Feelgood-aften til gangs

 

 

 

En vakkert pyntet scene tok oss i mot hos Cappelen Damm.

99 %damer, fullstappet sal og en mann, ved navn Alf.

Anita, meg og Hege på første rad. Forventningsfull.

Margrethe, redaktør i Cappelen og Hege, som skriver omtaler.

 

Nyansatt Cappelen  Damm forlagsdirektør Tine Kjær ønsker velkommen.

 

 

 

Else Kåss Furuseth åpner showet. Hun er bare så innmari morsom. Der hun skal snakke om kjærlighet eller manglende sådan som gjør at hun må søke det i bøkene.

To forfattere hadde meldt avbud på grunn av sykdom. John Boyne som jeg gjerne ville møtt og Marian Keyes.

Men Tracy Reed var der, søt og blid.

Intervjuet av Kari Birkeland, i kjole som matchet interiøret på scenen.

Hun fortalte at hun alltid hadde ønsket å skrive, men blitt refundert en rekke ganger.

Så deltok hun i en skrivekonkurranse og vant den og hun var i gang.

Hun sa at historiene stod i kø inni henne og hun har skrevet 11 bøker, der mange er oversatt til norsk.

Fra Cappen Damms side:

Tracy Rees er av Lucinda Riley blitt utpekt som den mest lovende nye stemmen innen historisk drama, og bøkene er blitt bestselgere i England. Mysteriet Amy Snow ble kåret til vinneren av Bokklubben Richard & Judys konkurranse “Jakten på den neste bestselgeren”. Både denne, Kjæreste Blue, Et nytt liv for Florence Grace, Huset på Silvermoor, Timeglasset, Den lille bokens hemmeligheter, Rosehagen, Juleønsket og Skandalen har ligget lenge på norske bestselgerlister.

Her er noen av de som er i salg.

Selv har jeg lest bare en, men har flere i hylla.

Tracy Rees, Mysteriet Amy Snow

Jeg spurte om å få ta et bilde av henne og da ble jeg nødt til å stille opp selv.

Og siden jeg er over, vil ikke på bilde periode, var jo det bare gøy.

Hege er en lidenskapelig bokomtaler og når Lene Lauritzen Kjølner har med 3 bøker til henne, må jo det dokumenteres.

Slik er vi som er mest entusiastisk når det kommer til bøker.

Hver en bok som kommer til oss, er en fryd og satt stor pris på.

 

 

Bonnie Garmus, Leksjoner i god kjemi

Bonnie Garmus ga i en alder av 64, ut sin første bok.

En fantastisk bok rett og slett.

Helt annerledes enn de aller fleste og jeg digget den.

En bok jeg tror alle vil like, både med alvor og humor.

 

Kjersti Herland Johnsen og Siri Østli ble intervjuet av Sarah Natasha Melbye om sine julebøker.

Herland Johnsen har gitt ut to, som jeg har likt godt begge to.

Kjersti Herland Johnsen, Julebrev

Kjersti Herland Johnsen, Jul på Himmelfjell hotell

Hun fortalte at hun nå skriver på Sommer på Himmelfjell.

 

Siri Østli, Adventskalenderen

Østli har jeg lest en av, pluss at det var en i goodiebagen vi fikk på feelgoodfesten.

Østli fortalte at hun husker ikke hva og hvem hun hadde skrevet om i bøkene sine, etter at de var gitt ut.

Herland Johnsen derimot leter på Google og finner personer hun beskriver i bøkene så hun vet hvordan de ser ut.

 

 

Jeg traff så mange kjente at det var lenge siden jeg har fått så mange klemmer.

Gunn er en av de jeg lenge har hatt som Facebook-venn, men vi har ikke møttes real Life.

Jeg møtte flere men der var så kaotisk at det ble ikke bilder av alle.

En god venn, real Life, traff jeg også.

 

Anita og jeg går like godt opp på scenen og får tatt bilde av oss. Livet er for kort til at vi skal gjemme oss. Vi vil ha det gøy.

I pausen fikk jeg er bilde av Harry Whittaker, Lucinda Rileys sønn, som har skrevet ferdig serien om de syv (åtte?) søstre. Hans mor døde før den siste boken var krevet ferdig. Salgsdirektør Knut Gørvel til høyre.

 

Etter en liten pause, flyttes arrangementet til et større lokale
Vi som har vært der fra starten, får historien på nytt, men det er helt ok.

 

Else Kåss Furuseth trår til med en ny historie om når hun møtte mister gnocchi i Amsterdam. Han kalte henne my peach flere ganger, og hun var smigret helt til hun forstod det var en språkbarriere der, det var slettes ikke deilig peach, men my bitch.

 

Her blir Harry Whittaker intervjuet av Kari Birkeland. Da røpet de hemmeligheter fra den siste boken. Harry fortalte også hvor mange henvendelser han hadde fått etter at manuskriptet var sendt ut for oversetting. Det var et stort persongalleri og han hadde ikke husket alt, som at ene søsteren var vegan.

 

 

11. mai er det verdenspremiere. Dette er jo en salgssuksess av dimensjoner. Det er mange som venter på å få lese den siste boken i serien. Også jeg. Men den blir ikke sendt oss før 11. mai.

 

Etterpå går en gjeng av oss ut og spiser deilig middag.

Beste lammemiddagen jeg har fått tror jeg. Nydelig.

 

En herlig gjeng bokelskere.

Mange av oss har møttes flere ganger på ulike arrangementer, så nå holder vi på å bygge oss et lite nettverk av mennesker som er like bokglade som oss selv. Herlig.

Anne Lise, Hverdagsnett, Anne- Margrethe, redaktør i Aschehoug og meg.

Vi kunne snakket en hel dag uten å gå tom for ord. Vi kunne nesten skrevet en bok.

Tiden går fort når man har det gøy og nå måtte fruen hvile seg rett og slett.

Noen timers søvn må jeg ha.

Vi hadde også vært på forlagsbesøk denne dagen, men det må komme i en egen blogg.

Nå sitter jeg på toget.

Det blir godt å komme hjem.

I dag

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg