Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

 

 

Dette er vanskelig.

Jeg er så innmari sta serru.

Når jeg har begynt med disse stabelpresentasjonene, greier jeg ikke å slutte.

Det er så gøy, selv om det tar tid å presentere dem.

Og jeg har tid i massevis, som regel.

Men nå har jeg begynt et nytt liv jeg.

Eller rettere sagt begynt på en ny epoke i live.

Gubben er pensjonist og jeg er ikke alene lenger hjemme.

Da blir det litt annerledes hverdager, kanskje litt mindre lesetid.

Og denne vinteren skal vi tilsammen være sju uker på reise.

Og begge to elsker å lese, når vi er på ferie.

Sitte i en god stol, i skyggen, med noe godt i glasset, se på utsikten fra 14. dekk og kose seg med en god bok.

Det er så nære himmelen som en kan komme mens man enda vandrer på jorda.

Vel, derfor måtte det bli pocketbøker som tema i januar.

Vi fyller kofferten vi.

Her er det ikke lesebrett, men bøker som kan stables opp.

Det er det første vi gjør når vi kommer på lugaren, vi lager bibliotek.

4 uker på reise, 32 kg kan vi ha i kofferten, pluss håndbagasjen.

Laaaaaaaaang reise, helt til Sydney, mellomlanding Dubai, her trengs det lesestoff.

De fleste titlene er Leseeksemplarer.

Jeg har ikke betalt for eller er pålagt å lese dem.

Som vanlig er teksten under bildet og bildet hentet fra internett.

Tekst over bildet, er min.

Når måneden er over, kommer oversikt over hvilke jeg har lest og hva jeg synes om dem.

Noen får også egne omtaler, men siden det er ferie, kan det være jeg tar litt ferie.

Noen er flyttet hit fra desemberstabel, for jeg når jeg aldri å lese alt jeg planlegger.

Lesestabel desember, Lett blanding, nyheter og pocket

 

Og januar ble den svakeste lesemåned på årevis.

Planen gikk til dundas.

Men gubben og jeg leste tilsammen 10 av bøkene.

Omtale kommer senere av de gubben har lest, når også jeg har lest de.

Mye av tiden ombord gikk til reiseblogg og soving, pga dårlig form.

Heldigvis fikk jeg med meg det vi hadde planlagt av opplevelser.

Jeg har bare iPad som hjelpemiddel og orker ikke bruke tid på klipp og lim, så denne måneden samler jeg ikke de jeg har lest øverst, men tar de etter rekkefølge.
Jeg kommer sterkere tilbake neste måned.

 

 

Ingrid Berglund, Det svakeste ledd

Leseeksemplar fra Gyldendal

 

 

Flyttes til mars, hvis jeg ikke får lest den på reisen 

 

Berglund liker jeg svært godt og gleder meg til å lese henne på ferie. Hun har gitt ut de tre eldste bøkene sine i heftet format, ypperlig for kofferten. Det er foreløpig helt uaktuelt for meg å ha med lesebrett på ferie. Det første vi gjør når vi kommer frem er å lage oss bibliotek. Vi stabler de opp og det gir oss en ekstra luksus feriefølelse. Fri, sol, lesing. Herlig. Og nå skal bok 1 få være med til Gran Canaria. Bok 2 og 3 skal få reise lenger, nemlig helt til Sydney.

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

 

Iselin Norman (31) er psykolog. Jobben hennes er å hjelpe mennesker til å komme i kontakt med sitt indre, få dem til å godta det de ser, for slik å finne harmoni med seg selv. Hun lærer dem å bekjempe sine problemer og traumer på egen hånd. Nå er mennene i hennes liv er borte. Og hun makter ikke å hjelpe seg selv.

Den ene mannen var hennes far. Den pensjonerte journalisten og drukkenbolten er død. Det var ikke uventet slik han levde. Det som er uventet, er at noen har drept ham. På åpen gate i Oslo. I fortvilelsen over å ha mistet sin aller nærmeste finner hun styrke til å kvitte seg med den andre mannen i sitt liv, Andreas, hennes store kjærlighet.

Andreas er politimann i Kripos. Iselin skal komme til å trenge ham av den grunn også. For to dager etter sin egen begravelse har Iselins far satt inn en personligannonse i Aftenposten til henne! Annonsen inneholder et stedsnavn, det første sporet av flere som skal lede Iselin og Andreas inn i den siste saken faren arbeidet med – hemmeligheten om det norske tungtvannet. Noen visste at han arbeidet med en sak som aldri måtte komme på trykk.

 

 

Jan Erik Fjell, Gjemsel

Leseeksemplar fra Bonnier Norsk forlag

 

Jeg har lest noen av Fjell, men mangler noen, tror jeg leste de tre første og dette er nummer 6. Men jeg har ikke fått tak i de jeg mangler og satser på at jeg greier meg uten. Jeg har så mange gode forfattere som jeg henger etter med. Jørgen Jæger, Trude Teige, Anne Holt, Gunnar Staalesen, Jan Egeland, og flere.

 

Dette er en krimbok veldig mange vil like. Ingen groteske beskrivelser og stort sett høyt tempo.

Vanskelig å gjette sammenhengen, da vi er både i USA og Norge, til og med en tur med Hurtigruten.

Mange personer involvert og ikke alle er de de gir seg ut for å være så her er det rom for å være med å gjette. Jeg gjettet ikke hvem morderen var for det er mange nye vendinger underveis.

Litt dødtid ble det på meg som ikke var så innmari interessert i testikkelinfeksjoner og fotografering, men det er pirk fra meg, for gubben klagde ikke på dette.

 

 

 

En ung kvinne blir funnet drept. To år tidligere rømte seriemorderen Stig Hellum under en fangetransport. Drapet bærer hans signatur, og Anton Brekke vet to ting med sikkerhet: Stig Hellum har våknet fra dvalen. Og han kommer ikke til å stanse av seg selv.

Texas, 2006. Om få timer skal den dødsdømte fangen Nathan Sudlow henrettes. I 11 år har han tiet. Nå forteller han sin historie til pater Tom Sullivan.

Hva er sammenhengen mellom Stig Hellum og Nathan Sudlows rystende beretning? Anton Brekke får ansvaret for den pågående drapsetterforskningen, og han blir umiddelbart konfrontert med det eneste han egentlig tror på: ondskap.

 

 

Anette Hemming, Kartografen

 

Leseeksemplar fra Aschehoug

Flyttes til mars

 

Kartografen ser spennende ut og jeg gleder meg. Har hatt den på vent lenge og nå vil jeg få lest den.

Gubben likte den godt.

Anette Hemming (f. 1990) er fra Bærum. Hun har studert ved Handelshøyskolen BI og jobber med web og digital markedsføring. Kartografen er hennes debut som forfatter.

 

 

Fra omslaget

I et velstående nabolag i Bærum forbereder den nyskilte tobarnsmoren Lisbet en helt vanlig frokost da hun oppdager et håndtegnet kart festet på kjøkkenvinduet. Kartet viser rommet hun befinner seg i, og er markert med et rødt kryss. På baksiden er det størknet blod. Dagen etter blir hun funnet drept på sitt eget kjøkken.

Ikke lenge etter drapet mottar Lisbets eksmann og andre i hennes omgangskrets mystiske kart. Snart tikker det også inn tekstmeldinger til sønnen Mikkels telefon, signert hans avdøde mor.

Etterforsker John Persvik sliter med å finne et motiv og en mulig drapsmann, men så hevder en lokal dranker at han kan ha vært vitne til noe drapsnatten.

 

Jens Henrik Jensen, Gladiator
Leseeksemplar fra Aschehoug
Denne har jeg kommet godt i gang med, men skal lese resten når jeg kommer hjem. Både gubben og jeg liker Oxen og gleder oss til den nyeste, Pilegrim. Han har lest og likt godt Gladiator.
Ja, skal lese, men kun gubben nådde å lese den i forrige ferie.
Jensen har gitt ut en ny Oxen bok på dansk så det er best vi leser så vi er ajour til den kommer på norsk over nyttår.

.

 

Fra omslaget:Fire menn er funnet skutt og drept ved en rasteplass i et øde skogsområde, og likheten med en uløst drapssak er åpenbar. Alle ofrene er krigsveteraner.
Politiets etterretningstjeneste ber den tidligere jeger og krigsveteran Niels Oxen om hjelp. Han sier ja til å assistere sin gamle makker og venn Margrethe Franck fra PET, men etterforskningen viser seg å være ytterst vanskelig.

Drapsmannen har nok mye mer på samvittigheten, og en ung, kvinnelig betjent krysser stadig sporene deres på en mystisk måte.
I tillegg har PET – uvisst av hvilken grunn – tilslørt deler av saken.

For PET er den høyt dekorerte Oxen rette mann å sende ut i jakten på den skyldige. Men da Oxen selv, helt uten forvarsel, blir sporløst borte, tar etterforskningen med ett en dramatisk vending.

 

Kristin Hannah, Sannhetens øyeblikk

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

Flyttes til mars

 

Jeg har lest mange av Hannah, men har også noen igjen. Jeg synes hun skriver bra og det er alltid gripende. Denne er nylig utgitt på norsk.

 

Kristin Hannah, De hjemvendte

Kristin Hannah, Nattergalen

Kristin Hannah, Det store ødet

Kristin Hannah, For alle vinder

Kristin Hannah, Sommernatten

Kristin Hannah, Vinterhagen

 


Sannhetens øyeblikk av Kristin Hannah er en gripende feelgoodroman som vil begeistre hennes mange tilhengere.

De tre søstrene Grey har alltid vært nære. Da moren døde, og faren trakk seg inn i seg selv, hadde de bare hverandre.

Winona, den eldste søsteren, lengter etter farens anerkjennelse. Hun vil heller lese en bok enn å ri på en hest, og selv om hun utdanner seg til en dyktig advokat, vet hun at hun ikke er den datteren han ønsket seg.

Aurora, den mellomste, er den som megler i alle konflikter og vil at alle skal være venner, samtidig som hun selv lever i et ulykkelig ekteskap.

Den yngste, Vivi Ann, er yndlingsdatteren som tar hånd om gården og beundres av alle. Ikke minst av Luke, som har vendt tilbake til den lille byen. Men Vivi Ann har fått øynene opp for den nyansatte gårdsgutten, Dallas.

Da Vivi Ann følger sitt hjerte og tar en skjebnesvanger avgjørelse, forandres alt. Plutselig blir søstrene satt opp mot hverandre, lojaliteten testes og hemmeligheter blir avslørt. Og en grusom hendelse truer med å rive livet deres i stykker.

 

 

Daniel Silva, Cellisten

Leseeksemplar fra Harper Collins Norge

Dette er en spionthriller. Det går nok rett hjem hos den mannlige delen av reisefølget. Ja, det gjorde den. Gubben likte den godt.

Det kom en amerikansk passasjer bort og spurte med håp i stemmen om det var kommet en ny Silva og ble slukøret når jeg sa at den var på norsk.

Han syntes alle Silvas bøker er utrolig bra og hadde lest de fra starten. Det burde jeg også gjort sa han, når jeg påpekte at den var litt vanskelig å komme inn i for det er et stort persongalleri.
Det er mange personer å forholde seg til og henvisning til mange tidligere situasjoner, men etterhvert får man taket på det og da blir det veldig bra.

Det er en spionthriller med personer fra flere land. Hvitvasking av penger i stor stil. Og det er jo ikke lenge siden en russer ble forgiftet i England så Silva ble kanskje inspirert av det.

Anbefales hvis du liker spenningsbøker. Og det er ikke makabert eller groteskt for de som ikke liker det.

 

 

 

 

Intrigemesteren Daniel Silva med ny bok om spionen og kunstkonservatoren Gabriel Allon.
En russisk milliardær blir forgiftet og Gabriel Allon spinner rundt i Europa i jakten etter svar. Et musikalsk geni viser seg å være den som har nøkkelen til sannheten om vennens død.
Plottet Allon avslører leder ham til hemmelige kanaler som fører dypt inn i vestlig demokrati, der penger og makt utveksles og truer med å rive ned en allerede skjør global orden.
Cellisten er en spenningsroman som tar pusten fra deg og som nok en gang viser at Silva fortjener sin plass ved siden av le Carré og Forsyth som en av vår tids beste forfattere av spionthrillere.»

 

Karin Fossum, Drepende drage Angrende hund

Leseeksemplar fra Norli Åndalsnes

 

Flyttes til februar/mars

 

Jeg så serien om Konrad Sejer for mange år siden, men jeg har ikke lest bøkene. Kanskje noen av de for mange mange år siden. Nå begynner jeg på denne nye serien, med hovedperson Eddie Feber.

 

 

 

 

Vi er to om det, sa hun. Uansett hvordan dette ender, så er vi to, kan du love det? At hun kommer til å dø om ikke så lenge?

De så på hverandre og smilte. Det var jo bare en lek.

Aksel er journalist i lokalavisa og er ifølge sjefen “god på tragedier”. Søsteren Ellinor har mistet jobben og søker virkelighetsflukt. Helt siden barndommen har skjebnen knyttet bror og søster tett sammen.

På en av de store gårdene skjer et gassutslipp som tar livet av flere innleide arbeidere mens de sover. Det ser ut som en ulykke.

I en enebolig nær ved ligger en 80 år gammel kvinne en dag med knust skalle ved foten av trappa. Noen har rotet rundt i boligen for å få det til å se ut som et ransoverfall.

I Drepende drage Angrende hund møter vi en ny og annerledes etterforsker: Eddie Feber. Han er en livsglad mann med åtte barn. Han er rask i vendingen, og kan kanskje virke rotete. Men han har strategier for å få den mørke sannheten ut i lyset.

 

John Christian Møller, Mørkt nett

Kjøpt selv

 

Møller var på krimfestival på Osterøy i høst. Der fortalte han om arbeidet sitt som politi. Han fortalte at det finnes mange overgrep i hjelpeoperasjoner rundt om i verden, der “hjelpen” kreves betalt i seksuelle tjenester. Dette er noe som avdekkes mer og mer. Overgrep, dophandel, underslag av penger, med mere. Det er trist og det er skammelig.

 

Gubben leste denne og han sa den var veldig bra. Jeg skal lese den når jeg kommer hjem. Feil tema for meg nå i ferien.

 

Svein Gunnar Simonsen er en annen krimforfatter som har hatt dette som tema.

Sven G. Simonsen, Crux

 

 

Politioverbetjent Otto Bjørkås fra Kripos drar til Haiti for å lede et nyopprettet spesialteam i FN-politiet. Oppdraget går ut på å styrke lokalpolitiets kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn. Raskt blir det klart at ikke alle involverte i fredsoperasjonen har gode hensikter. Samtidig, ved FNs hovedkvarter i New York, igangsettes en strengt hemmelig intern etterforskning. Målet er å avdekke overgripere i fredsbevarende tjeneste. Sannheten finnes i de dystreste avkrokene av internett hvor menneskets mørkeste lyster finner sted. Og sporene, de peker mot Haiti. I et samfunn hvor nøden er stor og desperasjonen enda større, kan alt kjøpes for penger. Forfatteren har bred bakgrunn fra politietterforskning, INTOPS-tjeneste i fredsoperasjoner, og internasjonalt diplomati.

 

 

Pip Williams, Boken for glemte ord.

Leseeksemplar fra Bonnier norsk forlag

 

Flyttes til mars

 

Ny forfatter for meg. Ser veldig interessant ut. Jeg har et Leseeksemplar, derfor i pocketformatet. Usikker på om den er gitt ut uinnbundet.

 

 


En kritikerrost, prisvinnende og rørende historie:
Nysgjerrige lille Esme vokser opp i ordenes magiske verden. Store deler av barndommen tilbringer hun rundt faren og hans kollegaer, som samler inn ord til den som skal bli den første utgaven av Oxford English Dictionary.
Men etter hvert som hun blir eldre, oppdager Esme at viktige ord som beskriver kvinners liv og virkelighet oftest blir utelatt fra ordboken. Hun begynner derfor innsamlingen til sin egen, hemmelige bok: Boken for glemte ord. Men denne jakten på ord tvinger også Esme ut av de trygge omgivelsene ved universitetet og ut i den virkelige verden …
Inspirert av faktiske hendelser har Pip Williams skapt en original og hjertevarm historie om hvordan kvinners liv og virkelighet ble ignorert i en historie skrevet av menn. Dette er en oppløftende,
rørende og tankevekkende fortelling om kjærlighet og språkets makt til å definere verden.

 

 

 

Kristan Higgins, Som lyn fra klar himmel

Leseeksemplar  fra Cappelen Damm.

Dette blir også feriebolig i mars. Skal tro om jeg kommer til å pakke for mange da også, ja helt sikkert.

Feriebok, feriebok, feriebok, hurra.

Jeg gleder meg så meningsløst, solseng, nye opplevelser, avslapping og lese.

 

 

 

Fra omslaget:Fra den New York Times-bestselgende forfatteren Kristan Higgins kommer her en roman om å miste alt og få igjen mye mer enn man forventer.

Lillie visste at huset ville føles tomt da sønnen flyttet ut for å begynne på college, men hun hadde ikke regnet med at mannen samtidig skulle dumpe henne for en annen kvinne. Dette kom som et sjokk, men den største overraskelsen var at hun ikke følte seg knust – hun ble rasende.

Lillie har alltid elsket livet på Cape Cod, men som mor, hustru og jordmor, er hun vant til å tenke mer på andre enn seg selv. Nå er hun alene for første gang i livet, og oppdager at hun er i ferd med å bli sprø. Er det for drøyt å troppe opp i bryllupet til eksmannen kledd som en dødsengel? Helt sikkert! Burde hun slippe et stinkdyr inn i hans perfekte nye hjem? Sikkert ikke! Men det er mye bedre enn å sitte hjemme og sture.

Hun får uventet støtte av sin glamorøse søster, som hun har hatt et anspent forhold til i alle år. Legg til en gammel flamme og en fortapt tenåring, så er kaoset komplett. Det er slutt på Lillies liv slik hun kjenner det, men noen ganger kan det perfekte nye kapitlet komme som lyn fra klar himmel.

 

Patricia Wilson, Min greske familie

Leseksemplar fra Cappelen Damm

 

Jeg er svært glad i Wilsons bøker fra Hellas og jeg har kun igjen denne nyeste og en eldre utgivelse, Øyas hemmelighet,  igjen å lese. Med mye ferie i vinter, må jeg prøve å få begge lest.

Dette er en sterk historie om en liten gresk øy og en gresk familie, som blir hardt rammet under andre verdenskrig.

Jeg liker godt bøkene til Wilson, selv om jeg også synes at de kunne vært mye bedre skrevet. Alvorlige hendelser mangler dybde i språket, det blir veldig lett. Men samtidig drar hun frem historier som er både sterke og viktige så jeg velger å overse det som er mindre bra.

Er du glad i historiske bøker og bøker fra Hellas, kan dette feelgooddramaet være midt i blinken.

Boken er også heftet, så ypperlig som ferielektyre.

 

 

I denne hjertevarme romanen – basert på nyere gresk historie – følger vi tre generasjon av samme familie, splittet av krig og hemmeligheter.

På den greske øya Kastellorizo må unge Sofía sette sine egne drømmer til side for å hjelpe storesøsteren Maria med hennes stadig voksende familie. Andre verdenskrig truer i horisonten, og søstrene blir snart skilt for alltid …

Olivia er fortvilet etter en vond skilmisse og morens dødsfall. Hun føler seg inderlig ensom, og i håp om å finne ut mer om familien, reiser hun til Kastellorizo sammen med sin grandonkel George. Det var her hennes bestemor Sofía vokste opp, og det var her hennes mor ble født, men stort mer vet ikke Sofía om sin greske familie. Sammen med George begynner hun å grave i familiehemmelighetene, og de blir snart helt oppslukt. Men det er kanskje ikke alle sannheter som tåler dagens lys?

 

Anna Stuart, Dyrehagen i Berlin

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Så ut til å være en aldeles perfekt feriebok. Det er vel alle som nå har forstått at mange av de heftene bøkene som selges i kiosker og dagligvare, kan være gripende, sterke historier. Det er i gamle dager det kun var overromantiske. Nå er det både krim og mer gripende bøker i tillegg.

Dette var en perfekt feriebok. En historisk bit og en nyere, litt drama og litt romantikk.

Gripende om krigsherjingene i Berlin under andre verdenskrig. Oftest er bøkene fra land der Hitler herjet. Ofte blir det glemt at også det tyske folket fikk gjennomgå. Teksten under bildet forteller det meste så det er ikke så mye for meg å føye til. Særlig ikke siden jeg fortsatt er på ferie og er mer opptatt av å lese enn å skrive. 😊

Jeg likte den ihvertfall godt og anbefaler den gjerne, hvis du liker historiske bøker.

 

 

 

Fra omslaget:En uforglemmelig og hjerteskjærende roman om en tapper foreldreløs jente og en sjokkerende hemmelighet fra andre verdenskrig. Inspirert av en sann historie og midt i blinken for alle som likte Barna fra toget, Tatovøren i Auschwitz og Alice-nettverket.

Berlin, 2019: Britiske Bethan har fått seg jobb som veterinær i dyrehagen i Berlin. Med seg hjemmefra har hun en liste over tyske kvinnenavn som hun fant i sin avdøde mors smykkeskrin. Øverst på listen står det «Katharina Heinroth». Ingen kan gi henne svar på hvem disse kvinnene er, men Bethan klarer ikke å la det ligge …

Dyrehagen i Berlin, 1943: Da foreldrene til ti år gamle Adelaide og hennes nyfødte søster blir drept i et bombeangrep, oppsøker en knust Adelaide morens beste venninne, Katharina Heinroth. Den snille dyrepasseren tar de to jentene under sine vinger. Bombingen fortsetter, og Adelaide prøver etter beste evne å stenge ute alt det fryktelige ved å ta seg av lillesøsteren og leke med de søte apeungene. Men da Katharina organiserer en farlig operasjon for å hjelpe barn og dyr ut av den sønderbombede byen, går noe galt. Og Adelaide må love adoptivmoren sin å holde på en sjokkerende hemmelighet – en hemmelighet som vil forandre Adelaides liv for alltid.

 

 

Kristin Hannah, Venniner til evig tid

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Kristin Hannah, De hjemvendte

Kristin Hannah, Nattergalen

Kristin Hannah, Det store ødet

Kristin Hannah, For alle vinder

Kristin Hannah, Sommernatten

Kristin Hannah, Vinterhagen

 

Dette er bok 1 av 2. Bok 2 heter Herfra til evigheten.

Jeg prøver å lese alt som er gitt ut av Kristin Hannah. Noen av de eldre har jeg igjen enda.

Venninner til evig tid var også en svært bra bok, Hannah skriver veldig godt om følelser og hvordan ting oppleves inni oss.

Det kom noen tårer når jeg leste denne også, men ikke så mange som når jeg leste De hjemvendte.

En god historie om to venninner, der de i utgangspunktet drømmer om å følge samme karrierevei, men så blir det ikke slik. De to har helt ulik familiebakgrunn og Hannah skriver godt om hvordan oppveksten preger oss.

Best likte jeg  første del og siste del. Jeg liker litt drama og følelser og noen partier ble litt kjedelig og lange for meg og jeg ville syntes boken hadde blitt enda bedre, om den hadde noen færre sider. 576 sider er ganske mye, men så mange sidene ville jeg ikke unnvært, men litt kunne den vært skjerpet, uten at det ville blitt en dårlige historie. Men slik er jeg. En god roman er det ihvertfall.

Det har kommet en oppfølger, Herfra til evigheten. Jeg håper å få lest den nå i ferien.

Venninner til evig tid er også filmet og går som serie på Netflix.

 

Fra omslaget:TV-serie på Netflix!

Sommeren 1974 har Kate forsonet seg med at hun er nederst på den sosiale rangstigen på skolen. Helt til en ny jente flytter inn i nabohuset. Tully er pen, skoleflink og målbevisst – og blir øyeblikkelig populær og omsvermet. På overflaten er de som natt og dag, likevel tar det ikke lang tid før de blir venner. De blir TullyogKate. Uadskillelige.

Det Kate ikke vet, er at Tully bærer på en vond hemmelighet som hun gjør alt for å skjule. Innerst inne ønsker hun seg venninnens liv, hennes hus og familie. Et hjem fylt av varme, godhet og kjærlighet – alt det Tully mangler.

Vennskapet overlever tre turbulente tiår. Men idet kvinnene tror de har vært igjennom det meste, skjer det noe som river forholdet deres i stykker …

 

 

Gill Thompson, Søstrene fra Jersey

Leseeksemplar fra Cappelen Damm

 

Flyttes til mars.

Jeg vet at jeg har plukket ut altfor mange bøker men jeg er så rar at bøkene er en del av ferielykken min.

 

 

Fra omslaget:

1940: Søstrene Alice og Jennie er i tyveårsalderen og har livet foran seg da tyskerne okkuperer deres hjem, kanaløya Jersey.
Sykesøsteren Alice beordres til å arbeide på et tysk sykehus. Det hun ikke vet, er at arbeidet kommer til å føre til stor kjærlighet – men også fryktelige prøvelser. For Jennys del, innebærer okkupasjonen at hennes drømmer om studier på Cambridge blir knust. Rastløsheten får henne til å søke seg til en gruppe øyboere som motarbeider okkupantene.

1996: En eldre kvinne ser tilbake på sitt liv. Hun minnes spesielt oppveksten på Jersey og sin søsters sorgløse latter. Hun minnes hvordan krigen rammet dem hardt, og søsterens motvillige reise derifra. Men gjennom årene fantes et fast punkt i tilværelsen: Fyrtårnet som alltid ledet dem tilbake til land.

 

Muna Shehadi, Eves sannhet.

Leseeksemplar fra Aschehoug.

Bøker lest juli 2021, 14 bøker

 

Jeg leste bok en, Rosalinds løgner i sommerferien i fjor og var ikke overbegeistret. Det er så mange forfattere som higer etter suksessen Riley og Montefiore har hatt med sine serier. Jeg har kun lest Rileys og jeg synes Rosalinds løgner ikke kan sammenlignes med Rileys, siden Riley har med den historiske biten i sine bøker og er mye mer velskrevet. Kanskje hadde det vært lurere å ikke sammenligne.
Men siden jeg har lest den første, prøver jeg meg på nummer to, for den tredje venter i hylla. Og jeg vet at dette er bøker mange vil like. Lette underholdningsbøker, når man vil slappe av og bare kose seg.

Denne nådde jeg å lese, men nådde ikke egen omtale.

Dette er lette underholdningsbøker som mange vil like godt. Dette er boken om den andre søsteren som finner ut hvem som er moren hennes.

Dette var en fin avslappingsbok, men den var omstendelig, helt ned til at måltid beskrives for hver tygg nesten. Verst i starten,  men så bedres det etterhvert  og blir en fin historie, men noe stor litteratur er det ikke. Greit i feriekofferten og jeg er klar for søster nummer tre.

 

 

 

Eve og de to søstrene hennes forsøker fortsatt å fordøye nyheten om at moren, den berømte filmskuespilleren Jill Croft, umulig kunne være deres biologiske mor. Det har gått et år og Eve strever med det meste. Forholdet går dårlig, hun føler seg forbigått på jobben. Hun trenger en ny start. Da stemoren Lauren tipser om en jobbmulighet i en annen by, griper Eve sjansen.

Eve bærer på en stor og vond hemmelighet fra barndommen. Den gang betrodde hun seg til moren, men ble avfeide. Etter dette har hun alltid følt seg utenfor. Tør hun nå å fortelle hemmeligheten til noen? Hvordan kommer de to søstrene hennes til å reagere?

Eves sannhet er bok to i trilogien «Fortunas døtre» og er en roman for alle som liker å lese Lucinda Riley og Santa Montefiore. Historien om de tre søstrene startet med Rosalinds løgner (2020) og fullføres med Olivias sannhet. (2022).

 

Thomas Bagger, Mannen i tre deler

Leseeksemplar fra Vigmostad og Bjørke

 

Denne begynte jeg på i høst, men syntes den ble for rå. Nå pakker jeg den med, for gubben vil helt klart lese den. Veldig gode omtaler.

Jeg kjenner mange som synes Bagger skriver råbra så jeg skal lese ut den første når jeg kommer hjem.

Gubben leste den nå i ferien og han likte den også veldig godt.

 

 

 

Fra omslaget:Ny, spennende serie om de to spesialagentene i Task Force 14: den eksentriske Lucas Stage og den gåtefulle David Flugt. På en forblåst ås på Sønderjylland finner politiet liket av en naken mann. Det viser seg etter hvert at mannen egentlig døde tre dager tidligere og ble stjålet fra det lokale likhuset. Den nakne mannen er ikke forbrytelsen. Han er budskapet. Vollen på Smøl har i årtier skjult en langt mer gruoppvekkende hemmelighet. Og den tiltrekker seg raskt oppmerksomhet fra internasjonal presse. To spesialagenter fra Task Force 14 tilkalles fra København: Den gåtefulle David Flugt og den eksentriske Lucas Stage. Agentene blir kjølig mottatt av de lokale politifolkene, og den samme motstanden opplever de også ellers i samfunnet. Dette er en landsdel hvor folk holder seg for seg selv, og hvor skogsmarkene kaster fra seg lange skygger. David og Lucas kommer raskt på sporet av en skremmende

 

 

Ingrid Berglund, Lykkeformelen

Leseeksemplar fra Gyldendal

Flyttes til februar/mars

 

Bok 2 i serien om psykolog Iselin Normann

 

De to det er link til, er nyere, fra en ny serie.

 

Ingrid Berglund, Den svarte svanen

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

 

 


Elanor Vinje blir funnet død i sitt eget hjem. Psykolog Iselin Norman, som hadde Elanor som pasient, kan ikke forsone seg med politiets konklusjon om at det er selvmord. Én ting står nemlig klart for psykologen, og det er at Elanor bar på en dyster hemmelighet.

Snart viser det seg at bånd fra fortiden knytter de to kvinnene sammen. Det driver Iselin til å ville løse opp i de mange trådene, og snart blir hun dratt inn i en sak som blir livsfarlig for henne selv. Og alle spor av drapsmannen leder tilbake til henne.

 

 

Jan Erik Fjell, Gråsonen

Leseeksemplar fra Bonnier norsk forlag

 

Flyttes til mars

 

Bok nummer 7 i serien om Anton Brekke

 

Harald Uteng er pensjonert Kripos-etterforsker, og en legende i norsk politi. Helt uventet kontakter han en journalist for å lage podkast om drapet på 17 år gamle Malin Rekve i Aremark i 1991, men Uteng blir funnet druknet like før podkasten skal slippes. Anton Brekke, som var ung politiaspirant i den lille bygda da Malin ble drept, har ikke mistanke om noe kriminelt før han får høre det upubliserte opptaket. Etter hvert begynner Anton motvillig å lure på om feil person ble dømt den gangen, og at en morder igjen har satt seg i bevegelse. I Aremarks dagligvarehandel jobber nå unge Emily. Hun får en gryende følelse av at noen holder øye med henne, og at hun er i fare.

 

 

Sara Blædel, Den tause enken

Fått av en venn

Denne ble ikke lest nå.

 

Jeg har lest flere av Blædel men så falt jeg av for jeg greier ikke følge med alle. De jeg har lest har jeg likt godt.

 

 

Fra omslaget:Når en krovertinne i den lille danske byen Tåsinge blir funnet drept, settes etterforsker Louise Ricks viktigste vennskap på spill.

Etter en lang ferie blir Louise Rick, leder av politiets reiseenhet, dratt inn i en vanskelig drapssak. Lenge står politiet på bar bakke – helt til de undersøker kroens første etasje, der den drepte bodde. Da etterforskningen tar en uventet retning, blir Louise mot sin vilje nødt til å kontakte ekskjæresten Eik Nordstrøm fra Etterforskningsavdelingen i København.

Og hvorfor vil ikke journalistvenninnen Camilla Lind hjelpe henne, slik hun alltid har gjort? Først da Camilla oppdager at en ung mann døde i samme by et halvt år tidligere, begynner hun å grave. Plutselig er begge engasjert i saken, men fra hver sin kant …

Bli med inn i en historie om sårbare vennskap, lojalitet og et usannsynlig mord.

 

 

Don Winslow, En by i brann

Leseeksemplar fra Harper Collins Norge

 

Denne ble heller ikke lest

Dette er mer bok for gubben enn meg, men vi får se.

 

 

Fra omslaget:En by i brann er del én i Don Winslows trilogi om de irske og italienske krimkartellene i USA på 80- og 90-tallet.

Danny Ryan ser kvinnen komme opp av vannet, som et syn fra en av drømmene hans om havet. Bortsett fra at hun er virkelig, og at hun kommer til å lage problemer. Så vakre kvinner gjør som regel det.

Danny er 29 år gammel og jobber hardt som havnearbeider i Providence, Rhode Island. Han er en kjærlig ektemann, en lojal venn – og innimellom en hjelpende hånd for det irske krimkartellet som har kontroll på det meste av byen.

Men da en moderne Helena av Troja utløser en krig mellom rivaliserende fraksjoner, blir Danny trukket inn i noe han ikke kommer seg ut av. Nå er det hans ansvar å redde familien, vennene sine og det eneste stedet han noen gang har kalt hjem.

Don Winslow utforsker klassiske temaer som lojalitet, forræderi, ære og korrupsjon på begge sider av loven.

En by i brann er Iliaden av vår tid.

 

2 kommentarer
    1. Det er jo helt rått hvor mange bøker du klarer å lese på en måned. Jeg har ei bok, riktignok tjukk, som jeg starta på i romjula. Skal være ferdig med den til medio februar, for da samles vi til bokring og diskuterer den. Vetle Lid Larsens De stjernekyndige. Sikkert lest den også, du. Fortsatt god seilas🙋🏼‍♀️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg