Timer av fløyel, Alyson Richman

Timer av fløyel, Alyson Richman

Jeg har lest Hele livet på en dag og  En himmel av brev av Alyson Richman. Jeg likte de svært godt. Jeg manglet Et hav av minner, men kjøpte den på Mammutsalget, så nå ligger den også i lesekøen. Men først skulle jeg lese Timer av fløyel som er Richmans nyeste roman.

Det er dette som er så rart med bøker. Hvordan forklarer man at man blir fengslet av en historie og ikke av en annen. Fra jeg begynte på de første sidene, sukket jeg henført og forsvant inn i boken. Hun har en måte så skrive på som faller sammen med hjernen min sin måte å lese på. Vi har samme rytme på et vis. Det føles som om jeg maler i lange penselstrøk på et stort lerret. Det flyter inni meg og gir meg timer med fløyel.

Historien i seg selv er ikke alle verden hvis man skal se rasjonelt på det. Solange sin far er adoptert og Solange får møte sin bestemor Marthe. Marthe forteller barnebarnet sitt om sitt eget liv, et liv som elskerinne til en gift mann. Solange sin mor var jøde og i det faren blir utkalt under krigen, flytter Solange inn hos Marthe for å være trygg. Når tyskerne invaderer Paris, må Solange og kjæresten Alex, som også er jøde, rømme byen. Men mesteparten av historien handler om bestemoren Marthe.

Jeg likte denne boken svært, svært godt.

Vil du se bilder fra leiligheten der den riktige Marthe de Florian bodde, kan du klikke på linken under

http://blog.decoratorsnotebook.co.uk/house-tour/house-tour-the-secret-paris-apartment-of-madame-de-florian/

Bildet under er hentet derfra.

Bilde og tekst under bildet er hentet fra Cappelen Damm som også har sponset boken.

Vil du lese litt fra den kan du åpne linken
https://www.cappelendamm.no/_timer-av-floyel-alyson-richman-9788202539184

En ny, fascinerende roman fra forfatteren av bestselgeren Hele livet på en dag

Mens Paris vakler på slutten av den tyske okkupasjonen, lukker en ung fransk kvinne døren til sin avdøde bestemors leilighet som er fylt med skatter, usikker på om hun noen gang vil vende tilbake.

Romanen er inspirert av den sanne historien om en forlatt leilighet i Paris som sto avstengt i sytti år før den ble oppdaget i 2010.

 

Jeg gleder meg til lå lese Et hav av minner. Den er på mammutsalget nå for de som ønsker å kjøpe den.

Etter kuppet i Chile, der militærdiktaturet kommer til makten, blir livet farlig for ekteparet Octavio og Salomé som har et helt annet politisk syn. Salomé trygler Octavio om at han først og fremst må tenke på familiens sikkerhet, heller enn å opponere mot det nye regimet.

Når han til slutt innser at de befinner seg i stor fare, får han og familien politisk asyl i Sverige. Men for Salomé blir livet vanskelig. Hun må leve med smertefulle hemmeligheter, samtidig som hun vet at de aldri kan reise hjem igjen.

I Sverige får vi også den dramatiske historien til Kaja. Hun er ett av ca. 70.000 barn som ble evakuert fra Finland til Sverige under krigen. En del barn mistet foreldrene sine i Finland på grunn av krigen og ble værende i Sverige, og en del ble så sterkt knyttet til fosterfamilien at de ikke reiste hjem igjen. Når Kaja til slutt vender tilbake for å lete etter familien, blir det ikke slik hun har sett for seg.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg