Espen Skjerven, Kleptokratiet

 

Espen Skjerven, Kleptokratiet

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag

 

Jeg har lest de to første av Skjerven, Slakt og Blod er tykkere enn vann og likt de svært, svært godt. Jeg har derfor gledet meg til bok nummer tre, Kleptokratiet, som har fått strålende kritikker.

Skerven var en av forfatterne som var med på krimhelg på Osterøy nå i høst.

Krimhelg Osterøy, Virkelighet møter fiksjon, 2022

De to første bøkene:

Espen Skjerven, Slakt

Espen Skjerven, Blod er tykkere enn vann

 

Kleptokrati (Gresk rot: klepto = stjele, krateïn = styre) er en styreform med svakheter som gjør at myndighetspersoner som har vidtgående disposisjonsmakt over det vesentlige av befolkningens eiendom og inntekter, og benytter seg av dette bevisst og urettmessig i egen interesse.

 

Som de to første bøkene, begynner også Kleptokratiet forholdsvis rolig, noen blir tatt livet av, men etter det,  en del informasjon, så du får kjennskap til hva det dreier seg om, før spenningen igjen tar seg opp. Dette må være en roman det bør bli film av, tenker jeg. Det vil bli en thriller. Det som kjennetegner bøkene til Skjerven er at de er romaner som lærer en mye, i tillegg til at det er spennende krim. Han bruker erfaring fra eget yrkesliv, så selv om det er fiksjon, er det også mye fakta. Det er interessant lesing.

 

https://www.nrk.no/urix/apner-for-oljeleting-i-regnskog-som-norge-har-brukt-milliarder-pa-a-bevare-1.16052872

Mens Skjerven skrev boken, ble temaet leting etter olje i regnskogen, høyaktuelt. Og det er dette som er så spennende med hans bøker. Det er reelle samfunnsutfordringer som tas opp, det er ikke bare oppspinn. Det er opplysende og til tider skremmende virkelighetsnært om hva som foregår rundt oss, i verden i dag.  Det gjør det ekstra spennende, men også tragisk og skremmende.
I tillegg er det utrolig velskrevet. Han har ordet i sin makt, det er helt sikkert. Topp kvalitet rett og slett.

Vi følger hovedpersonen Tom Grayston, men jeg føler at hans historie ikke er mer komplisert, enn at bøkene godt kan leses frittstående.

Nå er jeg rimelig spent på hvilket tema som blir aktuell i Skjervens neste roman. Gleder meg allerede.

 

 

Fra omslaget:«Den norske miljø- og menneskerettighetsforkjemperen Sofie Christensen er fast bestemt på å avdekke konsekvensene av oljevirksomheten til et norskeid selskap i regnskogen i Den demokratiske republikken Kongo. Samtidig ber en avhopper fra en beryktet opprørsgruppe Christensens svenske kollega, Anna Hagberg, om hjelp til å finne sønnene hans. Kort tid senere blir kvinnene angrepet i leiligheten deres i Kinshasa. Avhopperen og en fremmed mann blir drept. Kvinnene blir arrestert for drap. Politioverbetjent Tom Grayston og makkeren Chris Møller i Kripos får i oppdrag å reise til Kongo for å undersøke saken. Det blir starten på en sak de aldri kommer til å glemme. “Kleptokratiet” er en spenningsroman med internasjonal kriminalitet som tema. Det er den tredje romanen i serien om politimannen Tom Grayston

 

 

 

Den forrige boken av Skjerven, Blod er tykkere enn vann, har jeg plukket ut for salg i min lille bokhandel, så vil dere kjøpe den, er det bare å klikke på linken

https://pokket.no/produkt/blod-er-tykkere-enn-vann-espen-skjerven/

Jeg vil etter nytt år presentere 3 nye bøker hver måned. Jeg har ingen føringer fra noen om hva jeg skal selge. Bøkene sendes ut fra Ark.

 

 

Nå leser jeg denne:

Helene Holmström, Flammer, snø og stjerner

Leseeksemplar fra Bonnier Norge

 

Denne var litt forsinket i posten, så jeg fikk heller ikke denne med i stabelen, men leses skal den.

 

 

Er noen juletradisjoner til for å brytes?

Nora kjemper hardt for å redde det kjære konditoriet sitt fra konkurs. Da kjendisbakeren Henrik Eklund vil spille inn det populære juleprogrammet sitt hos henne, er det en sjanse hun ikke har råd til å si nei til. Men uviljen øker når TV-teamet dundrer inn i lille Västervik, og Henrik vil endre på alle de tradisjonene Nora har strevet for å bevare.

Men jo mer de omgås, baker lussekatter og arrangerer gløggkvelder, desto nærmere kommer Nora den karismatiske stjernebakeren. Og alt er kanskje ikke som det først ser ut til? Snart står mer på spill enn vellykket julebakst og høye seertall …

Flammer, snø og stjerner er en varm juleroman om en strevsom TV-innspilling, et uventet kyss og en hundre år gammel surdeig.

 

Og etterpå blir det jeg tror er siste julebok for i år, Lene Lauritsen Kjølner, Jul på Petronellas pensjonat.

 

 

Desember:

Lesestabel desember 22, Nyheter 22, inkl julebøker

Joanna Bolouri, En kjæreste til

Lizzi Byron, En dag ved juletider

Anne Marie Ryan, Den beste julegaven

Kristin Harmel, Skogens usynlige stjerner

 

 

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 22, 16 bøker

Juli:

Bøker lest juli 22, 10 bøker, herav 1 krim

August:

Bøker lest august, 2022, 13 bøker, herav 1 krim

September:

Bøker lest september 22, 10 bøker

Oktober:

Bøker lest oktober 22, 12 bøker, herav 5 krim

November:

Bøker lest november 22, 14 bøker, herav 6 krim

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg