Sven Petter Næss, Passasjeren

 Sven Petter Næss, Passasjeren

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Sven Petter Næss, Den stille uke

Sven Petter Næss, Skjebnesteinen

Sven Petter Næss, Skyldig

 

Jeg liker veldig godt bøkene til Sven Petter Ness og denne nyeste, Passasjeren,  fikk jeg med meg i kofferten hjem, når jeg var på besøk hos Aschehoug denne uken.

Forlagsbesøk er gøy

Nok en solid god krim fra Næss. Ikke fullt så spennende som de tre første synes jeg, men nok til at jeg likte den godt.

Jeg var nok litt ukonsentrert,  for gikk litt i surr med navnene, alle er stort sett involvert i hverandre familiært og de har mye de ikke har lyst til skal komme frem i lyset.

Har du enda ikke oppdaget Sven Petter Næss og liker politikrim, ja da anbefaler jeg han varmt.

Det er ikke makabert eller groteskt på noe vis, men et mysterie der du selv er med og funderer på hvordan i all verden henger dette sammen og i Passasjeren, er det ganske så komplisert.

 


Fra omslaget:Et offer med en suspekt fortid. En politimann med noe å bevise.

Karl Kolstad er gangsteren som ble forretningsmann og startet sitt eget taxiselskap. En kontroversiell mann som stadig har vært i politiets søkelys. En morgen plukker han opp en passasjer i drosjen og legger ut på sin aller siste tur.

Førstebetjent Harinder Singh er tilbake i Oslo-politiet etter å ha falt i unåde hos Kripos. Nå får han ansvaret for å etterforske drosjedrapet, og alle forlanger resultater. Men den egenrådige etterforskeren verken kan eller vil gå stille i dørene. Når Harinder graver i Kolstads ulike affærer, skal alt fram i lyset. Og drapet er bare begynnelsen.

 

 

Nå ligger denne  klar:

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg likte svært godt Den svarte svanen og håper at denne blir like bra.

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

Hyggelig var det også å finne sitat på omslaget. Jeg blir ikke ofte sitert, for jeg bruker ikke terningkast. Kaster man femmere og seksere, er det lett å komme på omslaget, men jeg liker ikke å kaste terning. I så fall kun ved 6~ere, når jeg synes boken er helt perfekt.

 

At de har glemt h i Sæther, ja det tilgir jeg dem.
Dette er nemlig hennes 6. krim og jeg har ikke lest de 4 første. De må jeg kjøpe etterhvert.

 

Fra omslaget:

Dødsboadvokat Oda Krohgs oppdrag er like enkelt som det er prestisjefullt: Å følge klare instrukser i en fremtidsfullmakt og fordele boet til en anerkjent advokat og tidligere krigshelt.

Jobben er en gavepakke til Oda og Reidars skrantende advokatpraksis, og vil kunne gi dem både respekt og økt kundemasse. Og lenge ser alt ut til å gå bra – hadde det ikke vært for Odas aldri hvilende nysgjerrighet. Den som får henne til å gjøre noen undersøkelser rundt et maleri som dukker opp på merkelig vis. Maleriet har en hemmelig historie som har ligget begravd på Rjukan siden krigens dager, noe det viser seg å være gode grunner til. Og der hvor det er dype hemmeligheter, er det også løgn og livsfarlig bedrag. 

Oda og Reidar vikles til slutt så langt inn i dramaet at de selv blir en del av det. Og kanskje var det nettopp det som var intensjonen helt fra starten av

 

Ingrid Berglund har en mastergrad i økonomi og finans. Hennes bakgrunn spenner fra jobb som bartender i London og hjelpepleier i Australia til finansanalytiker i Chase Manhattan Bank og Norsk Hydro. Hun vokste opp i Sørreisa og Svelvik, og bor nå på Høvik. Ingrid er søsteren til krimforfatter Anita Berglund.

 

 

 

Utgivelser: 

Det svakeste ledd. Kriminalroman 2006. (Kagge forlag)
Lykkeformelen. Kriminalroman 2007. (Kagge forlag)
Hun som ingen unnslipper. Kriminalroman 2008. (Kagge forlag)
Ingen sak for en kvinne. Dokumentar om Norges første kvinnelige privatdetektiv Mary Reklev 2010. (Kagge forlag)
Tiden leger ingen sår. Kriminalroman 2012. (Kagge forlag)
Den svarte svanen. Kriminalroman 2022.
En skygge på min grav. Kriminalroman 2023.

 

Jenny Colgan, En evighet for deg

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Denne har vært med på bytur til Oslo, men ikke blitt ferdig lest, men jeg koser meg så innmari med den, at jeg leser litt på senga hver kveld. Egentlig vil jeg ikke at det skal ta slutt.

På vei til feelgood

Feelgood-aften til gangs

Forlagsbesøk er gøy

 

Jeg leser to serier av Colgan.

Bok 1 til 4, fra øya Mure, bok 5, Bryllup på øya blir også utgitt nå i år.

Jenny Colgan, Velkommen til Floras kafé

Jenny Colgan, Den endeløse stranden

Jenny Colgan, Jul på øya

Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

 

En evighet fra deg er fra samme miljø som denne serien:

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på hjørnet

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på stranden

 

Fra omslaget:Lissie jobber som sykepleier i en hektisk del av London. Etter en traumatisk hendelse blir hun diagnostisert med PTSD, så når hun får mulighet til å bytte jobb med en sykepleier i en liten by på det skotske høylandet, griper hun sjansen.

Den som tar Lissies plass i London, er Cormac – en yrkesmilitær som bosatte seg i Skottland i søken etter ro og fred. Men i det siste har han begynt å føle seg rastløs, så kanskje er et miljøskifte akkurat det han trenger?

Lissie og Cormac mailer fram og tilbake om stort og smått, og endelig begynner ting å falle på plass for dem begge. Men fortsatt er det en bit av puslespillet som mangler. Hva – eller hvem – kan det være?

En evighet fra deg er en sjarmerende roman, satt i samme miljø som bøkene Den lille bokhandelen på hjørnet og Den lille bokhandelen på stranden.

 

Mai:

 

 

 

Lesestabel mai 23, Bøker i serie

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg