Merethe Kvam, Den hvite hesten 

Merethe Kvam, Den hvite hesten 

Leseeksemplar fra forfatteren

 

Merethe Kvam sendte meg en melding og spurte om jeg ville lese boken hennes, der temaet var angst. I og med at temaet er svært interessant for meg, takket jeg ja.

Det handler om en ung kvinne, siste året på vidergående og hun har angst som gir henne store utfordringer med å komme seg til skolen og være aktiv i timene. Og hun sier ingenting om det til noen.
Kvam beskriver hvordan det er når angsten griper deg, på en slik måte at jeg kjente stresset inni meg. Når man ikke greier å konsentrere seg, når man ikke greier å samtale, men hele kroppen koker inni en.

Det er rett og slett en kropp som roper fare fare, så høyt, at man blir satt helt ute av spill og blir handlingslammet.

Til slutt får man angst for angsten. Man blir engstelig for å si ja til avtaler og gruer for ting som må gjøres, for man er redd man ikke vil greie det.

Kroppen spenner regelrett beina under deg.

Kjekt var det at hun hadde en venn som støttet henne så godt han kunne, men ofte vil også venner holde avstand når de ikke forstår hva som gjør at en oppfører seg avvisende. Faren er at man graver seg ned hjemme der en føler seg trykk.

Det er utmattende fysisk også så man blir grenseløst sliten.

Men Mai kan ikke gi opp for hun har to hester hun har ansvaret for. Den hvite er hun glad i, men den svarte er hun redd, for den angriper henne. Hun forstår at hun må greie å vise den at hun bestemmer.

En fin bok dette hvis du kjenner noen som har angst og du vil prøve å forstå hvordan de har det.

Og for all del, vær en venn, om du ikke greier helt å forstå, vær tålmodig og lytt og godta at det er vanskelig.

Anbefaler romanen til både ungdom og voksne.

 

Fra omslaget:Jeg tittet på klokken som hang på veggen. Den så ut som et gedigent armbåndsur med brun reim. Hybelen kom fullt møblert, slitte møbler som var til overs eller ikke passet inn. Som meg.
Mai går siste året på videregående, bor på hybel og lever livet som russ. Det er i hvert fall det alle tror. Men når hun er alene, kjemper hun to kamper – en mot den djevelske hesten King, en mot angsten.
Når fortiden innhenter henne, sprekker fasaden. Mai trekker seg bort fra skolen og menneskene som bryr seg om henne. Den eneste hun ikke kan gjemme seg for, er King. Klarer hun å finne veien tilbake til et normalt liv?

 

 

September:

Lesestabel september 24, tema årets nyheter

Jenny Colgan, Sommer over skyene

 

 

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

Juni:

Bøker lest juni 24, tema utgitt 2023, 10 bøker

Juli:

Bøker lest juli 24, 10 bøker

August:

Bøker lest august 24, 10 bøker, herav 2 krim

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg