Lene Lauritsen Kjølner, Den siste olje

Lene Lauritsen Kjølner, Den siste olje

Leseeksemplar fra Fagervik forlag

 

På sengekanten har jeg kost meg med bok 9 i serien om privatdetektiv Olivia Henriksen.

Bøkene om privatdetektiv Olivia:

Lene Lauritsen Kjølner, Høyt henger de

Lene Lauritsen Kjølner, Hvorfor spurte de ikke Evensen

Lene Lauritsen Kjølner, Dakota rød

Lene Lauritsen Kjølner, Ingen til bords

Lene Lauritsen Kjølner, I de beste sirkler

Lene Lauritsen Kjølner, Mord på kilen

Lene Lauritsen Kjølner, Sort gryte

Lene Lauritsen Kjølner, Damen i Proseccotåken 

 

Andre  bøker av Kjølner:

Sandøsund

Lene Lauritsen Kjølner, Jul i Sandøsund

Lene Lauritsen Kjølner, Sommer i Sandøsund

 

Petrabøkene:

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plano

Petra Pettersens perfekte påske

Petronella:

 

Lene Lauritsen Kjølner, Jul på Petronellas pensjonat

 

Jeg skjønner ikke hva det er med den Kjølner-dama, men hun spyr ut ene koseboken etter den andre. Nok en gang har jeg storkost meg med privatdetektiv Olivia Henriksen. Det er et drap ja, men blodig og makabert nei. Dette er ikke en bok å få mareritt av.

I kjent Agatha Christie stil, samles alle de mistenkte til slutt og en morder ringes inn. Hele boken igjennom kan du fundere på hvordan det hele henger sammen mens du humrer over alle de humoristiske utsagnene. Du blir jo så glad i de som er med. Du bør lese historien fra første bok, selv om de også kan leses frittstående. Vi får jo følge hovedpersonene i deres hverdag, det er litt av sjarmen.
Samarbeidet med Olivia og  politikjæresten Torstein går som hånd i hanske denne gang, hmmmm, er hun blitt forsiktigere eller? Hun har det jo med å sikre litt bevis med metoder som kanskje ikke helt er etter regelboka. Det er morsomt, for jeg ser det jo for meg.

Dette er feelgood romaner med et krim-mysterie på kjøpet. Anbefales varmt hvis du liker avslappende underholdning.

 

 

På ferie i Spania møter Olivia den pensjonerte politimannen Kalle. Det er omveltende nok, men det er først da hun kommer hjem og treffer på utbygger Bjerkvik at ting begynner å skje.
For det finnes andre måter å møtes på enn nede i en bunker, ute på Essos gamle tomt på Vallø og det som en gang fikk navnet Prinds Christians batteri. Og det er upraktisk når Bjerkvik er død. Men hvordan havnet han der? Han .oljet” seg ikke neppe nedi av seg selv. Olivias nysgjerrighet bobler mens det dukker opp mystiske tatoveringer, diskrete kappekledde og høner som løper uten hoder.
Nok en gang beveger Olivia seg på merkelig vis inn i det som egentlig er Torsteins domene. Og hun nøster opp i drapssaken, ved hjelp av Monas skarpe blikk og en svært behjelpelig Kalle.

Nå leser jeg:

Dina Jefferies, Krigens døtre

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Denne har jeg lagt i stabel flere ganger og den hopper av glede hver gang, men den er av det takknemlige slaget, for den sutrer ikke om den ikke er blitt lest enda. Den er veldig tålmodig.  Kanskje fordi den fortsatt ligger oppå lesestabelhylla, ikke er blitt satt inn i hylla. På toppen er det jo håp om å bli lest. Og den ser spennende ut. Jeg kan ikke kun ha krim.

 


Fra omslaget: Første bok i Dinah Jefferies’ storslåtte trilogi om søstre, hemmeligheter og mot under andre verdenskrig i Frankrike. 1944. I en gammel steinhytte i det innerste av Dordogne, i utkanten av en liten landsby, lengter de tre søstrene Hélène, Elise og Florence etter en slutt på krigen. Hélène som er eldst, forsøker å holde familien samlet under den tyske okkupasjonen. Den mer rebelske Elise er oppsatt på å hjelpe motstandsbevegelsen, koste hva det koste vil. Og Florence, den mest drømmende av de tre, ønsker seg bare friheten tilbake. En mørk kveld banker de allierte på døren deres. Tiden er kommet for å engasjere seg. Men beslutningen medfører også at hemmeligheter fra deres egen fortid vil komme for en dag

 

Mai:

 

 

 

Lesestabel mai 23, Bøker i serie

 

Mai:

Sven Petter Næss, Passasjeren

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Jenny Colgan, En evighet for deg

Ellen G. Simensen, Den navnløse arven.

Samuel Bjørk, Hitra

Pernilla Ericson, Spor

 

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg