Lesestabel oktober 24, tema bøker i serie

Enda en fin måned å ta fatt på.

Enda en måned med bøker i serier.

Enda henger jeg etter med mange.

Noen bestemmer jeg med for ikke å følge videre og noen får en naturlig slutt.

Som at det er den siste med Jussi i avdeling q.

Men så lurer det seg inn nye som jeg bare faller for, slik som Sara Strömberg.

Det skrives oktober, jeg blir en uke på kurs og det blir da lite lest.

Likevel er stabelen høy.

Jeg når ikke å lese alle, men dette er de jeg plukker fra denne måneden.

Mest krim, men litt annet innimellom.

Det har egentlig vært en tam gjeng i denne stabelen.

Ikke en gang de nyeste, har vært kjepphøye.

De liker at jeg beundrer dem hver dag.

Ofte hopper de litt, for å vise at de vil frem i køen, men disse har vært bemerkelsesverdig daue.

Kanskje bittelitt rørelse av Jussi, som var sistemann inn gjennom dørene, men tror han begynner å bli sliten han også.

 

 

Stort sett leseeksemplarer, men fortsatt er jeg ikke betalt for eller pålagt, å lese.

Jeg er nøytral. Jeg skriver det jeg ikke liker.

Tekst over bildene er min, under bildene er tekst fra omslaget.

Da går vi i gang.

Klar, ferdig gå.

 

 

Jussi Adler-Olsen,  Sju kvadratmeter med lås

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Den siste boken om avdeling q. Det er jo trist.

Vi har gledet oss over filmene også,  helt til det ble en endring,  med Marcoeffekten.

Nye skuespillere skuffet oss stort.

Men både jeg og gubben har likt svært godt bøkene om Carl og Assad og Rose.

 

Her kan du lese mer om finalen:

https://aschehoug.no/litteratur/bokmagasin/krim-og-spenning/finale-avdeling-q-jussi-adler-olsen

 

Jussi Adler-Olsen, Natrium-klorid

Jussi Adler-Olsen, Offer 2117

Selfies, Jussi Adler-Olsen

 

 

 


Fra omslaget:Andre juledag, 2020. Carl Mørck sitter i håndjern i baksetet av en politibil på vei mot Vestre Fengsel. Den 15 år gamle boltepistolsaken har kommet tilbake og tatt en grusom hevn over den erfarne etterforskeren: Anklager om narkotikasmugling og drap er i ferd med å ødelegge hele hans karriere – og liv. Kollegaene i Københavns politi vender ham ryggen. Carls liv ligger i hendene på innsatte voldsmenn, svindlere og korrupte fengselsbetjenter. Hvem av dem vil innkassere milliondusøren som er satt på hodet hans? Og hvem har utlyst den? Mens Carl Mørck kjemper i blinde mot den ukjente bakmannens håndlangere, må Rose, Assad og Gordon trosse en direkte ordre fra øverste hold og forsøke å nøste opp i boltepistolsakens lange, innviklede tråder – som strekker seg helt tilbake til Avdeling Qs begynnelse. I den etterlengtede finalen for Avdeling Q er verden snudd på hodet. De gode trer fram som onde, de onde som gode, og ofrene som de sterkeste av dem alle.

 

Thomas Korsgaard, Hvis det skulle komme et menneske

kjøpt selv

 

Denne har jeg så vidt begynt på, forrige gang jeg hadde bøker i serie, i august

Denne trilogien får gode omtaler. Jeg har ikke sett noen som ikke liker de.

 

 

Første bind i trilogien som har solgt mer enn 320 000 eksemplarer i Danmark!
Hvis det skulle komme et menneske er en sterk roman om fattigdom i utkanten av det danske velferdssamfunnet, om å være barn i en familie som mangler overskudd både av penger og følelser. Og om å være overlatt til seg selv og måtte ta altfor mye ansvar altfor tidlig i livet. Men det er også fortellingen om en oppfinnsom og nysgjerrig gutt med stor skapertrang. En gutt som kommer til å vokse opp og finne sin egen vei, uansett hvilken motgang livet byr på. Og ikke minst å aldri, ALDRI glemme hvor man kommer fra. Korsgaard forteller med så mye svart humor og så sterk empati med personene sine, at boken er umulig å legge fra seg. Danske kritikere har ikke spart på superlativene og har blant annet beskrevet den som «brutal, bevegende og rørende vakker … uhyre vellykket debutroman … på samme tid overbevisende og livsbejaende.» Thomas Korsgaard er født i 1995. Han har utgitt én novellesamling, som han ble nominert til EUs litteraturpris for, og trilogien om Tue, som han blant annet har blitt æret med De Gyldne Laurbær for.mellom dem på prøve.

Tonny Gulløv, Ravnehugg
Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke
Gulløv og vikingeserien hans vil bli prioritert. Jeg hadde to bøker igjen, denne og den sjette, Øye for øye. Men nå er det forsynemeg kommet en sjuende også, Ulvetid.
Dette har vært fornøyelig lesestoff, på tross av alle grusomheter som foregår, for bøkene er skrevet med humor.
Palnatoke er nemlig en tosk og det vet han selv og av det blir det mange fornøyelige situasjoner.
Med vikingebøkene tar jeg ikke inn hvor grusomme beskrivelser det er. For meg blir dette annerledes enn en grusom krimbok, for der blir det mer personlig rettet mot et menneske.
Men er man sart,  bør man nok ligge unna denne type bøker.
Jeg gleder meg til å fortsette på Ravnehugg. Jeg leste nemlig 150 sider i august og så måtte jeg prioritere litt annerledes, grunnet ferie.
Fra omslaget:
Del fem av Tusenårsriket, en storslått, frodig og forrykende vikingsaga – basert på virkelige hendelser. Ulv Palnatoke blir rasende da Harald Blåtann lar seg døpe av fader Poppo, selv om han vet at det var nettopp dåpen som forhind-ret Otto den store i å fortsette sitt korstog mot Danmark. Av samme grunn har Harald gitt Palnatoke en kiste full av sølv og beord-ret ham til å opprette en hær med så sterke krigere at Otto neppe sender sine flere tusentalls menn mot Danmark igjen. Palnatoke tar med seg den krigsherjede besetningen til Joms. Der begynner han byggingen av Jomsborg, som skal være samlings-stedet for Nordens sterkeste krigere. Palnatoke oppretter en mektig hær, akkurat som Harald ba ham om. Men han gjør det på sin måte og har satt seg sitt eget mål for det han gjør. Og som vanlig når Palnatoke rammes av storhetsvanvidd, går ikke tingene helt etter planen. Ravnehugg er den femte boken i den spennende fortellingen om en tid i historien da danskene til stadighet lå i krig både med hverandre og med utallige andre folkeslag i jakten på rikdom og evig ære

Sigbjørn Moestue, Taus savanne

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Sigbjørn Moestue, Himmelen skal gråte blod

En av de mange bøkene jeg irriterer meg over at jeg ikke har nådd å lese enda. Den første var utrolig spennende. Den likte vi veldig godt både gubben og jeg.

 

Fra omslaget! Taus savanne er oppfølgeren til Sigbjørn Mostues Riverton-nominerte og neglebitende thriller Himmelen skal gråte blod, hvor vi møter helten Even Stubberud, leder for en topphemmelig antiterrorenhet.

Der han i første bok ble involvert i en brutal flykapring, søker den pensjonerte spesialsoldaten nå en ny tilværelse i Kenya. Med et ønske om å gjøre bot for den brutaliteten han gjennom sin tidligere karriere har stått bak, skal han bidra i opplæringen av viltvoktere på savannen, for å stanse den nådeløse nedslaktingen av elefanter og annet dyreliv. Det skal imidlertid vise seg at det er sterke krefter som står bak krypskytingen – med forgreininger til en av verdens mektigste nasjoner.

Samtidig får Stubberuds tidligere sjef, Elna Husøy, leder for Forsvarets etterretningstjeneste, vite at regjeringen har besluttet å igangsette tidenes byggeprosjekt i Norge, finansiert av krefter hun for alt i verden ønsker å stå opp mot. Jobben blir ikke enklere da Stubberud starter en personlig vendetta i Nairobi, som truer med å kaste Norge inn i et diplomatisk mareritt. Det synes å være bare en utvei: Even Stubberud må dø.

 

Chris Tvedt, På ære og samvittighet

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

Chris Tvedt er en forfatter jeg har lest nesten alt av. Jeg tror jeg har et hull midt i, der noen mangler.

 

 

Chris Tvedt, Djevelen i detaljene

Chris Tvedt, Formildende omstendigheter

Chris Tvedt, Bevisets stilling

Chris Tvedt, Den som forvolder en annens død

 

 

 

Fra omslaget:Intens og tankevekkende Mikael Brenne-krim. 
En mann blir kastet ut fra altanen i femte etasje, tilsynelatende bare et fylleslagsmål i et belastet miljø. Advokaten Mikael Brenne tar på seg jobben med å forsvare gjerningsmannen.

Så dukker Edvard Matre opp i Bergen. Han har begynt i Kripos’ cold case-gruppe og etterforsker et gammelt drap fra Bergens underverden. Det begynner å gå opp for Mikael at han selv kan bli Matres hovedmistenkte.
På ære og samvittighet er en bok om ukjente blodsbånd og gamle hemmeligheter, der Mikael Brenne tvinges til å grave i sitt eget mørke indre. For én ting er å slå om seg med begreper som skyld og soning i retten. Det blir noe ganske annet når det er personlig …

 

 

Kim Faber og Janni Pedersen, Satans sommer

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Faber og Pedersen, Vinterland

Enda en serie der jeg henger grenseløst etter.

Dette er bok nummer 5, så her må jeg skjerpe meg.

Dette er ikke en av de seriene jeg vil slutte med. Jeg likte godt den første.

De neste heter Kveleren, Skyggeriket og Løgner

 

 

Fra omslaget:

Martin Junckers kone, Charlotte, får et anonymt tips: Det forferdelige terrorangrepet i København for seks måneder siden kunne ha vært avverget. Charlotte er gravejournalist og konfronterer Juncker, som etterforsker forbrytelsen, men han frykter for både sitt eget og Charlottes liv hvis hun går inn i saken.
Junckers gamle partner Signe er mer tilbøyelig til å hjelpe journalisten, men hun har sine egne utfordringer. Når det viser seg å være en forbindelse mellom terrorsaken og et lik som er funnet i Kongelunden, slipper Signe alle personlige problemer og gir alt i jakten på sannheten.
Juncker er fremdeles i Sandsted, plaget av mareritt etter farens død. Når en lokal advokat blir funnet drept i byparken, kastes han inn i en omfattende etterforskning som også trekker tråder til hans egen fortid.

 

 

 

Heine Bakkeid, Sorgsankeren

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Sorgsankeren er en av de mange jeg er spent på lese. Jeg har lest de forrige Bakkeid har skrevet, så jeg er nesten ajour, bare Sorgsankeren igjen.

 

 

Heine Bakkeid, Jeg skal savne deg i morgen

Heine Bakkeid, Møt meg i paradis

Heine Bakkeid, Vi skal ikke våkne

Heine Bakkeid, St. Avenger

 

 

Fra omslaget:Alt burde vært over. Thorkild Aske har sendt hovedmannen bak overgrepsnettverket i Stavanger i fengsel, og rettssaken starter i neste måned. Så står plutselig Kurt Jevne inne på hybelen hans. Mannen som forsøkte å drepe Thorkild Aske sist de møttes, ber denne gangen om hjelp.

Jevnes åtte år gamle nevø er kidnappet, og gjerningsmannen har laget en liste med navn. Alle på listen må drepes før gutten slipper fri. Sammen vikles Kurt og Thorkild inn i en desperat jakt på kidnapperen, som sender dem stadig nye navn. Det blir en kamp mot klokken, fra politiet som jakter dem, og etter stadig nye ledetråder – som alle vender tilbake til rettssaken som snart skal begynne.

 

Merete Lien, Appelsinparken

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Bok 1 og 2 kom dumpende ned som en sommerhilsen i postkassa. Fint med annet et krim i seriestabelen min, men samtidig en underholdningsbok og jeg er litt over middels kresen når det gjelder sjangeren. Elsker feelgood, men ikke for mye romantikk.

 

 

Fra omslaget:

Første bok i en medrivende feelgood-trilogi fra Den evige stad – Roma!

Våren 2015: Agnes reiser til Roma for å finne venninnen Alexandra, på oppdrag fra mannen hennes. Selv er han for syk til å dra noe sted. Er Alexandra blitt utsatt for noe, eller er hun gått i skjul? I Roma møter Agnes en gammel flamme, som hun merker at hjertet fortsatt banker for. Men hvor tilfeldig er det egentlig at han befinner seg der?

Jo dypere Agnes trenger inn i mysteriet, desto mer fortumlet blir hun. Snart er hun viklet inn i en farlig katt-og-mus-lek der hun blir servert løgner forkledd som sannheter – og ikke vet hvem som er venn og hvem som er fiende …

Sommeren 1953: I et av Romas finere strøk treffer unge Francesca en mann i rød sportsbil. Han er den kjente amerikanske fotografen Chris Henley, som har spesialisert seg på La Dolce Vita. Hun blir hodestups forelsket – men foreldrene avskriver ham som en simpel lykkejeger …

Appelsinparken er første del i trilogien Følg vinden.

 

 

Emma Hamberg, Au revoir Agneta

Leseeksemplar fra Aschehoug.

 

Jeg hadde håpet at både Agneta og Himmelfjell var i softcover og derfor feriebøker, men de er innbundne.

Men de hjelper ihvertfall til, så bøker i serier i oktober, får litt variasjon, ikke bare blir drap.

 

Jeg likte nemlig svært godt den første boken om Agneta.

Emma Hamberg, Je m’appelle Agneta

Og jeg gleder meg til å møte henne igjen.

Det er store muligheter for at Agneta skal få bli med til London. Det er ikke mye jeg får lest, mens jeg er på kurs, men bruker å ta med et par bøker.

 

 

Fra omslaget:Endelig har Agneta funnet sin plass. Nå vet hun nøyaktig hvor og hvordan hun vil leve livet sitt: I Saint Carelle, sammen med Einar, Bonnibelle, Fabien, kattene, ostene, vinen, bagettene og klosteret. Men uansett hvor solid et middelaldersk kloster står, kan det faktisk smuldre opp med et enkelt bank på døren. I hvert fall hvis det er myndighetene som banker på.
Med ett står den magiske verdenen Agneta har skapt, i fare for å bli ødelagt. Einar vet alt om forgjengelighet og at ingenting varer evig. Så han bestemmer seg for å forsvinne sammen med klosteret sitt. Men Agneta maner til kamp. Forsvinne? Aldri i livet! I stedet samler Agneta sine styrker – Fabien, Bonnibelle, Paul og de andre – for å redde både Einar og klosteret. De har verken penger, makt, orden eller organisasjon å kjempe med. Men de har utrolig vakkert undertøy.

 

Simon Häggström, Jentene i skyggen

Leseeksemplar fra Harper Collins Norge

 

Häggström er en av de som har måtte vente mye lenger,  enn jeg egentlig hadde planlagt.

Simon Häggstrøm, Jentene som sprang

Jeg hadde planer om å lese de ganske raskt, men slik har det ikke blitt. Forfatteren er politi, i gruppen som jobber med menneskehandel i Stockholm og bøkene hans er inspirert fra hans arbeid og er svært gripende.

 

 

 

Fra omslaget:I Bucuresti sliter atten år gamle Loredana med å skaffe nok penger til familien. Tilværelsen som prostituert i slummen er beinhard, så da hun blir lovet et liv i luksus i Sverige, hopper hun på tilbudet. Sykepleieren Lina blir mistenksom da hun treffer en mishandlet kvinne fra Romania. Noen uker tidligere hadde hun en annen pasient med lignende skader, og begge kvinnene samme uvanlige tatovering. Hva har hendt med dem? Sannheten viser seg å være langt verre enn Lina har forestilt seg. Rundt om i Stockholm er det leilighetsbordeller som drives av menn som kjøper og selger kvinner som handelsvarer. Markus Lundström og Natalia Volotkova i Menneskehandelgruppen er på sporet av et av disse nettverkene. Men de står fast og Natalia tar saken i egne hender – en beslutning som viser seg å bli like livsfarlig som den er effektiv. Jentene i skyggen er en virkelighetsnær skildring av det som skjer midt blant oss, men som få ser. Dette er den andre frittstående delen i serien om Menneskehandelgruppen

 

Pernilla Ericson, Fellen

Leseeksemplar fra Harper Collins Norge

 

Det samme gjelder med tredje bok i Erla-serien til Pernilla Ericson.

Pernilla Ericson, Spor

Pernilla Ericson, Flukt

De to første var utrolig bra, annerledes plott og spennende etterforskingsgruppe og jeg vil svært gjerne få lest den tredje, før jeg begynner på hennes neste serie.

 

 

 

Fra omslaget:En kvinne blir brutalt voldtatt av en ukjent mann i sitt eget hjem på Södermalm i Stockholm. Gjerningsmannen kan pågripes på stedet og ved første øyekast ser det ut som en enkel sak. Men ingenting er slik det ser ut på overflaten. Politiet finner nemlig en innbydelse. Et ønske om hardhendt sex. Når Erlagruppen nå samles igjen, går de løs på en sak preget av kvinnehat. Etterforskningsteamet jakter på en eller flere personer som ikke skyr noen midler for å terrorisere kvinner. En stjålet identitet er et effektivt våpen. Og skrekken sprer seg. Samtidig må politi Liv Kaspi ta et valg. Hun elsker en mann med en bakgrunn i en mørk underverden – men kan hun stole på ham? Fellen er den tredje frittstående delen i ERLA-serien.

 

Max Seeck, Djevelpakten

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Max Seeck, Jenta under isen

Max Seeck, Heksejakt

 

Jeg liker godt hovedpersonen i Seecks bøker og for meg er det viktig . Det er faktisk serier jeg dropper ut av, hvis jeg ikke liker hovedpersonene. Jessica Niemi er litt spennende og annerledes og henne vil jeg følge.

 

 


Fra omslaget:Den kjente finansmannen og industrimagnaten Eliel Zetterborg blir funnet brutalt myrdet i sitt hjem i Helsingfors. Det finnes ingen tegn til innbrudd og det eneste mulige sporet politiet finner i den usedvanlig strøkne boligen, er flere tusen bittesmå puslespillbrikker. Få dager tidligere, har det veldige Zetterborg-konsernet meldt om store nedbemanninger, så politiet retter først søkelyset mot noen av de mange, illsinte ansatte. Men snart viser det seg at flere mennesker er i stor fare – hvordan henger dette sammen med Zetterbergs død? Jessica Niemi overlater etterforskningen til sine kollegaer, i alle fall offisielt. Men da det skjer flere drap, må trekkes også hun inn en sak som tvinger fram en konfrontasjon med hennes egne minner og demoner.

 

 

Lars Kepler, Edderkoppen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Kepler har kommet med to bøker jeg ikke har fått lest. Jeg skal lese Edderkoppen, men er usikker på om den nyeste, Søvngjengeren, vil bli prioritert. Det er den siste boken om Joona Linna. De bruker å være veldig rå og voldelige bøkene om Linna.

 

Lars Kepler, Speilmannen

Lars Kepler, Lazarus

Lars Kepler, Kaninjegeren

 

Fra omslaget:I Edderkoppen av Lars Kepler møter vi en kaldblodig, kalkulert gjerningsmann som planlegger ni drap – det niende offeret er Joona. For tre år siden mottok Saga Bauer et postkort med en truende tekst om en pistol med ni hvite kuler – en av dem venter på Joona Linna. Det sto at hun var den eneste som kunne redde ham. Hun viste kortet til Joona, men tiden gikk og trusselen bleknet som en meningsløs provokasjon. Helt til nå. En sekk med en nesten fullstendig oppløst kropp blir funnet bundet til et tre i Kapellskär. En melkehvit patronhylse er funnet på drapsstedet. Gjennom kompliserte gåter begynner en bestialsk gjerningsmann å gi politiet muligheten til å stoppe serien med drap. Joona Linna og Saga Bauer kjemper side om side for å løse gåten og redde de utpekte ofrene før det er for sent. Den intense jakten blir stadig mer desperat. Kanskje denne seriemorderen er umulig å stoppe, kanskje er de allerede er fanget i edderkoppnettet.

 

 

Elina Backman, Når kongen dør

Leseeksemplar fra  Cappelen Damm

 

Denne må jeg også prøve å prioritere. En av de nye seriene jeg ønsket å begynne på, før jeg skjønte at jeg må begrense meg. Men jeg har bok 1 og 2, derfor vil jeg lese de og jeg hører av andre at de skal være bra.

 

Fra omslaget:

Når kongen dør er en spennende, original og kul krimdebut fra finske Elina Backman. Når kongen dør er solgt til 15 land, har vunnet flere priser og er nominert til årets beste oversatte krim av Svenska Deckarakademin.

Saana har nettopp fått sparken fra jobben som journalist i sladderpressen og bestemmer seg for å dra til tanten i Hartola for å samle krefter. Men da hun får vite at en tenåringsjente ble drept i Hartola for 30 år siden, legger hun om planene og begynner å etterforske saken. Saane møter sterk motstand fra lokalbefolkningen, ingen i bygda ser ut til å ville røre opp i den gamle drapssaken. I Helsinki utreder sjefsetterforsker Jan et besyndelig drap, der kroppen til avdøde har noen besyndelige brennmerker. Snart dukker det opp et lik til med liknende arr. Det kan virke som den finske hovedstaden er rammet av en seriemorder. Da Saana og Jan møtes på en blinddate, begynner begge å fortelle om sakene de etterforsker. Kan det virkelig være en kobling mellom drapene?

 

Gunnar Staalesen, I mørket er alle ulver grå

Fått av en venn

 

Vi holder på å lese oss opp på Varg Veim her, men det går tregt.

Det kommer nemlig nye bøker inn og sparker Veum ut av køen.

Her må man være litt frekk skal man bli plukket.

Men etterhvert vil det bli.

 

Fra omslaget.En morder og angiver fra krigens dager, med tilnavnet Rottegiften. Identitet ukjent. En eksplosjonsartet brann på en malingfabrikk i 50-årene, med femten omkomne. Men ingen å trekke til ansvar.Den pensjonerte politimannen og motstandskjempen Hjalmar Nymark aner en sammenheng – og kanskje også forbindelseslinjer til et tidligere mord. En dag kommer han i snakk med Varg Veum på stamkafeen. Dermed er grunnlaget lagt for et innfløkt kriminaldrama, der Veum må bruke all sin skarpsindighet for å finne løsningen.

Jens Henrik Jensen, Pilegrim

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Oxen-bøkene leser vi også begge to. Begge er ajour, frem til Pilegrim.

Jens Henrik Jensen, Gladiator

Jens Henrik Jensen, Lupus

Jens Henrik Jensen. Oxen, Frosne flammer

Jens Henrik Jensen,Oxen, Mørke menn

Jens Henrik Jensen, Oxen, Hengte hunder

Fra omslaget:Selv etter oppklaringen av en rekke krigsveteraners voldsomme død, fortsetter saken å kaste lange skygger over den tidligere jegersoldaten Niels Oxen og makkeren hans i PET, Margrethe Franck. Tynget av skyldfølelse har Oxen reist ut på vandring, mens Franck ryker uklar med ledelsen og blir suspendert. Da den tidligere PET-sjefen Axel Mossman ber om deres hjelp, virker det som en kjærkommen pause fra alle spekulasjonene. De tre skal bistå skattemyndighetene med et hemmelig kjøp av data fra en banklekkasje i Panama. Samtidig forsøker Franck og Oxen å hjelpe den unge politibetjenten Sally Finnsen med å komme til bunns i den gamle saken, og finne den mystiske skikkelsen som drepte broren hennes. Da de etter et møysommelig arbeid kommer på sporet av en bakmann, utfordrer de intetanende store, usynlige krefter. Hvorfor vil noen for enhver pris beskytte en morder? Hva har Panama-saken med det hele å gjøre? Og hvorfor lyver dere gamle allierte Mossman?

 

 

 

Sara Strömberg, Skred

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Strömberg seilte opp som en favoritt etter første boken om Vera, Skygger

Sara Strömberg, Skygger

Etter å ha hørt forfatteren fortelle fra bøkene sine når vi var på Osterøy Krimfestival, ble jeg enda mer giret.

Her er det jeg skrev mens jeg var der:

Slow crime.

Dette er ikke action, skyting, men mer om mennesket

Hvorfor er vi mennesker som vi er

Hvorfor er vi som vi er

Strömberg har bodd Storlien i mange år, på grensen mellom Trøndelag i Norge og Jämtland i Sverige og i Storlien er det ofte like mange nordmenn som svensker.

Hun har også bodd i Båtsfjord, renset fisk i mange år, så hun er glad i Norge.

Hun er nå journalist

Vera betyr sannhet. Og etternavnet ble av ren latskap hennes eget navn, snudd.

Sara Strömberg, ble til Vera Bergström. Hun er litt kjerringa mot strømmen.

Istedenfor et travelt liv, ville hun la Vera være litt ensom, ha litt for lite å gjøre.

Hun ville ha et helt vanlig menneske, ikke et forbilde, ikke perfekt.

I bok 2, Skred, går det et ras. Noe som lenge har vært fryktet.

Bok 3 Skinn blir utgitt nå snart.

Handler om en toller som står på grensen mellom Norge og Sverige

Står der hver dag og ser etter en bil som var brukt i en forbrytelse for 30 år siden,der datteren hans ble bortført, så det er en cold case sak.

Hun skriver nå på bok 4.

Sverige er blitt med i NATO. Forbrytelsen har der med verdenssituasjonen å gjøre denne

 

 

Osterøy Krimfestival, dag 2

 

I

Fra omslaget:Skred ble kåret til «Årets beste svenske kriminalroman 2022», og er oppfølgeren til den kritikerroste og prisbelønte bestselgeren Skygger. Med andre bok i serien om Vera Bergström befester Sara Strömberg sin posisjon som en av Nordens fremste krimforfattere.

Sommeren regner bort i Åre, men gravemaskinene fortsetter å grave i fjellet for å bygge nye eksklusive feriehus. Når det går et alvorlig jordskred rives nye sår opp i det lille samfunnet, og mørke hemmeligheter kommer for dagen.

Vera Bergström har fått tilbake jobben som lokalreporter i Jämtlandsposten og forsøker å stille politikerne til ansvar for jordskredet. Samtidig, på en gate i Stockholm, blir et armbånd funnet, som tilhører den savnede sauebonden Jonte Andersson. Hvorfor dukker armbåndet opp i byen nå, når han forsvant på fjellet for nesten to år siden? Vera begynner å grave i saken, og etter hvert som brikkene faller på plass, skrider en skremmende sannhet fra fortiden fram, som snart vil innhente alle involverte

 

 

Men så skjedde det som ikke så sjelden skjer, her hos bokidioten.

Det er julaften!!, Pakke!!!

 

Vanligvis gidder jeg ikke ut når jeg ikke må, særlig ikke når det ser slik ut ute.

Men er det bokpakke, ja da trosser jeg de tusen fjell, om det så må til.

Og unnskyld, dere andre tre, men her er en jeg har ventet på med lengsel og smerte.

 

 

 

Leseeksemplarer fra Cappelen Damm.

Og? 1070 sider om Strike & Robin.

Det ble snakket mye om dette,  når vi var på Osterøy.

Disse kjærlighetshistorien midt inni krimmen.

Nå så vi Hudson og Rex på tv i går, uten at jeg skal si mer om det, for de som ikke har sett alle.

Private eyes, privatdetektivene er en annen, der de går og lurer på hverandre.

Og så har vi Strike & Robin, de spiller så innmari bra, så det er dem jeg ser for meg i bøkene.

Greier Robert Galbraith, (J.K. Rowling) å presse noen andre ut stabelen?

Jeg begynner på stabelen i morgen og har ikke bestemt meg for hvem som er først ut.

Jeg har bare tre lesedager hjemme, før jeg drar, så det kan nok bli en tynnere bok eller jeg kan fortsette på Ravnehugg.

hmmmmm

 

Kjærlighetshistorien som ligger i luften i tv-serien, merker vi ikke mye til i bøkene til Galbraith.

 

 

Fra omslaget:

Det beksvarte hjertet er sjette bok i den kritikerroste serien Cormoran Strike, skrevet av Robert Galbraith som er pseudonym for J.K. Rowling. Alle bøkene i serien har toppet de internasjonale bestselgerlister.

 

En skremt og forvirret kvinne dukker opp hos Strikes og Robins detektivbyrå i Denmark Street og hevder at hun blir forfulgt og hatet på nettet av en ond, anonym person som kaller seg Anomi. Det viser seg at kvinnen er medskaper av den verdenskjente kult-tegneserien The Inky Black Heart. Noen dager senere leser Robin den sjokkerende nyheten om at kvinnen er knivstukket og at liket hennes er funnet på selve kirkegården der tegneserien finner sted.

 

Robin og Strike begynner å se på saken, og snart må de navigere i et ugjennomtrengelig nett av nettidentiteter, økonomiske interesser og nådeløse familiefeider. Den komplekse mordgåten strekker begges evner til det ytterste, og plutselig opplever Strike og Robin også å bli truet på svært skremmende måter.

 

En fantastisk “nesten” kjærlighetshistorie. Uten å røpe noe av krimsakene.

Håper det kommer en ny film snart.

Det er nesten som vi vil dytte dem sammen, hehe.

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg