Lesestabel september 24, tema årets nyheter

Augustlesingen gikk helt skeis.

De aller fleste bøkene måtte flyttes til nye stabler.

Det er så mye spennende jeg vil lese.

Jeg har innimellom litt panikk for å gå glipp av noe usedvanlig bra.

Som om du gir meg en fantastisk opplevelse, men truer med å ta den fra meg.

Men ikke alle måneder blir bra lesemåneder.

Trøsten er at da fylles dagene med annet innhold.

Nå er det september og høst.

Jeg innbiller meg at det er sommer fortsatt, jeg vil ikke gi slipp.

Men høst er også nye bøker og nye leseopplevelser.

Nå har jeg stablet opp bøker utgitt i år.

Noen har akkurat dalt ned i stabelen, andre har blitt flyttet fra måned til måned.

20 bøker stablet, men 20 bøker blir ikke lest.

Men jeg greier bare ikke å la være å stable.

Der får de stå foran meg som en vakker skulptur og friste meg til lesing.

Så får vi se hvem som roper høyest og blir først lest.

Bilder hentet fra forlag og nettbokhandler.

Tekst over bilder, min.

Under bilder, fra omslaget.

Leseeksemplarer, men jeg er ikke pålagt eller betalt for å lese.

Blir ikke lest etter rekkefølge i stabel.

 

Helge Thime-Iversen, Influenseren

Leseeksemplar Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag.

 

Helge Thime-Iversen, Offiseren

 

Jeg har ikke lest de første bøkene han har gitt ut, men jeg har lest den forrige og likte den godt.

Vi møtte Thime-Iversen på Osterøy, mens han skrev på denne boken og i en sen kveldstime delte han noen hemmeligheter med gubben og de røper han ikke. Slik er det når jeg kryper til køys før alle andre. Da går man glipp av ting.

Nå fikk vi høre hemmeligheten alle sammen sist gang vi var på Osterøy krimfestival.

Og nå er det snart klart fir ny festival. Det ligger an til ventelister har jeg hørt rykter om, så vil du være med, bør du melde deg snarest.

 

Fra omslaget:Da den fremadstormende influenseren Charles Monroe blir skutt og drept under Hollywood Dailys direktesending er Kriposetterforsker Njaal Natland en av flere hundre tusen vitner. Kan gjerningspersonen være en i influenserens nærmeste krets, i et kriminelt nettverk, eller kanskje en med tilknytning til Hollywood? Njaal Natland og kollega Michelle Reyes leter etter morderen, og det haster mer enn noen aner å finne svaret.

 

 

Espen Skjerven, Svikere

Leseeksemplar Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag.

Skjerven er en av mine favorittkrimforfattere. Hvorfor? Jo fordi han skriver så innmari bra og fordi hver gang lærer han meg noe.

Han er utdannet jurist og jobber som tingrettsdommer og bruker den kunnskapen i bøkene sine.

Jeg synes å huske at han fortalte, også på Osterøy, at han hadde ideen til denne boken, før han skrev de tre første, men at det først nå han var klar for å skrive den. Hvis jeg ikke husker feil.

Espen Skjerven, Slakt

Espen Skjerven, Blod er tykkere enn vann

Espen Skjerven, Kleptokratiet

Fra omslaget: Kripos-etterforsker Tom Grayston er blitt tilkalt til hjemlige trakter i Sandnes og Stavanger for å bistå i en sak der liket til en avdød næringslivsleder er blitt gravd opp og forsvunnet. Han var ingen hvemsom helst, men konsernsjef i et oljeselskap som var involvert i en korrupsjons- og miljøskandale. Tom og kollegaene står overfor en intens jakt på de skyldige, som ikke skyr noen midler i gjennomføringen av sin plan for å redde verden. SVIKERE er den fjerde kriminalromanen i serien om politimannen Tom Grayston etter Slakt (2019), Blod er tykkere enn vann (2021) og Kleptokratiet i (2022).

Espen Skjerven (f. 1974) er født og oppvokst i Oslo og bor i Sandnes med ektefelle og to barn. Han er utdannet jurist og har flere års erfaring som påtalejurist og forretningsadvokat / prosedyreadvokat. I dag jobber han som tingrettsdommer i Sør-Rogaland tingrett.

Skjerven skriver virkelighetsnær politikrim, inspirert av sine egne erfaringer i det norske rettsvesenet.

 

Bjørg Thorhallsdottir, Bjørgs glede

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg lever selv etter regelen om å prøve så godt jeg kan å skape dagen min god. Derfor er det også en glede å lese en bok om glede.

 

Fra omslaget:Björg er overbevist om at vi kan velge å være glade. Men hun vet også at det krever en innsats. For å kjenne ekte glede fra innsiden må du ta en ordentlig ryddejobb og bli kvitt alt det som tapper deg for energi. Slik kan du gjøre plass til kjærlighet, glede og overskudd. Det er lettere å være glad når man har mening og tilhørighet i livet. Alt dette vil hun lære deg i denne boken.
Björgs ønske er at du skal våkne opp hver morgen med et gledesfylt hjerte og si takk til en ny dag – med kjærlighet.

 

 

Sven Petter Næss, Løvinnen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Næss er også en jeg kun har igjen å lese den nyeste. Jeg liker bøkene hans svært godt.

Sven Petter Næss, Den stille uke

Sven Petter Næss, Skjebnesteinen

Sven Petter Næss, Skyldig

Sven Petter Næss, Passasjeren

 

 

Fra omslaget:

Det har gått fire år siden Amandeep Kaur rømte fra Norge under dramatiske omstendigheter. Ingen har hørt fra henne siden. En dag dukker en eske med eiendelene hennes opp hos familien. Politietterforsker Harinder Singh gjør alt for å finne niesen.

Samtidig blir en kjendisadvokat skutt og drept på åpen gate i Oslo sammen med et tilsynelatende tilfeldig offer. Med Harinder som leder for etterforskningen, jakter politiet en kald og profesjonell morder. Men når gjerningspersonen viser seg å kunne være en som står ham nær, blir han tatt av saken og tvinges til å ta loven i egne hender.

For Harinder Singh blir det denne gangen dypt personlig, aldri har mer stått på spill.

 

 

Sven G. Simonsen, Mørkefall

Leseeksemplar fra forfatteren

 

Jeg har likt svært godt de to første bøkene av Simonsen.

Hadde store planer om å lese den i august, men som sagt august gikk litt skeis.

 

Sven G. Simonsen, Crux

Sven G. Simonsen, Risiko

 

 

En gruppe konspirasjonsteoretikere er samlet på et bedehus på Østre Toten. De diskuterer verdenssituasjonen og tonen er gemyttlig – helt til en ukjent mann reiser seg og anklager de andre for å være veikinger og pratmakere. Handling må til, målrettet og kraftfull, erklærer han, før han forsvinner. En ung kvinne som også deltar på møtet, er nysgjerrig og følger etter ham. Dagen etter blir kvinnen funnet drept like i nærheten.
Den drepte er VG-journalisten Elise Tellefsen, en venninne av Liv Eriksson. Elise jobbet undercover med en bok om norske konspirasjonsmiljøer. Mens politiet jakter på drapsmannen, allierer Liv seg med Mikael, en kollega av Elise. De to starter sin egen jakt.
Mørkefall er den tredje, frittstående boken i serien om psykolog Liv Eriksson.

 

 

Heather Marshall, Spør etter Jane

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

En roman jeg kun ser fine omtaler om og ønsker å lese, men er spent på om den klarer å trenge seg frem.

Jeg blir på reisefot i september også og da blir det mindre lest.

 

 

 

Fra omslaget:

Spør etter Jane er en uforglemmelig debut som omhandler de grusomme konsekvensene som følger når kvinner ikke kan bestemme over sin egen kropp – og om en mors ubristelige kjærlighetsbånd.

Toronto, 1971
Som gravid, ugift tenåring blir Evelyn plassert på et såkalt mødrehjem hvor hun tvinges til å gi fra seg sin nyfødte datter. Dette traumet kommer hun aldri over. Til tross for den overhengende faren for å bli arrestert, går hun senere inn i nettverket Jane som abortutførende lege. Hun er fast bestemt på at andre gravide kvinner skal få muligheten til å ta et valg hun selv aldri fikk ta.

«Bare ring og spør etter Jane …»

Toronto, 2017
I et gammelt brev kommer Angela over en hjerteskjærende avsløring, og hun bestemmer seg for å finne kvinnen som en gang skrev brevet. Jakten fører henne tilbake til 1970-tallet og til en gruppe kvinner som drev et ulovlig nettverk: De hjalp unge, gravide jenter med å få utført trygge aborter. Den illegale virksomheten gikk under kodenavnet Jane.

 

 

 

Efraim Pedersen, De døde kommer til bryllup

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Egentlig var stabelen ferdig, men så lå denne hylla og hoppet av Iver etter å få vist seg frem. Ja, så snill som jeg er, fikk den lov å være med.

Men jeg merket litt uro i stabelen, det er nok derfor den ikke er helt snorrett. Ikke alle likte at enda flere snek seg inn.

Særlig de som var i stabelen fra forrige måned. Jeg måtte love dem at de skulle få komme først, hvis ikke hadde kanskje stabelen veltet.

Dette skrev jeg tidligere så denne har hoppet inn og ut av stablene og venter på å bli lest.

 

 

 

Fra omslaget:For første gang er historiene til den samiske mesterfortelleren Efraim Pedersen fra Oterodden samlet i én bok. Historiene ble opprinnelig fortalt og nedskrevet på samisk mellom 1882 og 1927.

Efraim Pedersen skildrer på sitt særegne og poetiske vis mennesker og dyr med spesiell kraft, fiender som alltid er ute i ondt ærend, og forteller om de døde som fortsatt er nærværende. Synlige og usynlige vesener i naturen krever også sin plass i menneskenes liv. Drømmenes betydning er viktig, og varsler om både godt og vondt.

Historiene formidler kunnskap om en samisk virkelighetsforståelse som er ukjent for mange. De døde kommer til bryllup vil glede lesere med sine fantastiske historier og store fortellekunst.

 

 

Mikki Brammer, Ting vi angrer på

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Noe vi kommer til å få mer av er bøker om døden, da det nå begynner å bli et tema som ikke lenger skal ties om. Heldigvis. Vi har behov for å snakke om hele livet også den delen der vi forlater dette livet. Og for ikke å snakke om sorgprosessen for de som er igjen.

336 sider.

Denne har også vært i stabel en stund. Fine omtaler og jeg gleder meg og håper på at før året er omme, skal den bli lest. Jeg tror dette er en bok som passer meg godt.

 

 

Fra omslaget:Ting vi angrer på er en hjertevarm, klok og humoristisk roman som tar tak i et av de mest tabubelagte emner i den vestlige verden – døden – og forvandler den til en hyllest til livet.

Clover Brooks har alltid følt seg tettere knyttet til de døende enn til de levende. Da hennes elskede bestefar dør alene mens Clover er ute og reiser, begynner hun å arbeide som sjelesørger i New York og dedikerer livet til å hjelpe folk gjennom deres siste tid på jorden.

Clover tilbringer så mye tid med de døende at hun ikke har mye tid til overs til seg selv – helt til hun bestemmer seg for å forlate New York for å finne den gamle flammen til en av klientene sine. Reisen tvinger Clover til å tenke over hva hun ønsker for sitt eget liv … og om hun våger å åpne opp for nye vennskap og ny kjærlighet.

Ting vi angrer på er Mikki Brammers debutbok, og er så langt solgt til 32 land.

 

Jushua Cohen, Familien Netanyahu

Leseeksemplar fra forlaget Press

 

Siden jeg får mange bøker, er det gøy å kunne prøve seg på bøker jeg ellers ikke ville kjøpt. Det er vel egentlig det som er aller mest spennende med Leseeksemplar.

Kanskje skulle jeg tatt meg en tur på biblioteket og plukket meg en stabel helt ukjente. Det hadde vært innmari gøy.

Men da får jeg vel enda mer dårlig samvittighet for de som venter.

 

 

 

Fra omslaget:

Familien Netanyahu kan beskrives som en blanding av en college roman for voksne og en historisk fantasy, med like deler komikk, satire og underliggende alvor, skrevet med et sjeldent litterært overskudd. Fortellingen utspiller seg mot slutten av 1950-tallet, der Ruben Blum, en enslig jødisk akademiker ved Corbin college, rett utenfor New York, får i oppgave å vurdere og tilrettelegge ankomsten til en polskfødt, Israel-basert akademiker ved navn Benzion Netanyahu. Han ankommer med kone og tre barn, hvorav den ene sønnen heter Benjamin.

Blum er en sekulær jøde og vestlig orientert historiker og akademiker, med amerikansk historie som spesialfelt. I spennet mellom ham og Netanyahus teologiske og skjebneorienterte historieskriving, utfolder Cohen en både opplysende og humoristisk beskrivelse i kollisjonen mellom to verdensanskuelser, der komikk, satire, humor og tragedie er vevet sømløst sammen i et litterært overflødighetshorn av en roman.

Cohen beveger seg fritt mellom fiksjon og fakta i denne romanen. Boken baserer seg på en anekdote fra Harold Bloom (Ruben Blum), som Cohen intervjuet i 2018, der han fortalte om den gang (1959) han var ledsager for en jødisk akademiker ved navn Benzion Netanyahu, som kom på besøk til Cornell University, New York. Med dette som utgangspunkt har Cohen skapt en historisk fiksjon, som blant mye annet også har en kritisk brodd mot samtidens religiøse og politiske landskap.

 

 

Jenny Colgan, Sommer over skyene

Boken har jeg fått av en bokvenn

 

Jeg elsker jo Colgans bøker og venter på nye i hennes serier. Denne tror jeg er en frittstående roman.

Jeg leser to serier av Colgan.

Bok 1 til 5,  fra øya Mure

Jenny Colgan, Velkommen til Floras kafé

Jenny Colgan, Den endeløse stranden

Jenny Colgan, Jul på øya

Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

Jenny Colgan, Bryllup på øya

 

Den nyeste serien. Det er det frittstående bøker, men vi møter igjen de samme personene fra det lille stedet der historiene finner sted, for stedet er det samme.

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på hjørnet

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på stranden

Jenny Colgan, En evighet for deg

 

 

 

 

Fra omslaget:Morag er født inn i en familie av vellykkede piloter, og er vant til å fly høyt. Men etter en tragisk ulykke blir hun satt på bakken. Fremtiden hun alltid har forestilt seg, er plutselig utenfor rekkevidde. Da hun får en telefon om at hennes elskede bestefar har blitt syk, reiser Morag hjem til det skotske høylandet. Hun ser seg nødt til å ta over bestefarens jobb: å frakte lokalbefolkningen over de vakre øyene i skjærgården i et vaklevorent gammelt fly. Det er litt av en kontrast til det fartsfylte, internasjonale livet hun er vant til. En uværsdag blir Morag blir tvunget til å nødlande på en avsidesliggende øy, og plutselig befinner hun seg helt alene langt fra sivilisasjonen. Eller – ikke helt alene. For på øya bor den tøffe og tause ornitologen Gregor, som har ansvaret for fuglebestanden i sommersesongen. Selv om Morag og Gregor ikke har helt sansen for hverandre, blir Morag tvunget til å søke ly i hytta hans, og der må hun bli til hjelpen kommer. Uansett hvor lenge det måtte være …

 

 

Valérie Perrin, Glemt på en søndag

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Det er ikke ofte man ser en roman så lovprist og så slaktet som Perrins Å vanne blomster om kvelden. Jeg likte den godt.

Valérie Perrin, Å vanne blomster om kvelden

De tre var jeg derimot mer lunken til:

Valérie Perrin, De tre

Derfor er jeg svært spent på å lese debutboken hennes, Glemt på en søndag. Jeg ser at den får også både gode og dårlige omtaler.

320 sider.

Denne er også blitt flyttet fra måned til måned.

 

 

 

Fra omslaget: Å vanne blomster om kvelden-forfatter Valérie Perrins debutbok Glemt på en søndag vant bl.a. Bokhandlerprisen i Frankrike og er solgt til 20 land. Den rommer både humor og nostalgi, og Perrin har selv sagt at den er hennes mest poetiske bok.

Glemt på en søndag handler om hvordan fortiden påvirker nåtiden, og hvordan uforløst kjærlighet kan skape dype arr.

Vi møter 21 år gamle Justine som har bodd sammen med besteforeldrene og fetteren Jules helt siden foreldrene døde. Hun jobber på et aldershjem og bruker mye av dagen på å stelle og høre på fortellingene til de gamle. Hun kommer særlig tett på den nesten 100 år gamle Hélène og bestemmer seg for å skrive ned livshistorien hennes i en blå notisbok.

Mens Justine hjelper Hélène med å bearbeide minner om både kjærlighet og krig, inspirerer Hélène Justine til å ta et oppgjør med fortidens hemmeligheter og til å takle hennes livs store tap.

Men én dag begynner de pårørende å motta mystiske telefonsamtaler fra aldershjemmet, og alt blir snudd på hodet.

 

Anja Hammerseng-Edin, Hva hvis det er mulig da?

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Denne lå og ventet på meg, helt overraskende når jeg var innom Cappelen på besøk.

Den er interessant ut.

 

 

 

Fra omslaget:

  • Lei av å leve et liv på autopilot? Tidligere håndballproff Anja Hammerseng-Edin hjelper deg på veien til å bygge mental styrke, utforske det ukjente og finne ditt indre gull.
  • Bli kjent med de syv avgjørende stegene for utvikling gjennom «heltereisen».
  • For deg som har lyst til å utforske potensialet ditt, og som er klar for å lytte til den indre stemmen som hvisker: «Hva hvis det er mulig, da?»

 

Christine Drage, Aldri tilbake

Leseeksemplar Frorlagshuset i Vestfold, Liv forlag.

Denne kom også overraskende og jeg er spent, for kjærlighetsromaner er jeg dårlig på, så håper det ikke er det

 

Fra omslaget:Carmen Delumina er en håpløs romantiker. I hennes verden, er kjærligheten både en symfoni av drømmer og en malstrøm av kaos. Mens hun søker etter den rette partneren, støter hun stadig på hindringer – noen av dem er menn, andre er hennes egne indre demoner.
Er det kjærligheten som er vanskelig, eller er det Carmen selv?
Fordyp deg i et følelsesladet drama hvor romantikk og kaos danser i takt, og hvor den eneste sikre tingen er usikkerheten. Inspirert av forfatterens egne opplevelser, opplever du kjærlighetens nådeløse spill gjennom Carmens øyne. En reise som avslører både desperasjon og lyst. Gjennom tårer og latter, beveger vi oss gjennom livets berg- og dalbane, med Carmen som vår uforlignelige guide.

 

 

Jeannette Walls, Herfra og til månen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg har lest tre bøker av Walls før. Dette er omtaler fra den første tiden jeg blogger bøker. Da hadde jeg kun månedsoversikter.

Krystallslottet og Sølvstjernen:

Bøker lest november 2016

Ville hester:

Bøker lest juli 2017

Walls skriver fra eget liv og fra bestemorens og bøkene er fantastiske. Jeg er derfor utrolig spent på denne.

Jeg tror dette er en jeg vil prioritere for jeg er så spent på den og har sett få omtaler.

 

 

Fra forfatteren av bestselgeren Krystallslottet kommer en høydramatisk og gripende roman med handling lagt til den amerikanske forbundstiden.

Sallie er datteren til den karismatiske Duke Kincaid, en stor mann med mye makt i en liten by. Sallie vokser opp i Virginia på 1920-tallet, midt i den amerikanske forbudstiden. Familien har tjent store penger blant annet på ulovlig brennevinshandel. Hun husker lite av moren som døde tidlig, og faren har giftet seg på nytt og fått sønnen Eddie.

Sallie ligner sin far, hun er skarp og ressurssterk, mens Eddie er som sin mor – skjør og engstelig av natur. Når Sallie prøver å få Eddie til å bli litt tøffere, blir han utsatt for en ulykke, og Sallie blir kastet på dør.

Ni år senere kommer hun tilbake, fast bestemt på å kreve sin plass i familien. Det viser seg å være vanskeligere enn hun trodde, men med hevet hode tar hun tak i hemmelighetene og skandalene som skjuler seg i det store huset.

Du kommer til å falle pladask for Sallie, en temperamentsfull, uredd kvinne som nekter å bli satt i bås.

 

Edith Eger, Valget du tar

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg har egentlig lovt meg selv å ligge litt unna bøker fra krigen i en periode så det kan være den må vente, men samtidig ser jeg utrolig gode omtaler.

 

 

 

Fra omslaget:- Dans for meg, lille ballerina, sier Mengele.
I 1944 blir den 16 år gamle danseren Edith Eger deportert til Auschwitz. Etter å ha blitt skilt fra foreldrene ved ankomsten utsettes hun for de mest rystende opplevelser, herunder å bli tvunget til å danse for den beryktede nazilegen Josef Mengele. Da leiren omsider blir frigjort, blir hun halt ut av en likhaug, knapt i live.
Redslene i utryddelsesleiren knekket ikke Edith. Tvert imot hjalp de henne til å lære å leve med ny livsappetitt og en bemerkelsesverdig evne til å tåle motgang. Her forteller hun sin historie, som leseren aldri vil glemme. Den viser at håpet kan spire selv i helvete.

 

Barbara Kingsolver, Demon Kopperhead
Leseeksemplar fra Kagge

 

Denne har jeg gledet meg til og den vil nok bli prioritert….tror jeg. Jeg liker oppveksthistorier og har sett at mange skryter den opp i skyene.

 

 

 

Fra omslaget:Med Demon Copperhead har Barbara Kingsolver skrevet en moderne klassiker. Romanen vant både den høythengende Pulitzer-prisen 2023 og Women’s Prize for Fiction 2023, og har ligget over 1 år på toppen av New York Times bestselgerliste. I fjellene i det sørlige Appalachia vokser Demon Copperhead opp under svært trange kår. Han er født til verden av en enslig tenåringsmor i en enkel husvogn, uten andre fordeler i livet enn sin avdøde fars pene trekk og kobberrøde hår, besk humor og en ekstrem evne til å overleve. Demon er nådeløs når han forteller om fosterhjem, barnearbeid, forsømte skoler, sportslig suksess, rusavhengighet, katastrofal kjærlighet og knusende tap. Demon Copperhead er en roman om kjærlighet og behovet for kjærlighet, om drømmer og sinne, hat og smerte. Fullstendig opprivende, men likevel oppløftende og fylt av håp.

 

Jesper Wung-Sung, En annen gren

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

For ikke snakke om denne. Jeg elsker historiske bøker. Enda en jeg gjerne prioriterer, men om den blir lest denne måneden, ja det vil tiden vise.

Kagge gir ut utrolig mye spennende for tiden. Et forlag å se opp for.

 

 

Fra omslaget:En annen gren er Jesper Wung-Sungs gripende roman om sine oldeforeldres historie, en slående fortelling om brennende kjærlighet og utenforskap. For den vant han den høythengende danske bokhandlerprisen, De Gyldne Laurbær.
Det er 1902, og fornøyelsesparken Tivoli åpner dørene for en spektakulær forestilling. På programmet står ekte kinesere. Blant kineserne er San Wung Sung. Blant gjestene: Ingeborg Danielsen. Kineserne er kommet direkte fra Canton, Shanghai og Hong Kong. De skuelystne kan se dem arbeide, lage mat og underholde. I programmet heter det blant annet at det er aldeles forbausende og grenser til det utrolige, hvad en Kineser kan udholde af legemlige Pinsler.
San og Ingeborgs kjærlighet skaper skandale. Kvinner som omgås kinesere, blir utstøtte og latterliggjorte. Men Ingeborg er Ingeborg, og det fins knapt noen grenser for hva hun vil holde ut for mannen hun, ordløst og kraftfullt, har forelsket seg

 

Virginie Grimaldi, Et god liv

Leseeksemplar fra Kagge forlag

Denne ser koselig ut men er usikker på om den roper høyt nok til å bli plukket denne måneden. Den er litt anonym.

 

Fra omslaget:Den franske bestselgende forfatteren Virginie Grimaldi har skrevet en hjertevarm, morsom og gjenkjennelig roman om to søstre som gjennom en vakker sommer i Baskerland må prøve å reparere søsterforholdet og seg selv.
To søstre som ikke har snakket sammen på fem år møtes igjen i barndommens sommerparadis – bestemorens hus i vakre Baskerland. Bestemoren har nylig gått bort, huset skal tømmes, og minnene fra en sår barndom gjenoppleves. Emma og Agathe har en uke på å fortelle hverandre alt og ta igjen for de tapte årene. Klarer de å reparere det som ble ødelagt i fortiden? Grimaldi skriver veldig gjenkjennelig om å være søstre som skilles av sine ulike personligheter, men som forenes av de felles barndomsopplevelsene.

 

Caroline Säfstrand, La meg fortelle alt.

Leseeksemplar fra Bonnier norsk forlag

 

Jeg er stor fan av Caroline Säfstrand.

Caroline Säfstrand, Den hemmelige ingrediensen

Caroline Säfstrand, Klubben for lykkelige avslutninger

Caroline Säfstrand, Villa havbris

Caroline Säfstrand, Sannheten om østersjenta

 

Hun skriver feelgood og feelgood jeg liker svært godt. Om mennesker men med akkurat passe romantikk til at ikke romantikkallergien min slår ut. Om vennskap og fine hverdagsmennesker med små og store utfordringer.

Denne må også prioriteres kjenner jeg.

 

 

Fra omslaget:En vakker og varm historie om hemmelighetene vi har i livet, fra Sveriges store feelgood-dronning Caroline Säfstrand.
Ulrica har bestemt seg for å leie et feriehus på den idylliske øya Ven. Med seg har hun et gammelt postkort som knytter henne og en mørk historie fra øya sammen, og nå ønsker hun å finne ut mer.
I nabohuset bor Bea, en kvinne som ikke greier å komme seg videre i livet. Når Bea hører en forsker på radioen snakke om at alle mennesker bærer på fem hemmeligheter som vi aldri forteller til noen, begynner hun å fundere over turisten på den andre siden av veien. Har hun virkelig bare kommet for å beundre den vakre naturen?
Begge kvinnene har nylig opplevd at livet er blitt snudd på hodet, men kanskje kan en stemme fra fortiden lede dem inn på nye veier…

 

Frøydis Lilledalen, Gjør ingen skade

Leseeksemplar Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag.

Ser interessant ut. Jeg sliter selv med mye av de samme utfordringene som de har de som har Me, så jeg vil nok kjenne meg igjen i mye.

 

 

Fra omslaget:Gjør ingen skade” er en sakprosabok om sykdommen Myalgisk Encefalomyelitt, mest kjent som ME. Gjennom personlige erfaringer forteller forfatteren hvordan det er å leve med sykdommen. Boken reiser spørsmål om dagens behandlingstilbud er til mer skade enn nytte og fremmer et kritisk blikk mot teorier som peker på psykososiale årsaker til sykdommen. Begrepet «ME-aktivister» er nesten like kjent som sykdommen. Leseren inviteres til å reflektere over hvordan – og hvorfor – fordommer om pasientgrupper oppstår, hvordan de opprettholdes, og hvordan vi kan endre dem. Boka gir også innblikk i ny forskning på ME-feltet. Målet med “Gjør ingen skade” er å spre kunnskap, skape debatt, og gi håp.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg