Lars Kepler, Speilmannen

Lars Kepler, Speilmannen

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Jeg har lest alle Keplerbøkene så da må jeg jo lese Speilmannen også. De som har lest den sier den er like spennende som de tidligere Keplerbøkene. Det må jeg bare si meg enig i.

Lars Kepler er et pseudonym for ekteparet Alexander Ahndoril og Alexandra Coelho Ahndoril. De har gitt ut sine bøker i 40 land og solgt over 15 millioner eksemplarer.

Bøkene deres er ikke for de sarte. Det er rått og brutalt og makabert og høyspenning. Jeg venter besøk i kveld men når jeg var på slutten av boken, tenkte jeg at jeg kan ikke legge den bort. Besøket får bare vente til jeg er ferdig å lese. Men jeg nådde å lese ferdig. Jeg synes også temaet i boken er spennende, selv om det godt kunne vært spart på ondskapen og likevel vært en bra bok. Må det liksom gjøres så voldelig? Det er på grensen til too much for meg. Selv om det er gruelig spennende, foretrekker jeg nok krim av type William Shaw, spennende men ikke så makaber.

Sitat:

Dersom vi ikke makter å speile oss i våre minner, kan vi heller ikke sørge over det som har skjedd, og gå videre. Det kan kanskje virke som et paradoks, men jo mer vi forsøker å ignorere det smertefulle i livet, desto mer makt får det over oss.

 

Lars Kepler, Lazarus

Lars Kepler, Kaninjegeren

Stalker

Bøker lest juni 2016

 

 

En ung kvinne forsvinner på vei hjem fra skolen. Fem år senere blir hun funnet drept på en lekeplass midt i Stockholm. Gjennom overvåkningskameraer klarer Joona Linna å spore opp et øyenvitne. Når det viser seg at vitnet er en psykisk syk mann som overhodet ikke husker noe av det han har sett, kontakter Joona hypnotisør Erik Maria Bark.

 

Joyce Carol Oates, Svart vann

Leseeksemplar fra Pax forlag

 

I høst leste jeg min første Oates bok, Mitt liv som rotte.
Joyce Carol Oates, Mitt liv som rotte

Den romanen var bare utrolig bra og Oates suste inn på favorittforfatterlista. Etter det har jeg bestilt 5 titler til av henne. Graverens datter bestilte jeg men fikk den aldri, så den var Pax forlag så snill at de sendte meg sammen med Svart vann. Det blir derfor mye Oates herfra men jeg starter med Svart vann.

 

 

Kommer jeg til dø? – Sånn?” Dette er den dramatiske historien om den 26 år gamle Kelly Kelleher og hennes liv som passerer revy mens hun venter på drukningsdøden, fastklemt i en bil. Romanen kretser om hvordan Kelly havnet i denne bilen med en rik og mektig senator, om hennes naive forhold til menn som ikke vil henne vel, og om hennes vanskelige fortid. Minnebildene blandes med stadig flere hallusinasjoner ettersom det svarte vannet stiger i bilen og surstoffet forsvinner. I dag vil nok nye lesere først og fremst assosiere boken med #metoo, men da Svart vann første gang kom ut i 1992, var det mange som forbandt den med Chappaquiddick-ulykken i 1969. Senator Edward Kennedy kjørte utfor og forlot bilen, mens passasjeren hans, en ung kvinne, ble etterlatt for å dø. Også i Svart vann er sjåføren en senator, men Oates har fokus på Kelly, som er selve inkarnasjonen av ung sårbarhet. En sårbarhet man ofte ser hos velutdannede og idealistiske unge kvinner som blir tiltrukket av eldre, innflytelsesrike menn.

 

Jonas Jonasson, Hevnen er søt

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

 

Alle kjenner vi vel til hundreåringen som stakk ut av vinduet og forsvant. Det gjør at jeg har forventninger til lun humor i Hevnen er søt også.

Denne har jeg liggende på nattbordet, og der vil den nok ligge noen dager mens jeg leser mer drama på dagtid.

 

 

Humorkongen Jonas Jonasson er tilbake med en ny ellevill komedie, denne gangen inkludert en liten avstikker gjennom kunsthistorien. Hevnen er søt AS bobler over av fortellerglede. Viktor Svensson har store planer for Alderheims kunsthandel. Veien til makt og innflytelse går via kunsthandlerens datter Jenny – en ung kvinne som elsker ekspresjonismen mer enn noe annet. Den afrikanske medisinmannen Ole Mbatian har lenge ønsket seg en sønn. Til hans store glede dumper det ned en nesten fullvoksen en rett foran føttene på ham – bokstavelig talt. På en nabofest får Hugo Hamlin en strålende forretningsidé: Hva gjør du om naboen tråkker deg på tærne? Plasserer søppeldunkene på feil sted? Skraper opp bilen din? Små og store irritasjoner verden over – det går det an å gjøre penger av! Firmaet Hevnen er søt AS er snart et faktum.
Jonassons femte roman beveger seg lett og ledig over kontinentene, og skjebnen forvandler de parallelle fortellingene til én

 

Desember:


Simon Stranger, Adventstjernen

Bente Pedersen, Fjorten dager i desember

Rosie Curtis, Et ønske til jul

Kristin S. Ålovsrud, Gledelig jul

Daisy Bell, Julegjesten

Adventsgaven, Jenny Gladwell

Julebok-kavalkade 2020, 20 bøker

Silje O. Ulstein, Krypdyrmemoarer

Kristin Dons-Wallebek, Bak hver en dør

William Shaw, Gravens hemmeligheter 

Holly Miller, Synet av deg

 

Bøker lest september 20, 19 bøker, pluss 2 hemmelige fra forrige måned

Bøker lest oktober 2020, 17 bøker

Bøker lest november 2020, 18 bøker

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg