Julebøker lest 2022, 12 bøker

 


Her er julebøkene jeg har lest i år.

Det er faktisk ingen som er helt slaktet, men en er nesten slakt, for den passet meg ikke.

Men jeg vet andre som har likt den og slik er det med bøker.

Jevnt over er det bra bøker,  synes jeg.

Men det er jo en sjanger som er lett underholdning.

Fint er det også at så mange norske forfattere skriver julebøker.

Da blir det mer virkelighetsnært for oss, med juletradisjoner vi er vokst opp med.

Jeg gjør oppmerksom på at det er leseeksemplarer.

Tekst under bildene er fra omslaget.

Håper du finner noen du kan kose deg med i julen.

 

 

Tre av de kan du bestille gjennom min bittelille bokhandel. Du betaler til Ark og de sender de til deg.

https://pokket.no/produkt/jul-pa-himmelfjell-hotell/

 

 

 

 

Lene Lauritsen Kjølner, Jul på Petronellas pensjonat

Leseeksemplar fra Fagervik forlag

 

Jeg er veldig glad i alle Kjølners bøker. De har en humor og varme i seg, som jeg liker svært godt. Dette er lett underholdning, kun til avslapping og kos og jeg gledet meg.

 

Da var siste julebok lest for i år tror jeg.

Lett og koselig som vanlig. Litt rolig i starten av juleforberedelsene, men så tar det av.

Litt frustrert blir jeg av nok en ubrukelig ektemann, hadde det ikke vært koselig om han var snill og grei og at de fortsatt var glad i hverandre. Og alltid kommer det inn et slikt vidunder av en mann at kvinnene sukker og stønner. De kan jo være gulle god om de er tynn i håret og har litt mage også.
En venn av meg prøver å fortelle meg at det er bare en bok, men jeg tror jo det er virkelige mennesker og at jeg skal omgås dem. Hun rister litt på hodet av meg. 😁Det betyr bare at jeg lever meg inn i handlingen og ser det for meg. Jeg ser jo bilder av det som skjer, inni hodet mitt, mens jeg leser. Kjør film Tøflus, ja er nesten sånn.

Men jeg koser meg med Kjølners bøker og Petronella er en trivelig dame. Det jeg liker svært godt er gode venner og naboer som hjelper hverandre. Jeg trives også godt sammen med julegjestene hennes. De var morsomme. Småhumoristisk og herlig.
Kjekt at vi har norske forfattere som skriver om norske juletradisjoner. Anbefaler gjerne Kjølners bøker, hvis du liker avslappende julebøker.

24 kapittel hvis du vil ha julekalender.

 

Bøkene om privatdetektiv Olivia:

Lene Lauritsen Kjølner, Høyt henger de

Lene Lauritsen Kjølner, Hvorfor spurte de ikke Evensen

Lene Lauritsen Kjølner, Dakota rød

Lene Lauritsen Kjølner, Ingen til bords

Lene Lauritsen Kjølner, I de beste sirkler

Lene Lauritsen Kjølner, Mord på kilen

Lene Lauritsen Kjølner, Sort gryte

Lene Lauritsen Kjølner, Damen i Proseccotåken 

 

Sandøsund

Lene Lauritsen Kjølner, Jul i Sandøsund

Lene Lauritsen Kjølner, Sommer i Sandøsund

 

Petrabøkene:

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plano

Petra Pettersens perfekte påske

 

 

 

Fra omslaget:Petronella lever og ånder for pensjonatet sitt i Nordbyen i Tønsberg. Men paradiset er ikke perfekt. Ektemannen Sofus, en arkeolog som er i Egypt hos sine elskede kattemumier, elsker i tillegg alt som har puls og høye hæler.
Petronella fortviler over forventninger og mislykkede kaker. Alt mens venninnen Felicia er en fri sjel og lever blant tarotkort og glassdomer. For er det ikke julespillet eller slekt som forlanger Petronellas oppvartning, så er det en utbygger som vil ødelegge idyllen hennes – eller en datter hvis verden faller i grus.
Petronella er litt curling-alt-mulig, så hun grubler og tar imot utstillings-pepperkakehus av all slags design, koker oksetunge og handler julegaver på Felleskjøpet.
Og så kommer Caravaggio, som maler så fint, inn livet hennes. Men hvem er utbyggeren – bare en vanlig Preben eller en mystisk Lucifer?

 


Kristine S. Henningsen, Et siste trassig forsøk

Leseeksemplar fra Papermoon forlag

Dette var bare usedvanlig fornøyelig, tankevekkende og treffende. Alle som har familie, vil garantert kjenne seg igjen. Vi vil så gjerne at alt skal være så forbannet perfekt. Vi vil vise oss frem fra vår beste side og vi vil tro at livet smiler til oss på alle vis. Vi vil få barn som er bare snille og søte og julen er en vidunderlig tid. Men alle oss som har levd en stund vet at slik er det ikke. Jeg felte til og med en liten rørt tåre på slutten.

Jeg digger denne juleboken og jeg digger at det nå er så mange norske forfattere som skriver julebøker, med våre norske juletradisjoner. Jeg snakket med en venn forleden at jeg sjelden får julefølelse når jeg leser julebøker, men her fikk jeg det. Både av det vi er glad i og det som går skeis. Både gleden og kosen, men også kaoset og stresset. Gratulerer Kristine S. Henningsen, dette var en terningkast 6 fra meg. Jeg gir sjelden terningkast, kun når jeg ikke har noe jeg ville endret på.

Dette er en bok om familielivet, ikke en kjærlighetsroman med masse romantikk og hjerte og smerte, jo det siste er det nok, men ikke en slik kliss klass romantikkbok.

 

Sitat:

Kanskje er det slik, tenkte hun, at jo mer uvær det er innvendig, desto finere må innpakningen være.

 

 


Gro Wick-Larsen er lei det meste førtiårene har å by på. Den framtidsløse salgsjobben i Sult Media. Gubben som har satt seg til foran TV-en. Tvillingsønnene Roald og Fridtjof – oppkalt etter de store oppdagerne – som ikke ser ut til å oppdage stort annet enn dataskjermen. Nå nærmer julen seg. Denne gangen skal de feire med svigerforeldrene på familiehytta «Kosebu». Gro gruer seg, men bestemmer seg for å gi det et siste, trassig forsøk: I år skal de ha en skikkelig Fanny og Alexander-jul! Hindringene står i kø under juledagene, med den belærende svigermoren, søsteren som er nyseparert og tvillingene som bare maser om dårlig dekning. Men så skjer det noe som ingen hadde regnet med, og som snur det meste på hodet. Et siste trassig forsøk er en julefarse med dypere undertoner – mer «feelreal» enn feelgood. En trøst for alle som har høye skuldre og enda høyere forventninger! Kristine Storli Henningsen (f. 1974) kjent for de fleste som Antisupermamma, er endelig klar med juleromanen Et siste, trassig forsøk. Kristine er født og oppvokst i Oslo og bor i Drammen med mann og tre barn. Hun er utdannet innen journalistikk og markedsføring, og jobber som forfatter, rektor på Forfatterskolen og forlegger for Papermoon Publishing. Hun har skrevet for aviser og magasiner, vært blogger og spaltist, jobbet i radio og med podkast, og skrevet bøker i flere sjangre for ulike forlag. I 2013 startet hun Forfatterskolen, som har stor suksess med digitale skrivekurs og webinarer.

 

 

Gudrun Skretting, Din Vilma

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg elsket den første boken om Vilma som kom i 2020, Tre menn til Vilma og har gledet meg til å lese hvordan det går med henne. Nå møtte hun så vidt Robert i den første boken og nå får hun smake litt på forelskelsen, noe som er nytt for henne. Med det kommer følelsene hoppende, men også mange tanker. Er nå Robert helt til å stole på og hvem er egentlig Rune? Vilma blir veldig frustrert over alt dette nye og varer julen helt til påske skal tro?

Du verden hvor glad jeg er i Vilma. Jeg anbefaler å lese Tre menn til Vilma først. Har du ikke lest den, har du mye hyggelig og også rasende morsomt i vente. Jeg storkoste meg i selskap med Vilma Veierød, Robert, Rune og Amdi. Nesten litt vemodig å forlate dem. Jeg er spent på om det kommer en tredje bok for nå blir det jo enda mer spennende å være Vilma.

Julebok-kavalkade 2020, 20 bøker

Sitat:

 

 

Fra omslaget:

Vilma Veierød er tilbake, og hun forsøker så godt hun kan å åpne seg for livet. Og kanskje for kjærligheten. Men hun åpner også døra for den klarsynte Rune Eilertsen, som bak en vegg har funnet et bilde av den strenge grandtanten Vilma vokste opp hos. Et bilde det står «Din Ruth» bakpå – fra den gang tanten var ung.

Vilma vil helst la fortid være fortid. Hun har jo mer enn nok med sitt, utrent som hun er i det virkelige livet. For hvis man finner kjærligheten – hvordan kan man være sikker på ikke å miste den igjen? Hvordan kan man vite at ikke ekskjærester fra føkkings Lommedalen stikker kjepper i hjulene?

Din Vilma er en ny roman vår alles Vilma. Den handler mest om kjærlighet, og en god del om frykten for å miste.

 

 

 

Tove Braathen, Jul for nybegynnere

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Jeg liker at det er så mange norske forfattere som skriver julebøker nå. Det gjør det litt mer gjenkjennende og koselig.Ikke nok med det, men her er en julebok, der damer over 60, har hovedrollen. Det er ihvertfall ikke ofte.

Det er ikke full fart og action i denne historien, men den er småhumoristisk, lun og avslappende. Og han der gubben i boka, jeg tror hun må ha brukt min som mal. De er akkurat likedan. Rolig og sindig, med et smil i munnviken og kan fikse alt.

Vet ikke om han har vært like blid hvis jeg gjorde som Lillian og ville prøvebo for meg selv da. Langt og godt vennskap kjenner jeg også igjen, hva er mer herlig enn det.

Men så dukker Rose opp. En slik snik har heldigvis ikke jeg i vennegjengen. Har hun rent mel i posen skal tro? Tja, da må dere lese boken for å finne ut det.

En rolig, god, kosebok, kanskje mest for voksne damer, men du trenger ikke å være 60. Det er nok gjenkjennende for de som er litt yngre også.

 

 

Fra omslaget:Forventninger, forviklinger og fandenivoldske venninner. Lillian har flyttet fra Kolbjørn. Alt ligger til rette for en ny start, alder ingen hindring! Kolbjørn har beholdt huset, det er helt greit – for Kolbjørn kommer ikke til å forandre på noe. Han er stødig som grunnfjellet. Det vil si: kjedelig som gråstein. En som ikke er kjedelig, er Lillians venninne Rose. Hun er tvert imot litt for mye. Alle venninnene er enige om at det har vært deilig at Rose har bodd i Spania, men hun er tross alt med i firkløveret. Og nå kommer hun hjem til jul. Før Lillian vet ordet av det, har hun sagt ja til at Rose kan bo hos henne, i den nye toromsen, og sannelig finner ikke Rose veien til Kolbjørn også ..

 

Kjersti Herland Johnsen, Jul i Himmelfjell

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg likte svært godt den forrige juleboken til Herland Johnsen, Julebrev.

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Jeg gledet meg til denne og jeg utvider oktobertemaet, nyheter,  litt ut i november så jeg får med denne.

Jeg synes Jul i Himmelfjell, er velskrevet og koselig. Den er delt inn i 24 kapitler.

Den inneholder alt en god julebok skal ha. Juleforberedelser og julemat så man får vann i munnen. Nå gleder jeg meg til både lutefisk og pinnekjøtt.

I tillegg er det et lite mysterie, litt alvor og selvfølgelig også litt romantikk. Akkurat passe dose til at jeg liker det.

Dette er frittstående historier. Liker du julebøker, da anbefaler jeg gjerne Jul i Himmelfjell og vil gjerne ha en bok nummer to, nå når jeg er blitt kjent med hele familien Himmelfjell.

 


Fra omslaget: Jul på Himmelfjell hotell er en perfekt jule-feelgood: sjarmerende, varm og spennende – som garantert vil fremkalle den rette julestemningen.

Den kjente fjellklatreren og ekspedisjonslederen Ingrid Berg har vendt hjem fra det store utland for å overta ledelsen av Himmelfjell hotell, som familien hennes har drevet i generasjoner. Julen nærmer seg, og mange gjester er ventet. Forventningene er høye, og Ingrid blir sett som det tradisjonsrike klatrehotellets redningskvinne. Men det er duket for forviklinger, for det er noen som ikke ønsker at Ingrid skal lykkes med hotelldriften, og fallhøyden er stor. Og der har Ingrid et problem: Hun har blitt redd for høyder.

Om gamle hemmeligheter, knuste drømmer og nye sjanser.

 

 

Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

.
Jul på øyas hotell ble raskt lest, for jeg storkoste meg. For en humor. Jeg håper vi kan få enda en bok fra dette lille øysamfunnet, Mure.

Herlige mennesker, god humor, litt romantikk og litt alvor. Hva mer kan man ønske seg av en julebok.

Jeg anbefaler å lese de fra starten av, for man følger personenes historie, men kan leses frittstående også.

Likevel tror jeg den siste vil veies og funnet for lett, hvis du ikke har lest de første så du er kjent med historien bak.

Lille rampete Agat, den franske kokken, norske Konstantin, Flora og hennes familie. Ja, jeg blir glad i de alle jeg.

Ps. Det kommer en til sommeren. Bryllup på øya.

 

Jenny Colgan, Velkommen til Floras kafé

Jenny Colgan, Den endeløse stranden

Jenny Colgan, Jul på øya

 

 

Fra omslaget:På den lille skotske øya Mure er juleforberedelsene godt i gang. Flora MacKenzie bekymrer seg for broren, som fortsatt sørger over tapet av kjæresten, Coltan. Det hjemsøkte gamle hotellet på øya var Coltans hjertebarn før han gikk bort, og med Floras innsats forvandles hotell til en atmosfærisk oase med knitrende flammer på peisen og deilig mat, alt i tide til jul.

 

Men det å drive et hotell er en krevende affære, særlig siden Flora er nybakt mor. De eneste som er interessert i å arbeide på hotellet, er en fransk kokk med et temperament som skremmer bort de fleste, en bortskjemt, norsk kjøkkenhjelp som ikke er den han utgir seg for å være, og en sky kjøkkenassistent som rødmer straks noen snakker til henne. Greier denne brokete gjengen å gjøre det som må til før den store åpningen?

 

Lucy Diamond, Julekort fra strandkafeen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Lucy Diamond, En italiensk affære

Lucy Diamond, Strandkafeen

 

Jeg har lest disse to fra Diamond før og likt de godt som feelgood. De er dog av det lette slaget. Ikke mye alvor og alvorlig drama, kun til avslapping.

Julekort fra Strandkafeen var koselig lesestoff for meg. Akkurat passe dose romantikk, litt humor og litt hverdagsforviklinger som er ganske så gjenkjennende. Vil gjerne ha en bok til fra Strandkafeen. Dette er avslappende feelgood, ypperlig når man bare skal kose seg. Anbefales alle som liker underholdningsbøker.

Jeg har enda en av Diamond stående i hylla, men den må vente litt til. En perfekt ferie- nesten. Blir nok noen gjenkjennende forviklinger der.

 

 

Fra omslaget:Det er vinter på den idylliske Strandkafeen som Evie arvet etter sin kjære tante Jo. Evie drømmer om den perfekte julen med kjæresten Ed. Rolige dager foran peisen, bare de to i fred og fordragelighet. Sånn blir det ikke. Uventede gjester stikker kjepper i hjulene for Evies herlige julefantasier – Eds ekskjæreste tar plutselig kontakt, og så dukker det opp en bror Ed ikke hadde fortalt om.
Evies søster Ruth, opplever at ekteskapet slår sprekker, og kommer til Strandkafeen med sine tre barn. Evies romantiske juleplaner må igjen legges på is. Men juleoverraskelser kan komme i mange former, og spesielt en av dem, fører til at livet på Strandkafeen aldri igjen blir det samme for Evie og Ed.

 

Joanna Bolouri, En kjæreste til jul

Leseeksemplar fra Vigmostad & Bjørke

 

Denne begynte jeg så vidt på før jeg dro på ferie, og kom ikke helt inn i den, men nå ville jeg gi den en sjanse. Jeg leste bare 50 sider og har sett fine omtaler,  så er nok morsom.

Jeg tok fatt på den igjen nå og det er nok ikke boken for meg dette. Den skal være humoristisk og har sett omtaler av de som syntes den var morsom.

For meg er det ikke morsomt når det er om å gjøre for hele familien å bli fullest mulig julaften, blant annet. Og snakker man virkelig med sin mor om hvordan kjæresten er i senga? Og hvorfor er det så stor sak å se en mann naken at man går helt av hengslene? Det blir litt krampaktig liksom.

Nei, dette er nok ikke for gamle fruer med kjedelig humor. Ja, jeg skal ikke si det. Det er nok mange som vil finne den forfriskende.

Fra omslaget:

Jul med familien – hva kan vel gå galt? 
38 år gamle Emily har en jobb hun elsker, gode venner, en fantastisk kjæreste og ikke minst, en flott leilighet som befinner seg langt borte fra den sprø, ukonvensjonelle og invaderende familien hennes. 
Men da det blir slutt med kjæresten Robert en uke før jul, blir Emily desperat. Hva skal hun si til familien? Dette var året hun definitivt skulle få slippe utidige spørsmål fra foreldrene. For ikke å nevne de medlidende blikkene fra de yngre, godt gifte søsknene sine. 
Emily er fast bestemt på å ta med Robert hjem til jul, koste hva det koste vil, også selv om han ikke er den ekte Robert. Så hun søker hjelp hos party-naboen Evan, som stiller opp på kort varsel. 
Kan Emily håndtere Evan og familien, eller blir julen en katastrofe

Claire Keegan, Småting som dette

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Denne lå og gjemte seg i en annen stabel, Tykke mursteiner, tynne fliser og den ble usynlig for meg, da den stabelen har vært der en stund og jeg har ikke fått presset den inn i tidskjemaet.

Jeg lastet den ned som e-bok først, fordi jeg leste den nyeste av Keegan, Tre lys og syntes den var så fin.

Claire Kregan, Tre lys

Så oppdaget jeg den i hylla og ble så glad, for jeg har vansker med å konsentrere meg når jeg leser e-bok. Dette er en tynn, liten sak men jeg har sett fine omtaler. Jeg ser den omtales som en julebok.

Dette var en fin liten sak, som oser av kjærlighet til de som ikke har det så bra og takknemlighet for at man har det man trenger. De er tynne disse bøkene til Keegan, men det er en nerve i de som jeg liker. Jeg kunne selvfølgelig slik som i den første jeg leste, gjerne hatt en fortsettelse, men slik er det ikke. Jeg får derfor ikke vite hva som skjedde når Bill kom hjem til kone og barn med overaskelsen sin. Hva det var, nei, det røper jeg jo ikke. Les selv.

Keegan er en spesiell og fin forfatter å lese, synes jeg.

 

 

Fra omslaget:Det er jul i den lille irske byen New Ross, og kullhandleren Bill Furlong har det travelt med årets siste leveranser. Hjemme forbereder han høytiden med kona og de fem døtrene. Aller siste tur, på selve julaften, går til byens nonnekloster. Her møter Bill et menneske som virvler opp hans egen fortid, og som stiller ham overfor et moralsk dilemma. Skal han sikre seg og familien, eller lytte til sin egen samvittighet?

Småting som dette er en tidløs julefortelling om menneskelighet og mot.

 

Lizzie Byron, En dag ved juletider

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg er kresen når det gjelder julebøker, fordi jeg er ikke så glad i for mye hjerte/smerte. Derfor er jeg litt usikker på et par av bøkene, men jeg krysser fingrene for positive overaskelser. Jeg liker litt romantikk, men ikke sånn sukk, stønn og lengsel, side opp og side ned. Denne så ganske så koselig ut og den var veldig koselig. En stor positiv overaskelse ble det.

Den er litt lik den forrige boken jeg leste, En kjæreste til jul, men likevel helt annerledes.

Joanna Bolouri, En kjæreste til jul

Det handler om unge mennesker, sminke og party og dating, men på en helt annen måte enn i En kjæreste til jul. Selv om jeg ikke har peiling på sminke og ikke er på date, så koste jeg meg veldig med denne.

Det jeg vil berømme den aller mest for og jeg ser at det er en av kriteriene Byron hadde når hun skrev romanen, er at hovedpersonen bruker store størrelser i klær. Hun er moderne, tøff og sexy, selv om hun har litt mer på kroppen og i hvor mange romaner finner du det?  Ofte gremmes jeg når jeg ser hvordan vi som har litt mer å bære på, omtales. Her forteller Shell hvordan hun måtte godta seg selv som den hun er. Det er fantastisk.

Det er en varme og en kjærlighet i denne romanen, som jeg også liker. Selvfølgelig er den forutsigbar, det er en julebok, de skal jo være litt lette og avslappende, men skrevet på en helt annen måte enn En kjæreste til jul.

 

 

Lizzie Byron er født i 1977, i London. Det rette navnet hennes er Tanya Byrne .Hun har skrevet en rekke YA-romaner og bidratt til flere novellesamlinger. Hun har også vunnet en rekke priser for sitt forfatterskap.YA-romaner måtte jeg google og det er visstnok en betegnelse for bøker for unge mennesker i grenselandet mellom barn og voksen, så siden jeg likte denne godt, er jeg nok der jeg også.

En dag ved juletider er derfor en roman jeg anbefaler til alle som liker julebøker, unge og gamle, tykke og tynne, heterofile og bifile. Ja, for her omfavnes vi alle med alle våre ulikheter. Hurra, sier jeg.

Jeg liker også at hun drar frem at er noen ufordragelige, er det ofte en årsak bak, som vedkommende bærer på i ryggsekken sin. Det er noe vi alle bør huske på innimellom.

 

 

Fra omslaget:Shell Smith jobber i kosmetikkavdelingen i et gammelt og klassisk varehus, hvor folk kommer for å se årets juleutstilling og å møte julenissen. Stilig og fint, men litt for dyrt for folk flest, så derfor går det dårlig med butikken.
Grunnleggerens barnebarn Callum dukker opp for å få varehuset på fote igjen. Det blir ingen enkel jobb ettersom de fleste foretrekker at ting forblir som før – særlig når det er jul.
Shell derimot, blir ganske sjarmert av Callum. Men, så dukker ungdomskjæresten hennes, Nick, opp. På tross av at han knuste hjertet hennes når han sist dro sin kos, merker Shell at gamle følelser vekkes til live. Det blir misforståelser og forviklinger, og massevis av julestemning. Men, hvem kaprer Shells hjerte til slutt?

 

Anne Marie Ryan, Den beste julegaven

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg trodde dette var enda en norsk forfatter som hadde skrevet julebok, for det begynner å bli mange av dem.

Kjersti Herland Johnsen, Jul på Himmelfjell hotell

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Gudrun Skretting, Tre menn til Vilma

Gudrun Skretting, Din Vilma

Kristine S. Henningsen, Et siste, trassig forsøk

Tove Braathen, Jul for nybegynnere

Julebok-kavalkade 2020, 20 bøker

Andre julebøker

Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

Jenny Colgan, Jul på øya

Lucy Diamond, Julekort fra strandkafeen

 

Ryan er amerikaner, men bor i England, så slettes ikke norsk, men boken så ihvertfall fin ut, syntes jeg.

Dette er en kanskje det jeg vil kalle typisk julebok. Litt ekstra for de som elsker bøker, for vi forstår jo dette med leseopplevelser helt annerledes, enn de som ikke er bokinteresserte. Treffer man en lidenskapelig bokelsker, går man jo aldri tom for samtaleemner.
Det er kjærlighet, omsorg, juleglede og varme i denne romanen. Anbefales hvis du liker lette, avslappende og selvfølgelig forutsigbare julebøker. Fin juleroman.

 

Den beste julegaven av Anne Marie Ryan.

Det er snart jul, og snøen laver ned i Cotswolds. Simon og Nora gleder seg til jul, selv om bokhandelen de driver er i økonomiske vansker.

Nora jubler innvendig da en eldre herre kjøper en bok hun har hatt stående i hylla i alle år. Dette salget er ikke nok til å holde butikken gående i det nye året, men det gir Nora en idé.
Som en siste gave til beboerne i landsbyen sender Nora og Simon ut seks forskjellige bøker til folk som kan trenge en oppmuntring. På hver sin måte er disse bøkene med på å endre folks liv til det bedre, selv om det trolig er altfor sent å redde bokhandelen

En oppløftende juleroman for alle som elsker bøker.

 

 

Helene Holmström, Flammer, snø og stjerner

Leseeksemplar fra Bonnier Norge

 

Dette er lett underholdning, på grensen til for lett for meg, for mye var banalt, både i forhold til det å drive bakeri og det å lage tv-produksjon. Hvis du greier å se bort fra det, da kan du kose deg.

Det var akkurat nok dose alvor i boken, til at den kom ut over grensen min. Det vil si at jeg koste meg mye mer enn jeg irriterte meg. Nå skal det også sies at jeg kan være utrolig pirkete.
Jeg likte godt den historiske biten.
Så elsker du lett underholdningslitteratur, da vil du kose deg med denne.

 

 

Er noen juletradisjoner til for å brytes?

Nora kjemper hardt for å redde det kjære konditoriet sitt fra konkurs. Da kjendisbakeren Henrik Eklund vil spille inn det populære juleprogrammet sitt hos henne, er det en sjanse hun ikke har råd til å si nei til. Men uviljen øker når TV-teamet dundrer inn i lille Västervik, og Henrik vil endre på alle de tradisjonene Nora har strevet for å bevare.

Men jo mer de omgås, baker lussekatter og arrangerer gløggkvelder, desto nærmere kommer Nora den karismatiske stjernebakeren. Og alt er kanskje ikke som det først ser ut til? Snart står mer på spill enn vellykket julebakst og høye seertall …

Flammer, snø og stjerner er en varm juleroman om en strevsom TV-innspilling, et uventet kyss og en hundre år gammel surdeig.

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg