Merete Junker, Pumasommer

Merete Junker, Pumasommer
Kjøpt selv
Tredje bok om NRK-journalist Mette Minde. Jeg ble sugd inn fra første side. Man forstod ganske tidlig hvem morderen er, men Junker greier å gjøre det spennende likevel og jeg la den nesten ikke fra meg for jeg måtte lese ferdig.
Eneste jeg ble lei av var de syrenøytraliserende, kunne med fordel vært luket bort eller mindre repetert. Men nå bruker jeg å henge meg opp i slike småting som andre ikke tenker over.
Da har jeg lest tre bøker og jeg synes alle har vært like bra. Jeg er imponert over at Junker har hele tiden litt annerledes historier enn alle andre.
Den neste i rekka er Venuspassasjen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Han kaller seg Felis. Han sitter i en høyblokk i Porsgrunn med en kraftig kikkert rettet mot vinduene til advokat Torkel Vaa på den andre siden av elva. Felis presser en amulett mot brystet, kjenner kraften fylle seg. Snart skal et nytt menneske dø.

I leiligheten over lever den fjorten år gamle Silje, i engstelse for at moren skal miste barnet hun bærer. Så oppdager hun morderen, og han henne.

Torkel Vaa har fram til nå levd et rolig liv, lange dager på advokatkontoret, lange turer med dachsen Aktor. Men de siste ukene har han mottatt mystiske brev i posten. Brev uten tekst, bare med en blå silhuett av et kattedyr, en puma. Noen ønsker å skremme ham.

NRK-journalist Mette Minde har lenge vært svak for Torkel. Jo nærmere hun kommer advokaten, dess mer oppmerksom blir Felis på henne. Flere mennesker i Porsgrunn lever nå i livsfare, og ingen av dem vet om det. Så skjer det første drapet …

Anmelderne mener:

terningkast5

“Junker leverer igjen.”
Ove Mellingen, Telemarksavisa

terningkast5

“Alle gode ting er tre, og Merete Junkers Pumasommer er hennes beste krim.”
Kari Gisholt, Varden

“Godt språk, fortettet spenning og et finurlig plott – alt stemmer i Pumasommer. Nå venter vi i spenning på oppfølgeren, for den må komme!”
Sven Gjeruldsen, Tvedestrandsposten

 

Nå leser jeg:

 

 

Irma Joubert, Jenta fra toget

Leseeksemplar fra Cappelen Damm, feelgoodbøker

Jenta fra toget har jeg sett mange fine omtaler av og derfor gleder jeg meg til denne, selv om det nok blir enda en sterk historie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da andre verdenskrig nærmer seg slutten, kjemper Jakób Kowalski og den polske motstandsbevegelsen mot de tyske og russiske styrkene. De planlegger å bombe en tysk troppetransport, men seks år gamle Gretls uanmeldte tog mot Auschwitz når først frem.

Gretl er eneste overlevende, og når Jakób finner henne, gjør kombinasjonen av skyldfølelse og omsorg at han tar henne til seg. Det vokser frem et sterkt bånd mellom dem, men hun kan ikke bli værende hos ham for alltid.

Gretl blir sendt til Sør-Afrika, der tyske foreldreløse barn loves en lys fremtid hos protestantiske adoptivfamilier. Det innebærer at Gretls jødiske bakgrunn, den katolske skolegangen og forbindelsene til det kommunistiske Polen aldri må komme for en dag.

 

Juli

 

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil å dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

 

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg