Erica James, Mødre og døtre

Erica James, Mødre og døtre

Leseeksemplar fra Bonnier norsk forlag

 

Jeg leser alle av Erica James også. Stort sett har jeg likt alle, den forrige, Del det med skyene,  er foreløpig favoritten.

Erica James, Del det med skyene

Erica James, Alt i et øyeblikk

Erica James, Lyden av en lerke

Erica James, Det lille pianohuset

Erica James, Blomsterårene

Erica James, Hagene i Italia

 

Mødre og døtre var ingen dårlig bok synes jeg. Den fenget meg og jeg leste den fort ut, men det er er men her.

Den føltes veldig oppkonstruert.

Vi har et tema, en mor og to voksne døtre. Så setter vi opp et skjema over hva som skal skje og hvilke typer mennesker de er. Det er nesten så jeg hører forfatteren tenke, en søster må være sånn og den andre slik og så mennene deres og moren.
Det blir på et vis så standardiserte typer, vet ikke helt å forklare. Det blir veldig forutsigbart.

Problematikken om det å få barn, er samme tema som i forrige bok jeg leste, Amanda Prowse, Drømmen om deg, men mens Prowse skrev så jeg følte det jeg leste og tårene rant, følte jeg her ingenting, jeg ble det bare fortalt, uten at det grep meg.

Jeg er et følelsesmenneske og jeg “leser” mennesker. Jeg driver med healing og skriver readinger. Kanskje jeg derfor “føler” når noe er ekte, fortalt med innlevelse, at forfatteren føler historien, kanskje egen opplevd eller har levd seg inn i det vedkommende skriver om. Jeg vet ikke helt å forklare.

En helt ok underholdningsbok med viktige medmenneskelige temaer, men den krøp ikke inn i hjertet mitt.

Erica James er veldig variabel synes jeg, kanskje gir hun ut bøker for raskt. Det er jo ofte forlagene vil ha ut neste ikke for lang tid etter forrige. Men nå er ikke alle like pirkete som jeg er heldigvis.

 

 

Den bestselgende forfatteren Erica James er tilbake med denne gripende historien om mødre og døtre, hemmeligheter og kjærlighet. Selv de lykkeligste familier har sine hemmeligheter… Siden ektemannens bortgang, har Naomi gradvis bygd opp livet sitt igjen i den lille kystlandsbyen Tilsham. Hun har et tett forhold til sine to voksne døtre: den fornuftige og bestemte Martha – og den mer rotløse og vimsete Willow. Men selv om de tre kvinnene er svært nære, er det ting Naomi har holdt skjult for døtrene. Som at ekteskapet med faren deres ikke alltid var like idyllisk som det så.ut til. Og at hun har møtt Ellis, en gammel bekjent som vekker både gleden og gnisten i henne på nytt…

 

Nå leser jeg;

Johanna Schreiber, Mellom linjene 

Leseeksemplar fra Gyldendal forlag

 

Må innrømme at jeg er litt skeptisk til denne og håper det ikke blir for overromantisk .

 

PR-strategen Emily bruker all sin tid på å planlegge storslåtte lanseringsfester og ivareta selvopptatte forfatterdivaer. Samtidig har hun nettopp vært gjennom en opprivende skilsmisse, og nå må hun håndtere hverdagen som deltidsforelder.

Da Emily møter den karismatiske tegneserietegneren Herman på forlagets sommerfest, slår det umiddelbart gnister. Men å kombinere forelskelse med kravstore forfattere og en stadig økende arbeidsmengde, viser seg å være krevende. Samtidig foregår det en maktkamp på forlaget. Gründeren Otto Schantz er gått bort. Hvem av arvtakerne hans skal gå vinnende ut av striden om Schantz forlag?

I samme ånd som Netflix-suksessen Call My Agent er Mellom linjene en herlig fortelling om varmt vennskap og det å yte alt for jobben og karrieren. Boken er første del i en ny serie som utspiller seg i forlagsverdenen, presist beskrevet med Johanna Schreibers skarpe humor og treffende samtidsblikk.

Og denne:

Julianne MacLean, I skyggen av vinrankene

Leseeksemplar fra Feelgoodbøker, Cappelen Damm

 

Jeg har lest en av henne før og er spent på om denne vil gå under romantikk-radaren min.

Julianne MacLean, En verden i flammer

 

En nydelig og fengende fortelling om en kvinnes reise til de frodige vingårdene i Toscana – og de mystiske omstendighetene rundt en tragisk familiehemmelighet.

Hvis Fiona har lært noe i livet, er det hvordan man holder på en hemmelighet. Hun er den eneste som kjenner til din nå avdøde morens kjærlighetsaffære i Toscana tretti år tidligere, og hun er fast bestemt på å la det forbli slik … Helt til den dagen en advokat tar kontakt med henne med sjokkerende opplysninger: Hennes biologiske far er død, og hun har arvet en vingård i Toscana.

Fiona reiser til Italia, der hele familien blir sjokkert over å få vite om hennes eksistens og vil gjøre alt i sin makt for å bestride testamentet. Samtidig begynner hun å finne ut mer om det som skjedde med moren hennes mange år tidligere, og om faren hun aldri kjente.

 

April:

 

 

Lesestabel april, Tema Nyheter 2022

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på hjørnet

Maren Uthaug, Og sånn blei det

Veronica Henry, En familieoppskrift 

Valérie Perrin, Å vanne blomster om kvelden

Jorid Mathiassen, Der hvite liljer vokser

Isabel Allende, Violeta

Kristin Hannah, Vinterhagen

Natasha Lester, Huset på Rivieraen

Ann-Helén Læstadius, Stjålet

Amanda Prowse, Drømmen om deg

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang prøver å rydde i bokhyllene sine. Lykkes hun?

https://hverdagsnett.no/index.php/magasin

Bokidioten er inspirert til å rydde….. eller?

 

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg