Anne Marie Ryan, Den beste julegaven

Anne Marie Ryan, Den beste julegaven

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg trodde dette var enda en norsk forfatter som hadde skrevet julebok, for det begynner å bli mange av dem.

Kjersti Herland Johnsen, Jul på Himmelfjell hotell

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Gudrun Skretting, Tre menn til Vilma

Gudrun Skretting, Din Vilma

Kristine S. Henningsen, Et siste, trassig forsøk

Tove Braathen, Jul for nybegynnere

Julebok-kavalkade 2020, 20 bøker

Andre julebøker

Jenny Colgan, Jul på øyas hotell

Jenny Colgan, Jul på øya

Lucy Diamond, Julekort fra strandkafeen

 

Ryan er amerikaner, men bor i England, så slettes ikke norsk, men boken så ihvertfall fin ut, syntes jeg.

Dette er en kanskje det jeg vil kalle typisk julebok. Litt ekstra for de som elsker bøker, for vi forstår jo dette med leseopplevelser helt annerledes, enn de som ikke er bokinteresserte. Treffer man en lidenskapelig bokelsker, går man jo aldri tom for samtaleemner.
Det er kjærlighet, omsorg, juleglede og varme i denne romanen. Anbefales hvis du liker lette, avslappende og selvfølgelig forutsigbare julebøker. Fin juleroman.

 


Den beste julegaven
av Anne Marie Ryan.

Det er snart jul, og snøen laver ned i Cotswolds. Simon og Nora gleder seg til jul, selv om bokhandelen de driver er i økonomiske vansker.

Nora jubler innvendig da en eldre herre kjøper en bok hun har hatt stående i hylla i alle år. Dette salget er ikke nok til å holde butikken gående i det nye året, men det gir Nora en idé.
Som en siste gave til beboerne i landsbyen sender Nora og Simon ut seks forskjellige bøker til folk som kan trenge en oppmuntring. På hver sin måte er disse bøkene med på å endre folks liv til det bedre, selv om det trolig er altfor sent å redde bokhandelen

En oppløftende juleroman for alle som elsker bøker.

 

Nå skal jeg i gang med en spennende krim. De tror jeg er så spennende at jeg ikke tør å ta den med på senga. De siste årene har bøkene begynt å bli med inn i søvnen. Da har jeg en daglesebok og en kveldsbok.

 

Kveldsbok:

Kristin Harmel, Skogens usynlige stjerner

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Harmel er en annen forfatter som jeg er veldig glad i , en av de beste for meg når det gjelder historisk feelgooddrama. Jeg har lest alle hun har gitt ut. Nå ser denne også ut til å være en dramatisk historie, så vi får se om den også må flyttes fra kveld til dag.

 

Kristin Harmel. Boken med glemte navn

Kristin Harmel, Der valmuene vokser

Kristin Harmel, Når vi møtes igjen

Kristin Harmel, Vingårdens hemmelighet

Bøker lest juli 2017


Fra omslaget:Skogens usynlige stjerner er en ny, gripende roman av Kristin Harmel, med handling fra andre verdenskrig. Boken er basert på virkelige hendelser. Yona er bare to år gammel da hun kidnappes fra sine foreldre i Berlin. Hun vokser opp dypt inne i Øst-Europas skoger og lærer seg å finne mat, bygge hytter og overleve gjennom kalde vintre. Da kidnapperen hennes dør, har Yona blitt en voksen kvinne, og nå er hun helt alene. Samtidig har andre verdenskrig brutt ut, og Yona møter en gruppe jøder som har bosatt seg i skogen for å unngå nazistene. For Yona er det et sjokk å få høre om alt som skjer ute i verden, og hun lærer dem alt hun kan om å overleve i skogen. Gruppen får snart et tett bånd, men når en av Yonas nye venner svikter henne på en fryktelig måte, flykter hun og havner i en by som er okkupert av tyskerne. Og så står hun plutselig ansikt til ansikt med en person hun aldri trodde hun skulle få se igjen.

 

 

Espen Skjerven, Kleptokratiet

Leseeksemplar fra Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag

 

Jeg har lest de to første av Skjerven og likt de svært, svært godt. Jeg har derfor gledet meg til bok nummer tre, Kleptokratiet, som har fått strålende kritikker.

Skerven var en av forfatterne som var med på krimhelg på Osterøy nå i høst.

Krimhelg Osterøy, Virkelighet møter fiksjon, 2022

De to første bøkene:

Espen Skjerven, Slakt

Espen Skjerven, Blod er tykkere enn vann

 

Fra omslaget:«Den norske miljø- og menneskerettighetsforkjemperen Sofie Christensen er fast bestemt på å avdekke konsekvensene av oljevirksomheten til et norskeid selskap i regnskogen i Den demokratiske republikken Kongo. Samtidig ber en avhopper fra en beryktet opprørsgruppe Christensens svenske kollega, Anna Hagberg, om hjelp til å finne sønnene hans. Kort tid senere blir kvinnene angrepet i leiligheten deres i Kinshasa. Avhopperen og en fremmed mann blir drept. Kvinnene blir arrestert for drap. Politioverbetjent Tom Grayston og makkeren Chris Møller i Kripos får i oppdrag å reise til Kongo for å undersøke saken. Det blir starten på en sak de aldri kommer til å glemme. “Kleptokratiet” er en spenningsroman med internasjonal kriminalitet som tema. Det er den tredje romanen i serien om politimannen Tom Grayston

 

Den forrige boken av Skjerven, Blod er tykkere enn vann, har jeg plukket ut for salg i min lille bokhandel, så vil dere kjøpe den, er det bare å klikke på linken

https://pokket.no/produkt/blod-er-tykkere-enn-vann-espen-skjerven/

Jeg vil etter nytt år presentere nye bøker hver måned. Jeg har ingen føringer fra noen om hva jeg skal selge. Bøkene sendes ut fra Ark.

 

 

Desember:

Lesestabel desember 22, Nyheter 22, inkl julebøker

Joanna Bolouri, En kjæreste til

Lizzi Byron, En dag ved juletider

 

 

Januar:

Bøker lest januar 2022, 14 bøker, herav 5 krim/spenning

Februar:

Bøker lest februar 2022, 24 bøker

Mars:

Bøker lest mars 2022, 15 bøker, herav 14 krim

April:

Bøker lest april 2022, 17 bøker

Mai:

Bøker lest mai 22, 14 bøker, mest krim

Juni:

Bøker lest juni 22, 16 bøker

Juli:

Bøker lest juli 22, 10 bøker, herav 1 krim

August:

Bøker lest august, 2022, 13 bøker, herav 1 krim

September:

Bøker lest september 22, 10 bøker

Oktober:

Bøker lest oktober 22, 12 bøker, herav 5 krim

November:

Bøker lest november 22, 14 bøker, herav 6 krim

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg