Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Leseeksemplar fra Bladkompaniet

 

Jeg var veldig spent på å lese denne og jeg ble gledelig overrasket, for dette synes jeg var en nydelig julebok
Jeg nikket bekreftende, jeg ristet på hodet, jeg tørket en tåre og jeg smilte. Den rett og slett berørte følelsene mine på alle vis.

Jeg følte en hjertevarme i denne romanen. Dette hvordan vi mennesker møtes og berører hverandre, hvordan  vi er påvirket av oppveksten vår, hvordan vi bekymrer oss, hvordan vi opplever at et menneske kan være helt annerledes enn hva vi i utgangspunktet tror.

Boken er delt inn i kapitler, en for hver dag frem til jul, perfekt julebok synes jeg og jeg anbefaler den varmt.

Dette er debutboken til Kjersti Herland Johnsen og jeg håper at hun vil skrive flere bøker, gjerne en  til hver jul fremover.

 

 

 

Linda har alltid hatt eneansvaret for sønnen Brage og vært opptatt av å skape en tryggere oppvekst for ham enn den hun selv hadde. Og når julen nærmer seg, blir tradisjoner og ritualer ekstra viktig. Linda har planlagt alt, og det må bli perfekt. Så kommer Brages far overraskende på banen, og Lindas juleplaner blir kullkastet. I tillegg får hun brev fra en hun ikke kjenner, men som hun mistenker at kjenner henne. Uro og kaos truer, og vonde minner fra Lindas fortid stiger til overflaten. Samtidig kan hjelpen kanskje komme fra uventet hold? En jul der ingenting blir som planlagt, kan likevel bli den perfekte jul!

 

Nå skal jeg lese:

Ingrid Storholmen, Støvberar

Leseeksemplar fra Aschehoug

Siste bok ut i leseutfordringen for i år og jeg aner ikke hva som venter meg. Spennende.

Dette er bok fem i høstens lesesirkel hos Aschehoug, kun norske forfattere denne gang og veldig varierte bøker

Geir Gulliksen, Bli snill igjen

Lars Petter Sveen, Nordriket

Helga Flatland, Et liv forbi

Maria Kjos Fonn, Heroin Chic

Dette med at man leser bøker som kanskje er litt utenfor det man vanligvis gjør, er det som gjør det inspirerende å være med på felleslesing. Det utfordrer hjernen litt og det tror jeg er sunt. Og så er vi ikke nødt til å falle for alle bøkene,  men det vekker noe i oss, om det så er motstand. Veldig morsomt og utfordrende å være med på. Vil du ikke kjøpe bøkene, går du på biblioteket og låner dem, så enkelt er det. Bestill de gjerne på forhånd, så du er sikker på du får dem når du ønsker det.

 

 

 

 

 

Ingeborg er misjonær og dreg til India på 1980-talet for å arbeide som jordmor hos santalfolket. Eit folk som blir grovt utnytta i steinindustrien. Romanen handlar om livet hennar frå ho i ungdomen blir frelst, og vidare gjennom alle åra på misjonsstasjonen i kamp for å hjelpe, og i kamp for å bere både seg sjølv og trua. Kan hende kjemper ho aldri nok. For blir det meir himmel på jord av å drive misjon? Og kva gjer for lite kjærleik med eit menneske? Må ein sjølv vere god for å gjere det gode?

«Mektig portrett av ei misjonerende jordmor i India … Forfatteren skriver inderlig om et møte med en fremmed kultur … Ingrid Storholmen imponerer både i sin bibelkyndighet og i det jordmorfaglige i sin nye roman. … slutten er fullstendig hjerteskjærende.» Stein Roll, Adresseavisen (Terningkast 5)

 

 

 

November:

 

Camilla Reimers, I desember

Maria Kjos Fonn, Heroin Chic

Jojo Moyes, Det siste brevet fra deg

Peter May, Lockdown i London

Lene Lauritsen Kjølner, Petra Pettersens perfekte plan

 

Oktober:

Bøker lest oktober 2020, 17 bøker

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg