Pasienten, Trude Teige

Da har jeg lest min første krim av Trude Teige, nemlig Pasienten.

Boken er lettlest og den er fengende. Ikke for mye dilldall, akkurat slik jeg liker en krim. Akkurat passe spennende til at man ikke helt klarer å løse gåten, selv om jeg skjønte det litt før slutten. Det er viktig serru for da blir man så kry.

Handlingen er lagt til øyene på Sunnmørskysten. Jeg syntes det var litt spennende å lese om forskningen som har pågått og metoder som ble brukt i psykiatrien. Jeg vil ikke røpe mer av innholdet enn det som står på boken.

Pasienten anbefales til alle som liker spennende krim uten bloddryppende og makabre beskrivelser.  Jeg kommer til å lese flere krim av Trude Teige.

 

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Aschehoug, som også har sponset boken

http://www.aschehoug.no/

Han kalte seg Krøsus og var psykiatrisk pasient på Dikemark nesten hele livet. «De dreper pasienter
her,» er det siste han hvisker før han dør i 1993. En av de få han hadde kontakt med, var lille Julia.
I 2002 forsvinner 18 år gamle Julia fra hjemstedet sitt, en liten bygd på Sunnmørskysten.
I 2006 skjer det et drap som kaster nytt lys over Julias forsvinning, og over det som foregikk på nervesanatoriet der hun bodde.
Kajsa Coren dekket Julia-saken som journalist. Nå får hun en privat forespørsel om å se på forsvinningen på nytt. Hun havner midt i en etterforskning som både omfatter et ukjent Munch-maleri og psykiatriske eksperimenter som ikke tåler dagens lys
.

Hvis du vil lese litt om hva som inspirerte Trude Teige til å lese boken kan du klikke på linken under.

http://trudeteige.no/forfattaren/

4 kommentarer

Siste innlegg