Jodi Picoult, Historiefortelleren

Reklame |

Jodi Picoult, Historiefortelleren

Jeg har lest så mye god kritikk om Jodi Picoult og leste den aller siste hun har gitt ut, Det store i det lille.

Den grep virkelig tak i meg og jeg forstod at jeg må lese alle hennes. Historiefortelleren fant jeg på pocketsalg til kro 79,- på Romsdal Libris. Det er min lokale bokhandel og i to perioder i mitt liv, har jeg jobbet der.

Historiefortelleren ble ikke lest på ferie og det er jeg glad for. Det var nemlig ingen lett underholdningsbok. Det er en bok jeg aldri vil glemme. Det er en bok der jeg måtte stenge alle følelser av, mens jeg leste. Jeg leste ordene men jeg tok dem ikke inn. Jeg kunne ikke gjøre det for det var så grusomt. Det handler om jødene under den 2. verdenskrig. Mange bøker har jeg lest om emnet, blant annet Mischling, som også var hjerteskjærende vond å lese. Disse bøkene kan egentlig ikke sammenlignes, men Historiefortelleren er mesterlig skrevet. Jodi Picoult er en mester i å få frem flere sider ved en sak. Hvorfor ble noen nazister. Hvordan kunne de kaldt og grusomt drepe og være så så ond. Hva skjer hvis en bror mestrer rollen som følelsesløs nazist mens broren ser ondskapen og er mer følsom, men må likevel delta. Jeg greide ikke å legge den fra meg, så de siste 300 sidene ble nesten lest i ett.

Og aldri i verden om jeg noengang skal glemme denne boken. Vi må igjen og igjen minne oss på hvilke grusomheter som kan skje i verden. Onskapen foregår den dag i dag, historien gjentas i nye konflikter og nye grusomheter. Vi må lese og vi må jobbe for en bedre verden, der vi må  jobbe iherdet for kjærligheten til våre medmennesker.

Og jeg er enda mer sikker på at jeg må anskaffe meg de andre bøkene Picoult har skrevet. Hun er den dyktigste forfatteren jeg vet om. Hun skriver bare helt fantastisk og jeg er stum av beundring.

Det store i det lille:
http://lillasjel.blogg.no/1524502152_jodi_picoult_det_store_i_det_lille.html

 

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Cappelen Damm
https://www.cappelendamm.no/_historiefortelleren-jodi-picoult-9788202424282

Sage Singer (23) er skadet i en ulykke og har et arr i ansiktet som gjør henne reservert overfor fremmede. Hun er baker, og kan dermed jobbe på natten og slippe å omgås så mange mennesker. Følelsene sine legger hun i de vakre bakverkene.

En dag blir hun kjent med Josef Weber (95), en respektert og avholdt mann i den vesle byen. Det oppstår et vennskap mellom de to, men en dag ber Josef Sage om en helt spesiell tjeneste: Han ber henne om hjelp til dø. Det viser seg at han var nazist under krigen, og nå vil han gjøre opp for seg. Det han ikke vet, er at Sages bestemor er en av de som overlevde holocaust.

2 kommentarer
    1. Er snart klar for boka ‘ Nitten minutter ‘ av samme forfatter. Likte også ‘Historiefortelleren’.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg