Lucinda Riley, Harry Whittaker, Atlas

 

Lucinda Riley, Atlas
 Leseeksemplar  fra Cappelen Damm
Så har vi fått slutten på historien om de syv søstre.
Jeg synes dette var sensasjonelt bra. Det ligger mange timers research bak denne serien. Det er helt sikkert. 5200 sider.

For de som ikke kjenner til disse bøkene, så handler det om 6 søstre.

De får melding om at faren er død og at han ikke er deres biologiske far, men adoptivfar.

De får hvert sitt brev med koordinater og spor, hvordan de skal finne sine familier.

I tillegg leter de etter en syvende søster.

Men omstendighetene rundt hans død, er uklart og hvor er kroppen hans?

Det viser seg at hver søster kommer fra hvert sitt land. Vi følger en søster i hver bok og får følge de når de leter etter sine familier.

Vi har vært i Brasil, England, Irland, Tyskland, Spania, Norge, Australia og flere.

Dette er jo også et sjakktrekk fra forfatteren, for dermed vekke interesse i mange land og lærerikt for oss lesere.

Jeg liker godt den historiske og geografiske biten i bøkene. Utrolig lærerikt. Etter å ha lest boken fra Irland fikk jeg tak i en av bøkene hun brukte som research, om borgerkrigen, men har ikke lest den. Det er nok den boken jeg likte best, etter denne siste.

I Atlas følger vi historien til faren. Særlig den første delen når vi hører om oppveksten hans, synes jeg er fascinerende, selv om jeg synes han er utrolig fremmelig til å være så liten, så er det morsomt. Vi drar så fra land til land  og får høre om mennesker han møtte der. De samme som vi har lest om i de første bøkene om søstrene. Til slutt får vi høre hva plottet dreide seg om i starten og akkurat den biten ble kanskje litt too much, men det er ok.

Men alt i alt er det en fantastisk serie. Og jeg kan jo ikke røpe noe av handlingen. Gled dere.

 

Lucinda Riley døde i 2021, før hun fikk avsluttet serien, men hun hadde skrevet ned 30 sider med hovedtrekk om hva som skulle skje. I tillegg hadde hun en tidslinje med notater.

Sønnen Harry lovte sin mor å skrive den ferdig.

Det har vært mange som har vært rimelig skeptisk til om det kunne bli bra.

Etter å ha lest 40 sider, tenker jeg at sønnen skriver bedre enn sin mor, så dette er lovende. Jeg syntes det var glimrende og det synes jeg om nesten hele boken.

Som Harry selv sa når jeg så intervju med han på feelgood festen,  så følte han at moren hjalp han med skrivingen.

Det er mange forfattere som sier at historiene daler ned til de mens de skriver, så det ser jeg ikke på som usannsynlig.

 

Men…. Når jeg har lest denne serien, har jeg alltid syntes at den historiske biten i hver bok har vært best.
Jeg har ofte irritert meg over nåtidsdelen og følt at det har vært mye mer banalt med mange gjentagelser.
Når jeg nå leser Atlas, synes jeg at det meste er brilliant skrevet, en helt annen rytme og ordbruk.
Det er da jeg undres på om det har vært en ghostwriter i bildet. En annen forfatter som skriver anonymt, at Lucinda har hatt hjelp. Om hun selv har jobbet med research og tidslinje og så hatt noen andre til å skrive den historiske delen og tatt seg av nåtiden selv, Hun var jo syk i flere år før hun døde og gitt ut 10-12 bøker på 10 år. Det er tøffe tak.
Hun har gitt ut bøker mellom søstrebøkene også og der har jeg også reagert på at mye er banalt og jeg har vært skuffet. Det har fått meg til å undres hvorfor noe er så bra og noe er dårlig.
Det er nemlig litt sånn i denne også. Selv om i Atlas, synes jeg det aller meste er utrolig bra skrevet. Noen kapitler føles annerledes å lese. Er det da Harry? Lucinda? Eller har Harry fått ferdigstilt serien ved hjelp av noen?
Hvis Harry Whittaker har skrevet Atlas, 740 sider, og det har han, bare jeg som tuller litt, er han ihvertfall en fantastisk flink forfatter. Og har han hatt hjelp med noe av skrivingen, har han jo likevel satt ting sammen og bidratt til en verdig og flott avslutning på serien.

 

Fra omslaget!Atlas – Historien om Pa Salt er den åttende og siste boken i Lucinda Rileys serie De syv søstre, og endelig blir seriens store spørsmål besvart: Hvem var Pa Salt, og hvorfor adopterte han de syv søstre? Atlas – historien om Pa Saltspenner over et helt liv med kjærlighet og tap, den krysser grenser og hav og fører serien De syv søstre til frem til en fantastisk, uforglemmelig avslutning.Paris, 1928 En gutt blir funnet, forkommen og døden nær, og en vennlig familie tar seg av ham. Den stille, talentfulle gutten blomstrer i sitt nye hjem, og familien gir ham et bedre liv enn han noen gang kunne ha drømt om. Etter hvert som han vokser opp til en ung mann, som forelsker seg og blir student ved det prestisjetunge Conservatoire de Paris, hender det at han iblant glemmer fortidens redsler og trusselen som henger over ham. Men i sitt hjerte vet han at den dagen vil komme hvor han må flykte igjen. Egeerhavet, 2008 For første gang er alle de syv søstrene samlet. De er om bord på Titanen for å ta et siste farvel med den gåtefulle faren de elsket så høyt. Til alles overraskelse har Pa Salt valgt å gi ledetråden til fortiden deres til Merry, den savnede søsteren, i form av en dagbok. Men for hver detalj som avsløres, dukker det opp nye spørsmål. Hvem var denne mannen som adopterte barn fra alle verdenshjørner? Søstrene må etter hvert innse at deres elskede far var en mann de knapt kjente. Og enda mer sjokkerende: Alle hans hemmeligheter kan få konsekvenser for dem den dag i dag.

 

 

 

På dagtid leser jeg nå:

Garry Disher, Dragemannen

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Denne serien tenkte jeg å lese før jeg drar til Australia i januar, så nå må jeg komme i gang.
Bok to heter Hittyhawk savnet, bok tre heter Snapshot.

 

Fra omslaget:En seriemorder herjer på en liten halvøy utenfor Melbourne, Australia. Førstebetjent Hal Challis i kriminalpolitiet, kollega Ellen Destry og resten av teamet, kjemper mot klokka for å pågripe ham før han slår til igjen. Samtidig må Challis håndtere den ivrige lokalavisredaktøren Tessa Kane, som undergraver etterforskningen. Dessuten har han stadig kona si på tråden. Hun sitter inne på åttende året, for medvirkning til drap.

 

På sengekanten:

Cynthia Harrod-Eagles, Den mørke rosen
Leseeksemplar fra Aschehoug
Bok 2 i Morland-serien, en serie jeg er sikker på mange vil like. Historiske bøker fra England, litt ala Ken Follett, men sett fra et kvinneperspektiv. Det var sterke kvinner den gangen også.
Bok 1 Begynnelsen var siste bok ut for meg i 2022. Jeg likte den godt. Den unge prinsen er bok 3 er også utgitt i papir,  men bok 4 og 5 har kommet som lydbok, foreløpig.
Fra omslaget:Nanette Morland har blitt sendt til det berømte hoffet til Henrik den åttende. Hennes oppgave er å være dronningens personlige hoffdame. I kretsen omkring Henrik er det mange som ønsker hans gunst, og som har ulike agendaer. Den karismatiske kongen har mange venner, men også grunn til å være forsiktig. Hans rådgivere spiller også en stor rolle. Mane i hoffet lever farlig, og flere dronninger må bøte med livet. De dramatiske hendelsene får store konsekvenser for dem alle- også for Nannette, som er Anne Boleyns nære venninne. Deres liv og fortellinger vikles inn i hverandre. Nanettes store hemmelighet er den store kjærligheten hun går og tenker på. Hun har sterke følelser for en mann som ikke kan bli hennes. Hvertfall ikke uten pavens godkjenning. Nannette er oldebarnet til Eleanor Morland, fra forrige bok.

 

 


Mai:

 

 

 

Lesestabel mai 23, Bøker i serie

 

Mai:

Sven Petter Næss, Passasjeren

Ingrid Berglund, En skygge på min grav.

Jenny Colgan, En evighet for deg

Ellen G. Simensen, Den navnløse arven.

Samuel Bjørk, Hitra

Pernilla Ericson, Spor

Lene Lauritsen Kjølner, Den siste olje

Dina Jefferies, Krigens døtre

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

April:

Bøker lest april 23, 10 leste, pluss to halvleste, herav 2 krim

 

 

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg