John Boyne, Gutten i den stripete pyjamasen 

 

John Boyne, Gutten i den stripete pyjamasen 

Lånt av svigerdatteren min

Jeg leser dramatiske bøker og krim på dagtid for i det siste har jeg tatt bøkene med inn i drømmene. Da passer ikke drap og elendighet.

 

Denne måneden er temaet nyheter 2023. John Boyne har gitt ut ny bok, som er en fortsettelse av Gutten i dem stripete pyjamasen. De kan leses frittstående, men jeg så noen anbefale å lese denne først. Jeg vil også se filmen.

Jeg trodde kanskje at jeg hadde lest den for mange år siden, men var usikker. Det er kun 173 sider. Den nye heter Alt som er ødelagt.
John Boyne kommer på Cappelen Damms feelgoodfestival i slutten av måneden.

Jeg hadde ikke lest den. Det var en rørende bok om en liten gutt som ikke forstår alt som skjer rundt dem. Faren er tysk kommandant og sønnen forstår ikke at alle i stripete pyjamaser er fanger. De har flyttet og han trives ikke på denne nye plassen og blir glad når en av guttene i stripete pyjamas vil være venn med han. Han er egentlig litt misunnelig på han, for han tror det er så mange barn der som der kunne vært mulig å leke med.

 

 

 

 

Fra omslaget:Gutten i den stripete pyjamasen er en helt spesiell historie om vennskap og om krigens grusomheter. Året er 1942, og Bruno bor i Berlin. En dag blir faren til Bruno beordret til Polen, og hele familien må flytte til Alt-Trist. Bruno utforsker det nye stedet. Bak skogen, over bekken, kommer han til et gjerde. Bak gjerdet bor Shmuel. En venn, kanskje? I så fall et vennskap med fatale konsekvenser. Gutten i den stripete pyjamasen passer for lesere fra 11 år og oppover. Også ungdommer og voksne lesere vil ha stort utbytte av å lese boken. Boken kom første gang for 10 år siden, og har kommet i mange opplag og utgaver. Den er også filmatisert.

 

Og etterpå!

 

Lea Ypi, Fri

Leseeksemplar fra Gyldendal forlag

 

Ukjent forfatter for meg , ser interessant ut. Nå leser jeg denne, men jeg reiser bort og da får jeg lese de ferdig  år jeg kommer hjem.

 

 


Fra omslaget:”Minneverdig og kraftfull.” – Tara Westover. Elleve år gamle Lea elsker hjemlandet Albania. For henne er sosialismen ensbetydende med trygghet, sikkerhet og en lys fremtid blant likesinnede kamerater. Men en dag på vei hjem fra skolen blir hun skremt av et opptog protesterende studenter. I neste øyeblikk klamrer hun seg gråtende til en halshugget statue av Josef Stalin. I løpet av noen få dager raser hele hennes verden sammen. Foreldrene har løyet for henne og snakket i koder hele livet. Familiebakgrunnen er ikke hva Lea trodde den var. Alt som før var trygt, er brått ukjent og uforståelig. Fri handler om hva som skjedde da Europas siste sosialistiske fyrtårn sluknet: hvordan overgangen fra en sosialistisk stat til et fritt marked førte til korrupsjon, kaos og kriminalitet. Den handler om hva frihet er, og om hva som skjer når et ungt menneske får hele sitt verdigrunnlag, sin identitet og sannhet revet vekk under føttene. Denne prisvinnende boken er under utgivelse i 25 land.

 

På sengekanten leser jeg:

Natasha Lester, Tre liv

Leseeksemplar fra Bonnier Norsk forlag

 

Jeg har lest og likt veldig godt alle Lesters bøker og jeg gleder meg sykt til denne. Hun skriver historisk feelgooddrama, basert på virkelige hendelser.

Natasha Lester, Huset på Rivieraen

Natasha Lester, Den hemmelige gaven

Natasha Lester, Syersken fra Paris

Natasha Lester, Den franske fotografen

Gleder meg sånn at jeg har lyst til å gå og legge meg og lese.

 

 

Fra omslaget:En usedvanlig medrivende og smart historie om kjærlighet og krigens offer. Fra den internasjonalt bestselgende forfatteren Natasha Lester som har solgt over 55 000 bøker i Norge. En skjult identitet og en hemmelighet som venter på å bli fortalt … 1943: Krigen raser, og unge Alix St. Pierre blir vervet som spion for de allierte. På oppdrag i Frankrike kommer hun nær en kilde som er villig til å hjelpe henne med informasjon, men det er også en mulighet for at han er dobbeltagent. Så går noe forferdelig galt … 1946: Fast bestemt på å unnslippe sin hemmelige fortid, flytter Alix til Paris for å jobbe for motehuset Christian Dior. Men når en skikkelse fra hennes gamle liv plutselig dukker opp igjen og truer med å sette fremtiden hennes i fare, innser Alix at hun må gjøre noe drastisk for å rette opp i fortidens

 

Den jeg begynner på i morgen under reisen:

Lucy Diamond, Alt kan skje

Leseeksemplar fra Aschehoug

 

Jeg skal lese alt av Diamond, men er ikke ajour enda. Lett og koselig feelgood.

 

Lucy Diamond,  Midnattsløfte

Lucy Diamond, Julekort fra strandkafeen

Lucy Diamond, En italiensk affære

Lucy Diamond, Strandkafeen

Fra omslaget:For Lara og datteren Eliza har det alltid bare vært de to. Men, den dagen Eliza fyller 18, vil hun ha kontakt med faren sin. Lara blir tvunget til å avsløre hemmeligheten hun har hold skjult fra datteren hele hennes liv, og hun må også selv gå tilbake i sin egen historie.
Eliza vil ha svar, og Lara har selv mange spørsmål. Jakten på sannheten fører dem ut på en roadtrip gjennom hele England, og til slutt fører det dem til New York, der hvor alt starten den gangen. Noen drømmer har blitt knust på veien, og med det er mange muligheter gått tapt. Men det ser ut til at livet likevel har noen overraskelser liggende.
Dette er en varm og klok – og oppløftende roman, om kjærlighet, nye sjanser og om de uventede og ekstraordinære veiene livet kan føre oss ut på.

 

 

 

April:

 

Lesestabel april 2023, tema Nyheter

Anna Jansson, Skjebnegudinnen på Salong D’Amour

Myriam Bjerkli, Elskede Emilie

Maren Uthaug, 11 %

Grethe Bøe, Snøleoparden

Jojo Moyes, I dine sko

 

 

Januar:

Bøker lest Januar 23, tema utgitt 2021, 12 bøker, herav 3 krim

Februar:

Bøker lest februar 23, tema norske forfattere, 14 lest, herav tre krim

Mars:

Bøker lest mars 2023, tema nordisk, 10, 7 bøker lest, herav 3 krim

 

 

2022:

Mine 10 favorittromaner i 2022

De 6 beste krim/spenningsbøker 2022

Kjært barn har mange navn, historisk drama, feelgooddrama, drama, her er de jeg har lest i 2022

Bokåret 2022, Arrangementer, og 50 titler jeg har likt godt.

 

 

Jeg ønsker alle hjertelig velkommen til siden min:

http://Www.Facebook.com/Lillasjel

Insta:

#marianntokle

 

Meld deg gjerne inn i bokgruppen jeg åpnet på Facebook. Der er det åpent for den som vil dele, både lesere, bokbloggere, forfattere og forlag.

Bokinspirasjon for alle.

https://www.facebook.com/groups/3708195432531753/?ref=share

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg