Pernilla Ericson, Spor

 

 

 

Pernilla Ericson, Spor

Leseeksemplar fra Harper Collins/gave fra Liv Gade

 

Når vi var på besøk hos bokinspirator Liv Gade, fikk vi denne boken,  gubben og meg. Hun var så begeistret at hun sa at den måtte vi lese og gubben ble så inspirert at han ba pent om lov til å få lese den først. Slik entusiasme liker jeg, så selvsagt fikk han det. (Ikke det at han må ha tillatelse, bare for moro)

Nå har Harper Collins sendt meg de to neste bøkene i serien også, så nå er det stor samstemt jubel i heimen og ingen skilsmisse, så bøker må deles. Her må det være samhold og enighet.

Ericson har også gitt ut en annen serie. Der er det kommet to bøker, 300 grader og Slukke liv, og i den siste møtes hovedpersonene i begge serier.

 

Jeg må bare si meg enig med både Liv Gade og min bedre halvdel, gamle gubben grå, sistnevnte har allerede lest to av de tre, dette var utrolig bra. Sidene fauk avgårde i rasende fart. Vanskelig å legge fra seg.
Nå er jeg ganske så streng med å følge leseplanen min, ja, nei, ikke alltid så streng, bare later sånn, så det er mulig at jeg får lurt inn bok to denne måneden. Det er bare det at det blir så sure miner fra de som har ventet lenge og endelig fått kommet inn i stabelen når det kommer nye og dytter dem ut igjen.
Spennende hovedpersoner i Erla-gruppen, med helt ulik bakgrunn. Uortodokse arbeidsmetoder, kanskje ikke bestandig helt realistisk hvor enkelt ting er, men det er jo gøy.
Litt brutalt er det når overgrepene skjer men ikke mer enn de fleste tåler tror jeg. Og en annerledes vending jeg ikke så komme.

Er du glad i krim-bøker, da må du få med deg serien om Erla-gruppen, helt klart.

Nå har jeg plassert de to neste i serien, midt mellom de som ligger i mai-stabel. Dette for at de kan venne seg til hverandre og ha forståelse for at jeg kanskje ikke klarer å vente. Men jeg lover at alle skal bli lest. Det er jo også en liten gulrot at hver gang de kommer i stabel, får de vist seg frem og er det noe de liker, så er det jo det.

 

 

Og mens de diskuterer høylytt, lurer jeg meg ut fra bokrommet og ut på balkongen, for å forsvinne inn i første bok i en trilogi, med handling lagt til Frankrike, andre verdenskrig.

Fra omslaget:”Vet du hvem som følger med på deg på nettet? Langs den grønne linjen på Stockholms undergrunnsbane skjer det brutale overfall mot kvinner, og frykten sprer seg. Politibetjent Liv Kaspi tvinges til å ta ut ferie mens hun venter på resultatet etter en internutredning. Samtidig rekrutteres hun til et hemmelig, lite privatteam, Erlagruppen, som har som oppdrag å løse saken før politiet. Etterforskningen leder dem inn i nettets mørkeste kroker, der gjerningsmennenes metoder for å velge ut ofre viser seg å være djevelsk godt planlagt. Volden eskalerer, og da kvinner begynner å forsvinne sporløst, forstår Erlagruppen at det er en kamp mot klokken. Det er kun et spørsmål om tid før mennene på Grønn linje innser at noen er på sporet av dem … Spor er den frittstående, første boken i serien Erlagruppen.

 

På senga leser jeg en som ikke er avbildet og den vil jeg lese ut i kveld. (Leste ut i natt, omtale kommer)

 

Lene Lauritzen Kjølner, Den siste olje

Leseeksemplar fra Fagervik forlag

 

På sengekanten koser jeg meg med bok 9 i serien om privatdetektiv Olivia Henriksen.

Bøkene om privatdetektiv Olivia:

Lene Lauritsen Kjølner, Høyt henger de

Lene Lauritsen Kjølner, Hvorfor spurte de ikke Evensen

Lene Lauritsen Kjølner, Dakota rød

Lene Lauritsen Kjølner, Ingen til bords

Lene Lauritsen Kjølner, I de beste sirkler

Lene Lauritsen Kjølner, Mord på kilen

Lene Lauritsen Kjølner, Sort gryte

Lene Lauritsen Kjølner, Damen i Proseccotåken 

 

Sandøsund

Lene Lauritsen Kjølner, Jul i Sandøsund

Lene Lauritsen Kjølner, Sommer i Sandøsund

 

Petrabøkene:

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plano

Petra Pettersens perfekte påske

Petronella:

 

Lene Lauritsen Kjølner, Jul på Petronellas pensjonat

 

 

På ferie i Spania møter Olivia den pensjonerte politimannen Kalle. Det er omveltende nok, men det er først da hun kommer hjem og treffer på utbygger Bjerkvik at ting begynner å skje.
For det finnes andre måter å møtes på enn nede i en bunker, ute på Essos gamle tomt på Vallø og det som en gang fikk navnet Prinds Christians batteri. Og det er upraktisk når Bjerkvik er død. Men hvordan havnet han der? Han .oljet” seg ikke neppe nedi av seg selv. Olivias nysgjerrighet bobler mens det dukker opp mystiske tatoveringer, diskrete kappekledde og høner som løper uten hoder.
Nok en gang beveger Olivia seg på merkelig vis inn i det som egentlig er Torsteins domene. Og hun nøster opp i drapssaken, ved hjelp av Monas skarpe blikk og en svært behjelpelig Kalle.

 

Mai:

 

 

 

Lesestabel mai 23, Bøker i serie

 

Mai:

Sven Petter Næss, Passasjeren

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Jenny Colgan, En evighet for deg

Ellen G. Simensen, Den navnløse arven.

Samuel Bjørk, Hitra

 

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg