Heine Bakkeid, St. Avenger

Heine Bakkeid, St. Avenger

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Bakkeid har gitt ut tre bøker med Thorkild Aske i hovedrollen. Aske er en som sliter hard psykisk og er ikke en helt A4 etterforsker. Bøkene er ihvertfall spennende og jeg gleder meg.

Jeg så nettopp dokumentaren om hvordan Bakkeid jobber for å få handlingen mest mulig realistisk.

Heine Bakkeid, Jeg skal savne deg i morgen

Heine Bakkeid, Møt meg i paradis

Heine Bakkeid, Vi skal ikke våkne

 

Bakkeid skriver bra, er ikke tvil om det. Jeg liker ikke helt hvordan historien er bygd opp, uten at jeg kan si noe mer om det for da røper jeg fra innholdet.  Men jeg forstår hvorfor det er gjort sånn så det er ok.

Vi følger på et vis etterforskingen i to forskjellige tider.

En bra krim fra den Rivertonnominerte Bakkeid, men jeg ble ikke så revet med denne gangen, som jeg ble med de første.

Jeg har lest mye krim denne måneden og er blitt litt mer obs på hva jeg liker. Når man leser mye krim, vil gjerne temaene gå igjen og det ble litt gjenkjennelig her, at man forstod tidlig hvordan det hang sammen selv om man hadde noen ulike å velge blant som bakmenn.
Men jeg anbefaler gjerne de fire bøkene Bakkeid har skrevet. Det er god krim.

 


Stavanger – det var der det gikk til helvete. Det var der han mistet Frei. Det var der han mistet jobben.

Når det ille tilrede liket av det som antas å være politimannen Simon Bergeland blir funnet nedgravd i sanddynene på Solastranda, må Thorkild Aske vende tilbake til Stavanger på leting etter svar. Simon var ikke bare Freis kjæreste, han var også grunnen til at Thorkild fikk sparken i Spesialenheten. Det viser seg snart at ingenting i fortiden var slik han trodde, og når truslene begynner å hope seg opp, blir det også klart for Thorkild at returen til Stavanger ikke bare er uønsket, den kan også ende med å koste ham livet.

St. Avenger er Heine Bakkeids fjerde kriminalroman i den kritikerroste serien om Thorkild Aske.

 

Jeg skal også lese ut denne i dag:

Kim Leine, Profetene i Evighetsfjorden

Kjøpt selv

En trilogi jeg har hatt lyst til å lese lenge. Ikke nok med at jeg har plukket ut mange bøker denne måneden, men mange av de, særlig de som ikke er krim, er tjukkaser.

Det går tregt med denne for den krever utrolig konsentrasjon og jeg synes den er treg rett og slett.

 

 

 

Fra omslaget:For Profetene i Evighetsfjorden fikk Kim Leine Nordisk råds litteraturpris i 2013. Romanen er inspirert av virkelige hendelser i det store dansk-norske riket mot slutten av 1700-tallet. Boken tar deg med til Københavns gater, Grønlands vidstrakte natur, på sjøreiser og hvalfangst, en fottur på tvers av Norge og Københavns store brann i 1795. Romanen er en bredt anlagt fortelling om et kulturmøte på godt og vondt, om umuligheten av å finne hjem og den store drømmen om frihet. Kolonien Sukkertoppen, Vestgrønland, 1793: En kvinne sparkes ut over en klippe og faller i døden. Koloniens dansk-norske prest, Morten Falck, har hjemlengsel. Hans grønlandske hjelpeprest fortæres av sinne og sorg. Fiendskapet mellom grønlendere og kolonister vokser. Det kommer skip én gang i året. Langt inne i landet er det brudt ut opprør blant de kristne grønlendere, ledet av profeten Habakuk og hans kone Maria Magdalena. De drømmer om frihet, likhet og brorskap, 4.000 km nordvest for Paris og Den Franske revolusjon. Morten Falck er splittet: Skal han håndheve den danske overmakt eller la seg beruse av de grønlandske frihetsdrømmene

 

Mars:

Lesestabel mars 2022, Bøker i serie

Mars:

Sven G. Simonsen, Crux

Emilie Schepp, Merket for livet

Mohlin og Nystrøm, Det siste livet

Max Seeck, Heksejakt

Katrine Engberg, Krokodillevokteren 

Kristina Ohlsson, Lotus blues

Kurt Aust, Vredens dag.

Faber og Pedersen, Vinterland

Jens Henrik Jensen, Lupus

Kristina Ohlsson, Stormvakt

Espen Skjerven, Blod er tykkere enn vann

Hjorth og Rosenfeldt, Som man sår

April:

Lesestabel april, Tema Nyheter 2022

 

Det nyeste nummeret av Hverdagsnettmagasinet, proppfull av forfatterintervjuer og mye mer, blant annet Bokidioten som denne gang funderer på hva som foregår i hodet på alle forfatterne:

https://issuu.com/hverdagsnett/docs/hverdagsnett1_22

 


Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg