Alex Schulman, Overleverne

Alex Schulman, Overleverne

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Overleverne er en roman jeg har gledet meg til, etter å ha sett mange mine omtaler og forventningene er store. Se gjerne det lille YouTube-klippet. Det var en fin filmsnutt.
For første gang i verdenshistorien leser jeg ut en bok for så å begynne å lese den igjen på nytt. Ja jeg skal ikke lese riktig hele, men deler av den. Men først skal jeg igjen se det YouTube-klippet, for det rørte meg første gang jeg så det.

Jeg skulle ønske jeg visste litt om hvordan romanen var oppbygd før jeg begynte å lese for da hadde jeg sluppet å bli så forvirret og føle at jeg ikke forstår.

Boken er todelt. Den ene delen starter med slutten når brødrene skal spre asken etter moren og går bakover i tid, til moren er død og de leser brevet hun har skrevet.

Den andre delen tar for seg barndom og oppvekst, frem til samme tidspunkt. Delene møtes derfor på slutten.

I begynnelsen var jeg frustrert og tenkte at må det gjøres så annerledes, men etter å ha lest boken, synes jeg det var genialt.

Et mesterverk rett og slett. En genistrek. Hadde jeg bare visst det før jeg begynte.

Derfor vil jeg nå lese boken på nytt, ihvertfall deler av den.

Historien er fiktiv med forfatterens oppvekst som inspirasjon.

Jeg skal komme med et hint, uten å røpe noe fra handlingen. Jeg måtte bla tilbake nemlig og lete litt.

Når en opplevelse er for psykisk vondt å leve med, endrer vi historien, så vi overlever

Anbefales varmt.

Andre omtaler

https://tinesundal.blogspot.com/2021/02/overleverne-av-alex-schulman.html

https://beathesbibliotek.wordpress.com/2021/01/21/overleverne-av-alex-schulman/

 

 

 

Fra omslaget:
Tre brødre møtes for å spre asken etter sin mor ute ved landstedet der de tilbrakte barndommens somre. Ingen av dem har besøkt stedet på tjue år, og med årene har de glidd fra hverandre. Reisen ut dit gir dem mulighet til å nærme seg hverandre igjen, og til å forstå hva som skjedde den gangen de bare skulle leke, men ingenting ble det samme igjen.

Alex Schulman har skrevet en rekke kritikerroste bøker. Han behandler familierelasjoner med en spesiell følsomhet, og skildrer klokt hvordan et felles minne kan oppleves helt ulikt, og hvordan dette påvirker livet som voksen og forholdet til de som burde vært oss nærest.

 

 

Cilla & Rolf Börjlind, Frossent gull 

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Denne serien er blant mine favoritter, både som serie på tv, Springflo og som bøker. Dette er sjette bok i serien om Olivia Rønning og Tom Stilton og jeg gleder meg.

 

 

Fra omslaget: 

På slutten av en veldig varm sommer blir liket av en mann funnet langt oppe i fjellene. Det viser seg at mannen ble skutt, og at kroppen har ligget gjemt under snøen i over 20 år. Olivia Rönning blir sendt for å etterforske saken. I helikopteret på vei til stedet der mannen ble funnet, blir de overrasket av et plutselig uvær, og helikopteret styrter. 

Når Olivia våkner, er piloten hardt skadet og radioen ødelagt – hun har ingen mulighet til å kontakte noen. Olivia begynner å gå og finner en sesongstengt fiskecamp. Men det viser seg at hun ikke er alene på fjellet. Det er også andre som vil få rede på eller skjule sannheten om den døde mannen. 

Når Tom Stilton får beskjed om at Olivia har store problemer, reiser han straks hjem fra Thailand for å hjelpe henne. Sammen avdekker de at den drepte mannen på fjellet er et offer for en hemmelighet med røtter tilbake til andre verdenskrig.

 

Mars 2021:

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2020, 22 bøker

Februar:

Bøker lest februar 2021, 17 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg