Lene Lauritsen Kjølner, Dakota rød 

Jeg hoppet litt i lesestabelen. Ville vente litt med Vargtimen for jeg har vært litt nedstemt og den skal visstnok være veldig sterk. Derfor passet det supergodt å krype under pleddet med en Olivia Henriksen bok.

 


Lene Lauritsen Kjølner, Dakota rød 

Denne har jeg fått av en venn

 

Jeg ser at det er litt ulike meninger om Dakota rød, men jeg skal lese alle Olivia-bøkene. Terningkast fire i selveste VG, er jo bra. Noen har den også som sin favoritt Oliviabok.

 

Lene Lauritsen Kjølner, Høyt henger de

Lene Lauritsen Kjølner, Hvorfor spurte de ikke Evensen

Bok tre ikke lest enda, Dakota rød

Bok fire, ikke lest enda, Ingen til bords

Lene Lauritsen Kjølner, I de beste sirkler

Bok seks, Mord på kilen

Bok sju, Sort gryte

Julebok:

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plan

 

Jeg likte Dakota rød jeg. Akkurat passe kos og lun humor til januarhumøret mitt. Dette er ikke høyoktan spenningsbøker, det er mer som Miss Marple, som tusler rundt og spør og graver, dog i en litt mer modernisert versjon.
Jeg slapper av, jeg småhumrer over morsomme kommentarer. Anbefales, mysteriefeelgood dette.
Det eneste jeg savner, er oppskrifter,  for jeg blir sulten når jeg leser om rettene som dukker opp hos Olivia og broren. Nå var hun også i Frankrike. Sukk, jeg krøllet tærne av lengsel etter Middelhavet, sukk.
Neste måned skal jeg lese feelgooddrama fra hele verden, så da blir det ikke plass til Olivia, men neste bok ut er Ingen til bords, som jeg fikk fra samme venninne, som ga meg denne. I løpet av året skal alle være lest og da har det vel gjerne dukket opp flere eventyr.

 

 

 

Tredje bok i serien om privatdetektiv Olivia Henriksen. Etter en smøretur til Fagernes blir en byggmester – ironisk nok – skutt med spikerpistol om bord på et fly. Olivia er på vei hjem fra en deilig ferie på Frankrikes solkyst da hun får høre om drapet, og blir som vanlig raskt engasjert i saken. Det er ikke alle som stoler på at den tilsynelatende litt rufsete politietterforskeren ved Tønsberg politistasjon skal løse dette på egen hånd. Lene Lauritsen Kjølner (f. 1962) debuterte i 2014 med Høyt henger de, som vant Maurits Hansen-prisen for beste krimdebut. Oppfølgeren Hvorfor spurte de ikke Evensen kom året etter, og i mai 2016 kommer Dakota rød. Forfatteren bor sammen med ektemannen og to sønner i Tønsberg. Hun henter mye inspirasjon fra lokalmiljø- og politikk når hun klekker ut plottene i bøkene sine.

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/d3KBX/fargerik-original-bokanmeldelse-lene-lauritsen-kjoelner-dakota-roed

 

 

Nå leser jeg:


Zeshan Shakar, Gul bok

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg har ikke lest Tante Ulrikkes vei av Shakar, som har fått så gode omtaler. Jeg trodde jeg hadde kjøpt den, men finner den ikke i hyllene her. Jeg har en ny bokhylle som skal opp her etter nyttår, da blir det forhåpentligvis litt mer oversiktlig. Hvis jeg får fullført planen med å registrere alle som skal leses og er lest, i bokelskere.no, ja da får jeg enda mer kontroll, men inntil det skjer, er det litt kaos.
Liker jeg Gul bok, skal jeg ihvertfall kjøpe Tante Ulrikkes vei.

 

 

Mani er nyutdannet økonom og har nettopp fått jobb i Oppvekstdepartementet. Han er en ung mann som bor sammen med faren sin i en leilighet på Haugenstua, og som har en kjæreste han tror han skal gifte seg med. Helst ville han ha brukt evnene sine i det private næringsliv, der prestisjen og pengene sitter, for han er smertelig klar over at både kjæresten og miljøet rundt ham bare ser med forakt på «offentlig sektor». Lavt lønnet er det også.
Den nye jobbtilværelsen innebærer tilpasning til en helt ny verdiskala, der en gammel leilighet i Gamlebyen er mer ettertraktet enn Manis nye, og dyre, leilighet på Skillebekk, og der Manis faste kebabsjappe er «genuin» og rangeres høyere enn Theatercaféen. Samtidig blir Mani også en stolt bidragsyter til det store felles prosjektet som kalles Staten.

Gul bok er en roman om klasse og tilhørighet, om livet vi lever og rammene rundt det. Det er også en fortelling om hvor man kommer fra og hvor man er på vei. Det er langt fra Haugenstua til Y-blokka.

 

 

Januar:

 

 

Arild Svendsen, Gresset på andre siden

Tore Renberg, Tollak til Ingeborg

Lars Mytting, Hekneveven 

Anniken Steinarsdottir, Sindmakteren

 

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

2 kommentarer
    1. Hei og god morgen 🙂

      Jeg har noen bøker som venter på meg….. har ikke vært i lesemodie på lang tid… men nå lysner det ute og jeg liker å sitte UTE å lese 🙂

      Lag deg en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg