Sven G. Simonsen, Crux

 

Med kriminell blogg-satsing

 

Jeg har denne måneden lovt å lese en bok, nemlig Crux, da forfatteren spurte om jeg ville være med på bloggturne.

Jeg skulle få boken, selv om jeg takket nei til turne, så det var mitt valg.

Jeg måtte nemlig tenke over dette, før jeg sa ja.

For meg er det viktig å være helt nøytral når jeg skriver omtaler.

Hvis jeg ikke liker en bok, da sier jeg det.

Derfor er det ofte litt skummelt å få bøker fra forfattere, for man vil jo ikke slakte “barnet” deres.

Noen ganger sier jeg derfor nei, og særlig hvis jeg ikke er i målgruppa.

Jeg bruker heller ikke terningkast vanligvis.

Dette fordi det er bare 5 og 6, som ser ut til å være bra.

Men for meg kan det være en bra bok selv om det er noe jeg ikke liker med den.

Nå har jeg imidlertid lest første boken til Simonsen, Risiko, og var trygg på han tålte det om jeg ikke skulle like den.

 

 

Sven G. Simonsen, Crux

Leseeksemplar fra forlaget Press

 

Jeg leste første boken til Simonsen, Risiko og likte den godt. Jeg gledet meg derfor til å lese Crux.

Omtalene så langt under turneen har vært gode.

Sven G. Simonsen, Risiko

Allerede fra første side er jeg hekta. Dette er fabelaktig rett og slett.

Når jeg var på krimhelg på Osterøy i høst, hørte vi at krimforfatterne ofte tar opp viktige, samfunnsaktuelle temaer i sine bøker. Det har jeg ikke tenkt over før.

Simonsen fronter her flere viktige saker som er både høyaktuelle og svært interessante, men nå kan jeg ikke røpe noe her, for da tar jeg bort spenningen fra de som ikke har lest boken.

Liv er jo ingen etterforsker,  så hun går sine egne veier og velger nok litt utenfor regelboken. Jeg ville elsket å se henne i en spenningsfilm.

Jeg har absolutt ingenting å utsette på denne spenningsboken. Den er både velskrevet og spennende.

Helt fri for makabre utbroderinger,  for de som ikke liker det.

Jeg slår derfor til med et unntak og deler ut terningkast 6. Det kunne ikke vært gjort bedre for meg.

 

 

Fra omslaget

Nationaltheatret T-banestasjon: Norges nyutnevnte utviklingsminister blir alvorlig skadet i det som kan være et terrorangrep. Noen uker senere blir Liv Eriksson kalt inn til en konfidensiell samtale på politihuset. Hun får vite at Dawit, en ung venn og flyktning fra Eritrea, er blitt dratt inn i en kriminell gjeng. Da statsråden ble forsøkt drept, befant Dawit seg like ved, sammen med den karismatiske gjenglederen Yonas. Angrepet på statsråden er fremdeles et mysterium for etterforskerne. Ligger løsningen i det media kaller ‘gjengsporet’? For Liv haster det med å bevise Dawits uskyld, og redde ham ut av Yonas’ grep. En mistanke får Liv til å reise til Haiti for å finne svar. For sent oppdager hun at hun samtidig river opp gamle sår, og hun tvinges til å mobilisere alt hun har av ressurser for å redde seg selv og andre.

 

Nå leser jeg:

Emilie Schepp, Merket for livet

 

Jeg har seks bøker av Schepp i hylla og de har ventet lenge. 2 kjøpt, 3 fått av bokvenn og en fra Gyldendal.

Nå skal bok 1 prioriteres sammen med noen andre serier.

 

 

Sommeren 1991 våkner den ni år gamle Jana Berzelius opp på et sykehus. Hun husker ikke hvem hun er, eller hvor hun kommer fra.

Tjueen år senere er Jana en vellykket jurist og arbeider som statsadvokat. Sammen med politiet skal hun etterforske drapet på avdelingslederen for Migrationsverket, Hans Juhlén. På drapsstedet finner de flere fingeravtrykk som er så små at de må tilhøre et barn.

Etterforskningen tar en uventet vending da det dukker opp et nytt lik, denne gangen en ung gutt. Jo mer Jana graver i guttens bakgrunn, desto nærmere kommer hun sannheten om sin egen fortid.

 


Mars

Lesestabel mars 2022, Bøker i serie

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang funderer på hva som foregår i hodet på alle forfatterne:

https://issuu.com/hverdagsnett/docs/hverdagsnett1_22


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg