Sara Strömberg, Skygger

 

 

Sara Strömberg, Skygger

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Strömberg er ny forfatter for meg, men også hun kommer til Osterøy krimfestival i september, så da er det fint å lese hennes bøker. Jeg har bok 1, Skygger og bok 2, Skred, men når nok ikke begge to i august.

Skygger ble lest og jeg likte den svært, svært godt.

Det føles som en blanding av Åsa Larssons romaner med beskrivelser av bygda og folket der og den lette, til tider selvironiske humoren til Randi Fuglehaug.

Det er så mange fine beskrivelser og så mesterlig formulert og jeg lo mange ganger, for hun beskriver seg selv og situasjoner så morsomt.

Det er en etterforskningroman og langt fra en thriller, ingen høyoktan spenning. Jeg vet de som synes den ble for kjedelig.

Jeg kjedet meg ikke et eneste sekund. Jeg koste meg.

Strömberg greier nemlig det ikke så mange krimforfattere får til, for meg, nemlig at jeg blir glad i hovedpersonen Vera og alle i hennes bekjentskapskrets. Jeg liker å være sammen med dem. De er fine,  jordnære folk med gode egenskaper men også med svakheter. De føles som virkelige mennesker.

Og jeg måtte sjekke hvor gammel Strömberg er, født i 1975, for hun forklarer så innmari godt hvor traumatisk det kan være å være kvinne i overgangsalderen. Vera har heller ikke barn, så det er også en sorg. Hun føler seg til tider alene så da er gode venner godt å ha. Og ligger det an til litt romantikk i neste bok skal tro?

Det er helt klart at bok 2, Skred, skal ligge i stabel neste gang jeg har tema bøker i serier. Bok tre, Skinn, kommer på norsk i begynnelsen av oktober.

Jeg som egentlig skal kutte ned på antall serier jeg følger, jeg har fått en ny. Slik kan det gå.

 

Andre omtaler:

https://hverdagsnett.no/anmeldelser/krimboker/2096-skygger

 

https://hildes-bokblogg.blogg.no/skygger-av-sara-stromberg-debutkrim-del-1-i-serie-med-vera-bergstrom.html

 

https://artemisiasverden.blogspot.com/2023/11/skygger-av-sara-strmberg-svensk.html

 

 

Fra omslaget:Snikende uhygge fra de dype svenske skoger

Høsten river i Åre. Til tross for at turistene fortsatt glitrer på luksusrestaurantene, har lokalbefolkningen begynt å planlegge for jakten og mørket …

I andre etasje på en nedlagt togstasjon bor den avdankede lokalredaktøren Vera Bergström. Hun sover med en jaktbørse under senga, og kjemper med både overgangsalder og det livet som aldri ble noe av.

Når en kvinne blir funnet drept i skogen på baksiden av Åreskutan, påtar hun seg motvillig oppdraget med å skrive en reportasje om bygdefolkets frykt. Men på veien blir hun stadig mer besatt av å finne ut hvem offeret var, hvem som drepte henne – og hvorfor. Det tar ikke lang tid før Vera selv er i fare.

Sara Strömberg er Sveriges nye krimstjerne. Hun har vunnet både Årets debut for Skygger, første bok i serien om Vera Bergström, og Årets krim for oppfølgeren Skred (kom på norsk i 2024).

 

 

August:

Lesestabel august 24, tema bøker i serie

Karin Smirnoff, Vi dro opp med mor

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte problem

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

Juni:

Bøker lest juni 24, tema utgitt 2023, 10 bøker

Juli:

Bøker lest juli 24, 10 bøker

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg