Jenny Colgan, Jul på øya

Jenny Colgan, Jul på øya

Leseeksemplar fra Lesetid, Gyldendal

 

Denne gledet jeg meg veldig til, for jeg har likt så godt de to første bøkene jeg har lest om Flora. Varmt og lunt og med akkurat passe romantikk for meg. Denne type romantiske bøker liker jeg.

Disse er best å lese etterhverandre, da vi følger Floras historie

Jenny Colgan, Velkommen til Floras kafé

Jenny Colgan, Den endeløse stranden

Colgan skuffer ikke. Jeg blir så glad i de som boken handler om at jeg tror de er virkelige. Når noen omtales stygt tenker jeg at hun kan da ikke skrive dette for de vil bli så skuffet mår de leser det.

Dette er feelgood men samtidig rommer det hele livet med de utfordringer man møtes og alt er ikke forutsigbart.

Det er en varme og medmenneskelighet som er så herlig.

Jeg synes det er aldeles forferderlig at det ikke blir en bok til. Det må bli et folkekrav. Vi vil jo vite hvordan det går med alle de vi har lært å kjenne, nå i tre bøker. Og jeg har faktisk fått høre at det er flere bøker på gang. Ferske rykter og det er jo bare fantastisk. Vi krysser fingrene og venter tålmodig.

Dette tror jeg er bøker som kan leses av alle som liker å lese, selv de som er skeptiske til underholdningsbøker. Men start fra nok en, Velkommen til Floras kafé. Og trenger du en fin gave, kjøp alle tre.

Jeg smiler og jeg tørker tårer. Lettlest og koselig er bøkene til Jenny Colgan.

 

 

Flora baker julefruktkake:

https://www.detsoteliv.no/oppskrift/julefruktkake

 

Fair isle strikking. Hvis dere har sett krimserien Shetland, så er Jimmy Perez, hovedpersonen der, fra Fair Isle. Øya Colgan har lagt handlingen til i bøkene, kaller hun Mure, men mye, som landskap og vær, er nok ganske så likt de små britiske øyene.

 

 

Julen på den skotske øya Mure er kald, forblåst og utrolig vakker. Nå er tiden for å kose seg foran peisen med en god kopp te eller kanskje en liten whisky, sammen med de nære og kjære – med mindre man, som Flora, er gravid med den tidligere sjefen sin og redd for å fortelle ham om det. I det som skal være fredens og gledens høytid, vil Joel synes at Flora kommer med godt nytt?

I mellomtiden prøver Saif, lege og flyktning fra krigsherjede Syria, å feire sin første jul i Vesten sammen med sønnene, mens kona hans fremdeles er savnet. Er det mulig for den lille familien å finne en form for lykke?

«Sjarmerende – en absolutt glede å lese!» Sophie Kinsella

«Ingen skriver koselig og avslappende romantikk som Jenny Colgan.» Sunday Express

«En smellbongbong! Boken du må lese denne julen.» The Sun

«En fryd fra begynnelse til slutt.» Daily Express

«En naturlig morsom, varmhjertet forfatter som skaper personer du elsker og bryr deg om lenge etter at du er ferdig med å lese.» Lisa Jewell

 

Hans Rosenfeldt, Ulvesommer

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Helt ny serie fra Rosenfeldt. Jeg har en lang leseliste i november og jeg er spent på om jeg kommer så langt som til de to siste. men gleder meg veldig til denne, så når jeg den ikke, har jeg lovt den å komme med i desember.

Rosenfeldt har jo skrevet serien om Sebastian Bergmann, sammen med Michael Hjorth og står også bak spennende filmserier, så jeg går ut fra at dette blir en ny suksess.

Hjorth og Rosenfeldt, En høyere rettferdighet

Hjorth og Rosenfeldt, Ikke bestått

Hjorth og Rosenfeldt, Den stumme jenta

Fjellgraven, Hjorth og Rosenfeldt

 

 

 

 

Ulvesommer foregår i Haparanda, på grensen til Finland. Da det viser seg at en ulv funnet død i skogen har rester av et menneske i magen, forstår politietterforsker Hannah Wester at dette ikke blir en vanlig sommer. Den avdøde som ulven har spist av kan knyttes til en blodig narkotikahandel i Finland. Hannah og kollegene hennes må snu alle stener for å finne ut hva som har skjedd. Men tiden er knapp, det er andre som er på jakt etter byttet.

Hans Rosenfeldt er en internasjonalt anerkjent manusforfatter, og står bak anerkjente tv-serier som Broen og Marcella. Han har sammen med Michael Hjorth skrevet en suksessfull bokserie om Sebastian Bergman. Ulvesommer er første bok i en ny krimserie, og får stor internasjonal lansering.

 

November:

 

Camilla Reimers, I desember

Maria Kjos Fonn, Heroin Chic

Jojo Moyes, Det siste brevet fra deg

Peter May, Lockdown i London

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plan

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Ingrid Storholmen, Støvberar

Gudrun Skretting, Tre menn til Vilma

Frode Eie Larsen, Så ble det kaldt

Annika Estassy, En sang til Hedda

Rahma Hamed, Å samle solstråler fra Mosul til Drammen

Asbjørn Sandøy, Kokkejævel, Livet mellom måltidene

 

Oktober:

Bøker lest oktober 2020, 17 bøker

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg