Lene Lauritsen Kjølner, Sort gryte

Lene Lauritsen Kjølner, Sort gryte

Leseeksemplar fra Fagervik forlag

 

Jeg er veldig god venn med Olivia. Jeg trives i hennes selskap. Underholdende er de, bøkene til Kjølner.

Nå har Lauritsen Kjølner gitt ut den 8. boken i serien om Olivia. Den er jeg så nysgjerrig på, at jeg må nå skynde meg å bli ajour. Dessuten har jeg hørt rykter om en julebok som er på vei. Derfor er det tre Oliviabøker i oktoberstabelen.

Jeg har vært litt tiltaksløs denne uken. Snø langt ned i fjellene og jeg måtte finne frem vinterdynene. Huttetu.

Derfor hoppet Olivia litt frem i køen,  for jeg måtte ha noe varmt og koselig, ja for de er det disse bøkene, selv om noen liksom har måtte bøte med livet.

Olivia gjorde tilværelsen mye bedre her,  med sin humoristiske beskrivelser av folk og situasjoner. Navn også, slik som de norske musikkgruppene Gamp og Billhillies, haha.

Sitat:

Til og med Odd gløttet opp fra telefonen. Jeg vet ikke hvorfor jeg kom til å tenke på nettopp det, men han minnet meg om en bever som vaket i overflaten. Jeg hadde nettopp sett et naturprogram om beverdammer, det var antagelig det. Odd manglet bare kvisten i kjeften.

Dette er bøker blott til underholdning. Her kan man ikke pirke borti hva som er realistisk. Dette er privatdetektiv Olivia Henriksen.

Fornøyelig type. Morsomt er det også når Torstein, kjæresten skal lage mat ala Heston Blumentahl. Han har jeg sett mange ganger i MasterChef. Han er ikke en helt vanlig kokk kan du si. Kanskje Olivia og Torstein kan besøke Hestons restaurant på Heathrow, hvis den fortsatt eksisterer.
Humøret mitt steg flere hakk mens jeg leste Sort gryte. Denne gang klarte jeg å gjette hvem morderen var men ikke hvorfor mordet ble begått. Anbefales alle som vil ha noe lett og fornøyelig men også et lite mysterie.

 

Lene Lauritsen Kjølner, Høyt henger de

Lene Lauritsen Kjølner, Hvorfor spurte de ikke Evensen

Lene Lauritsen Kjølner, Dakota rød 

Lene Lauritsen Kjølner, Ingen til bords

Lene Lauritsen Kjølner, I de beste sirkler

Lene Lauritsen Kjølner, Mord på Kilen

Sort gryte

Damen i proseccotåken (Jeg lurer på om hun skriver om meg, for jeg er av og til i den tåken)

 

Julebok i fjor

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plan

 

 

Frontfiguren i deathmetal-bandet Frityricon blir funnet drept og stappet ned i en jettegryte på Ankerholmen. Bandet deltar på den legendariske “Mørk Natt”-festivalen i Tønsberg, sammen med andre kjente band som Zurbum. Olivia ramler opp i saken på grunn av sine forbindelser til Mona på Havnehotellet, der bandet bor, og sin tilknytning til musikkmiljøet, via broren Oskar. Hun er også engasjert i en sak rundt mulig seksuell trakassering i miljøet. I denne boken oppsøker Olivia festivaler og konserter, hun er frivillig cateringpersonale og kaster seg ut i Ankerholmens idylliske natur. For hvem har gjort det? Den klåfingrede promotoren som har sine svin på skogen? De rivaliserende metalbandene og et medlem derfra? Barnestjernens foreldre med skyhøye ambisjoner? Eller er det noens konfliktfylte kjærlighetsliv som har bidratt til drap? Olivia løser saken, i kjent og energisk stil.

 

Nå leser jeg:

Alyson Richman, Den lange reisen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Dette er en som desidert skal leses. Det kan være den blir flyttet oppover i stabelen. Jeg har lest alle Richmans bøker og likt alle svært godt.
ps. Dette skrev jeg før august startet men slik gikk det ikke. Nå gleder jeg meg enda mer, for nå har den ventet lenge.

 

Alyson Richman, Skyenes hemmelighet

Alyson Richman, Et hav av minner

Timer av fløyel, Alyson Richman

En himmel av brev:

Bøker lest oktober 2016

Hele livet på en dag:

Bøker lest januar, februar og mars 2015

 

 

 

 

I sin nyeste roman vever Richman sammen en gripende fortelling om tre liv sammenflettet av skjebnen: en tobarnsmor i en amerikansk forstad, en ti år gammel vietnamesisk båtflyktning og en hardt skadet krigsveteran.

Året er 1979, og Grace Golden finner en forlatt gutt på gaten i den lille forstaden hun bor i. Hennes eget liv, som er preget av lengsel til hjemlandet og traumer etter en barndomsulykke, gjør at hun føler et intenst behov for å beskytte den lille gutten som åpenbart er langt hjemmefra.

Bakgrunnen er Amerika i årene etter Vietnam-krigen, og i Den lange reisen vever Richman sammen tre historier om lengsel, smerte og kjærlighet. Hvordan kommer man seg videre etter et ufattelig tap? Iblant er det de mest uventede vennskapene som helbreder oss.

 

Alyson Richman har skrevet til sammen åtte romaner, og Den lange reisen er hennes sjette på norsk, etter Hele livet på en dag, En himmel av brev, Et hav av minner, Timer av fløyel og Skyenes hemmelighet.Bøkene hennes er utgitt på tjue språk. Hun bor på Long Island i New York sammen med ektemannen og to barn.

 

Oktober:

 

 

Lesestabel, oktober 2021, Kjente og kjære

Lene Lauritsen Kjølner, Mord på Kilen

Agnes Matre, Til døden

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

April:

Bøker lest april 2021,19 leste, 2uleste, 3 halvferdig

Mai:

Bøker lest mai 2021. 5,5 murstein og 1 roman

Juni:

Bøker lest juni 2021, tema før år 1900, 12 bøker

Juli:

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

August:

Bøker lest august, 2021, 12 bøker lest, av de 4 krim

September:

Bøker lest september 2021, 13 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg