Helge Thime-Iversen, Influenseren

 

 

Helge Thime-Iversen, Influenseren

Leseeksemplar Forlagshuset i Vestfold, Liv forlag.

 

Helge Thime-Iversen, Offiseren

 

Jeg har ikke lest de første bøkene han har gitt ut, men jeg har lest den forrige og likte den godt.

Vi møtte Thime-Iversen på Osterøy, mens han skrev på denne boken og i en sen kveldstime delte han noen hemmeligheter med gubben og de røper han ikke. Slik er det når jeg kryper til køys før alle andre. Da går man glipp av ting.

Nå fikk vi høre hemmeligheten alle sammen sist gang vi var på Osterøy krimfestival.

Og nå har vi vært på ny festival

Osterøy Krimfestival, dag 2

Osterøy Krimfestival, dag 3, og litt til

Dag tre var det Thime-Iversens tur til å fortelle om Influenseren.

Når han begynner på en bok, ser han for seg en scene. Scenen nå var en YouTuber som blir drept,  mens han sender direkte. De vet ikke da at det foregår i Norge. På Vestlandet. Det er nemlig Hollywoodsladder, som er tema for sendingene, og det skal se ut som om det sendes fra utlandet. Drapet ble derfor utført av noen som visste hvor det ble sendt fra.

Dette er et annerledes plott og det liker jeg. Det er mange personer å mistenke og det gjør vi. En etter en mistenkes. Det er jo det som er gøy med krimbøker, fundere på hvem morderen er.

Nå gjettet jeg det denne gang ut fra samme kriterier som ofte gjentar seg i krimbøker og det kan jeg jo ikke røpe.

Men jeg gjettet, sikker kunne jeg jo ikke være på om det kunne komme en overraskelse.

Morsom vri er det også at Njål drar på besøk til søsteren og finner ut at hun er samboer med en som tidligere har vært småkriminell og han har vel ikke så overmåte tro på at det er et tilbakelagt stadium i vedkommendes liv. Spennende blir det å følge den historien. Vil “Salten”, som han kalles, holde seg i skinnet og ikke begå nye kupp. Som det også ymtes om i historien. Og bør han overlate datteren i hans varetekt.

Mange liker litt kjærlighet i krimhistoriene de leser og vi kan nok lukte litt at det kommer mer av det også. Vil Njål finne kjærligheten, skal tro?

Det var mange personer å holde styr på i starten og jeg synes nok språket kunne vært bedre. Jeg tok meg i å måtte lese om igjen setninger, for å forstå hva det egentlig står der og det er jeg ikke noe glad i. Jeg liker å flyte gjennom sidene når jeg leser og i perioder, særlig første del, ble det litt haltende.

Men det er egentlig flisespikkeri, jeg anbefaler gjerne Thime-Iversens bøker og gleder meg til hva han finner på i neste bok.

https://radioh.no/haugesund-i-sentrum-nar-influenser-blir-drept/

 

Geir Tangen har skrevet en flott anmeldelse.

https://krimlitteratur.com/2024/09/05/kameleonen-slar-til-igjen/

Fra omslaget:Da den fremadstormende influenseren Charles Monroe blir skutt og drept under Hollywood Dailys direktesending er Kriposetterforsker Njaal Natland en av flere hundre tusen vitner. Kan gjerningspersonen være en i influenserens nærmeste krets, i et kriminelt nettverk, eller kanskje en med tilknytning til Hollywood? Njaal Natland og kollega Michelle Reyes leter etter morderen, og det haster mer enn noen aner å finne svaret.

 

 

 

September:

Lesestabel september 24, tema årets nyheter

Jenny Colgan, Sommer over skyene

Merethe Kvam, Den hvite hesten 

Sven G. Simonsen, Mørkefall

Espen Skjerven, Svikere

Caroline Säfstrand, La meg fortelle alt.

Jeannette Walls, Herfra og til månen

Mikki Brammer, Ting vi angrer på

 

Januar:

Bøker lest, gubben og jeg, januar 24, 10 bøker

Februar:

Bøker lest februar 24, 11bøker, tema bøker i serie

Mars:

Bøker lest mars 24, 13 bøker

April:

Bøker lest april 24, 14 bøker

Mai:

Bøker lest mai 24, 16 bøker, herav 3 krim

Juni:

Bøker lest juni 24, tema utgitt 2023, 10 bøker

Juli:

Bøker lest juli 24, 10 bøker

August:

Bøker lest august 24, 10 bøker, herav 2 krim

 

Favorittbøker 2023, 22 bøker

10 favorittkrimbøker 2023

Favoritter, topp 6 romaner, 2023

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=sh

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg