Helge Thime-Iversen, Offiseren

Helge Thime-Iversen, Offiseren

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold

 

Rosende omtaler har inspirert meg til å lese denne krimboken. Det blir ikke så mange krim denne måneden, men dette er en av de jeg håpte skulle gi meg spennende lesing.
Jeg likte Offiseren godt. Den er lettlest men velskrevet. Den er også interessant. Jeg kjøper helt klart tanken om at noen tjener penger på krig. Til og med Norge driver med våpenproduksjon. Hvis det aldri er krig, hvem skal man da selge våpen til eller utforsking og utprøving av nye våpen og teknologi. Krig og terror er kamp om makt. Derfor vil det aldri bli fred i verden.

Strålende krim, ikke action hele veien, mer etterforskingskrim der det blir spenning på slutten. Ikke makabert for de som ikke liker det. En krim mange vil like tror jeg. Anbefales varmt.

Denne tror jeg gubben vil like også. Han har eget bokskap. Der setter jeg de bøkene jeg tror han vil like. Når han er ferdig med en bok, spør han hva han nå skal lese. Jeg tror han synes det er litt morsomt for det er ikke innført tvangslesing enda her i huset.

Han har akkurat lest ut Nyeste Oxen, Lupus av Jens Henrik Jensen og nå begynt på Jo Nesbø, Kniv, begge foreslått men enda ikke lest av meg. Jeg har ikke lest Tørst enda heller. Jeg henger visst etter jeg. Men hva da med alle i bokskapet hans som jeg har lest? Hmmm, ja de går vel ikke ut på dato.

 

 

En mann blir kastet over bord fra en ferge på Vestlandet. Samtidig blir Njaal Natland ved Kripos kontaktet angående en kodet tallrekke som kan knyttes til en kommende terroraksjon. En intens og personlig jakt på svar starter, – både på en drapsmann og en løsning på koden. Kan Njaal finne svarene i tide til å forhindre både nye drap og en grusom terroraksjon på norsk jord?

 

Jeg skal også lese ut denne i dag:

Catherine Isaac, Verden for mine føtter

Leseeksemplar fra Bastion, Strawberry publishing

 

Jeg har lest to bøker av Isaac før, Den første likte jeg godt, den andre bare sånn passe, så nå håper jeg denne faller i smak

Cathrine Isaac, Et lite stjerneteppe

Catherine Isaac, Her, nå, alltid

 

 

 

Dette er siste bok fra den bestselgende forfatteren Catherine Isaac, som har solgt over 70.000 bøker i Norge. Hemmelighetene som binder oss sammen, kan også rive oss fra hverandre … 1990: Harriet er journalist, og jobben tar henne til flere farlige steder, hvor hun ved hjelp av journalistikken prøver å utgjøre en forskjell. På denne tiden ryster bildene og nyhetssakene fra barnehjemmene i Romania en hel verden, og da Harriet blir sendt dit, tvinger det henne til å tenke nøye gjennom sine egne livsvalg. Nå: Ellie er gartner og hagen er hennes tilfluktssted, stolthet og glede. Men til tross for at dagene tilbringes ute, er det lenge siden hun har tatt steget forbi hageporten. Vil et nytt bekjentskap kunne utfordre den ensomme tilværelsen og kanskje gi henne en grunn til å overvinne frykten sin? Verden for mine føtter er historien om to kvinner, to verdener og en reise som varer et helt liv.

 

Og hva skal jeg da begynne på, hmmmm. Denne tror jeg:

Lena Andersson, Datteren

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Dette er en bok jeg ba om etter å ha lest flere gode omtaler i bokgruppene. Store forhåpninger har jeg derfor om at dette er en bra roman. Litt usikker på om jeg skulle lest Sveas sønn først.

 

Datteren er Lena Anderssons oppfølger til den kritikerroste romanen Sveas sønn, om sosialdemokraten Ragnar som strever med å finne seg til rette i den moderne tiden. I Datteren møter vi Folkhemmets barnebarn. Ikke minst følger vi Ragnars datter Elsa på vei ut i livet, fra barnets undring over verden til den unge kvinnens konfrontasjon med tidens nye ideer og tenkemåter – mens Folkhemmet, slik faren så det, sakte oppløses og synet på mennesket, samfunnet og tilværelsen utfordres på alle måter.

 

 

Lena Andersson (f. 1970) har skrevet flere romaner som har fått mye oppmerksomhet. Rettsstridig forføyning, som kom på norsk våren 2014, ble hennes gjennombruddsroman. Den har fått svært gode anmeldelser både i Norge og Sverige, er utkommet i en rekke land, og vant Augustprisen 2013 i kategorien årets svenske skjønnlitterære bok. Samme år ble hun tildelt Svenska Dagbladets litteraturpris og Publicistklubbens Guldpenna for sin rolle som skribent.

Den Stockholmsbaserte forfatteren er også kritiker og skribent, og figurerer blant annet i Dagens Nyheter som kronikkforfatter.

Norske utgivelser
Rettsstridig forføyning (2014)
Uten personlig ansvar (2015)
Virkeligheten og alt det andre (2018)
Sveas sønn (2018)

 

Men i dag kom enda en jeg ventet på, som det spørs om jeg klarer å vente med.

Amanda Prowse, Kitty

Leseeksemplar fra Lesegleder, Aschehoug

 

Tredje boken i en trilogi som bør leses kronologisk. Først Anna, så Theo og Kitty.

Både Anna og Theo har vært veldig bra, så jeg gleder meg veldig til Kitty.

 

 

Kitty Monrose er ikke sikker på om hun tror på den store kjærligheten lenger. Da hun var liten, drømte hun om å finne den rette: en å le med, en å gråte med og en å bli gammel sammen med.
Slik ble det ikke.
Hun gleder seg over barna og barnebarna, men ekteskapet ble ikke den kjærlighetshistorien hun hadde drømt om.
Så treffer hun plutselig Theo, en gammel flamme. Timingen deres hadde aldri vært helt perfekt. Kan det komme en ny mulighet for dem nå?

 

 

Leselisten for april:

 

Aprillesestabelen, Tema Nyheter 2021

Janet Skeslien Charles, Biblioteket i Paris

Douglas Stuart, Shuggie Bain

Sofie Sarenbrant, Syndebukken

Lene Julsen, Redd deg selv først

Yrsa Sigurdardottir, De tause

Gill Thompson, Et hav mellom oss

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2021, 17 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg