Lesestabel juni 2023, tema lett blanding feelgood/romaner/drama

Da skriver vi juni.

Sommer, balkong, mye lesing.

Ja, denne måneden skal jeg ha en rolig måned, stort sett hjemme, jeg og bøkene.

Kroppen skal roes helt ned

Jeg tenkte egentlig jeg skulle lese kun feelgood denne måneden.

Jeg har så mange som har ventet lenge.

Men så dukker det opp den ene romanen etter den andre og plutselig er stabelen skyhøy igjen.

Noen har vært i stabel før, men ikke blitt lest.

Nå er de takknemlig for å komme inn i en ny.

Det har ikke vært noe krangling faktisk.

Bare fred og fordragelighet.

Som vanlig er det Leseeksemplar og tekst under bildene er hentet fra omslaget.

Jeg har ikke betalt eller er pålagt å lese.

Jeg er helt nøytral og sier akkurat det jeg mener.

Håper jeg kan inspirere noen så de finner noe de vil lese.

Bøkene blir ikke lest i en bestemt rekkefølge.

 

Natasha Lester, Tre liv

Leseeksemplar fra Bonnier Norsk forlag

 

Jeg har lest og likt veldig godt alle Lesters bøker og jeg gleder meg sykt til denne. Hun skriver feelgooddrama, basert på virkelige hendelser.

Natasha Lester, Huset på Rivieraen

Natasha Lester, Den hemmelige gaven

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Natasha Lester, Den franske fotografen

 

Dette er en jeg har begynt på i april,  men lest kun 150 sider av 500. Jeg er allerede fengslet og vet at resten blir bra. Jeg har bare vært for lite hjemme og den er tykk så den har ikke fått være med ut på reise. Jeg gleder meg virkelig til å fortsette og er glad for at også denne femte boken av Lester er bra.

Hun seiler opp som en av mine favoritter når det gjelder historiske feelgooddrama, basert på virkelige hendelser. Har du ikke lest noe av henne enda, anbefaler jeg de veldig varmt. Det er gode romaner, ikke enkel feelgood.

En blanding av mote og motstandsarbeid, under krigen, flere av motehusene jobbet jo i motstandsbevegelsen i skjul, og senere etter krigen når hovedpersonen leter etter en som slapp unna straff. Men hun oppdager at vedkommende også er ute etter henne, og ikke enkelt når hun kun kjenner han på stemmen, hun vet ikke hvordan han ser ut. Men nå må denne vente til juni, da temaet blir feelgood/drama/romaner, for i mai leser jeg seriebøker. Gleder meg til å fortsette 1. juni.

 

 

 

Fra omslaget:En usedvanlig medrivende og smart historie om kjærlighet og krigens offer. Fra den internasjonalt bestselgende forfatteren Natasha Lester som har solgt over 55 000 bøker i Norge. En skjult identitet og en hemmelighet som venter på å bli fortalt … 1943: Krigen raser, og unge Alix St. Pierre blir vervet som spion for de allierte. På oppdrag i Frankrike kommer hun nær en kilde som er villig til å hjelpe henne med informasjon, men det er også en mulighet for at han er dobbeltagent. Så går noe forferdelig galt … 1946: Fast bestemt på å unnslippe sin hemmelige fortid, flytter Alix til Paris for å jobbe for motehuset Christian Dior. Men når en skikkelse fra hennes gamle liv plutselig dukker opp igjen og truer med å sette fremtiden hennes i fare, innser Alix at hun må gjøre noe drastisk for å rette opp i fortidens urett.

 

 

Peter F. Strassegger, Kvil i fred

Leseeksemplar fra Samlaget.

 

Ukjent for meg, det blir spennende. Temaet er interessant.

 

 

Per og kameraten Oskar går i tiande klasse og stel øl, taggar og slåst. Heime slit Per og faren med sorga etter at mora døydde. Kvifor klarar dei ikkje å snakka om det som har skjedd? Og kvifor er Per sint på faren? Per og Oskar røyker hasj og køyrer bil ulovleg. Så ein dag blir dei tekne av politiet, som ber dei om å ta eit oppgjer med det livet dei har levd til no. Men Per er ikkje klar for å leggja alt bak seg enno. Han må ta eit anna oppgjer først. Eit oppgjer som han kanskje vil angra på. Men han må. Noko driv han, han får ikkje fred. Kven er det som ikkje kviler i fred?

Peter F. Strassegger blei nominert til Nordisk råds litteraturpris og Uprisen for sin førre ungdomsroman, Aleksander den store. Den nye romanen hans tek utgangspunkt i same tematikk og landskap: gutar som fell utanfor i ei lita vestlandsk bygd. Kan ein forstå utagerende åtferd hos ungdom på ein annan måte enn gjennom fordømming?

 

 

Valérie Perrin, De tre

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Den forrige boken, Vanne blomster om kvelden, fikk utrolig mange fine omtaler, men også noen som ikke synes den nådde opp. Slik er det med bøker og slik skal det være. Jeg likte den og jeg er spent på denne. Jeg gleder meg.

Valérie Perrin, Å vanne blomster om kvelden

 

Fra omslaget:Fra forfatteren av den internasjonale bestselgeren Å vanne blomster om kvelden – velskrevet fortelling om vennskap og alle valgene som gjør oss til dem vi er. 1986: Adrien, Etienne og Nina er bare ti år gamle første gang de møtes, og de blir raskt nære venner. De lover hverandre at de en dag skal forlate småbyen de bor i, flytte sammen til Paris og aldri miste kontakten med hverandre. 2017: Et bilvrak trekkes opp fra dypet av en innsjø, med en død person inni. En lokal journalist begynner å grave i saken. Sakte, men sikkert avdekker hun det usedvanlig sterke båndet mellom de tre vennene. Hvordan er deres fortid knyttet til personen i bilen? Og hvorfor har de ikke lenger noen kontakt? Valérie Perrin har en nesten magisk evne til å dykke ned i livets dypeste alvor. I denne boken følger hun en lang tråd av hjerteskjærende, uunngåelige hendelser i løpet av tre tiår, og trekker leseren inn i en sterk historie om kjærlighet og tap, håp og sorg, og om avstanden som følger med tidens gang.

 

Charlotte Weitze, Rosarium

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg måtte Google litt for å finne navnet på denne skogen det er snakk om her, Białowieska-skogen.

https://snl.no/Białowieska-skogen

Det ser ut til å være en spennende leseopplevelse dette.

 

 

 

Rosarium er en slektsfortelling i tre deler, som strekker seg over 100 år og flere kontinenter.

I første del flykter Bror og Søster fra krigen inn i Bia?owie?askogen – Europas eneste urskog (og tidlig på 1900-tallet tsarens jaktmarker). Søster glemmer gradvis foreldrenes språk og begynner etter hvert å ligne mer og mer på det plantelivet som omgir henne – i så stor grad at huden hennes har et tydelig grønnskjær når tsarens sønn kommer over henne under en jaktutflukt.

I del to møter vi botanikeren Johanne, født Johannes, som arbeider med å samle planter fra ulike kontinenter for å bevise at urkontinentet Pangaea har eksistert. Han finner søsters barn innestengt i et kloster, sammen med en helt spesiell rose.

I tredje del møter vi Johannes barn og barnebarn på vei til USA for å feire Johannes 100-årsdag. Den eneste som må bli hjemme er oldebarnet Fine, hun er syk, huden hennes er begynt å bli grønn. Når resten av familien kommer fram til Johannes hus, er jubilanten forsvunnet. Og etter hvert som de leter er det som om gåten om Johanne, hennes vitenskapelige arbeid og familiens egentlige opphav, fortsetter å vokse seg større og villere.

 

John Boyne, Alt som er ødelagt

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

John Boyne, Gutten i den stripete pyjamasen 

John Boyne, Hjertets usynlige stormer

Den hvite fjæren og Hendelsenes hus, står i hylla og venter.  De må jeg snart få lest. De har vært med på flere ferier men blitt med hjem igjen. Og jeg må skaffe meg Gutten på toppen av fjellet.

 

 

Fra omslaget:En frittstående, etterlengtet oppfølger til verdenssuksessen Gutten i den stripete pyjamasen. 91 år gamle Gretel Fernsby har bodd i den samme leiligheten i London i flere tiår. Hun lever et stille, tilbaketrukket og behagelig liv, til tross for hennes dystre bakgrunn. Flukten fra Nazi-Tyskland for over 70 år siden snakker hun aldri om. Hun snakket heller ikke om etterkrigsårene i Paris sammen med moren. Og minst av alt snakker hun om sin far, som var sjefen for en av de mest beryktede og fryktede konsentrasjonsleirene i Polen. En dag flytter det inn en ung familie i leiligheten under Gretel. Nærmest mot sin vilje blir Gretel kjent med den lille gutten, Henry, selv om synet av ham vekker minner hos Gretel som hun helst vil glemme. Da hun blir vitne til en voldsom krangel mellom Henrys foreldre, forstår Gretel at noe må gjøres. Men for å hjelpe gutten må hun fortelle verden hvem hun er. Alt som er ødelagt er en knusende, men nydelig fortelling om en kvinne som må se sin egen fortid i øynene for å innse at det aldri er for sent å være modig.

 

 

Honorée Fanonne Jeffers, W.E.B. Du Bois’  Kjærlighetssanger

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Denne ser veldig interessant ut, men det er den tykkeste denne måneden og det er en liten ulempe. Jeg liker de litt tynnere 😄

 

 

 

Helt fra Ailey Pearl Garfield var liten, har hun tilbragt somrene sine på en tidligere bomullsplantasjei sørstatsbyen Chicasetta. Her har familien hennes bodd helt siden forfedrene deres kom fra Afrika som slaver, og her bor nå bestemoren i huset som tidligere tilhørte plantasjeeieren.

Gjennom besøkene konfronteres Ailey med familiens sterke og ofte tragiske fortellinger. Både hun og søstrene tynges av traumer som har fulgt slektens kvinner gjennom generasjoner.

For å forsone seg med sin egen identitet og for å finne sin plass verden, dykker Ailey ned i sin egenfamiliehistorie. Her oppdager hun en arv som ikke bare består av undertrykkelse, men også av frihetskamp og uavhengighet, av grusomhet, men også motstand. Det er en arv som forteller henne historien – og sangen – om selve Amerika

 

 

Kristin Hannah, De hjemvendte

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg leser alt jeg kommer over av Hannah, kun en som har falt igjennom her, de andre har vært utrolig bra. Nå har jeg flyttet på denne fra stabel til stabel, så nå må jeg snart få lest den.

 

Kristin Hannah, Nattergalen

Kristin Hannah, Det store ødet

Kristin Hannah, For alle vinder

Kristin Hannah, Sommernatten

Kristin Hannah, Vinterhagen

 

Fra omslaget:

De hjemvendte av Kristin Hannah gir et dypt og realistisk innblikk i hvordan et militært yrke påvirker en familie og et ekteskap.

Alle ekteskap har et bristepunkt. Alle familier har sine sår. All krig har en pris …

I likhet med mange ektepar har Michael og Jolene Zarkades en slitsom hverdag med barn, karriere, regninger og oppgaver … og det mens deres tolvårige ekteskap er i ferd med å gå i oppløsning.
Da Jolene attpåtil blir sendt ut i militært oppdrag og etterlater forsvarsadvokaten Michael hjemme, helt uten erfaring i å ta seg av de to døtrene, går det fra vondt til verre. Som mor er det tøft for Jolene å reise fra familien, men som soldat styres hun av plikten. I brevene hun sender hjem, later hun som at alt er i orden, for å skjerme familien. Krigen kommer til å endre Jolene mer enn noen av dem kunne se for seg, og da tragedien inntreffer, må Michael kjempe sitt livs kamp for familien sin ..

 

 

 

Abi Daré, Jenta som fikk en stemme

Leseeksemplar fra Kagge forlag

Vg’s omtale:

https://www.vg.no/rampelys/bok/i/15XeMM/bok-anmeldelse-av-jenta-som-fikk-en-stemme-av-abi-dare-fascinerende-og-underholdende

 

 

Fjorten år gamle Adunni vokser opp på den nigerianske landsbygda og drømmer bare om én ting. Å få utdannelse.

Moren hennes har alltid sagt at det er den eneste måten å få en stemme på, en mulighet til å bli hørt og bestemme sin egen framtid.

 

 

Ragnhild Kolden, Krig

Leseeksemplar fra Samlaget

 

For hver bok i stabelen, tenker jeg: Denne må jeg bare nå å lese. Slik er det også med Krig.

 

Første del av tobindsverk om den tyske
okkupasjonen og krigsoppgjeret i Noreg.

Det er våren 1940. Gabriel Bratt ventar på bussen heim til familiegardenda tyske bombefly blir synlege mot himmelen. Verdskrigen kjem dundrande som ei øydeleggjande kraft over Innerdalen, og snart held ein tropp tyske soldatar og NS-folk i sentrale posisjonar befolkninga i eit kontrollerande grep. Søskena Gabriel, Gunnar og Margot skal bli varig merkte av okkupasjonen på kvar sitt vis når tilsynelatande små og ubetydelege handlingar får dramatiske konsekvensar for dei og menneska rundt dei. For korleis skal ein handle når det å hjelpe ein ven kan sende deg til fangebrakkene i Sachsenhausen? Når det å oppsøkje ein barndomskamerat kan føre deg rett i hendene på Gestapo? Eller når feil svar kan utsetja deg for den verste pine?

Romanen Krig lèt oss kjenne den tyske okkupasjonen på kroppen. Det som ser ut som kvardag, er eigentleg ein framand tilstand der propaganda vanskeleg kan skiljast frå faktiske nyheiter, der det etter kvart blir umogleg å vita kven ein kan stole på, og der ein må vega sine eigne ord sjølv på kjøkkenet over familiemiddagen saman med sine næraste.

 

 

Tonje Lissandrin, Brytninger

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag

 

Novellesamlinger. Jeg er egentlig ikke så glad i noveller eller diktsamlinger, eller kortromaner for den saks skyld, men Lissandrin har en del spennende å komme med og jeg liker det som er litt annerledes innimellom, ikke bare kjøre på det trygge. Brytninger har gått gode omtaler har jeg sett.

 

 

 

En kvinne våkner av to mannsstemmer. Hva skjer om hun følger dem? En lege er på vei til historiens første obduksjon og får en hodeløs opplevelse. Klarer kjendisen å komme seg ned fra fengselstaket? Hvem er speilbildet til kvantefysikeren? Og hvorfor står det «Ne fodias» på en gravstein i Venezia? Lyset bryter, bølgene bryter, menneskene bryter opp og ut. Gjennom Venezias kanaler, vestover mot vitenskapen, østover mot Adriaterhavet, sørover mot Roma og innover mot erkjennelsen. Dette er en novellesamling om menneskers flukt mot noe som ligner på frihet. Hvem er de?

 

Vibecke Groth, Oppdagelsen

Leseeksemplar fra Pitch forlag

 

Denne spurte jeg etter, etter at jeg hadde sett den ene fine omtalen etter den andre. Jeg er spent, for jeg er jo ekstremt på vakt når det står kjærlighetshistorie. Jeg er kresen der og pirkete.

 

 

En altoppslukende kjærlighetshistorie
Aldri hadde hun elsket noen så høyt.
Det eneste hun ville var å være sammen med ham. Men kjærligheten deres får store konsekvenser – mange år frem i tid.

Da moren dør, gjør Julie en oppdagelse som snur livet på hodet. Hva er det moren har gjort? Hvem er hun egentlig?

Julie er på familiehytta på Tjøme. På loftet finner hun en bunke med gamle brev. Det viser seg at det er kjærlighetsbrev; nesten hundre lidenskapelige kjærlighetsbrev fra en mann Julie aldri har hørt om … Gjennom brevene blir hun kjent med en helt annen side av moren, og hun blir også tvunget til å stille spørsmål ved sin egen identitet. Er kjernefamilien hun vokste opp i basert på en løgn? Oppdagelsen setter også hennes eget familieliv i spill. Er hun så lykkelig som hun har innbilt seg, eller har hun bare godtatt ting som de er? Og hva er viktigst – kjærlighet og begjær eller familie og trygghet?

Dette er den første boken i en trilogi.

 

Alex Schulman, Malma stasjon

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Alex Schulman, Overleverne

Jeg anbefaler ofte Overleverne som jeg syntes var en fantastisk roman. Jeg har derfor høye forventninger.

Fem personer sitter på et tog: et ektepar i krise, en alenefar med datteren sin, og en kvinne som vil finne svaret på en gåte moren etterlot seg.

Alle er på vei til Malma stasjon, men ingen av dem vet hvordan skjebnene deres er knyttet sammen, eller at det som skjer på holdeplassen og ved innsjøen, skal forandre livene deres.

Malma stasjon er en besettende fortelling om familiehemmeligheter og urettferdighet som har gått i arv i generasjoner – og jakten på sannheten som kan endre på alt.

Alex Schulman har skrevet en rekke kritikerroste bøker. Han behandler familierelasjoner med en spesiell følsomhet og skildrer klokt hvordan et felles minne kan oppleves forskjellig, og preger forholdet til dem som burde stå oss nærmest.

 

Elizabeth Strout, Lucy ved havet

Leseeksemplar fra Press forlag

 

Elizabeth Strout, Åh, William

Elisabeth Strout, Olive igjen

Elizabeth Strout, Olive Kitteridge

Elizabeth Strout, Jeg heter Lucy Barton og Hva som helst er mulig.

 

Etter å ha lest de to første om Lucy nå i mai, kan jeg nesten ikke vente med å lese mer om henne. Du verden hvor jeg gleder meg.

 

 

Idet en verden i panikk går i lockdown blir Lucy hentet av sin eksmann William og flyttet fra Manhattan til en småby i Maine. De neste månedene er det bare de to, Lucy og William – og deres kompliserte fortid – i et lite hus ved havet.  

 

Elizabeth Strouts bøker er elsket av lesere og kritikere over hele verden. I denne fjerde frittstående romanen om Lucy Barton skildres frykten og utfordringene i et liv i isolasjon, så vel som håpet, roen og mulighetene som de lange, stille dagene kan inspirere til. I hjertet av historien ligger de dype menneskelige relasjonene som forener oss også når vi ikke er sammen. 

«Ingen romanforfattere i samtiden har Strouts ekstraordinære evne til radikal empati, til å se inn i menneskenes essens, til å forene oss uten sentimentalitet. Det var ikke bare at jeg elsket Lucy ved havet; jeg trengte den. Måtte horder av lesere føle seg styrket, trøstet og på alle måter oppløftet av Lucys historie.» 

The Boston Globe 

Kåret til en av årets beste bøker 2022 av The New York Times Book Review, The New Yorker, Oprah Daily, Entertainment Weekly, San Francisco Chronicle, NPR, Time, The Washington Post, PopSugar, She Reads 

Lucy ved havet er en frittstående roman om Lucy Barton.

Les også Jeg heter Lucy Barton, Hva som helst er mulig og Åh, William! 

 

 

Catherine Isaac, En ny begynnelse

Leseeksemplar fra Bonnier Norsk forlag

 

Catherine Isaac, Verden for mine føtter

Cathrine Isaac, Et lite stjerneteppe

Catherine Isaac, Her, nå, alltid

Jeg leser alle Isaac gir ut. Liker du underholdningsbøker, er hun en fin forfatter å følge.

 

 

Dette er en moderne, tankevekkende og uventet kjærlighetshistorie fra bestselgende Catherine Isaac, som har solgt over 80 000 bøker i Norge. Hva er et lykkelig hjem? Rosie nærmer seg slutten av trettiårene og er klar for å gå videre til en ny fase av livet. Men hun og samboeren Max har grodd fast i den lille leiligheten i London, og det føles som om de har prøvd å bli gravide i en evighet. Helt uventet blir hun oppringt av en advokat som meddeler at hun har arvet et vakkert, men falleferdig gammelt hus, ved nydelige Lake District. Med ett kan Rosie gi seg i kast med å skape drømmehjemmet! Men det hele virker for godt til å være sant … Og kanskje er det det?

 

Marit Reiersgård, Sommeren før dagen i mars

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Denne gleder jeg meg ekstra til for jeg har ventet på den. Jeg liker godt krimbøkene til Reiersgård, men dette er en roman, ikke krim.

Marit Reiersgård, Jenta uten hjerte

Marit Reiersgård, Stolpesnø

 


Sommeren før dagen i mars
er et intenst relasjonsdrama, om en moderne kvinnes midtlivskrise.

Hva ville du gjort hvis du var et sted du ikke hadde lov til å være da landet stengte ned i mars i 2020?

En dramatisk dag i mars danner rammen for denne fortellingen, om en kvinne som blir tvunget til å ta et nærmest umulig valg. Hun må bestemme seg for om hun skal dra hjem til den kjedelige, men trygge ektemannen Jørgen eller bli værende hos den livsglade kunstneren og elskeren Andreas. Konsekvensene vil bli dramatiske uansett hva hun bestemmer seg for, ikke bare for henne selv, men også for de som står henne nær.

 

Maggie O’Farrell, Portrett av en brud

Leseeksemplar fra Gursli Berg forlag

 

Jeg spurte etter denne romanen, for jeg trodde jeg hadde lest en bok av forfatteren før, men jeg har visst blandet henne sammen med en annen. Men jeg har sett fine omtaler og  for meg, nye forfattere, er spennende. Og jeg har visst en i hylla fra før ser jeg, kjøpt for kr 10,-

Jeg skulle lese den i april, men nådde det ikke, så jeg krysser fingrene for juni.

 

 

 

 

Fra omslaget:I 1560 forlater femten år gamle Lucrezia de’ Medici hjembyen Firenze for å starte sitt ekteskapelige samliv med hertugen av Ferrara. Under et år senere er hun død. Dødsårsaken var offisielt «flekkfeber», men ryktene om at hun var blitt myrdet av sin ektemann, var vanskelige å slukke. Få skriver historiske romaner som Maggie O’Farrell. Med «Portrett av en brud» gir hun et fascinerende innblikk i livet ved et italiensk renessansehoff – og i datidens kvinneliv. Som datter i en adelig familie blir Lucrezia nærmest solgt inn i ekteskapet for å knytte strategiske og politiske bånd. O’Farrell skriver glitrende litterært og lar menneskelige tanker og følelser krysse århundrer på en svært engasjerende måte

 

 

Eli Åhman Owetz, Et bedre menneske

Leseeksemplar fra Harper Collins Norge

 

 

Denne har jeg ikke få omtaler av så langt, men de jeg har sett, har vært bra, så er spent.

 

 

 

Kicki elsker livet sitt som Söderbergas frisør. Huset hennes har neonskilt, en gammeldags frisørsalong og et rosa walk-in closet. Hun er lykkelig singel, treffer gjerne menn og blir ofte betatt – helt til det blir snakk om å flytte sammen. Kicki vil nemlig aldri legge bort singellivet. Da hun atter en gang prioriterer en venninnehelg fremfor å besøke moren, blir hun stemplet som egoistisk.

Få dager senere går moren uventet bort uten at Kicki får tatt farvel. Sorgen og skyldfølelsen tvinger henne til å ta en avgjørelse. På invitasjonen til den kommende bursdagen ønsker hun seg to ting:

1. En god italiensk rødvin
2. Forslag til hvordan hun kan gjøre verden bedre.

Mandagen etter festen tar hun fatt på utfordringen. Og ingen mann får sette sin fot over dørterskelen før hun har blitt et bedre menneske.

 

Erin Litteken, Minnevokteren fra Kiev

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Dette er av min favorittsjanger, historisk drama, det må bli bra.

 

 

I 1929 er Katya 16 år, bor på familiens gård og er forelsket i nabogutten. Så kommer Stalins aktivister med sine krav om kollektivisering. Deretter forsvinner de første naboene. Motstanden har sin pris – de som tør å protestere blir borte. En desperat sult rammer landsbygda, kampen om å finne mat utgjør Katyas hverdag. Overlevelse virker som en drøm snarere enn mulighet. Men, selv i de mørkeste stundene finnes det kjærlighet og menneskelighet.
70 år seinere i USA, er Cassie 31, nylig blitt enke med en liten datter. Hun flytter til bestemoren for å ta vare på henne. Der oppdager hun dagboken, som er skrevet på ukrainsk. Hun får uventet hjelp av naboen, Nick. Etter hvert blir hun mer kjent med og tiltrukket av denne mannen. Sammen avdekker de historie. Den bestemorens hadde ønsket å fortelle, men som ble altfor smertefull til å formidle.

«En romantisk kjærlighetshistorie med en mørk fortid. (…) er du på leting etter en kjærlighetsroman, vil jeg absolutt anbefale deg denne.» Nancy Øvrehus, Stavanger Aftenblad

 

Han Kang, Leksjoner i gresk

Leseeksemplar fra Pax forlag

 

Dette er en ukjent forfatter og en roman jeg er svært usikker på, for jeg aner ikke hva som venter meg.

 

 

I et klasserom i Seoul ser en ung kvinne på læreren som skriver på tavlen. Hun prøver å snakke, men det kommer ingen ord. Læreren dras mot den tause kvinnen, for selv er han i ferd med å miste synet dag for dag. Snart oppdager de at en dypere smerte binder dem sammen. Den unge kvinnen har i løpet av få måneder mistet både moren og foreldreretten til sin ni år gamle sønn, mens det som plager læreren er smerten ved å vokse opp mellom Korea og Tyskland, det å bli revet mellom to ulike kulturer og språk, og frykten for å miste selvstendigheten. Leksjoner i gresk forteller historien om to vanlige mennesker uventet brakt sammen – det falmende lyset hos en mann som mister synet, møter stillheten til en kvinne som mister stemmen. Sakte oppdager de en dyp følelse av fellesskap, mens de beveger seg fra mørke til lys, fra stillhet til pust og uttrykk. Dette er historien om et usannsynlig bånd og samtidig en øm kjærlighetserklæring til menneskelig intimitet og samhørighet – en roman som vekker sansene, og som levende maner frem essensen av hva det vil si å være i live.

 

Emma Hamberg, J’appelle Agneta

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Underholdningsroman som visstnok skal være fornøyelig. Humor og romantikk er jo de sjangrene der jeg er vanskeligst så da får vi se. Dette er et forhåndseksemplar, heftet, så den står litt i fare for å bli puttet inn i julitema, pocketsommer.

 

 

Personlighet kan tydeligvis deles inn i fargegrupper. Agneta 49 år føler seg helt gjennomsiktig, og synes hun går i ett med tapeten. Barna er utflyttet og melder bare når de trenger penger. Kollegaene bryr seg ikke om hva hun driver med, og mannen hennes driver med fuglekikking og ulike former for sport. Han forteller Agneta at kroppen er et tempel som ikke må skitnes til med usunnheter. Nei, det er granateplekjerner og Quinoa som gjelder. Agneta spiser gode oster og drikker vin i smug – mens hun ser på oppussingsprogram hvor de renoverer vakre franske gårder.
Så ser hun en jobbannonse: En eldre gutt i Provence trenger en au pair som snakker svensk. Agneta overrasker alle – inkludert seg selv, med å svare på annonsen, og få dager seinere er hun på vei til sitt livs eventyr.

 

Yvette Manessis Corporon, Ved vandringens ende

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Bøker lest september 2021, 13 bøker

 

En bok fra Korfu, det bruker å falle i smak her.

 

Handlingen i Ved vandringens ende er lagt til Korfus pittoreske landsbyer, og er en fortelling med mange lag – her finner vi innslag både av nyere gresk historie, den greske kongefamilien og gresk mytologi, men mest av alt handler boken om kraften og magien i en mors kjærlighet.

Korfu, 1946: Ti år gamle Markos vokser opp i en av Korfus mange fattige familier. Etter en ulykke er det bare han og moren igjen, og de er snart desperate av sult. Markos henvender seg nok en gang til venninnen Katerina og ber om hjelp. Men moren hans vet at det bare finnes én måte å redde det som er igjen av familien.

Katerina har vært Markos’ beste venn så lenge hun kan huske, og mange ganger har hun stukket til ham mat fra foreldrenes kjøkken. Men når kommunistene kommer til den lille landsbyen, blir Katerina og Markos tvunget til å flykte, hver til sitt. Før de tar et tårevått farvel, lover de hverandre at de en dag skal finne tilbake til den lille landsbyen og til hverandre.

Vil de noen gang finne veien tilbake – til landsbyen, til hverandre og til livet slik det en gang var?

 

Kate Morten, Hjemkomst

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Kate Morton, Klokkemakerens datter

Hjemkomst er garantert en som skal bli lest. Jeg så en herlig omtale denne uken. Jeg leser alt av Morton og synes hun er en av de bedre feelgoodforfatterne.

 

 

Ny bok fra forfatteren av Tilbake til Riverton, Den glemte hagen, En svunnen tid, Hemmeligheter, Huset ved innsjøen og Klokkemakerens datter. Julaften 1959, Adelaide Hills: Det har vært en glødende varm dag, og i kveldstimene avdekkes en foruroligende scene ved et idyllisk bekkefar på en sagnomsust eiendom tilhørende Turner-familien. Den lille byen Tumbeela blir med ett sentrum for en av Sør-Australias mest sjokkerende drapssaker. Seksti år senere får Jess, som har jobbet som journalist i London i mange år, en uventet telefon. Hun drar umiddelbart tilbake til Sydney. Hennes kjære bestemor Nora har vært utsatt for en hjemmeulykke i og befinner seg på sykehus. I huset til bestemoren finner Jess en bok som omhandler etterforskningen av tragedien som rammet Turner-familien julaften i 1959. Jess skjønner at det finnes en forbindelse mellom hennes egen familie og denne beryktede saken – som egentlig aldri ble oppklart. Hennes egen familiehistorie hviler på en løgn. Hjemkomst er en familiesaga som spenner over flere generasjoner. Hva gjør vi for dem vi elsker? Og hvor langt er vi villig til å gå for å hindre sannheten i å komme for en dag? «Vidunderlig» Elle «Alle lagene i denne historien inneholder overraskelser for enhver.» Kirkus Reviews

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg