Lesestabel mai 23, Bøker i serie

Vi har kommet til mai her.

Jeg er redd for at denne måneden og neste, kan det bli skikkelig kritisk her.

Jeg hører allerede det summer i stablene.

De forstår jo innmari godt at jeg ikke når å lese alle jeg har plukket frem.

Egentlig hadde jeg plukket frem mange, gamle tålmodige slitere, men så kommer disse nye og frekt og freidig presser seg inn.

Og de gamle må vike, nok en gang.

Lese 22 bøker i mai? Neppe.

Selv om det er mange tynne, feriebøker som skal på tur til Rhodos.

De ligger i en egen feriestabel og selv om den stabelen ikke er så høy, så er bøkene der ganske så kjepphøye.

Finn frem kofferten gamla, hører jeg.

Men det er litt for tidlig og i uken som kommer, blir jeg litt travel.

De to neste ukene derimot, da skal de få mye oppmerksomhet, for da må jeg ta livet med ro.

For meg er jo ferie og opplevelser hard jobb, så når jeg kommer hjem, ja da er det hvile.

 

Tema er bøker i serie,

Det temaet må jeg prøve å dytte inn to måneder til i år.

Jeg henger så grenseløst etter med mange serier.

Dette er leseeksemplarer.

Jeg har ikke betalt eller er pålagt å lese dem.

Jeg skriver alltid ærlig min mening.

Bilder og tekst i kursiv, under bildene, er hentet fra forlag og nettbokhandler.

Tekst over bildene er min.

Hvilke som blir lest først og sist og kanskje ikke i det hele tatt, det er ikke bestemt.

 

 

Sven Petter Ness, Passasjeren

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Sven Petter Næss, Den stille uke

Sven Petter Næss, Skjebnesteinen

Sven Petter Næss, Skyldig

 

Jeg liker veldig godt bøkene til Sven Petter Ness og denne nyeste, Passasjeren,  fikk jeg med meg i kofferten hjem, når jeg var på besøk hos Aschehoug denne uken.

Jeg har bøker fra fire norske krimforfattere i stabelen, som ikke skal til Rhodos, og de vil nok bli lest, før jeg går til nabolandene. Og Australia.

 


Fra omslaget:Et offer med en suspekt fortid. En politimann med noe å bevise.

Karl Kolstad er gangsteren som ble forretningsmann og startet sitt eget taxiselskap. En kontroversiell mann som stadig har vært i politiets søkelys. En morgen plukker han opp en passasjer i drosjen og legger ut på sin aller siste tur.

Førstebetjent Harinder Singh er tilbake i Oslo-politiet etter å ha falt i unåde hos Kripos. Nå får han ansvaret for å etterforske drosjedrapet, og alle forlanger resultater. Men den egenrådige etterforskeren verken kan eller vil gå stille i dørene. Når Harinder graver i Kolstads ulike affærer, skal alt fram i lyset. Og drapet er bare begynnelsen.

 

 

Thomas Bagger, Mannen i tre deler

Leseeksrmplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Hun som ikke er ajour med en haug serier, begynner også på nye. Egentlig hadde jeg tenkt å la denne ligge og vente litt, men så blir jeg så innmari nysgjerrig når jeg ser begeistrede omtaler.

 

 

Fra omslaget:Ny, spennende serie om de to spesialagentene i Task Force 14: den eksentriske Lucas Stage og den gåtefulle David Flugt. På en forblåst ås på Sønderjylland finner politiet liket av en naken mann. Det viser seg etter hvert at mannen egentlig døde tre dager tidligere og ble stjålet fra det lokale likhuset. Den nakne mannen er ikke forbrytelsen. Han er budskapet. Vollen på Smøl har i årtier skjult en langt mer gruoppvekkende hemmelighet. Og den tiltrekker seg raskt oppmerksomhet fra internasjonal presse. To spesialagenter fra Task Force 14 tilkalles fra København: Den gåtefulle David Flugt og den eksentriske Lucas Stage. Agentene blir kjølig mottatt av de lokale politifolkene, og den samme motstanden opplever de også ellers i samfunnet. Dette er en landsdel hvor folk holder seg for seg selv, og hvor skogsmarkene kaster fra seg lange skygger. David og Lucas kommer raskt på sporet av en skremmende seriemorder.

 

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Jeg likte svært godt Den svarte svanen og håper at denne blir like bra.

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

Hyggelig var det også å finne sitat på omslaget. Jeg blir ikke ofte sitert, for jeg bruker ikke terningkast. Kaster man femmere og seksere, er det lett å komme på omslaget, men jeg liker ikke å kaste terning. I så fall kun ved 6~ere, når jeg synes boken er helt perfekt.

 

At de har glemt h i Sæther, ja det tilgir jeg dem.
Dette er nemlig hennes 6. krim og jeg har ikke lest de 4 første. De må jeg kjøpe etterhvert.

 

Fra omslaget:

Dødsboadvokat Oda Krohgs oppdrag er like enkelt som det er prestisjefullt: Å følge klare instrukser i en fremtidsfullmakt og fordele boet til en anerkjent advokat og tidligere krigshelt.

Jobben er en gavepakke til Oda og Reidars skrantende advokatpraksis, og vil kunne gi dem både respekt og økt kundemasse. Og lenge ser alt ut til å gå bra – hadde det ikke vært for Odas aldri hvilende nysgjerrighet. Den som får henne til å gjøre noen undersøkelser rundt et maleri som dukker opp på merkelig vis. Maleriet har en hemmelig historie som har ligget begravd på Rjukan siden krigens dager, noe det viser seg å være gode grunner til. Og der hvor det er dype hemmeligheter, er det også løgn og livsfarlig bedrag. 

Oda og Reidar vikles til slutt så langt inn i dramaet at de selv blir en del av det. Og kanskje var det nettopp det som var intensjonen helt fra starten av

 

Ingrid Berglund har en mastergrad i økonomi og finans. Hennes bakgrunn spenner fra jobb som bartender i London og hjelpepleier i Australia til finansanalytiker i Chase Manhattan Bank og Norsk Hydro. Hun vokste opp i Sørreisa og Svelvik, og bor nå på Høvik. Ingrid er søsteren til krimforfatter Anita Berglund.

 

Utgivelser: 

Det svakeste ledd. Kriminalroman 2006. (Kagge forlag)
Lykkeformelen. Kriminalroman 2007. (Kagge forlag)
Hun som ingen unnslipper. Kriminalroman 2008. (Kagge forlag)
Ingen sak for en kvinne. Dokumentar om Norges første kvinnelige privatdetektiv Mary Reklev 2010. (Kagge forlag)
Tiden leger ingen sår. Kriminalroman 2012. (Kagge forlag)
Den svarte svanen. Kriminalroman 2022.
En skygge på min grav. Kriminalroman 2023.

 

Ellen G. Simensen, Den navnløse arven.

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Ellen G. Simensen, Tro meg når jeg lyver

Tro meg når jeg lyver,  var også en fulltreffer for meg og den er allerede solgt til utlandet. Nå er det kommet en ny, med et svært spennende tema, nemlig sæd-donasjon. Nordiske krimforfattere er flinke til å ta opp samfunnsaktuelle temaer.

 

 

 

Fra omslaget:En DNA-test har potensiale til å forandre ditt liv – og andres. En junikveld i år 2000 samles en ungdomsgjeng ved et tjern utenfor byen for å feire overgangen til videregående skole. Stemningen er høy, men når morgenen gryr snus gleden. En jente har blitt utsatt for en voldtekt, og hevnen hennes ender i en nådeløs tragedie for de involverte. En hendelse som skal prege dem alle inn i voksenlivet. 16 år senere blir en lege ved en fertilitetsklinikk på Ringerike brutalt myrdet. Etterforsker Lars Lukassen kobles på saken. Politiet forstår raskt at den vil bli utfordrende å løse, og de dras inn i en sak som skal vise seg å ha dype forgreininger i Norges sæddonorsystem og menneskers liv, men også Lukassens egen livshistorie. Dette er en krimfortelling i Liza Marklunds ånd, slik vi kjenner den fra for eksempel Polarsirkelen. Jakten på identitet, og konsekvenser av et offentlig donorsystem som rakner, setter rammene for krimromanen i denne andre boken i Lars Lukassen- serien til en av våre mest lovende krimforfattere.

 

Pernilla Ericson, Spor

Leseeksemplar fra Harper Collins/gave fra Liv Gade

 

Når vi var på besøk hos bokinspirator Liv Gade, fikk vi denne boken,  gubben og meg. Hun var så begeistret at hun sa at den måtte vi lese og gubben ble så inspirert at han ba pent om lov til å få lese den først. Slik entusiasme liker jeg, så selvsagt fikk han det. (Ikke det at han må ha tillatelse, bare for moro)

Nå har Harper Collins sendt meg de to neste bøkene i serien også, så nå er det stor samstemt jubel i heimen og ingen skilsmisse, så bøker må deles. Her må det være samhold og enighet.

Ericson har også gitt ut en annen serie. Der er det kommet to bøker, 300 grader og Slukke liv, og i den siste møtes hovedpersonene i begge serier.

 

Fra omslaget:”Vet du hvem som følger med på deg på nettet? Langs den grønne linjen på Stockholms undergrunnsbane skjer det brutale overfall mot kvinner, og frykten sprer seg. Politibetjent Liv Kaspi tvinges til å ta ut ferie mens hun venter på resultatet etter en internutredning. Samtidig rekrutteres hun til et hemmelig, lite privatteam, Erlagruppen, som har som oppdrag å løse saken før politiet. Etterforskningen leder dem inn i nettets mørkeste kroker, der gjerningsmennenes metoder for å velge ut ofre viser seg å være djevelsk godt planlagt. Volden eskalerer, og da kvinner begynner å forsvinne sporløst, forstår Erlagruppen at det er en kamp mot klokken. Det er kun et spørsmål om tid før mennene på Grønn linje innser at noen er på sporet av dem … Spor er den frittstående, første boken i serien Erlagruppen.

 

Kim Faber & Janni Pedersen, Satans sommer

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg likte godt Vinterland og bok to har ventet en stund. Nå har jeg fjerde bok kommet, så jeg ivrer etter å få lest neste.

Faber og Pedersen, Vinterland

Bok tre heter Kveleren og bok fire, Skyggeriket

 

 

 

Fra omslaget:Martin Junckers kone, Charlotte, får et anonymt tips: Det forferdelige terrorangrepet i København for seks måneder siden kunne ha vært avverget. Charlotte er gravejournalist og konfronterer Juncker, som etterforsker forbrytelsen, men han frykter for både sitt eget og Charlottes liv hvis hun går inn i saken.
Junckers gamle partner Signe er mer tilbøyelig til å hjelpe journalisten, men hun har sine egne utfordringer. Når det viser seg å være en forbindelse mellom terrorsaken og et lik som er funnet i Kongelunden, slipper Signe alle personlige problemer og gir alt i jakten på sannheten.
Juncker er fremdeles i Sandsted, plaget av mareritt etter farens død. Når en lokal advokat blir funnet drept i byparken, kastes han inn i en omfattende etterforskning som også trekker tråder til hans egen fortid.

Satans sommer er andre bok i serien om Martin Juncker. Første bind, Vinterland, utkom på norsk i 2020.

 

 

Samuel Bjørk, Hitra

Leseeksemplar fra Bonnier norsk forlag

 

Endelig en serie jeg er ajour med. Bjørk skriver bra og veldig spennende, så denne gleder jeg meg til.

 

 


Fra omslaget:En åtte år gammel gutt forsvinner sporløst fra øya Hitra utenfor trøndelagskysten. Tre år senere er drapetterforsker Mia Krüger tilbake på øya, hvor hun tidligere forsøkte å ta sitt eget liv. En lokal jente ber henne innstendig om hjelp til å finne den forsvunne gutten, og Mia, som egentlig er ferdig som politi, klarer ikke annet enn å begynne jakten. Holger Munchs gamle enhet i Oslo er nedlagt, og da en seksten år gammel jente blir funnet brutalt drept på øya, med guttens navn skrevet i blodet, blir han tilkalt for å le-de etterforskningen. Sammen går Mia og Munch løs på en sak som å viser seg å være mer intrikat enn noen kunne forestille seg. Samuel Bjørks thrillere utgis av forlag over hele verden, og er en internasjonal suksess uten sidestykke. SAMUEL BJØRK er pseudonymet Frode Sander Øien bruker som krimforfatter. Hans krimdebut, Det henger en engel alene i skogen (2013), vakte stor oppsikt internasjonalt, og er solgt til 35 land. Boken var nummer én i Tyskland, vant prisen for beste nykommer i Frankrike, og ble kåret til årets krimbok i Nederland. Også oppfølgerne Uglen, Gutten som elsket rådyr og Ulven ble bestselgere i flere land. De tre første bøkene i serien om Mia Krüger og Holger Munch er alle nominert til Bokhandlerprisen.

 

Max Seeck, Jenta under isen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Max Seeck, Heksejakt

Bok 2 i serien til Max Seeck

 

 

 

Fra omslaget:Seks måneder har gått siden Jessica Niemis møte med den mystiske seriemorderen som drepte hennes mentor. Marerittene om moren har blitt verre, men Jessica gjør det hun kan for å holde fokus. Drapsavdelingen, nå under ny ledelse, har fått en ny sak. Liket av en ung kvinne har skylt opp på en iskald strand. Samtidig har to berømte influensere forsvunnet.
Under etterforskningen finner Jessica et skremmende maleri – av et fyrtårn på en avsidesliggende øy, og under bildet et grusomt dikt som beskriver et drap. Og mens Jessica jobber febrilsk med å løse saken, og forhindre flere drap, innhenter den forferdelige fortida henne, og truer med å ødelegge henne.

«Anbefales! Max Seeck skriver lekent og sabla godt. (…) Forfatteren fletter flere språklige fine ting inn på en elegant og naturlig måte uten at det virker konstruert eller påfallende.» Artemisias Verden (bokblogg) (Terningkast 5)

 

Garry Disher, Dragemannen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Denne serien tenkte jeg å lese før jeg drar til Australia i januar, så nå må jeg komme i gang.
Bok to heter Hittyhawk savnet, bok tre heter Snapshot.

 


Fra omslaget:En seriemorder herjer på en liten halvøy utenfor Melbourne, Australia. Førstebetjent Hal Challis i kriminalpolitiet, kollega Ellen Destry og resten av teamet, kjemper mot klokka for å pågripe ham før han slår til igjen. Samtidig må Challis håndtere den ivrige lokalavisredaktøren Tessa Kane, som undergraver etterforskningen. Dessuten har han stadig kona si på tråden. Hun sitter inne på åttende året, for medvirkning til drap.

 

Johanna Mo, Skyggeliljen

Leseeksemplar fra Aschehoug

Johanna Mo, Nattsangeren

 

Jeg ser mange fine omtaler av bøkene til Johanna Mo. Selv var jeg ikke overbegeistret over første boken, for jeg syntes det ble mange unødvendige detaljer, men jeg skal fortsette på serien for å se om det passer meg bedre,  etterhvert som man blir kjent med personene.

Bok tre heter Mittlandet.

 

 

 

Fra omslaget:Jenny kommer hjem til Öland og oppdager at huset er tomt. Har ektemannen Thomas og deres 14 måneder gamle sønn Hugo forsvunnet frivillig eller ikke? Hanna Duncker og Kalmarpolitiet kastes inn i en etterforskning som avdekker mange hemmeligheter. En voksen datter er ikke det eneste Thomas har skjult for kona. Da Thomas blir funnet død stiller hele øya opp for å finne lille Hugo, før det er for sent.
Hanna strever samtidig med ubesvarte spørsmål fra fortiden. Hva skjedde egentlig for 16 år siden, da faren ble dømt for drap? Noen gjør alt for at hun ikke skal finne sannheten.
Skyggeliljen er andre del i Öland-serien, en serie om å leve i skyggen av forbrytelser og om de ubrytelige båndene til hjemstedet.

 

 

Dina Jefferies, Krigens døtre

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Denne har jeg lagt i stabel flere ganger og den hopper av glede hver gang, men den er av det takknemlige slaget, for den sutrer ikke om den ikke er blitt lest enda. Den er veldig tålmodig.  Kanskje fordi den fortsatt ligger oppå lesestabelhylla, ikke er blitt satt inn i hylla. På toppen er det jo håp om å bli lest. Og den ser spennende ut. Jeg kan ikke kun ha krim.

 

 

Fra omslaget: Første bok i Dinah Jefferies’ storslåtte trilogi om søstre, hemmeligheter og mot under andre verdenskrig i Frankrike. 1944. I en gammel steinhytte i det innerste av Dordogne, i utkanten av en liten landsby, lengter de tre søstrene Hélène, Elise og Florence etter en slutt på krigen. Hélène som er eldst, forsøker å holde familien samlet under den tyske okkupasjonen. Den mer rebelske Elise er oppsatt på å hjelpe motstandsbevegelsen, koste hva det koste vil. Og Florence, den mest drømmende av de tre, ønsker seg bare friheten tilbake. En mørk kveld banker de allierte på døren deres. Tiden er kommet for å engasjere seg. Men beslutningen medfører også at hemmeligheter fra deres egen fortid vil komme for en dag

 

Tonny Gulløv, Bastarden

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Bok tre i vikingserien til Gulløv, en serie som har moret meg stort, selv om det er rått og brutalt, for det er det jo på den tiden. Bok nummer 4 heter Jernbyrd og bok 5, Ravnehugg.  Liker du bøker fra Vikingetiden, er dette en av de jeg anbefaler varmt.

Tony Gulløv, En konges ætt

Tonny Gulløv, Tusenårsriket

 

 

Fra omslaget:

Del tre av et storslått, frodig og forrykende leseeventyr. 

Året er 955 og Harald Blåtanns forsøk på å samle Danmark later til å være mislykket helt fra starten av. Otto den store vil tvangskristne eller drepe sine hedenske og uregjerlige naboer i nord, og sender derfor en hær til Jylland. Nå er det opp til Ulv Palnatoke å stoppe ham.
Harald Blåtann sender Ulv Palnatoke og krigerne hans til Dane- virke for å bistå Håkon jarl i forsvaret av Danmark. Men som alltid er Ulv Palnatoke egenrådig. Han utkjemper det største sjøslaget danskene noensinne har vært involvert i, og han gjør det på sin måte, og Harald Blåtann kan ikke stille seg bak. Er Palnatokes trass og galskap tilstrekkelig for å beseire den mek- tigste herskeren i Midgard?
Bastarden er tredje bok i fortellingen om Ulv Palnatoke. Det er en fascinerende, humoristisk og barsk historie om en tid hvor danskene lå i stadig krig både med hverandre og med utallige andre folkeslag i jakten på rikdom og evig ære.
Cynthia Harrod-Eagles, Den mørke rosen
Leseeksemplar fra Aschehoug
Bok 2 i Morland-serien, en serie jeg er sikker på mange vil like. Historiske bøker fra England, litt ala Ken Follett, men sett fra et kvinneperspektiv. Det var sterke kvinner den gangen også.
Bok 1 Begynnelsen var siste bok ut for meg i 2022. Jeg likte den godt. Den unge prinsen er bok 3 er også utgitt i papir,  men bok 4 og 5 har kommet som lydbok, foreløpig.
Fra omslaget:Nanette Morland har blitt sendt til det berømte hoffet til Henrik den åttende. Hennes oppgave er å være dronningens personlige hoffdame. I kretsen omkring Henrik er det mange som ønsker hans gunst, og som har ulike agendaer. Den karismatiske kongen har mange venner, men også grunn til å være forsiktig. Hans rådgivere spiller også en stor rolle. Mane i hoffet lever farlig, og flere dronninger må bøte med livet. De dramatiske hendelsene får store konsekvenser for dem alle- også for Nannette, som er Anne Boleyns nære venninne. Deres liv og fortellinger vikles inn i hverandre. Nanettes store hemmelighet er den store kjærligheten hun går og tenker på. Hun har sterke følelser for en mann som ikke kan bli hennes. Hvertfall ikke uten pavens godkjenning. Nannette er oldebarnet til Eleanor Morland, fra forrige bok.
Denne måneden har jeg også en stabel feriebøker. Disse får være med i kofferten
Elisabeth Strout, Jeg heter Lucy Barton
Leseeksemplar fra forlaget Press
Jeg har lest bok 3 i serien om Lucy og da savnet jeg å ha lest bok 1 og 2, selv om de kan leses frittstående.
Når jeg var på forlagsbesøk nå i april, fikk jeg bok 1 og 2. Jeg har lagt bok 1 i stabelen, men lurer på om jeg også skal ta med bok 2. Når jeg ikke lese de, har de ihvertfall fått luftet seg litt.
De første bøkene kan kjøpes nå billig som pocket, ser jeg og nå har bok 4 kommet, Lucy ved havet. Hvis jeg får lest disse to nå i mai, kan jeg lese den siste i juni. Nydelige, velskrevne romaner av Elisabeth Strout. Jeg liker henne godt.

Fra omslaget:Lucy ligger på sykehus. Det er lenge siden hun har fått komme hjem, hun savner barna sine, de er redde og anspente når de besøker henne. Hun snakker med mannen på telefonen. En dag sitter moren hennes ved vinduet på sykehusværelset, hun ser ut over New York. Det er lenge siden de to har sett hverandre – etter at Lucy giftet seg har hun knapt hatt kontakt med foreldrene. For å få datteren til å roe seg begynner moren å fortelle, historier om menneskene i småbyen de kommer fra, skikkelser de begge en gang kjente. Samtidig forteller Lucy sin egen historie, til oss som leser – om en oppvekst i fattigdom og ensomhet, om ekteskapet og familien, om den langsomme oppvåkningen mot det hun drømmer om: om å bli forfatter, en som forteller, en som gir mening til verden med ord.

Elizabeth Strout vant mange venner blant norske lesere og litteraturanmeldere i fjor med sin Pulitzer-vinnende storsuksess OIive Kitteridge. Få forfattere skildrer vanlige folks følelsesliv og erfaringer med samme varme, dybde og kompleksitet som Strout gjør det. Jeg heter Lucy Barton er en klok og vakker utforsking av familieliv og kjærlighet, av fortidens og minnenes makt, og av fortellingen som et middel til innsikt og frihet – skrevet av en av USAs fremste nålevende forfattere.

Elisabeth Strout, Hva som helst er mulig 
Leseeksemplar fra forlaget Press
I bok 2 møter vi ulike mennesker i småbyen der Lucy Barton vokste opp. Ulike historier satt sammen.
Jo, jeg kjenner at også denne må få være med til Rhodos.

Fra omslaget:Én by, mange skjebner – én felles virkelighet. Hva som helst er mulig tar oss med til småbyen Amgash i Illinois, hvor vanlige mennesker hver på sitt vis forsøker å finne fellesskap, forsoning og en slags fred. I denne småbyen vokste forfatteren Lucy Barton opp, og hit vender hun nå tilbake, for å møte søsknene sine igjen for første gang på sytten år.

Vi treffer to søstre, den ene har sagt farvel til all selvrespekt i bytte med en rik ektemann, den andre har funnet sin sjelevenn mellom sidene i en bok. Vaktmesteren på skolen får testet sin tro i møte med en mann han forsøker å hjelpe. En voksen kvinne lengter etter omsorg, samtidig som hun gradvis forsones med at moren søkte lykken langt borte i et annet land.

Hva som helst er mulig er et rørende portrett av småbyen Amgash – fortalt gjennom en håndfull uforglemmelige personer som strever med å forstå seg selv og andre, og håndtere lengsel, kjærlighet, sorg og svik.

Elizabeth Strout (f.1956) er en amerikansk romanforfatter og skribent, bosatt i New York og Maine. Hun debuterte i 1998 med romanen Amy and Isabelle og har i alt utgitt åtte romaner. Hennes store internasjonale gjennombrudd kom med Olive Kitteridge (2015), som vant Pulitzer-prisen for beste roman i 2009. Romanen toppet The New York Times` bestselgerliste og ble senere adaptert, i form av en kritikerrost miniserie, som vant flere Emmy-priser.

Den første boken om Lucy Barton, Jeg heter Lucy Barton (2016), ble nominert til Booker-prisen i 2016, toppet The New York Times` bestselgerliste og høstet strålende kritikker internasjonalt. Lucy Barton ble senere hovedkarakteren også i romanene Hva som helst er mulig (2017) og Åh, William (2022).

 

 

Simon Häggstrøm, Jentene som sprang

Leseeksemplar fra Harper Collins

 

Jeg så Häggstrøm streamet fra krimfestivalen 2022 og følte at hans bøker skal jeg lese. Gruer litt også for det blir ofte veldig sterke og virkelighetsnære bøker når forfatteren har inngående kunnskap til det de skriver om. Temaet prostitusjon og menneskehandel er vondt å lese om og i tillegg er det basert på virkelige hendelser.  Kanskje ikke noe kosebok for ferien, men den skal med.

 

Fra omslaget:Simon Häggström er kriminalinspektør ved Sveriges nasjonale menneskehandelgruppe, og har mange års erfaring som politi med fokus på menneskehandel og prostitusjon. Simon bruker erfaringene sine i skrivingen, og har flere ganger vært i svensk media for å snakke om en verden de fleste av oss skulle ønske ikke eksisterte.

Jentene som sprang er en hyperrealistisk politikrim basert på virkelige hendelser, og er første bok i en trilogi om Markus og Natalia som jobber som politi i en menneskehandelgruppe. Boka vitner om sjokkerende hendelser som skjer midt blant oss, men som svært få ser, hvor mindreårige selges til sexkjøpere, havner på dopkjøret, og hvor tilsynelatende uskyldige dating-apper brukes til grooming, og kan bli en inngang til elendigheten. Jentene som sprang følger blant annet historien til 15-årige Jennifer og Malvina, som rømmer fra en behandlingsinstitusjon og havner på gaten i Stockholm hvor de sakte men sikkert dras inn i en mørk verden full av dop og prostitusjon.

 

Victoria Larm, Den niende kretsen

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Litt spent på denne, for rikdom og glamor er ikke helt meg, men den ser spennende ut.

 

 

Fra omslaget:

Livia Seigel er sytten år, født inn i en av Sveriges rikeste rederfamilier. Etter at moren døde, ser faren på henne som et håpløst tilfelle. Det var Livias onkel som skulle redde bedriften, men nå er han sporløst forsvunnet.

I Stockholm skal det holdes en fest til satirisk ære for Ivar Kreugers selvmord. En mann som har klart å lure og ruinere flere av landets ledende familier, blant annet Livias. Men en bombetrussel setter en stopper for festlighetene og skaper panikk blant gjestene, og en verdifull maske forsvinner.

Masken, en pestmaske, er nøkkelen til den store, uløste gåten som preger Livias familie. Hvem stjal masken, og hva symboliserer den?

Den niende kretsen er den første boken i en trilogi, et spenningsdrama som følger familien Seigels kamp om formue og makt, kjærlighet og svik, hevn og ondskap.

 

 

Muna Shehadi, Eves sannhet.

Leseeksemplar fra Aschehoug.

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

 

Jeg leste bok en, Rosalinds løgner  og var ikke overbegeistret. Det er så mange forfattere som higer etter suksessen Riley og Montefiore har hatt med sine serier. Jeg har kun lest Rileys og jeg synes Rosalinds løgner ikke kan sammenlignes med Rileys, siden Riley har med den historiske biten i sine bøker.
Men siden jeg har lest den første, prøver jeg meg på nummer to, for den tredje venter i hylla. Og jeg vet at dette er en type bøker mange elsker å lese. Lett, avslappende underholdning.

 

 

Eve og de to søstrene hennes forsøker fortsatt å fordøye nyheten om at moren, den berømte filmskuespilleren Jill Croft, umulig kunne være deres biologiske mor. Det har gått et år og Eve strever med det meste. Forholdet går dårlig, hun føler seg forbigått på jobben. Hun trenger en ny start. Da stemoren Lauren tipser om en jobbmulighet i en annen by, griper Eve sjansen.

Eve bærer på en stor og vond hemmelighet fra barndommen. Den gang betrodde hun seg til moren, men ble avfeide. Etter dette har hun alltid følt seg utenfor. Tør hun nå å fortelle hemmeligheten til noen? Hvordan kommer de to søstrene hennes til å reagere?

Eves sannhet er bok to i trilogien «Fortunas døtre» og er en roman for alle som liker å lese Lucinda Riley og Santa Montefiore. Historien om de tre søstrene startet med Rosalinds løgner (2020) og fullføres med Olivias sannhet. (2022).

 

 

Elly Griffith, Huset på klippen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Elly Griffiths, Jenta under jorden og Løgnens hus

 

Bok 3 i Ruth Galloway serien.En ekstra glede i ferien er å ha med to nye bøker om Ruth Galloway. Jeg vet ikke hva det er, men etter de to første bøkene var jeg frelst. Disse må jeg lese får gubben får kloa i de, for da risikerer jeg å måtte vente og det går ikke. De er ikke så tykke disse pocketbøkene,  så det går nok unna, hvis jeg bare klarer å legge bort iPaden.

Og det kommer flere utover året, og jeg har flere ferier planlagt. Ruth og jeg på tur.😂😂

 

 

Fra omslaget:Ruth Galloway er tilbake på jobb etter mammapermisjon da det blir gjort makabre likfunn i en grotte på stranden. Ruth er straks på plass og daterer levningene etter seks personer til tiden rundt andre verdenskrig. Mens hun og politioverbetjent Harry Nelson må samarbeide for å komme til bunns i hemmeligheter fra krigstidens Norfolk, begynner den nybakte moren Ruth å innse hvor lite hun vet om områdets nyere historie. Og hvor utfordrende det kan være å ha barn med politioverbetjent Nelson. Samtidig som Ruth og Nelson nøster i mørke hemmeligheter fra krigens dager, er det liten tvil om at en lyssky skikkelse er fast bestemt på å holde fortidens synder skjult for alltid. Koste hva det koste vil …

Huset på klippen er tredje bok i den spennende krimserien med arkeologen Ruth Galloway og hennes krets i Norfolk.

 

Elly Griffith, En følelse av død

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

 

 

Du kan begrave kisten, men du kan ikke begrave hemmeligheten

Det er Halloween, og Ruth deltar på en litt merkelig begivenhet på et museum i Kings Lynn. Hun er der i embeds medfør som arkeolog for å overvåke åpningen av en kiste som skal inneholde levningene etter en middelalderbiskop. Ting tar imidlertid en uhyggelig vending da man oppdagelser museumskuratorens døde kropp ved siden av kisten. Et nytt dødsfall med tilknytning til museet setter snart både Ruth og politiet i høy beredskap, og etter hvert som etterforskningen skrider frem, blir Ruth satt på prøvelse, på mer enn én måte…

Dette er 4. bok i den spennende krimserien med arkeologen Ruth Galloway.

 

ELLY GRIFFITHS er bestselgerforfatteren av den populære britiske krimserien med rettsarkeologen Ruth Galloway og politioverbetjent Harry Nelson. Serien er kjent for spenning, britisk sjarm, humor og et herlig persongalleri. Den er elsket og hyllet over hele verden, og har solgt over 160 000 bøker i Danmark alene. Nå kommer serien på norsk – og det er bare å glede seg, for det er 13 titler i Ruth Galloway-serien som er utkommet til nå.

Elly Griffiths er en USA Today og Sunday Times Top Ten bestselgende forfatter og vinner av CWA Dagger Award og Mary Higgins Clark Award. I tillegg til Ruth Galloway-serien, har Griffiths skrevet Brighton-serien, samt standalone-romanene, The Stranger Diaries og The Postscript Murders. Hun bor i Brighton i England.

 

 

Marit Reiersgård, Det de døde vet

Leseeksemplar fra forfatteren

 

Marit Reiersgård, Jenta uten hjerte

Marit Reiersgård, Stolpesnø

Reiersgård er nå med oss på ferie for tredje gang. Eller fjerde er det vel, for den første boken ble med hjem igjen og så på tur igjen, før vi nådde å lese den. Vi har det veldig fint på ferie sammen. Neste gang får hun ikke være med, for bok 4 er innbundet og da er det hjemme eller “kort tur uten fly” bok.

Dette er gode krim-bøker synes vi begge to, både jeg og gubben.

 

Fra omslaget:

Legen Tom Ross melder sin kone Marion savnet mens de besøker hennes barndomsvenn i Spania. Han er misfornøyd med det spanske politiets etterforskning og reiser hjem til Lier for å få norsk politi på saken.

Ekteparet trengte å reise bort etter at deres sønn ble funnet død i russedrakten på 17. mai tidligere samme år. Under etterforskningen finner politietterforsker Bitte Røed raskt ut at sønnen ikke døde en naturlig død. Og når politiet oppdager at paret også tidligere har mistet et barn, i noe som synes som krybbedød, vekkes mistenksomheten mot foreldrene.

Tom Ross virker lammet av sorg og Marions barndomsvenn trer støttende til, men det later til at begge har noe å skjule.

Bitte Røeds etterforskning bringer henne tett innpå et familiedrama, og hun frykter etter hvert at det står om livet til den forsvunne Marion.

Emilie Schepp, Skjult Agenda

Kjøpt selv

 

Schepp er også med for tredje gang, men hun skal få være med flere ganger. Jeg har flere pocket av henne i hylla, bare de to siste er innbundet. Dette er innmari spennende bøker og både jeg og gubben liker de godt.

 

 

 

Fra omslaget:

Ambulansesykepleieren Philip får det ene utrykningsoppdraget etter det andre der han kjenner de alvorlig sårede personene. Når ytterligere en person blir funnet svært skadet, begynner sannheten å gå opp for ham. Det virker som om han er fellesnevneren for det hele. Hvordan kan han finne sammenhengen før flere blir drept eller skadet?

Når statsadvokat Jana Berzelius kobles på saken sammen med politiet, begynner også hun å ane et ubehagelig mønster. Det som først ser ut til å være en engangshendelse, vokser til noe betydelig større. Hvem står bak de grusomme drapene?

Sammen med politiinspektør Henrik Levin og betjent Mia Bolander er Jana fast bestemt på å komme til bunns i den fryktelige saken. Samtidig blir hun oppsøkt av en person fra sin egen fortid, som tvinger henne å gå langt utenfor lovens grenser.

Skjult agenda er Emelie Schepps tredje bok om statsadvokat Jana Berzelius.

 

 

Geir Tangen, Hundedager

!eseeksemplar fra Gyldendal

 

Siste bok ut i presentasjonen er Geir Tangen. Det betyr ikke at den blir lest sist. Denne skal jeg glede gubben med,  at han skal få lese den først i ferien, for han liker Geir Tangens bøker veldig godt. Når jeg nå fikk et forhåndseksemplar som ikke er innbundet, passer det supert i feriekofferten. Gubben bruker nemlig å spørre meg hvilke han skal lese. Hvis jeg sier, ta den du vil,  får jeg til svar at nei, du må finne en som passer til meg. Og hvis noen spør han om han har lest en bok, spør han meg om han har lest den. Han er veldig glad i å lese men titler og forfattere, nei, det er det min jobb å holde styr på,😁 Bra for hjernen min.

Geir Tangen, Vargtimen

 

Hundedager er bok 2 i Gabriel Fjell-serien

 

Fra omslaget:En liten gutt blir funnet drept i et turområde i Haugesund. Han er slått i hjel med en stein og kastet nedfor en bratt skråning. Den brutale volden mot det forsvarsløse barnet sjokkerer selv erfarne politifolk. Overbetjent Gabriel Fjell og hans team må ha hjelp, og Kripos-etterforskeren Aida Ibrahim kommer fra Oslo for å bistå arbeidet. Timer og dager går uten at noen melder gutten savnet, og til tross for at Gabriel Fjell og teamet hans arbeider døgnet rundt, klarer de ikke å identifisere gutten.
Samtidig vikler en lokal frilansjournalist seg inn i garnet, og velter med det den første dominobrikken i dette dystre mysteriet.
Etter hvert avdekkes en historie, mørkere og farligere enn noen kunne ane.

Hundedager er en dyptpløyende kriminalroman om makt og avmakt i nære relasjoner, om hvordan selve vår menneskelighet står på spill når bunnen i tilværelsen faller bort under føttene våre.

 

Vent nå litt. Her er det noe jeg glemmer. Jeg holder nemlig på med en annen bok, frittstående,  men likevel nummer tre i en serie. Den når jeg ikke å lese ferdig i dag, for jeg leser også Natasha Lester, Tre liv og den skal jeg kose meg med i dag, før jeg leser den ferdig i juni. Jeg har nemlig 380 sider igjen og blir ikke ferdig i dag, Men jeg liker den svært godt. Alle Lesters bøker er bra.

 

Jenny Colgan, En evighet for deg

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Denne har vært med på bytur til Oslo, men ikke blitt ferdig lest, men jeg koser meg så innmari med den, at jeg vil lese den ut første dagen i måneden mai.

På vei til feelgood

Feelgood-aften til gangs

Forlagsbesøk er gøy

 

Jeg leser to serier av Colgan.

Bok 1 til 4, fra øya Mure, bok 5, Bryllup på øya blir også utgitt nå i år.

Jenny Colgan, Velkommen til Floras kafé

Jenny Colgan, Den endeløse stranden

Jenny Colgan, Jul på øya

Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

 

En evighet fra deg er fra samme miljø som denne serien:

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på hjørnet

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på stranden

 

Fra omslaget:Lissie jobber som sykepleier i en hektisk del av London. Etter en traumatisk hendelse blir hun diagnostisert med PTSD, så når hun får mulighet til å bytte jobb med en sykepleier i en liten by på det skotske høylandet, griper hun sjansen.

Den som tar Lissies plass i London, er Cormac – en yrkesmilitær som bosatte seg i Skottland i søken etter ro og fred. Men i det siste har han begynt å føle seg rastløs, så kanskje er et miljøskifte akkurat det han trenger?

Lissie og Cormac mailer fram og tilbake om stort og smått, og endelig begynner ting å falle på plass for dem begge. Men fortsatt er det en bit av puslespillet som mangler. Hva – eller hvem – kan det være?

En evighet fra deg er en sjarmerende roman, satt i samme miljø som bøkene Den lille bokhandelen på hjørnet og Den lille bokhandelen på stranden.

 

 

7 kommentarer
        1. Oi, da gjør hun nok ikke stort annet enn å lese… 😀
          Apropos, reising… Har du vurdert tur til Trondheim for å være med på bloggtreffet første helg i juni? 😀

    1. Du gjør leselisten min lengre og lengre… Ganske så hensynsløst av deg, synes jeg, hvordan skal jeg rekke alt? 😂😂
      Spøk tilside, jeg er glad for alle dine tips🙏 noen har jeg lest, de fleste av Jenny Colgan, Passasjeren, og flere av Elisabeth Strout. Geir Tangen må jeg se om jeg finner på bookbites, liker godt det jeg har lest av ham før.
      Jeg har bokhylla full av uleste bøker, tråler bruktbutikker og kommer stadig hjem med bøker, men så er det alle nyhetene som du frister med da😉
      Kjøper veldig lite bøker til full pris, leser rundt 100 bøker i året, og da blir det for dyrt! Men bookbites er supert, og lydbok og sokkestrikking er en flott kombinasjon🙂

      1. 😂😂Ja sånn er det. Biblioteket? Før kjøpte jeg bøkene når de kom på salg eller pocket, brukte mye penger. Nå får jeg de fleste bøkene men bruker mer penger, festivaler og bokmøter 😆😆

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg