Ellen G. Simensen, Den navnløse arven.

 

Ellen G. Simensen, Den navnløse arven.

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Ellen G. Simensen, Tro meg når jeg lyver

Tro meg når jeg lyver,  var en fulltreffer for meg og den er allerede solgt til utlandet. Nå er det kommet
en ny krim,  med et svært spennende tema, nemlig sæd-donasjon. Nordiske krimforfattere er flinke til å ta opp samfunnsaktuelle temaer.

Den navnløse arven er en svært spennende og bra skrevet bok,  med et kjempeaktuelt tema, veldig tankevekkende.

Jeg skulle bare ønsket at Simensen rendyrket dette temaet istedetfor å koble sammen ulike historier selv om jeg forstår at hun gjør det for å høyne spenningen. Jo verre blir det jo for oss lesere å se hva som ligger bak.  Det ble for meg mange personer å forholde seg til og alle er på et vis involvert i hverandre, til og med etterforskeren. Dette gjør historien litt rotete for meg.

Men det er eneste innvendingen jeg har. Igjen en topp bok fra Ellen G. Simensen.

 

 

Fra omslaget:En DNA-test har potensiale til å forandre ditt liv – og andres. En junikveld i år 2000 samles en ungdomsgjeng ved et tjern utenfor byen for å feire overgangen til videregående skole. Stemningen er høy, men når morgenen gryr snus gleden. En jente har blitt utsatt for en voldtekt, og hevnen hennes ender i en nådeløs tragedie for de involverte. En hendelse som skal prege dem alle inn i voksenlivet. 16 år senere blir en lege ved en fertilitetsklinikk på Ringerike brutalt myrdet. Etterforsker Lars Lukassen kobles på saken. Politiet forstår raskt at den vil bli utfordrende å løse, og de dras inn i en sak som skal vise seg å ha dype forgreininger i Norges sæddonorsystem og menneskers liv, men også Lukassens egen livshistorie. Dette er en krimfortelling i Liza Marklunds ånd, slik vi kjenner den fra for eksempel Polarsirkelen. Jakten på identitet, og konsekvenser av et offentlig donorsystem som rakner, setter rammene for krimromanen i denne andre boken i Lars Lukassen- serien til en av våre mest lovende krimforfattere.

 

Jeg leser nå på dagtid:

Samuel Bjørk, Hitra

Leseeksemplar fra Bonnier norsk forlag

 

Endelig en serie jeg er ajour med. Bjørk skriver bra og veldig spennende, så denne gleder jeg meg til.

Uglen, Samuel Bjørk

Samuel Bjørk, Gutten som elsket rådyr

Samuel Bjørk, Ulven

 

 

 

Fra omslaget:En åtte år gammel gutt forsvinner sporløst fra øya Hitra utenfor trøndelagskysten. Tre år senere er drapetterforsker Mia Krüger tilbake på øya, hvor hun tidligere forsøkte å ta sitt eget liv. En lokal jente ber henne innstendig om hjelp til å finne den forsvunne gutten, og Mia, som egentlig er ferdig som politi, klarer ikke annet enn å begynne jakten. Holger Munchs gamle enhet i Oslo er nedlagt, og da en seksten år gammel jente blir funnet brutalt drept på øya, med guttens navn skrevet i blodet, blir han tilkalt for å le-de etterforskningen. Sammen går Mia og Munch løs på en sak som å viser seg å være mer intrikat enn noen kunne forestille seg. Samuel Bjørks thrillere utgis av forlag over hele verden, og er en internasjonal suksess uten sidestykke. SAMUEL BJØRK er pseudonymet Frode Sander Øien bruker som krimforfatter. Hans krimdebut, Det henger en engel alene i skogen (2013), vakte stor oppsikt internasjonalt, og er solgt til 35 land. Boken var nummer én i Tyskland, vant prisen for beste nykommer i Frankrike, og ble kåret til årets krimbok i Nederland. Også oppfølgerne Uglen, Gutten som elsket rådyr og Ulven ble bestselgere i flere land. De tre første bøkene i serien om Mia Krüger og Holger Munch er alle nominert til Bokhandlerprisen.

 

På senga leser jeg en som ikke er avbildet:

 

Lene Lauritzen Kjølner, Den siste olje

Leseeksemplar fra Fagervik forlag

 

På sengekanten koser jeg meg med bok 9 i serien om privatdetektiv Olivia Henriksen.

Bøkene om privatdetektiv Olivia:

Lene Lauritsen Kjølner, Høyt henger de

Lene Lauritsen Kjølner, Hvorfor spurte de ikke Evensen

Lene Lauritsen Kjølner, Dakota rød

Lene Lauritsen Kjølner, Ingen til bords

Lene Lauritsen Kjølner, I de beste sirkler

Lene Lauritsen Kjølner, Mord på kilen

Lene Lauritsen Kjølner, Sort gryte

Lene Lauritsen Kjølner, Damen i Proseccotåken 

 

Sandøsund

Lene Lauritsen Kjølner, Jul i Sandøsund

Lene Lauritsen Kjølner, Sommer i Sandøsund

 

Petrabøkene:

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plano

Petra Pettersens perfekte påske

Petronella:

 

Lene Lauritsen Kjølner, Jul på Petronellas pensjonat

 

 

På ferie i Spania møter Olivia den pensjonerte politimannen Kalle. Det er omveltende nok, men det er først da hun kommer hjem og treffer på utbygger Bjerkvik at ting begynner å skje.
For det finnes andre måter å møtes på enn nede i en bunker, ute på Essos gamle tomt på Vallø og det som en gang fikk navnet Prinds Christians batteri. Og det er upraktisk når Bjerkvik er død. Men hvordan havnet han der? Han .oljet” seg ikke neppe nedi av seg selv. Olivias nysgjerrighet bobler mens det dukker opp mystiske tatoveringer, diskrete kappekledde og høner som løper uten hoder.
Nok en gang beveger Olivia seg på merkelig vis inn i det som egentlig er Torsteins domene. Og hun nøster opp i drapssaken, ved hjelp av Monas skarpe blikk og en svært behjelpelig Kalle.

 

Mai:

 

 

 

Lesestabel mai 23, Bøker i serie

 

Mai:

Sven Petter Næss, Passasjeren

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Jenny Colgan, En evighet for deg

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg