Forlagsbesøk er gøy

Feelgood-aften til gangs

Når en bokidiot som meg, får være sammen med andre bokelskere, er det en fryd.

Når man i tillegg får komme på forlagsbesøk, er det bare ubeskrivelig herlig.

De fleste av de som jobber i forlagene, har jeg jo bare kontakt med på Mail.

Å få møte de personlig og se entusiasmen deres, er kjempekjekt.

Det eneste som plager meg er en luksus, men likevel, jeg når ikke å lese alt.

Det er som om jeg elsker å svømme og har et helt hav å svømme over, men jeg når aldri over.

Jeg prøver så godt jeg kan å begrense meg, men når det står noen foran deg og lokker med noe du er avhengig av, ja da greier du ikke si nei.

Jeg henger særlig etter når det gjelder bøker i serier.

Derfor vil maistabelen bli høy og frustrasjonen stor når det skal velges.

 

 

Onsdag startet vi først hos Pax.

 

https://bok365.no/artikkel/alt-pa-skinner-i-forente-forlag/

I september i fjor kom nyheten om at forlagskvartetten Press, Spartacus, Dreyer og Pax ville gå sammen i en ny konstellasjon under navnet Forente Forlag. Dette med Gyldendal som majoritetseier.

 

Det var bare tre uker siden de hadde flyttet inn i nye lokaler sammen, så de hadde ikke helt fått ferdig lokalene enda.

Kjempefint at de tok imot oss.

Vi møtte Andrea og Sara fra Pax, som viste oss vårens bøker og snakket om høstlista.

Jeg fikk nylig den nyeste Joyce Carol Oates, Barnevakten og hadde den i lesestabel for april, men igjen sviktet tiden meg.

Jeg skal lese alt Oates har skrevet. Barnevakten er en spenningsbok, men Oates har en ny bok på gang også, så her må det leses.

Joyce Carol Oates, Natten. Søvnen. Døden. Stjernene

Joyce Carol Oates, Mitt liv som rotte

En annen favoritt jeg har fått av de, er denne:

Nina Wähä, Testamente

 

 

Jeg ble litt fascinert av en koreansk forfatter, Han Kang.

Jeg håper å få lest den i juni.

Fra omslaget:I et klasserom i Seoul ser en ung kvinne på læreren som skriver på tavlen. Hun prøver å snakke, men det kommer ingen ord. Læreren dras mot den tause kvinnen, for selv er han i ferd med å miste synet dag for dag. Snart oppdager de at en dypere smerte binder dem sammen. Den unge kvinnen har i løpet av få måneder mistet både moren og foreldreretten til sin ni år gamle sønn, mens det som plager læreren er smerten ved å vokse opp mellom Korea og Tyskland, det å bli revet mellom to ulike kulturer og språk, og frykten for å miste selvstendigheten. Leksjoner i gresk forteller historien om to vanlige mennesker uventet brakt sammen – det falmende lyset hos en mann som mister synet, møter stillheten til en kvinne som mister stemmen

Vi fikk også hilse på Elin som jobber i forlaget Press. Hun har sendt meg mange fine bøker. Jeg fikk de to første bøkene om Lucy Barton. Jeg har lest  nummer tre og da savnet jeg å ha lest de to forrige, så det skal jeg nå, før jeg leser den nyeste, Lucy ved havet.

 

Elizabeth Strout, Åh, William

Og bøkene om Olive Kitteridge

Elizabeth Strout, Olive Kitteridge

Elisabeth Strout, Olive igjen

Elin kunne fortelle at islandske Stefansson kommer med ny bok snart og han er en av mine favoritter, så gleder meg til den.

Jón Kalman Stefánsson, Ditt fravær av mørke

Jón Kalman Stefánsson, Stjernenes knitring

Jeg spurte ette Benedict Wells, men han visstnok ikke noen ny bok på gang, da han jobber med andre prosjekter.

Benedict Wells, Hard land

Benedict Wells, Becks siste sommer

Benedict Wells, Ut av ensomheten

 

 

Jeg møtte Lene Lauritzen Kjølner på feelgoodfest og hun hadde med den nyeste boken om privatdetektiv Olivia. Jeg er så glad i de bøkene. Lettlest småhumoristisk kosekrim.

Lene Lauritsen Kjølner, Jul på Petronellas pensjonat

Åpner du denne linken, får du en oversikt over alle Kjølners bøker.

På vei til Vigmostad og Bjørke dagen etter. Hilde, Hildes bokhylle, Anne Lise, Hverdagsnett og meg.

 

Anne hos Vigmostad og Bjørke har sendt meg mange fine bøker og noen av de har jeg ikke rukket å lese.

Det er blant annet en trilogi av Dinah Jefferies, Krigens døtre. Jeg tror kanskje kun to av dem er utgitt enda, Krigens døtre og Det glemte palasset.

Jeg holder også på med en dansk vikingserie jeg liker svært godt, for jeg liker den humoristiske måten de er skrevet på, selv om alt fra denne tiden er barbarisk.

Tonny Gulløv, Tusenårsriket

Tony Gulløv, En konges ætt

Jeg har bok tre og fire på vent. Jeg tror jeg må få prioritert de nå i mai.

Både i mai og juni er jeg redd det bryter ut slosskamper og demonstrasjoner her, for det er så mange som står i kø.

Tema mai er bøker i serier, juni blir feelgood/drama/romaner.

Anne kunne også fortelle at det ville komme en bok snart som nok ville få store presseomtale, så det ble vi nysgjerrig på.

Men det var svært hemmelig så vi måtte bare vente.

Men vi fikk høre litt om høstens hemmeligheter, det er jo gøy.

 

Etter Vigmostad gikk turen til Gyldendal. Her må vi registrere oss når vi kommer. Jeg skulle bare vente på de andre, men Victoria som skulle ta imot oss, ble redd hun hadde misforstått avtalen, siden jeg var en time for tidlig ute. Jeg drakk kaffe og snuste inn atmosfæren.

Det er ikke sånn at man kan bare dukke opp på besøk hos forlagene. Det må planlegges og de må ha tid til oss. Jeg kan ikke bare ta med meg noen venner og si hei, vi vil inn. De er jo på jobb og har det travelt. Og det må være en agenda for disse møtene. Vi leser mye og bruker mye tid på å inspirere til lesing. Vi har blogger og hjemmesider og er aktive. Og vi har ikke betaling. Vi betaler alt av mat, reise og opphold selv, så hvis du tror man blir rik på dette, ja da tar du feil.

 

Da kom de andre også. Anne Lise er sjefen vår i dag. Hun er ute etter tips til artikler om forlag og forfattere til Hverdagsnett-magasinet.

Et gratis nett-magasin hun gir ut annenhver måned. Og det er det som er hovedagenda for disse møtene.

 

Gyldendal har ca 500 ansatte så det er en stor bedrift og ikke alle jobber på huset.

Flotte lokaler. Noen bilder har jeg tjuvlånte fra Anita, Anne Lise og Hilde. De skal få dem igjen, pent brukt 😜

 

 

Anne Lise, Hverdagsnett, Anita, Artemisias verden,  Og Elfrid, som arrangerer bokkvelder med forfattere og leseglade, og har ofte bokinspirator Liv Gade på besøk.

 

 

Jeg og Hilde, Hildesbokhylle.

 

Victoria er kontaktpersonen hos Gyldendal og hun fortalte litt om bøkene som kommer, og har kommet ut nå nylig, og områder de vil nå satse mer på,

Og hun viste oss en reol, der vi kunne plukke bøker fra.

Da tok jeg kun en bok og det var ikke fordi jeg var beskjeden, men jeg hadde lest veldig mange av de som var “mine” forfattere eller jeg hadde dem allerede i lesekø.

 

 

Denne tok jeg med, for den har vært på leseplanen min.

Dette er mitt tredje besøk hos Gyldendal.

Lillasjel i forlagsparadiset

Snakk om jubeldag

Så gikk vi over det lille torget til Aschehoug, hvor Anne Margrethe ventet på oss.

Her har jeg også vært tidligere.

 

Her snakkes det ivrig om den nye serien Aschehoug gir ut, av Cynthia Harrod Eagles.

Jeg har lest bok 1 og likte den godt. Dette er historiske romaner, helt i min gate, litt som Ken Follett sine bøker, men her fortalt av kvinnestemmer, ettersom jeg har forstått det.

Bøker lest desember 22, 12 bøker

Bok 2, Den mørke rosen ligger klar for mai.

Bok 3, Den unge prinsen har ikke kommet til Isfjorden enda.

 

Ivrig samtale. Alle er nysgjerrig på svenske Emma Hamborgs bok, som har lansering i juni.

Selv gleder jeg meg til Minnevokteren fra Kyiv, som ser ut til å være min favorittsjanger, historisk drama.

Jeg leser veldig variert, Anita leser enda mer variert enn meg, mens Anne Lise og Hilde har krim som sin favoritt. Elfrid noterer ivrig nye forfattere og får inspirasjon til å danne lesesirkel på denne rundturen.

 

 

 

Jeg fortalte at jeg likte svært godt Hedys krig og jeg har sett lite av den i bokgruppene. Da fant Anne Margrethe et eksemplar til de andre. Så får vi se om de liker den like godt som jeg gjorde. Handling fra Jersey under andre verdenskrig, basert på en virkelig historie der hovedpersonen er jøde, rømmer til Jersey bare for å bli plassert hos tyskerne som oversetter. Så faller hun mot sin vilje for en tysk mann som er stasjonert på øya, tror han var mekaniker.

Jenny Lecoat, Hedys krig

En ny bok av Gill Paul, er også på vei. Jeg har ikke fått lest henne enda men ser mange, gode omtaler.

 

 

Anne Margrethe, redaktør, alltid like blid og imøtekommende.

Hilde og jeg forlot så de andre og tok fatt på hjemveien, men først spiste vi lunsj sammen på stasjonen, før vi dro hver vår vei.

En fin gjeng leseglede damer som har det gøy sammen.

Jeg føler meg inspirert til lesing og mye glede.

I dag

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg