmerne har kavet seg i land i Eidfjord for å hive seg på syklene, ligger en skikkelse med startnummer 22 livløs igjen i vannet.

Da opptellingen gjøres ved konkurransens slutt, viser det seg at en deltaker med samme startnummer likevel er kommet velberget i mål på Gaustatoppen. Hvem er da den druknede, og hvordan havnet han blant Xtreme-deltakerne? Det blir snart åpenbart at det ikke var en ulykke.

Bengt Alvsaker og hans team står foran sin hittil mest kompliserte sak. Jakten på en drapsmann i det lille lokalsamfunnet skal virvle opp mye grums og avdekke gamle og betente hemmeligheter. De idylliske Hardanger-bygdene blir aldri de samme igjen.

 

 

Yrsa Sigurdardottir, Dukken

Leseeksemplar fra Kagge forlag

Der dukket det opp en gammel kjenning, nemlig islandske Yrsa.

Jeg er veldig glad i hennes bøker. Jeg har også igjen noen jeg ikke har lest, Dødsskipet, De uønskede og Dragsug, men de står i hylla. Dna,fra 2016, er den jeg mangler i hylla, så den må skaffes.

Stilig omslag synes jeg. Blikkfang

Jeg likte godt Dukken også. Jeg grublet og grublet på hvordan i all verden dette kunne henge sammen. Og det var kompliserte greier, så den som forstod hele hendelsesforløpet her, ja den er god. Det eneste jeg har å kicke på er at det blir veldig til oppramsing av det som har hendt på slutten, at vi kanskje kunne fått enda mer litt etter litt.

Lettlest og god krim for meg dette og jeg gleder meg allerede til den neste. Yrsa kommer snart ut med en ny.

Yrsa sigurdardóttir, Galgen

Yrsa Sigurdardottir, Syndsforlatelse

 

 

En liten jente er med ut på sjøen på fisketur. Med fangsten i garnet får de en gammel dukke. Det er tydelig at den har ligget lenge i vannet, for den er dekket av rur. Jenta får lov av moren å ta den med seg hjem. Samme kveld blir moren funnet død.

IKKE ALT I HAVET ER FISK
Det finnes to ting Huldar virkelig misliker: Lik og sjøreiser. Og kombinasjonen er ikke til å holde ut. Det er funnet likdeler i sjøen på en populær fiskeplass, og mye tyder på at kroppsdelene ikke har havnet der som følge av en ulykke. Heldigvis er Huldars strenge sjef Erla nesten like sjøsyk, så det er grenser for hvor mye hun kan briske seg på hans bekostning. Men likdelene må samles opp og det kreves en etterforskning for å finne ut hvordan de havnet i havet, og hvem som kastet dem uti.

DEN FORSVUNNE JENTA
Barnepsykologen Freya skal bistå politiet ved avhør av en rekke ungdommer. Alle ungdommene har det til felles at de i perioder har bodd på en barnevernsinstitusjon i Reykjavik – der lederen har blitt beskyldt for seksuelle overgrep mot beboerne. For å kontrollere varslerens historie vil de gjerne snakke med hans beste venn, en jente ved navn Rósa. Problemet er bare at Rósa ikke er å finne. Ifølge sosialarbeiderne som kjenner henne, er det ikke uvanlig, for hun pleier å stikke av flere ganger i året – og hun dukker alltid opp igjen når det passer henne …

UHYGGENS MESTER
Yrsa Sigurdardottir har en trofast og begeistret leserskare. Få forfattere evner i samme grad som henne å mane fram gysende skummel stemning ut av tilsynelatende dagligdagse omgivelser. Samtidig tar hun alltid parti for de svakeste i samfunnet, og hennes radarpar Huldar og Freya er tvers igjennom sympatiske, til tross for at de har sine særegenheter. Dukken er inspirert av at forfatteren fikk se et bilde av en dukke som hadde ligget lenge på havets bunn. Det er klart det måtte bli til en bok! Les og grøss, og behold gjerne lyset på … 

 

Chris Tvedt, Formildende omstendigheter

Leseeksemplar fra Gyldendal.

Jeg har lest mange av Chris Tvedts bøker og dette må da vel være en av de mest spennende, tror jeg.

Fy fillern, det ble skummelt etterhvert. Er hovedmistenkt Nina skyldig i å ha tatt livet av mannen sin eller er hun ikke? Hvordan henger dette sammen. Litt kry er jeg fordi jeg nok ante litt av sammenhengen, men likevel ble jeg litt lurt også. Det var umulig å vite helt hvordan alt hang sammen, helt til de siste sidene.

For de som liker spennende krim, uten makabre detaljer, er dette boken for dere. Og har dere ikke oppdaget Chris Tvedt enda, ja da har dere mange timer med spennende lesing foran dere.

 

Chris Tvedt, Bevisets stilling

Chris Tvedt, Den som forvolder en annens død

 

 

En natt  blir Mikael Brenne vekket av en telefon. Det er en klient, Nina Sunde, som ringer, og hun er livredd. Noen har tatt seg inn i huset hennes. Da Mikael kommer frem er det for sent. I stuen ligger Ninas eks-mann, skutt.
Det ser ut som et soleklart tilfelle av nødverge og Mikael kjenner seg trygg på at han skal få Nina frikjent. Men det viser seg at hun ikke har fortalt sannheten.
Bak løgnene kommer en annen historie til syne, så grusom at ingen tror på den.
Og selv om den skulle være sann, innser Mikael at det ikke er sikkert at det vil hjelpe Nina Sunde.
For hvor går egentlig grensen?
Når er det lov å drepe et annet menneske?

 

Trude Teige, Aldri Tilgi

Et leseeksemplar fra Aschehoug.

Min andre Kajsa Coren krim. Den forrige jeg leste var Pasienten. Teige skriver god krim uten makabre utbroderinger.

Pasienten, Trude Teige

I Aldri tilgi er det Metoo som danner bakteppet for plottet, et tema Teige har kjennskap til, da hun har ofte arbeidet i manndominerte miljøer.

Når jeg var på bokmøte i høst, fortalte hun om et forfallet ubebodd hus i nærheten av der hun bor. Det inspirerte henne til å la det være en del av handlingen.

Det jeg ikke likte er at jeg følte jeg fikk vite litt for mye i starten av boken, og det tok litt av spenningen bort for meg.  Men spennende er den likevel, særlig på slutten.

https://lillasjel.blogg.no/bokmote-aschehoug-2019.html

 

 

 

Før den nye justisministeren skal gå på Stortingets talerstol for første gang, mottar han en tekstmelding fra en som kaller seg Hevneren. I Kanal 4 blir en profilert sjef beskyldt for seksuelle overgrep, like etter mottar også han en trusselmelding.

Samtidig blir det funnet en død mann på en forfallen gård i Asker. Under arbeidet med å identifisere mannen, oppdager politiet en torturinnretning som nylig har vært i bruk på låven. Hvem er den døde mannen? Og hvem stammer blodet på låven fra?

Journalisten Kajsa Coren arbeider med en TV-dokumentar om #Metoo i Norge. Alt tar en uventet vending da politiet får en forsvinningssak å oppklare, og Kajsa oppdager en sammenheng mellom den, justisministeren og den døde på gården.

 

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg