Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

 

Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Der kom det allerede en julebok og kuppet hele lesestabelen og jeg har en mistanke om at det kommer flere bøker denne måneden som vil fortrenge noen av de andre. Jeg lager meg inspirasjonsstabel hver måned, men det betyr ikke at jeg alltid følger den slavisk. Så følg med,  kanskje det blir flere overraskelser.
Jul på øyas hotell ble raskt lest, for jeg storkoste meg. For en humor. Jeg håper vi kan få enda en bok fra dette lille øysamfunnet, Mure.

Herlige mennesker, god humor, litt romantikk og litt alvor. Hva mer kan man ønske seg av en julebok.

Jeg anbefaler å lese de fra starten av, for man følger personenes historie, men kan leses frittstående også.

Lille rampete Agat, den franske kokken, norske Konstantin, Flora og hennes familie. Ja, jeg blir glad i de alle jeg.

 

Jenny Colgan, Velkommen til Floras kafé

Jenny Colgan, Den endeløse stranden

Jenny Colgan, Jul på øya

 

 

Kanskje jeg skal selge den i Pokket bokhandelen min? Bytte ut de jeg har, når jeg kommer igjen fra England?

Min pokket finner du her. Der plukker jeg ut noen jeg liker ekstra godt.

https://pokket.no/lillasjel/

 

 

 

På den lille skotske øya Mure er juleforberedelsene godt i gang. Flora MacKenzie bekymrer seg for broren, som fortsatt sørger over tapet av kjæresten, Coltan. Det hjemsøkte gamle hotellet på øya var Coltans hjertebarn før han gikk bort, og med Floras innsats forvandles hotell til en atmosfærisk oase med knitrende flammer på peisen og deilig mat, alt i tide til jul.

 

Men det å drive et hotell er en krevende affære, særlig siden Flora er nybakt mor. De eneste som er interessert i å arbeide på hotellet, er en fransk kokk med et temperament som skremmer bort de fleste, en bortskjemt, norsk kjøkkenhjelp som ikke er den han utgir seg for å være, og en sky kjøkkenassistent som rødmer straks noen snakker til henne. Greier denne brokete gjengen å gjøre det som må til før den store åpningen?

 

Deretter venter denne:

Eva Fretheim, Dronningland

Leseeksemplar fra Tiden forlag

 

Enda en ny krimforfattere. Det blir noen krim denne måneden og det er fint, for i det siste har jeg lest lite krim

 

Fra omslaget:En bil har kjørt inn i en fjellvegg. Bak rattet sitter en 42 år gammel kvinne. Død.

Etter hvert som nyheten om dødsfallet sprer seg i bygda, blir det klart for politietterforsker Vigdis Malmstrøm at noe ikke stemmer. Skadene
på bilen burde ha vært større. Det er ingen bremsespor på veien. Og veska, den ligger i baksetet – som om det har vært en passasjer med i ulykkesbilen.

Samtidig brer uroen seg på gården til brødrene Jonny og Jarle Svartskog. Hvordan skal det gå med bilene de kjøper og selger når politiet banker på? Hvem er egentlig Unn Hansen, som holder til på gården, som driver birøkt i skogen, og som ingen vet hvor kommer fra? Og hva skjedde egentlig den sommerdagen for to år siden, da ei nitten år gammel jente forsvant sporløst fra bygda?

Mens Vigdis gjør det hun kan for å nøste opp i de stadig mer innviklede trådene, glir våren over i trykkende sommervarme. Og i skogen summer
biene, på oppdrag for dronningen. Uten henne har de ingen sjanse.

Med Dronningland har Eva Fretheim skrevet en krimroman utenom det vanlige. I et elegant, fortettet språk fortelles en historie om sjalusi, hevn, begjær og løgn – og om dronningers uunngåelige skifte.

 

Men før jeg nådde å begynne på Dronningland, så kom denne:

 

Gudrun Skretting, Din Vilma

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Tre menn til Vilma, vant julebokkåringen min i 2020•

Julebok-kavalkade 2020, 20 bøker

Nå er oppfølgeren her og den smatt inn foran alle andre i stabelen.

Det blir visst en underlig oktober,  der mange som ligger for tur må vente.

Men stablene er for inspirasjon og er det noe som frister mer, da jukser jeg..

 

 

 

Vilma Veierød er tilbake, og hun forsøker så godt hun kan å åpne seg for livet. Og kanskje for kjærligheten. Men hun åpner også døra for den klarsynte Rune Eilertsen, som bak en vegg har funnet et bilde av den strenge grandtanten Vilma vokste opp hos. Et bilde det står «Din Ruth» bakpå – fra den gang tanten var ung.

Vilma vil helst la fortid være fortid. Hun har jo mer enn nok med sitt, utrent som hun er i det virkelige livet. For hvis man finner kjærligheten – hvordan kan man være sikker på ikke å miste den igjen? Hvordan kan man vite at ikke ekskjærester fra føkkings Lommedalen stikker kjepper i hjulene?

Din Vilma er en ny roman vår alles Vilma. Den handler mest om kjærlighet, og en god del om frykten for å miste.

 

 

Oktober:


Lesestabel oktober 2022. Tema Høstens nyheter

Ørjan N. Karlsson, Det siste stykket hjem

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 22, 16 bøker

Juli:

Bøker lest juli 22, 10 bøker, herav 1 krim

August:

Bøker lest august, 2022, 13 bøker, herav 1 krim

September:

Bøker lest september 22, 10 bøker

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

 

Oktobernummeret av Hverdagsnettmagasinet!

 

5 kommentarer

Siste innlegg