Virginie Grimaldi, Et godt liv

Virginie Grimaldi, Et godt liv

Leseeksemplar fra Kagge forlag

 

Den så litt anonym, men den var langt fra det. Den handler om to søstre som må passe på hverandre under oppveksten. Deres far dør når barna er små og moren tyr til alkoholen,  i tillegg til at hun er voldelig mot sine barn. De går på tå hev hele tiden. Heldigvis har de farens foreldre som er et fritsted for de, der de har bare gode minner fra.

Likevel er det ikke bare enkelt. Den yngste søsteren sliter mye med både sinne og angst og depresjon og det viser seg at hun har en  bipolar lidelse. Kanskje er det dumt av meg å røpe dette i omtalen, men jeg synes det er greit å vite,  for det forklarer mye av det man leser. Og føler at det er ikke noe som trenger å være hemmelig, for å gjøre boken bedre. Det er slett ikke lett å ha en psykisk sykdom som dette og det er ikke lett å være pårørende heller. I perioder har derfor ikke søstrene kontakt,  før de nå møtes og bor sammen en uke i bestemorens hus, for bestemoren er nå død og huset skal selges.

Jeg synes dette var en nydelig og sår bok. Kunne nok tenkt meg en annen slutt, men den får jeg bare ta med meg. Den røper jeg ikke.

 

Fra omslaget:Den franske bestselgende forfatteren Virginie Grimaldi har skrevet en hjertevarm, morsom og gjenkjennelig roman om to søstre som gjennom en vakker sommer i Baskerland må prøve å reparere søsterforholdet og seg selv.
To søstre som ikke har snakket sammen på fem år møtes igjen i barndommens sommerparadis – bestemorens hus i vakre Baskerland. Bestemoren har nylig gått bort, huset skal tømmes, og minnene fra en sår barndom gjenoppleves. Emma og Agathe har en uke på å fortelle hverandre alt og ta igjen for de tapte årene. Klarer de å reparere det som ble ødelagt i fortiden? Grimaldi skriver veldig gjenkjennelig om å være søstre som skilles av sine ulike personligheter, men som forenes av de felles barndomsopplevelsene.

 

 

September:

Lesestabel september 24, tema årets nyheter

Jenny Colgan, Sommer over skyene

Merethe Kvam, Den hvite hesten 

Sven G. Simonsen, Mørkefall

Espen Skjerven, Svikere

Caroline Säfstrand, La meg fortelle alt.

Jeannette Walls, Herfra og til månen

Mikki Brammer, Ting vi angrer på

Helge Thime-Iversen, Influenseren

Sven Petter Næss, Løvinnen

Valérie Perrin, Glemt på en søndag

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

Juni:

Bøker lest juni 24, tema utgitt 2023, 10 bøker

Juli:

Bøker lest juli 24, 10 bøker

August:

Bøker lest august 24, 10 bøker, herav 2 krim

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg