Independence of the seas, Cadiz, Sevilla, juli 2017

Vi er tilbake i Cadiz. Jeg synes dette er en av de fineste byene vi har vært i, i Spania. Det kommer derfor to billedinnlegg herfra. Mange bilder fra husfasader fordi jeg elsker disse husene. De aller fleste var vedlikeholdt fordi huseierne er pålagt av myndighene å holde husene ved like.

Jeg lager disse billedbrevene som en album med minner til oss selv, derfor mye bilder av det jeg liker.

https://no.wikipedia.org/wiki/C%C3%A1diz

Vi var med på en utflukt denne dagen. En spasertur med guide og det angrer jeg ikke på. Man får sett så mye mer sammen med en guide enn når man vandrer på måfa alene. Og som dere ser, er det ikke langt fra havna.

Vi starter ved denne fantastiske statuen. Hva tror dere det ville kostet å lage noe sånt i dag.

Baksiden på statuen var like imponerende som fremsiden.

Cadiz var en stor handelsby og disse husene er hus eid av kjøpmennene i byen.

Nederste etasjen var butikken, 2.etasje er kontorene, 3.etasje er boligen til kjøpmannen, 4.etasje er for de ansatte og så er det vakttårn på toppen som var bevoktet for å følge med hvilke skip som kom inn til byen, handelsskip eller fiendeskip.

Det ble brukt sand som materiale til bygging og man finner derfor skjell i veggene på husene.

Smale gater ja, fillern også, igjen hadde det vært trangt for meg og x3-en, i likhet med mange av de andre spanske byene vi har vært i.

Her er også mange av disse gamle trærne som jeg synes er bare så fine, se på de stammene.

Her er huset til en kjent spansk komponist, Manuel de Falla. Han døde i 1946. Jeg var mer fascinert av de elektriske installasjonene. Det er ikke mye elkontroll her.

Bybildet vrimler av motiver, hodet mitt virrer fra side til side av henrykkelse.

Byen har mange torg og jeg tror guiden sa at denne var den største. Her er det markedsboder.

Se hvor ren og pen husene er, aldeles fortryllende. Vi ble fortalt at ofte er det de fineste vinduene i de nederste etasjene for der bor herskapet og så blir det dårligere etterhvert oppover etasjene. På disse husene er det ikke så stor forskjell men man ser det godt på flere andre hus.

Hus nummer to fra venstre viser her tydelig at vinduene blir mindre, jo høyere opp du kommer.

Mens her er det flott også på toppen

Fantastisk flotte fasader overalt, nesten i alle gater. Det er tydelig at husene må være eid av rikfolk.

Flotte detaljer overalt, unntatt det elektriske, som er helt forferderlig. Tenk om det begynner å brenne her.

I morgen kommer et nytt bildebrev og det forbauser meg ikke om det kommer noen husfasader der også. For meg er det nesten som å gå på museum eller kunstutstilling.

Forrige gang vi var i Cadiz

http://lillasjel.blogg.no/1440094773_anthem_of_the_seas_ca.html

http://lillasjel.blogg.no/1441201112_02092015.html

http://lillasjel.blogg.no/1441274322_03092015.html

#Cadiz #Sevilla #cruise

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg