Ann-Helén Læstadius, Stjålet

Ann-Helén Læstadius, Stjålet

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Enda en av de bøkene jeg gledet meg til i april, da jeg har sett mange fine omtaler og temaet interesserer meg.

Dette var en utrolig bra roman om konflikten mellom samene og lokalbefolkningen og manglende vilje til å forstå hverandre.

Når historien er basert på virkelige hendelser, griper det en enda mer.

Dette er en roman jeg godt kunne tenkt meg ble filmet, for i tillegg til at vi følger livet i Samebyen, ligger det en dirrende spenning gjennom hele boken.

En vekskrevet, lærerik og tankevekkende roman som jeg anbefaler varmt.

Jeg fulgte nrk sin sending minutt for minutt om flytting av rein til sommerbeite så mye av det som blir beskrevet i boken, fikk vi sett i det programmet. Det var fint og lærerikt å følge det programmet og det er nesten så jeg kunne tenkt å se det om igjen. Nydelig natur og fin musikk.

 

 

Ella Marie Hætta Isaksen, Derfor må du vite at jeg er same

Elin Anna Labba, Herrene sendte oss hit

 

 

Ni år gamle Elsa blir vitne til at en mann dreper reinkalven hennes. Hun trues til stillhet og blir smertefullt klar over at hennes opphav vekker et glødende hat.
Trusselen mot Elsa forandrer henne for alltid, og gjennom årene bærer hun med seg en del av et reinsdyrøre som en konstant påminnelse. Familien og slektningene kjemper for rettferdighet, men i det stille vokser en desperasjon.
Stjålet er en varm, men samtidig sviende skildring av en glemt del av Sverige hvor mennesker blir satt mot hverandre. Der reinsdyr blir jaget og brutalt drept, uten at politiet etterforsker forbrytelsene. Der spenninger mellom samer og andre beboere forgifter generasjoner.
Augustpris-vinneren Ann-Helén Laestadius’ første roman for voksne er basert på virkelige hendelser.

 

Nå leser jeg:

Amanda Prowse, Drømmen om deg

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Amanda Prowse er enda en av de forfatterene der jeg leser alt som blir utgitt på norsk.

Amanda Prowse, Kitty

Amanda Prowse, Theo

Amanda Prowse, Anna

Amanda Prowse, Kunsten å forsvinne

Amanda Prowse, Den andre kvinnen

Amanda Prowse, Den perfekte datteren

Amanda Prowse, Hva har jeg gjort

Julebok-kavalkade 2020, 20 bøker

 

Fra omslaget! Førtiårsdagen nærmer seg, og Lucy Carpenter er veldig fornøyd med tilværelsen. Hun har en herlig mann hun er glad i, en flott karriere, og de er klare for å stifte familie. Livet kunne ikke vært bedre.

Men å bli foreldre viser seg å være mye vanskeligere enn de forestilte seg. Lucy sliter med å bli gravid. Når mannens tenåringsdatter Camille i tillegg kommer for å bo hos dem, blir hun en konstant påminnelse om hva Lucy selv ønsker seg – et eget barn. Til tross for ektemannens kjærlighet og støtte, strever Lucy. Jobben blir krevende og privatlivet tærer på henne. Hun føler at alt rakner. Men så overrasker Camille dem alle, og Lucy må igjen tenke over hva hun egentlig ønsker seg

 

April:

 

Lesestabel april, Tema Nyheter 2022

Jenny Colgan, Den lille bokhandelen på hjørnet

Maren Uthaug, Og sånn blei det

Veronica Henry, En familieoppskrift 

Valérie Perrin, Å vanne blomster om kvelden

Jorid Mathiassen, Der hvite liljer vokser

Isabel Allende, Violeta

Kristin Hannah, Vinterhagen

Natasha Lester, Huset på Rivieraen

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang prøver å rydde i bokhyllene sine. Lykkes hun?

https://hverdagsnett.no/index.php/magasin

Bokidioten er inspirert til å rydde….. eller?

 

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg