Rosanna Ley, Appelsinlunden

 

Rosanna Ley, Appelsinlunden

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Rosanna Ley, Hotellet på klippen

Rosanna Ley, De tapte barna

Enda en feelgoodforfatter jeg følger. Hotellet på klippen var litt mye kjærlighet for meg, men elsket beskrivelsene om landskap og mat, så jeg koste meg likevel. Så får vi se hva jeg synes om Appelsinlunden. Vi skal til Sevilla i romanen og der har jeg vært to ganger.

 

Mange dårlige bilder i bloggen den gangen. Bildekvalitet har forbedret seg med årene.

Independence of the seas, Cadiz, Sevilla, juli 2017

Independence of the seas, Cadiz, Sevilla, juli 2017, del 2

Anthem of the Seas, Cadiz

Anthem of the Seas, Cadiz, del 2

Anthem of the Seas,Cadiz, del 3

 

Igjen sitter jeg igjen med samme følelse,  som når jeg leste Hotellet på klippen.

Jeg elsker hvordan hun beskriver området, maten, luktene og folket. Det føles nesten som jeg er der.

Jeg suges inn i miljøet og nyter det.

Men så er det denne banale, litt oppbrukte kjærlighetshistorien.

For mange vil nok det gjøre denne romanen til en topp underholdningsbok, men jeg lider meg gjennom klisjeene.

Jeg blir derfor veldig spaltet. Jeg storkoser meg med noe og kjeder meg til døde med noe.

Men jeg må si at hun skriver så fantastisk om Sevilla at jeg så vidt tåler hjerte/smerte delen.

 

 

Appelsinlunden av Rosanna Ley er en uforglemmelig fortelling om tapt kjærlighet, familiehemmeligheter og appelsiner – fra solfylte Sevilla.

Holly elsker appelsiner, og hun elsker å lage appelsinmarmelade. Nå har hun endelig sjansen til å bytte ut en stressende jobb i storbyen med en drømmejobb i Dorset. Hun åpner “Bitter appelsin”, en liten butikk som hyller sitrusfrukten som alltid har inspirert henne.

Hollys mor Ella har alltid likt seg i Sevilla. Så hvorfor nøler hun når Holly inviterer henne med på tur for å handle inn produkter til butikken? Hva er hun redd for? Har det noe å gjøre med den gamle oppskriften på spansk appelsinkake som Ella har holdt skjult for familien i alle år?

Sevilla er en by full av sol og appelsiner, men livet der kan også være bittersøtt. Vil kjærligheten overleve appelsinlundens mange hemmeligheter?

Juli:

 

Lesestabel juli 23, pocketsommer

Emma Hamberg, Je m’appelle Agneta

Shelley Read, Dit elven fører deg

Patricia Wilson, Kaneltreet

Emilie Schepp, Skjult Agenda og Pappas gutt

Dani Atkins, Mens jeg sov

Trish Doller, På åpent hav

Camilla Grebe, Når isen brister

Anna Stuart, Å redde et liv på fire minutter

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 2023, 16 bøker

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

 

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg