Natasha Lester, Huset på Rivieraen

 

Natasha Lester, Huset på Rivieraen

Leseeksemplar fra Anemone, Bonnier forlag

 

Jeg har lest alle bøkene som er oversatt av Natasha Lester og likt dem svært godt. Det har vært gripende og tankevekkende bøker, type mine favorittbøker å lese. Bøker som har mer drama og historie i seg enn det kan se ut til på coveret.

Natasha Lester, Den franske fotografen

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Natasha Lester, Den hemmelige gaven

Dette var enda en fengende bok av Natasha Lester, vanskelig å legge fra seg.

Jeg ble litt forundret de første tretti sidene og tenkte hva i all verden, en tøff oppvekst, ingen følelser, men når historien først kom i gang, ja da var alt på plass. Følelser, selv om jeg ikke skjønner hvorfor alle må være så vakre, og spenning.

Fra motstandsarbeidet i Frankrike under andre verdenskrig.Basert på virkelige hendelser, å sikre kunsten som Nazistene stjeler fra privatpersoner og gallerier. Men også nåtid, å leve med sorg. For de som elsker vintage, er det også fokus på mote fra noen år tilbake.

En av de virkelige personene som er med i historien er Rose Valland som under hele krigen, jobber iherdig for å sikre kunsten ved å lage egne hemmelige kartotek så den kunne føres tilbake til eierne etter krigen.
https://anglophone-direct.com/art-and-war-rose-valland/

På det personlige planet,  ble jeg inspirert til å besøke den lille byen Eze, når jeg skal til Cannes i juli.

Ja, jeg er nok litt annerledes enn de fleste

 

Liker du historiske underholdningsbøker, men ikke så glad i det mest tragiske, anbefaler jeg Natasha Lesters bøker.

 

 

 


Paris, 1939: Éliane forelsker seg i den talentfulle maleren Xavier mens hun arbeider ved Louvre-museet. Da nazistene okkuperer byen, må Xavier dra til England, og Éliane begynner å jobbe sammen med den mystiske Rose Valland. De tar fatt på det farlige og hemmelige oppdraget med å kartlegge alle de uvurderlige kunstskattene tyskerne beslaglegger. Nåtid: Remy forsøker å komme seg på bena igjen etter en kjærlighetssorg da hun på mystisk vis arver en eiendom på den franske Rivieraen. I det herskapelige huset oppdager hun en katalog over kunstverk som ble stjålet under andre verdenskrig. Da hun gjenkjenner et maleri som hang på barnerommet hjemme i Sydney, begynner hun å lure på hvor godt hun egentlig kjenner familien sin.

 

 

Nå leser jeg:

Ann-Helén Læstadius, Stjålet

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Enda en av de bøkene jeg gleder meg til i april, da jeg har sett mange fine omtaler og temaet interesserer meg.

 

 

Ni år gamle Elsa blir vitne til at en mann dreper reinkalven hennes. Hun trues til stillhet og blir smertefullt klar over at hennes opphav vekker et glødende hat.
Trusselen mot Elsa forandrer henne for alltid, og gjennom årene bærer hun med seg en del av et reinsdyrøre som en konstant påminnelse. Familien og slektningene kjemper for rettferdighet, men i det stille vokser en desperasjon.
Stjålet er en varm, men samtidig sviende skildring av en glemt del av Sverige hvor mennesker blir satt mot hverandre. Der reinsdyr blir jaget og brutalt drept, uten at politiet etterforsker forbrytelsene. Der spenninger mellom samer og andre beboere forgifter generasjoner.
Augustpris-vinneren Ann-Helén Laestadius’ første roman for voksne er basert på virkelige hendelser.

 

April:

 

Lesestabel april, Tema Nyheter 2022

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på hjørnet

Maren Uthaug, Og sånn blei det

Veronica Henry, En familieoppskrift 

Valérie Perrin, Å vanne blomster om kvelden

Jorid Mathiassen, Der hvite liljer vokser

Isabel Allende, Violeta

Kristin Hannah, Vinterhagen

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang prøver å rydde i bokhyllene sine. Lykkes hun?

https://hverdagsnett.no/index.php/magasin

Bokidioten er inspirert til å rydde….. eller?

 

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg