Merete Junker, Jenta med ballongen

 

Merete Junker, Jenta med ballongen

 

Jeg har kjøpt alle fem bøker Merete Junker har skrevet. Hun kommer med en ny til høsten, derfor har jeg en plan om å lese de første, før det kommer en ny.

Jeg håpet derfor at de falt i smak. Bøkene fås i pocket og jeg har sett priser helt ned i kr 49,-. Selv kjøpte jeg de på nett på Platekompaniet, 3 for 250,-

Jeg likte godt Jenta med ballongen. Det er fengende krim der det er vanskelig å forstå hvordan alt henger sammen.

Det er heller ikke makabre detaljer for de som ikke liker det.

Man blir dratt inn i historien fra første side.

Det skal bli morsomt å lese de neste bøkene. Jeg skal ha med meg noen i feriekofferten.

 

 

Snart mottar alarmsentralen en melding fra kvinnen med hunden. Hun har falt stygt og trenger bistand. Da hjelpemannskapet kommer frem, finner de henne kvalt med en punktert ballong plassert på brystet. Og da NRK-journalisten Mette Minde begynner å motta anonyme brev som angår den døde kvinnens arbeidsplass, blir det åpenbart at den fredelige småbyen ulmer av fordekte sannheter.

 

 

Juni

 

Lesestabel for juni, helt uten dramatikk

Holly Ringland, Alice Harts fortapte blomster

Jan-Philipp Sendker, Kunsten å følge hjertet

 

Nå skal jeg lese:

 

Tredje og siste bok om oppvekst i Oslo på 1960-tallet. Agathe får endelig svar på hvem faren er, et svar hun ikke vil ha.

Trilogien om Agathe og den vakre pianistmora er et verk om å vokse opp i Oslo på 1960-tallet, om overgrep og om utfordringene ved å bli voksen.

I den første boka, Alle elsket moren din, svikter moren Agathe – for til slutt å forlate henne og familien helt. I Kobrahjerte opplever vi hvordan Agathe streber etter voksenlivet for å forstå hva det vil si å være kvinne, og for å forstå hvorfor mora er som hun er.

I Klangen av frihet får vi svarene. Agathe er blitt atten år og tar det siste skoleåret på det nystartede Forsøksgymnaset i Oslo. Det er slutten av 1960-tallet, en ny tid er i emning, Vietnamkrigen får ungdom til å engasjere seg, feminismen gjør seg gjeldende. Agathe forsøker å være fri, politisk aktiv og lykkelig, men innhentes igjen av det spørsmålet som alltid har ridd henne, hvem er far?

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil å dele, både lesere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg