Alex Schulman, Malma stasjon

Alex Schulman, Malma stasjon

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Alex Schulman, Overleverne

Jeg anbefaler ofte Overleverne som jeg syntes var en fantastisk roman. Jeg hadde derfor høye forventninger.

Schulman skriver utrolig bra. Det er det ikke noe tvil om. Malma stasjon er også en sterk bok. Jeg ble ikke så grepet av den som jeg ble av Overleverne, men det er ikke så langt i fra.

Vi følger fem personers historie på togreisen til Malma stasjon.

Det er Bo og datteren Harriet.

Det er Harriet som voksen og mannen Oskar.

Det er datteren deres Yana.

Harriet, Oskar og Yana veksler mellom å fortelle, tre togreiser i tre ulike tidsrom.

Tre togreiser, tre ulike tidsperspektiver. Deres tanker om hvordan livet har vært.

Det er ingen roman med full fart og spenning, det er en lese sakte roman, så den passer kanskje ikke til alle, men jeg likte den svært godt.

Schulman er en forfatter jeg vil følge fremover. Anbefales for de som liker solide, gode romaner.

 

 

Fem personer sitter på et tog: et ektepar i krise, en alenefar med datteren sin, og en kvinne som vil finne svaret på en gåte moren etterlot seg.

Alle er på vei til Malma stasjon, men ingen av dem vet hvordan skjebnene deres er knyttet sammen, eller at det som skjer på holdeplassen og ved innsjøen, skal forandre livene deres.

Malma stasjon er en besettende fortelling om familiehemmeligheter og urettferdighet som har gått i arv i generasjoner – og jakten på sannheten som kan endre på alt.

Alex Schulman har skrevet en rekke kritikerroste bøker. Han behandler familierelasjoner med en spesiell følsomhet og skildrer klokt hvordan et felles minne kan oppleves forskjellig, og preger forholdet til dem som burde stå oss nærmest.

 

Nå leser jeg:

Elizabeth Strout, Lucy ved havet

Leseeksemplar fra Press forlag

 

Elizabeth Strout, Åh, William

Elisabeth Strout, Olive igjen

Elizabeth Strout, Olive Kitteridge

Elizabeth Strout, Jeg heter Lucy Barton og Hva som helst er mulig.

 

Etter å ha lest de to første om Lucy nå i mai, kan jeg nesten ikke vente med å lese mer om henne. Du verden hvor jeg gleder meg.

 

 

Idet en verden i panikk går i lockdown blir Lucy hentet av sin eksmann William og flyttet fra Manhattan til en småby i Maine. De neste månedene er det bare de to, Lucy og William – og deres kompliserte fortid – i et lite hus ved havet.  

 

Elizabeth Strouts bøker er elsket av lesere og kritikere over hele verden. I denne fjerde frittstående romanen om Lucy Barton skildres frykten og utfordringene i et liv i isolasjon, så vel som håpet, roen og mulighetene som de lange, stille dagene kan inspirere til. I hjertet av historien ligger de dype menneskelige relasjonene som forener oss også når vi ikke er sammen. 

«Ingen romanforfattere i samtiden har Strouts ekstraordinære evne til radikal empati, til å se inn i menneskenes essens, til å forene oss uten sentimentalitet. Det var ikke bare at jeg elsket Lucy ved havet; jeg trengte den. Måtte horder av lesere føle seg styrket, trøstet og på alle måter oppløftet av Lucys historie.» 

The Boston Globe 

Kåret til en av årets beste bøker 2022 av The New York Times Book Review, The New Yorker, Oprah Daily, Entertainment Weekly, San Francisco Chronicle, NPR, Time, The Washington Post, PopSugar, She Reads 

Lucy ved havet er en frittstående roman om Lucy Barton.

Les også Jeg heter Lucy Barton, Hva som helst er mulig og Åh, William! 


Juni:

Lesestabel juni 2023, tema lett blanding feelgood/romaner/drama

Natasha Lester, Alix St. Pierres Tre liv

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

Mai:

Bøker lest mai 2023, 16,3 bøker lest, mest krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg