Bøker lest mars 2021, 17 bøker

P

 

Det ble variert lesing i mars. Det var noen jeg likte svært godt, men det var også flere som ikke falt i smak.

Jeg er derfor litt sur kjerring i dette innlegget men også veldig fornøyd.

Jeg må jo være ærlig.

Jeg lager egne omtaler kun av de jeg liker veldig godt.

Alle blir imidlertid presentert når måneden begynner og får dommen når måneden er slutt.

Det er viktig å huske at jeg er en helt vanlig leser.

Jeg har ingen utdannelse innen litteratur.

Jeg leser kun det jeg har lyst til, ut fra mine kriterier.

Jeg kan være kritisk selv om andre elsker en bok.

Det er det viktig å huske.

Dette er kun mening.

Du må ikke la være å lese en bok som føles riktig for deg, om jeg ikke liker den.

Jeg gjør også oppmerksom  på at dette er leseeksemplarer jeg har fått fra forfattere og forlag.

Jeg er ikke pålagt å lese dem, ei heller får jeg betalt, men i følge markedsføringsloven må jeg si fra at jeg har fått dem.

Neste måned kommer det nok et helt spesielt tema.

Hvis jeg nå ikke plutselig ombestemmer meg.

 

Her er mars 2021:

 

Alex Schulman, Overleverne

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Overleverne er en roman jeg har gledet meg til, etter å ha sett mange fine omtaler og forventningene er store. Se gjerne det lille YouTube-klippet. Det var en fin filmsnutt.

Historien er fiktiv med forfatterens oppvekst som inspirasjon.

Romanen er spesielt oppbygd. Det hadde vært fint å få vite på forhånd, for det skapte mye forvirring i starten.

Boken er i to tider. Den ene delen starter med slutten når brødrene skal spre asken etter moren og går bakover i tid, til moren er død og de leser brevet hun har skrevet.

Den andre delen tar for seg barndom og oppvekst, frem til samme tidspunkt. Delene møtes derfor på slutten.

Slutten kan også være vanskelig å forstå.

Jeg skal komme med et hint, uten å røpe noe fra handlingen. Jeg måtte bla tilbake nemlig og lete litt.

Når en opplevelse er for psykisk vondt å leve med, endrer vi historien, så vi overlever.

Anbefales varmt. Når det først gikk opp for meg hvordan boken var konstruert, ble historien rett og slett genial.

 

 

Fra omslaget:
Tre brødre møtes for å spre asken etter sin mor ute ved landstedet der de tilbrakte barndommens somre. Ingen av dem har besøkt stedet på tjue år, og med årene har de glidd fra hverandre. Reisen ut dit gir dem mulighet til å nærme seg hverandre igjen, og til å forstå hva som skjedde den gangen de bare skulle leke, men ingenting ble det samme igjen.

Alex Schulman har skrevet en rekke kritikerroste bøker. Han behandler familierelasjoner med en spesiell følsomhet, og skildrer klokt hvordan et felles minne kan oppleves helt ulikt, og hvordan dette påvirker livet som voksen og forholdet til de som burde vært oss nærest.

 

embedyt] https://www.youtube.com/watch?v=jTUT-VZmrCw

 

Cilla & Rolf Börjlind, Frossent gull 

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Denne serien er blant mine favoritter, både som serie på tv, Springflo og som bøker. Dette er sjette bok i serien om Olivia Rønning og Tom Stilton og jeg gledet meg.

Frossent gull skuffet ikke, selv om jeg nok en gang synes det private tar litt for stor plass. Ofte gjør det det i krimseriene. Men det er en cliffhanger på slutten, så jeg går ut fra at det er årsaken.

Börjlindparet er fortsatt blant mine favorittkrimforfattere. Gleder meg til neste bok. Bør leses av alle som elsker krim.

 

 

Fra omslaget: 

På slutten av en veldig varm sommer blir liket av en mann funnet langt oppe i fjellene. Det viser seg at mannen ble skutt, og at kroppen har ligget gjemt under snøen i over 20 år. Olivia Rönning blir sendt for å etterforske saken. I helikopteret på vei til stedet der mannen ble funnet, blir de overrasket av et plutselig uvær, og helikopteret styrter. 

Når Olivia våkner, er piloten hardt skadet og radioen ødelagt – hun har ingen mulighet til å kontakte noen. Olivia begynner å gå og finner en sesongstengt fiskecamp. Men det viser seg at hun ikke er alene på fjellet. Det er også andre som vil få rede på eller skjule sannheten om den døde mannen. 

Når Tom Stilton får beskjed om at Olivia har store problemer, reiser han straks hjem fra Thailand for å hjelpe henne. Sammen avdekker de at den drepte mannen på fjellet er et offer for en hemmelighet med røtter tilbake til andre verdenskrig.

 

Natasha Lester, Den hemmelige gaven

Leseeksemplar fra Strawberry publishing

 

Jeg har lest to bøker av Lester og gleder meg til en ny.

Favoritten så langt er

Natasha Lester, Den franske fotografen

Den likte jeg svært godt.

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Syersken fra Paris var også fin.

 

Jeg gikk derfor ut fra at dette ville bli en bra leseopplevelse, 538 sider. Og det ble det ja. Kanskje hennes beste. Jeg elsket særlig den delen om de kvinnelige flyverne. I omtalen under finner dere både bilder og youtubeklipp som vedrører boken.

Veldig lærerikt og spennende å høre om alle de kvinnelige pilotene under den andre verdenskrig. Jeg snoket videre på youtube og der er det også mye fra de russiske kvinnelige pilotene som fløy om natten for å ødelegge for tyskerne.

Har du ikke oppdaget Natasha Lester enda, anbefaler jeg de bøkene er varmt. Underholdningsbøker, men med historie basert på virkelige hendelser.

Åpne linken under hvis du vil se noen av youtubeklippene av pilotene og noen av kjolene som var nevnt.

https://lillasjel.blogg.no/natasha-lester-den-hemmelige-gaven.html

 

Intervju med Natasha Lester

https://www.facebook.com/watch/?v=715590595818493

 

 

Fra omslaget:

England 1939: Den talentfulle flyveren Skye Penrose er fast bestemt på å gjøre en innsats i krigen, til tross for at kvinner ikke har adgang til det britiske flyvåpenet. Det leder til en gjenforening med barndomsvennen Nicholas Crawford, som i mellomtiden har giftet seg med den gåtefulle franske kvinnen Margaux Jourdan.

Paris 1947: Designer Christian Dior viser sin ekstravagante første kolleksjon til en verden som er trøtt av krig og sorg. Han navngir også sin første parfyme, Miss Dior, etter søsteren Catherine, som en hyllest til hennes innsats i den franske motstandsbevegelsen.

England 2012: Den australske motekonservatoren Kat Jourdan oppdager en hemmelig garderobe full av uvurderlige Dior kjoler i bestemorens forlatte hytte i England. Etter hvert som Kat dykker ned i mysteriet, begynner hun å tvile på alt hun trodde hun visste om den kjære bestemoren.

Den hemmelige gaven er en uforglemmelig historie om hvor langt mennesker er villige til å gå for å beskytte hverandre og om en kjærlighet som trosser alt og varer livet ut.

 

Daniela Krien, Kjærlighet i nødsfall 

Leseeksemplar fra Forlaget Press

 

Forlaget press har gitt meg mange fine leseopplevelser fra forfattere som har vært ukjent for meg.

Her er noen av de:

Sven G. Simonsen, Risiko

Jón Kalman Stefánsson, Stjernenes knitring

Leif Enger, Når sola vender tilbake, vil vi vite

Benedict Wells, Ut av ensomheten

 

Jeg hadde derfor store forventninger til denne også. Men jeg fant den ok, ikke mer. Ikke en roman jeg vil huske til evig tid. Det er fem  ulike kvinneportrett i romanen. For meg ble det bare ikke noe spennende. Gjennomgangstema virker som er utroskap, finne seg en mann. Egentlig synes jeg det var litt trist også. Kanskje det er det som er meningen bak boken, at de strever med å finne seg selv, finne ro i den de er som menneske. Helt ok å lese, men ikke noe jeg kommmer til å huske for evig tid.

 

 

Fem ulike kvinner prøver på det umulige – å elske, være sterk og samtidig være tro mot seg selv. Paula, Judith, Brida, Malika og Jorinde var tenåringer da Berlinmuren falt, da frihet erstattet grenser og restriksjoner. Men frihet bringer med seg et nytt press: presset av å kunne velge.

En roman om morsrollen og barnløshet, uønskede svangerskap og sorg, skilsmisse og utroskap. Fem liv, fem kvinner – knyttet sammen av tilfeldigheter eller slektskap, ulike, men like i sin leting etter lykken. Men hva er igjen av disse fem kvinnene etter at de har oppfylt sine roller som koner, mødre, venner, elskere, søstre og døtre? Forventer de for mye av livet?

Slagkraftig og aktuell, gripende og engasjerende. Kjærlighet i nødsfall går rett i strupen på hvordan det er å være kvinne i det 21. århundre.

 

Marianne Nymo, Gryende hvitt

Leseeksemplar fra forfatteren og Kolofon forlag

 

Debutant er bestandig spennende og da vil man svært gjerne like, så jeg krysset fingrene.

Det tok litt tid for meg å komme inn i denne romanen. Vi får høre minnene til mor og datter og i starten synes jeg stemmene blir like og jeg skulle ønsket meg navnet i kapitteloverskriften. Når man lærer dem å kjenne, går det bedre.

Det er nesten litt trist å lese historien, om alt det som aldri ble snakket om, før det nå er for sent.Veldig mange fine beskrivelser om det som er sårt og vanskelig. Et språk som ofte blir nærmest poetisk. Vakkert.

Fyldigere omtale med sitater:

https://lillasjel.blogg.no/marianne-nymo-gryende-hvitt.html

Bokblogger Kjell Magne Gjøsæter har lest den:

https://bokblogger.com/2021/02/19/gryende-hvitt/

 

 

 

En datter i livskrise søker tilbake til sitt opphav for å finne svar. En mor kjemper sin egen kamp for å holde på de siste bruddstykkene av et liv. I fokus står forholdet mellom mor og datter. Hvem er de? Hvordan ser de på hverandre? Hvordan kaster møtene deres lys over dem selv og fortiden?

Victoria forstår at ordene blir færre og at de som allerede er borte ikke kommer tilbake. Så mister hun tiden. Den smelter bort mellom hendene hennes. Hun tror hun befinner seg i nåtid, men oppdager at hun beveger seg i fortid. Hun husker bare bruddstykker av sin egen historie. Det indre livet snakker sitt eget språk. Noen ganger er det glimt som farer forbi, vilkårlige sider i minneboken det er umulig å sette sammen til noe som gir mening. Andre ganger forstår hun det fullt og helt. Hun tenker på ting som er stuet langt bak i hukommelsen. Ting hun for lengst har glemt.

Einy kastes inn i en personlig krise, som fører til at hun reiser hjem til mamma for å finne fotfeste i livet. For å forstå seg selv nøster hun i mammas fortid, men hvordan kan mamma fortelle hvem hun er når hun har mistet seg selv? Dette blir starten på en reise i minner og en utforsking av hva som virkelig betyr noe i livet.

Marianne Nymo (født 1969) er utdannet sykepleier og har ledet en avdeling for mennesker med ulike typer demenssykdommer. Gryende hvitt er hennes debutroman. Boken ble fullført etter deltagelse på Kjerringøy Artist in Residence, med støtte fra Bodø 2024, Kulturrådet og Bodø kommune. www.mariannenymo.no

 

Tonje A. Lissandrin, Rød sone

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag

Jeg leser ikke mange diktsamlinger, men noen prøver jeg å få med meg.

 

Rød sone er en diktsamling som har fått mange fine omtaler. Den er veldig spesiell. Lissandrin bor i Italia, i Veneto og var av de første som opplevde skrekkscenarioet når viruset kom og Venezia opplevde lockdown. Jeg liker at hun tar oss tilbake i tid til da pesten rammet Venezia for flere hundre år siden. Det er derfor lurt å lese bak i boken, samtidig med at man leser diktene, for der er det mange forklaringer som er nyttige, både når det gjelder italienske ord og historiske steder og hendelser.

Jeg har selv vært i Venezia flere ganger og i noen av diktene om folketomme kafeer og gater, kjenner jeg følelsen på kroppen. Dette er jo steder som bruker å være overbefolket i juli/august, som er den tiden vi har brukt å være der. Å stå på Markusplassen og det ikke er mennesker der, må være veldig rart. Det er en atmosfære i Venezia som jeg ikke har opplevd andre steder og et spesielt lys.

Jeg har bodd noen netter på Lido og seilt forbi flere av øyene. Lissandrin forteller at 26 ganger sies det at Venezia har opplevd pestbølger, så karantene er kjent begrep i byens historie.

Egentlig skulle jeg på Cruise i 2020, fra Roma til Venezia og tilbake. Da hadde jeg booket en utflukt blant annet til Dogepalasset, hvor jeg enda ikke har vært inne. Nå flyttet vi det cruiset fra i fjor til i år, men det henger vel i en tynn tråd i år også, men vi holder krampaktig fast på håpet. Og om ikke i år så neste år? Jeg har stått oppe på skipet og bivånet utsikten både ved innseiling tidlig på morgenen, utseilinger på ettermiddag når det yrer av mennesker og en gang klokken 01.00 om natten, noe som også var en vakker opplevelse. Det er ubeskrivelig vakkert i Venezia og jeg gleder meg til å komme tilbake både dit og til en verden som igjen er levende.

 

Tonje A. Lissandrin, Venteromsnoveller

 

Vil dere ha mer omtattende omtaler med sitater, anbefaler jeg disse erfarne bloggerne som er mye flinkere med ord enn det jeg er. Det finnes også enda flere fine omtaler på nett, hvis det er ønskelig.

Bokblogger Anita Ness, har lest og likt

https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/02/rd-sone-av-tonje-lissandrin-sterke.html

Det har også Tine Sundal:

https://tinesundal.blogspot.com/2021/03/rd-sone-dikt-av-tonje-lissandrin.html

 

 

Europas første koronadødsfall fant sted i landsbyen Vò, i februar 2020. Området ble umiddelbart satt i karantene og Tonje Lissandrin observerte situasjonen på nært hold.

Rød sone er en diktsamling om koronapandemien, skrevet av en norsk immunolog med et italiensk perspektiv.

 

Hanne Kristin Rohde, Det du ikke vet

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Jeg hadde  ikke lest en Rohdekrim, så nå var det på tide. Jeg likte godt Det du ikke vet. Flere sier at den er rotete, men for meg ble den ikke det. Det er en venneflokk som er involvert, så hvis du er usikker på om du klarer å holde oversikt, skriv dem opp. Men jeg synes hun er flink til å forklare og jeg hadde ingen problem med det. Jeg likte det faktisk, for da kunne jeg gruble på hvordan det hele hang sammen, nesten som en slik Agatha Christie der alle skjuler noe i en familie og de samles til slutt og får sammenhengen. Det sies at hennes tidligere bøker skal være enda bedre, så da skal de anskaffes etterhvert.

Jeg så også klippet fra Krimfestivalen og det var et veldig bra intervju der hun forteller om inspirasjonen til boken. Tenk å finne et dødt spedbarn i fryseren.

 

 

En ny, nervepirrende krim i bestselgerserien med Wilma Lind

Alarmen går. Det er gjort et funn i en fryser som får selv de mest hardbarka etterforskerne i Oslo-politiet til å grøsse. Tilfeldighetene vil ha det til at funnet blir meldt samtidig som Wilma Lind er innom for å si opp.

Fryseren står i en enebolig hjemme hos 22 år gamle Ulrik Riiber. Tre år tidligere mistet han begge foreldre i en bilulykke. Broren, Thomas, overlevde, men er varig skadet og bor på Sundheim, samme sted som Wilmas sønn, Birk, er på rehabilitering.

Gradvis avdekker etterforskningen et uvanlig bofellesskap, med fire vennepar, regissert og betalt av den omkomne Roger Riiber. Det kommer frem at alle skjuler noe om hva som har foregått i vennegruppen, men ingen kjenner hele sannheten. Helt til noen åpner en fryser.

 

Naoise Dolan, I godt selskap

Leseeksemplar fra Aschehoug.

 

Bok tre i Aschehougs leseutfordring og det ser ikke ut til at dette er en bok i min gate, så da var det interessant å se om det ble en positiv overaskelse eller ei.

Bok 1:

Kiley Reid, Litt av en tid 

Bok 2:

David Ärlemalm, Litt død rundt øynene

Det ble ingen positiv overaskelse dessverre. Dette var ikke en roman som passet meg i det hele tatt. En ung kvinne som er sammen med mann uten at hun egentlig er sammen med han. I godt selskap er en roman om kjærlighet, klasse, sex og relasjoner i vår tid. Ja kanskje er jeg bare for gammel, men finner det rett og slett ikke interessant nok og føler det skjer for lite til at jeg blir engasjert. Tommel ned dessverre, ikke noe for meg.

 

 

 


Irske Ava er ferdig på universitetet og har flyttet til Hongkong for å undervise rike barn i engelsk. Hun bor i en kakerlakkbefengt leilighet med noen jevngamle hun ikke finner tonen med. Så treffer hun Julian, som jobber i bankverdenen og har en fancy leilighet helt for seg selv. Han liker å bruke penger på Ava, og noen ganger lar han henne sove over på gjesteværelset. Av og til har se sex også. Når hun spør hvorfor, svarer han at hun er godt selskap. Da Julian drar på forretningsreise til London, treffer Ava juristen Edith. Snart vil Ava være sammen med Edith hele tiden. Men hun forteller ikke de to om hverandre.

I godt selskap er en roman om kjærlighet, klasse, sex og relasjoner i vår tid.

 

Richard Osman, Torsdagsmord-klubben

Leseeksemplar fra Gursli Berg forlag

 

Dette er en krim og jeg var spent på om jeg likte den. Ja jeg likte den litt, men den ble ikke noe wow for meg. Siden jeg har litt konsentrasjonsproblemer innimellom, slet jeg veldig i starten med persongalleriet som var veldig omfattende. I motsetning til Rohde som på et vis hadde en kohort, var det her ikke noen klar sammenheng mellom de involverte. Sakte men sikkert ble jeg likevel kjent med dem, men jeg er nok også litt for treg for den engelske humoren. Det er som når det er engelske og amerikanskje komikere som opptrer på cruise, vi skjønner ikke hvem de snakker om og det ble litt sånn her også. Veldig mye informasjon og small talk som jeg ikke helt forstå vitsen i. Det ble derfor ikke spennende for meg dette dessverre.

Jeg ser Geir Tangen gir boken en sekser på terningen så det må være noe jeg ikke har forstått her og det betyr at andre synes Torsdagsmord-klubben var utrolig bra, så les den selv og se om den passer deg. I så fall den gjør det, kan jeg glede deg med at det visstnok skal bli en serie om gjengen, så da har du noe å glede deg til.

Her får du Geir Tangens omtale:

https://bokbloggeir.com/2021/03/09/en-fornoyelig-sjarmbombe/

 

 

Fire hobbydetektiver møtes i hemmelighet hver torsdag for å diskutere uløste mordsaker. De kaller seg Torsdagsmordklubben, og alle medlemmene bor i den idylliske seniorlandsbyen Coopers Chase i Kent. Joyce er tidligere sykepleier, Ron er eksfagforeningsleder, Ibrahim er pensjonert psykiater og den hemmelighetsfulle Elisabeth sies å ha vært spion i sine yngre dager. En dag skjer det et drap i landsbyen, og Torsdagsmordklubben får en ekte sak, med et ekte lik i fanget. Og der ute et sted finnes det en ekte morder.

Dette er 1. bok i serien om Torsdagsmordklubben.

«En fantastisk detektivroman … det veldreide plottet holder deg på pinebenken, men det er det herlige persongalleriet som er historiens største styrke.»
The Mirror

«Vittig, varm og klok med uimotståelige karakterer – dette er en av årets herligste bokutgivelser.»
Daily Mirror

 

 

Beth O`Leary, Bare på besøk

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Feelgood som virket litt annerledes med en bestemor på vift, ja det var spennende om den faller i smak.

Og denne falt i smak. Den er nok litt forutsigbar og litt urealistisk i forhold til aktivitet i henhold til alder, men koselig og underholdende. Det er en lett humoristisk underholdningsbok, så hvis du liker det, er det en innertier.

Jeg koste meg ihvertfall med denne på sengekanten og sovnet fornøyd og savnet de litt når jeg var ferdig for jeg ble litt glad i de, både datter, mor og bestemor.

Beth O`Leary, Bare på besøk

 

 

 

Leena lever et travelt liv i London, med en gryende karriere og en flott kjæreste. En dag, midt under en viktig jobbpresentasjon, får hun et panikkanfall, og sjefen sender henne på en lang ferie. På samme tid er bestemoren Eileen blitt nysingel. Den lille bygda Eileen bor i, består av særdeles få attraktive menn, så Leena kommer med et kjempeforslag: Hva om de bytter bosted for en liten stund? Eileen kan reise til London der det er flust av ungkarer å treffe, og Leena lover å ta hånd om ting på bygda i Yorkshire.

Men så begynner problemene, for Leena er sikker på at alle i landsbyen hater henne. Og er det varme følelser hun kjenner for den kjekke naboen? Samtidig, i London finner Eileen en etterlengtet flørt i en eldre, galant skuespiller, og setter også nabolaget til Leena på hodet med et stort, hjertevarmt prosjekt. Og hva skjer når de reiser hjem igjen?

Beth O’Leary topper bestselgerlistene i England, med rørende historier om levende karakterer man rett og slett forelsker seg i. Bare på besøk handler om forholdet mellom mødre og døtre, om å finne ut hvem en egentlig er, og om å tørre å møte den kjærligheten som står rett foran seg.

 

Pascal Engman, Rottekongen 

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg skal lese færre krim dette året, hadde jeg tenkt, samtidig så øker jeg stadig antallet med nye krimforfattere så jeg er nå litt usikker på hvordan det skal gå. Jeg er jo glad i krim så jeg klarer ikke holde meg borte.
Engman er ny forfatter for meg. Jeg har sett supre omtaler om denne men jeg likte den dessverre ikke. Særlig reagerte jeg på språket. Det var som om alle personene i boken kun var opptatt av en ting. Den virket også veldig oppkonstruert etter typer. Vi må ha med en prostituert, en uteligger, en kjendis, osv.

Reagerer veldig på at hovedpersonen er så stygg og ikke får seg dame, merkelig fremstilling av et menneske. Har aldri drukket kaffe utenom hjemmet? En voksen mann på over 30 år, som jo er på kafe i handlingen. Ble altfor lite realistisk for meg.

Jeg irriterte meg slik over alle beskrivelsene, som slett ikke var nødvendig for innholdet sin del, og tok livet av mye av spenningen, at det ødela leseopplevelsen for meg. Jeg følte det som om det er var en unggutt som skrev ut alle sine seksuelle tanker og frustrasjoner. Hadde det vært for å beskrive gjerningsmannen og skape et bilde av vedkommende, hadde det passet, men det var jo slik med nesten alle personene i historien. Kanskje er det jeg som er blitt gammel og sur kjerring.

Sitat:

Hun lente seg frem og presset den mintduftende tungen sin i munnen hans og rullet den rundt

Sitat:

Victoria så ut som en pornostjerne. Ville nok være det også. Hun besøkte han ofte. Du vet, forhold pleier å ryke når man blir satt inn. Men mellom dem- nei. Tvert i mot. Hun var her minst en gang i uka, sendte nakenbilder. Han pleide å la meg lukte på fingrene hans etter..ja, du vet.

Sitat:

For øyeblikket var det nok å møte Rakel på hotellrom eller i den lille leiligheten hennes. Drikke vin, knulle, ta en stripe kokain, snakke om sånt som han og Therese ikke pratet om lenger.

Men om en måned, om et halv år? Skilsmisser var hverdagskost.

 

Men det var meg. Andre har likt den svært, svært godt, så håper du blir fristet til å lese den så du kan bedømme selv. Jeg legger ved omtalen til Anita Næss, som likte den godt. Dere kan også få intervjuet med Engman under krimfestivalen

https://artemisiasverden.blogspot.com/2021/02/rottekongen-av-pascal-engman-jettebra.html

 

 

En ung kvinne blir funnet død i sin egen leilighet i en av forstedene til Stockholm. Hun er knivstukket over tjue ganger. Politietterforsker Vanessa Frank håndterer utredningen med en gnagende følelse av at det er noe som ikke stemmer. 

I kjølvannet av feminismens fremgang brer det seg et nettverk av kvinnehatere. De kaller seg incels og får sin livskraft fra internettets mørkeste kroker. De søker fellesskapet og vil forlange oppreisning fra alle kvinner som ikke nedverdiger dem et blikk. Når idé skal omgjøres til handling, er det mange liv som står i fare. 

Rottekongen er den andre boken om politietterforsker Vanessa Frank.

 

Taylor Jenkins Reid, Evelyn Hugos syv ektemenn 

Leseeksemplar fra Cappelen Damm, feelgoodbøker

 

Jeg var  spent på denne også,  for i utgangspunktet ser den litt for romantisk ut, men det står at den er hjerteskjærende og gripende, så det kan være den er midt i blinken for meg. Jeg må virkelig ha blitt en gneldrekjerring tror jeg, for jeg likte ikke denne stort heller. Temaet er i og for seg aktuelt og kan være engasjerende og interessant, bifil/homofil i skuespillermiljøet på 60 tallet, kan ikke være enkelt.

Men det er altfor mange detaljer, skulle vært kortet ned hundre sider for at den skulle være engasjerende for meg. Hvorfor skal jeg vite at hun har en på seg en bukse som er høy i livet og en ermeløs topp, når hun sitter på balkongen og spiser frokost. Når antrekket ikke har noen betydning for scenen som beskrives. Og som så mange gjør i bøker, alle beskrivelsene av å ta et glass vin, en slurk vin, en drink osv. Når flere sider må til for å forklare, i setning etter setning at de drikker en flaske vin. Alfor mye av det jeg kaller pjatt, til å klare å holde på interessen min, selv om temaet er bra. Jeg har ikke noe greie på dette, men er det slik folk ønsker disse bøkene? Er det derfor det ofte er så mange sider, her 470? Er det for at man skal føle man får valuta for pengene på et vis? Eller er jeg bare blitt kjedelig av meg?

Elsker du glamor og kjendiser og film, da må du kaste deg over denne boken. Jeg ser det står utenpå boken at dette ikke bare topper listen over de beste bøkene vedkommende har lest hittil i år, men kanskje til og med noensinne. Slik kommentarer gjør også at jeg er en smule skeptisk til en del av kommentarene utenpå bøker.

Men igjen interessant og aktuelt tema, skulle vært bedre skrevet, for å gå hjem hos meg. Jeg likte også slutten på boken. Den var overaskende.

 

 

Monique har det ikke så bra for tiden. Ektemannen har forlatt henne, og karrieren som reporter har gått i stå. Da den glamorøse Hollywood-stjernen Evelyn Hugo kontakter henne og vil at Monique skal skrive ned hennes livs historie, kunne ingen blitt mer overrasket enn Monique selv. Hvorfor har Evelyn Hugo valgt henne?
Fast bestemt på å redde sin karriere treffer hun skandaledronningen og hører henne fortelle om livet i Los Angeles på 50-tallet og helt frem til hun valgte å forlate rampelyset på slutten av 80-tallet. Mens Evelyn forteller om skruppelløs ambisjon, uventet vennskap, og en stor, forbudt kjærlighet, begynner Monique å utvikle et sterkt bånd til skuespillerinnen.
Men samtidig som deres vennskap vokser seg sterkere, innser Monique at det faktisk var en grunn til at Evelyn tok kontakt med nettopp henne. Og at det kan komme til å knuse henne.

 

Grethe Bøe, Mayday

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

En debutant som har fått strålende omtaler. Krim. Bra skrevet av en debutant. Her kan jeg ikke klage over språket, for den er velskrevet. For meg kunne det vært litt mindre storpolitikk og mer spenning, men jeg leser gjerne neste bok av Grethe Bøe, som definitivt er en bra forfatter. Jeg vil svært gjerne ha flere bøker fra de samme omgivelsene. Alfor få bøker med Finnmark og urbefolkning og Russland som nabo, som bakteppe.

Grethe Bøe, Mayday

 

 

Mayday av filmskaper og forfatter Grethe Bøe er en uhyggelig aktuell, arktisk thriller.

NATO-pilotene Ylva Nordahl og John Evans har en tilsynelatende umulig oppgave. De må iskald russisk tundra til fots – med fienden i hælene – for å komme seg til Norge og forhindre den ultimate katastrofen.

Mens forholdet mellom Russland og NATO er på frysepunktet, holder NATO sin største øvelse noensinne i Finnmark. Et F-16- fly med NATO-pilotene Ylva Nordahl og John Evans om bord havner i et sammenstøt med et russisk fly og blir skutt ned. Episoden utløser en storpolitisk krise, hvor både Russland og NATO tolker hendelsen som et angrep. Det eneste som kan hindre en alt-utslettende konflikt, er at Ylva og John kommer seg tilbake til Norge for å avsløre hva som egentlig skjedde. Det blir en kamp mot tiden hvor både Russlands president, NATO-sjefen og den private militærindustrien hvesser knivene. Jaget gjennom den ville, vakre arktiske tundraen oppdager Ylva at verken co-piloten John Evans eller dem hun har stolt på, er det de utgir seg for å være.

 

 

Lisa Wingate, Hannies bok

Leseeksemplar fra Strawberry publishing

 

Denne var jeg veldig spent på, for dette så ut til å være en bok som passer meg godt og jeg likte den forrige boken hennes, Barna fra elven

Lisa Wingate, Barna fra elven

Og endelig kan jeg ta av litt og slutte være sur kjerring, for denne er bare super.

Lisa Wingate, Hannies bok

Over 500 sider og jeg ville ikke unnvært et eneste ord. Fantastisk underholdningsbok. Jeg kunne faktisk tenkt meg 50 sider til om Hannie.
Den er delt i to historier, en fra 1875 og en fra 1987. I bøker som er delt opp slik, finner jeg ofte den delen fra nyere tid, ganske kjedelig, men slik var det ikke her.

Når du startet på den delen fra 1800 tallet, gledet du deg til å lese videre på delen fra nyere tid og omvendt. Topp bok, denne skal jeg ta med når jeg anbefaler bøker i Bookis denne måneden. Både den og Den hemmelige gaven.

Dette er ikke en typisk dameroman, men passer for alle leseglade og her er jeg enig med det som står på omslaget, En engasjerende historisk roman, fengslende og gripende.

 

 

Louisiana 1875: I den turbulente tiden etter borgerkrigen legger den unge slavejenta Hannie ut på en farefull ferd mot Texas for å finne moren og de åtte søsknene som alle i sin tid ble bortført av slavehandlere og solgt videre.

Hannie har tre blå glassperler fra bestemorens halskjede som hun vokter som en skatt. Perlene ble fordelt til søsken og søskenbarn sånn at de skulle ha et kjennetegn hvis det gikk mange år før de ble gjenforent. Målet er at en dag skal alle samles og perlekjedet bli komplett igjen.

Louisiana 1987: Den nyutdannede læreren Benny Silva takker ja til å jobbe på en skole i en fattig, avsidesliggende by for å få nedbetalt studielånet. Hun er rystet over boforholdene til elevene, samtidig som hun med sin akademiske bakgrunn blir møtt med skepsis fra foreldrene.

Men en dag finner hun en helt spesiell og over hundre år gammel bok som skal komme til å forandre alt.

Forfatteren av den internasjonale bestselgeren Barna fra elven er tilbake med en storslått roman som trollbinder leserne.

 

 

Peter  Øvig Knudsen, Min mor var besatt

Leseeksemplar fra Forlaget Press

 

Det var en interessant bok men også en trist og tung bok å lese. Historien er basert på forfatterens mors psykiske sykdom og mens han skriver den, blir han selv mer og mer depressiv og må til slutt legges inn. Ved å lese slike bøker forstår vi mer at vi kan ikke tenke bort depresjon eller at det rammer kun ensomme uten kjærlighet. Man kan ikke bare ta seg sammen som mange tror. Det lammer en fysisk og man greier ikke å tenke som en frisk person. Dette forteller Knudsen fint om i boken når han selv blir rammet og da får han også forståelse og respekt for hvordan moren taklet sin sykdom.

Peter  Øvig Knudsen, Min mor var besatt

 

 

Allerede samme dag som Peter Øvig Knudsens mor døde bestemte forfatteren seg for å skrive en bok om henne, og om hvordan det var å vokse opp med en psykisk syk forelder. Bokas tittel sto lysende klar for ham fra starten av: Min mor var besatt. For det var slik han som barn opplevde morens lidelse: som en demon, som plutselig kikket på ham gjennom morens øyne og fylte huset med et monstrøst mørke.

Under arbeidet med boka begynner noe å rase i forfatterens eget sinn. Langsomt ruller en altoppslukende depresjon inn over Øvig Knudsen og fordreier hele hans virkelighetsoppfattelse. Forpint og kraftig paranoid må han til slutt la seg innlegge på lukket psykiatrisk avdeling. Da han senere blir utskrevet har han endret synet på sin mor, på seg selv og på boka han skriver.

Min mor var besatt er en sterk og personlig beretning om opplevelsen av psykisk sykdom. Om hva som skjer, både med en selv og med ens nærmeste, når vår felles virkelighet smuldrer opp. På samme tid forteller boka om en generasjon av kvinner, som til tross for både begavelser og drømmer, ble fanget mellom husmorliv og kvinnefrigjøring. Og om barna som vokste opp i et miljø der de borgerlige normene var viktigere enn barnas trivsel.

 

James Gould-Bourn, Bjørneklem 

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

 

En kjempekoselig, men også sår bok om sorg. Far og sønn blir alene etter at mor/kone dør i en bilulykke og sønnen slutter da å snakke. Økonomien er også dårlig og far vet ikke hva han skal gjøre når han mister jobben og husverten truer med å kaste han ut. Varmt og med stort hjerte. Fin bok som jeg gjerne anbefaler. Ikke noe romantisk kliss klass,  men heller ikke en dyp tragisk roman, trist, men med kjærlighet, humor, godt vennskap og håp.

 

 


En overraskende, lattervekkende og oppløftende historie om en far og sønn som finner tilbake til hverandre under de mest usannsynlige omstendigheter. Danny Malooleys liv er i ferd med å gå i oppløsning. Han er alenefar til elleve år gamle Will som ikke har sagt et ord siden moren ble drept i en bilulykke. Han ligger etter med husleien og har fått husverten på nakken. På toppen av det hele har han mistet jobben. Danny bestemmer seg for å gjøre det enhver person i hans situasjon ville gjort. Han blir en dansende panda – inspirert av gatekunstnere i den lokale parken. Snart oppdager han at danseoppvisningene gir avkastning. Ikke i form av inntekt, men sønnen har faktisk snakket med ham for første gang siden moren døde. Will vet ikke at mannen inne i pandadrakten faktisk er faren hans. Og Danny vil ikke avsløre hvem han er i tilfelle sønnen da vil slutte å snakke igjen.

 

Arne Dahl, Friheten

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Arne Dahl derimot er en kjenning. Jeg gledet meg veldig til bok 4 i denne serien.

Arne Dahl, Utmarker

Arne Dahl, Innland

Arne Dahl, Åpen sjø

Arne Dahl sviktet ikke. Nok en gang en forrykende krim, der du suges inn fra første side og spyttes ut igjen sliten og matt og fornøyd på siste side, men med en grusom cliffhanger som gjør at du nesten ikke kan vente til neste bok er her.

Har du ikke lest Arne Dahl bøker, da har du mye spenning i vente. Alle bøkene om A-gruppen og serien på tv også, er innmari bra og jeg håper at også disse blir filmet.

Arne Dahl, Friheten

Det er ikke utenomsnakk og dødpunkter i hans bøker, det er full fart fra du åpner siste side til du lukker boken. Fabelaktig

 

 

Frihet er fartsfylt, klaustrofobisk og full av overraskelser.

Sam Berger er alene. Molly Blom er fortsatt borte, sannsynligvis er hun gravid med barnet deres. Drømmen om et liv sammen med henne virker fjernere enn noen gang.

Sam får et innbringende oppdrag av den gåtefulle typen. En kvinne, Nadja, er blitt kidnappet, og terapeuten hennes søker Sams hjelp – men politiet må holdes utenfor.

 

 

Det var mars 2020. Jeg er klar for å fortsette med nyheter i april.

Aprillesestabelen, Tema Nyheter 2021

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg